Abortus

vanderberg

Re: Abortus

Bericht door vanderberg »

Waarom niet?
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

vanderberg schreef:Waarom niet?
Omdat je het bij psychische ziekten sowieso afwijst. Ik vraag me af waarom je tussen lichamelijke ziekten en psychische ziekten zo'n principieel onderscheid maakt.
vanderberg

Het lijkt mij dat dat in vorige berichten uitvoerig is uiteengezet, het ging nl. specifiek om psychische stoornissen, oftewel een ander woord ervoor: geestelijke stoornissen of problematiek.

Elk mens heeft, hoewel beperkt, een bepaalde intelligentie ontvangen van God.
Want alles komt immers af van God, en wij zijn afhankelijk in hoeverre Hij ons begenadigd daarin.
Geestelijke en lichamelijke kwalen moeten zeker gescheiden worden in die zin, dat het soms wel degelijk samenhangt met elkaar, is het niet heel nauw juist, maar men zal bv geen dominee vragen te komen bij een gebroken been oid, maar wel bij geestelijke zaken.
Ik zelf zal wel waken om ooit mijn toevlucht te zoeken tot een psychiater oid.
Je zal mij niet horen zeggen dat alles onzin is wat zij zeggen. Ik geloof ook dat een mens die God oprecht leert kennen, ervan afstapt op deze mensen te rekenen.
'Die slechten wijsheid leert'.
De slechten, dat is, degenen die erkennen zonder God in de wereld te leven en die het besef krijgen zonder wijsheid over de aarde te zwerven. Dus niet de 'rechtvaardigen', maar die zichzelf onrechtvaardig vinden.
Want, zegt Jezus 'Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering'.
Dus niet elk mens zal het met me eens zijn hierin, en wel op zoek gaan naar menselijke hulp in hun geestelijke bezwaarde toestand.
Maar het is: 'en hulp alleen van U verwacht, die kiest zijn welgebaande wegen'..

Een arts kan door zijn bekwaamheid dmv lering en studie wel degelijk een gebroken been weer verhelpen. Dat een mens zulk een bekwaamheid mag bezitten, is nogmaals door de genade Gods.
Hij is goed voor de mens, de 'mens die het niet goed heeft gedacht God in erkentenis te houden' Romeinen 1.
Dat heet algemene genade, want God beweldadigd deze wereld nog, zodat zij zich zouden bekeren. Want God heeft geen lust in de dood van de goddelozen. Ezechiel.
Laatst gewijzigd door vanderberg op 16 jun 2014, 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Dodo

Bericht door Dodo »

Ik denk dat je onvoldoende onderscheid maakt tussen geest en ziel.

Depressies en dergelijke zijn ziekten van de geest, niet van de ziel.
vanderberg

Dodo schreef:Ik denk dat je onvoldoende onderscheid maakt tussen geest en ziel.

Dan moet je dit Bijbels onderbouwen, wat je eigenlijk tot nu toe steeds niet doet.
Dodo

Bericht door Dodo »

vanderberg schreef:

Dan moet je dit Bijbels onderbouwen, wat je eigenlijk tot nu toe steeds niet doet.
Is die gedachte nieuw voor je dan?
Volgens mij is het algemeen aanvaard dat ziel en geest twee dingen zijn.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

vanderberg schreef:

Niet alles is Bijbels te onderbouwen. Dat moet je ook niet altijd willen. De kans is groot dat je dan teksten uit hun verband gaat trekken, of aan klankexegese gaat doen.
DDD

Bericht door DDD »

@Vanderberg:

Het is niet altijd mogelijk bezwaren tegen aperte flauwekul die voortkomt uit een zeer basaal misverstaan van de werkelijkheid bijbels te onderbouwen. Sommige dingen zijn nu eenmaal -gelukkig- niet in het hart van de bijbelschrijvers opgeklommen. Als alle denkbare flauwekul bijbels zou moeten weerlegd zou dat een jaartaak zijn voor alle christenen wereldwijd, en dan was het nog niet klaar.

Daarom is het principe in iedere discussie tussen normaal functionerende personen: wie iets stelt, moet het gestelde zelf aannemelijk maken. Ik constateer dat het principe dat je steeds over iets anders begint ook na vier bladzijden nog opgeld doet. En dat je nog steeds geen begin hebt gemaakt met het aannemelijk maken van je stellingen.

Daarnaast denk ik dat een gesprek met de psychiater voor niemand kwaad kan. Ik weet trouwens niet of je niet iemand bent die hier een sociaal experiment aan het uitvoeren is.
Laatst gewijzigd door DDD op 16 jun 2014, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
vanderberg

Dodo schreef:
vanderberg schreef:

Graag Bijbels onderbouwd.
vanderberg

DDD schreef:@Vanderberg:

Het is niet altijd mogelijk bezwaren tegen aperte flauwekul die voortkomt uit een zeer basaal misverstaan van de werkelijkheid bijbels te onderbouwen. Sommige dingen zijn nu eenmaal -gelukkig- niet in het hart van de bijbelschrijvers opgeklommen. Als alle denkbare flauwekul bijbels zou moeten weerlegd zou dat een jaartaak zijn voor alle christenen wereldwijd, en dan was het nog niet klaar.

Daarom is het principe in iedere discussie tussen normaal functionerende personen: wie iets stelt, moet het gestelde zelf aannemelijk maken. Ik constateer dat het principe dat je steeds over iets anders begint ook na vier bladzijden nog opgeld doet. En dat je nog steeds geen begin hebt gemaakt met het aannemelijk maken van je stelling.

Maar persoonlijk denk ik dat een gesprek met de psychiater je wel eens heel goed zou kunnen doen, als je tenminste niet iemand bent die hier een sociaal experiment aan het uitvoeren is.
Graag enkel Bijbels onderbouwd reageren.

Een jaartaak hoort het te zijn: 'Die 's Heeren Wet blijmoedig dag en nacht betracht.'
DDD

Bericht door DDD »

Je kletst flauwekul. Je onderbouwt zelf helemaal niets, ook niet bijbels.
Dodo

Bericht door Dodo »

vanderberg schreef:
Dodo schreef:
1 THess. 5
23 * En moge de God van de vrede Zelf u geheel en al heiligen, en mogen uw geheel oprechte geest, de ziel en het lichaam onberispelijk bewaard worden bij de komst van onze Heere Jezus Christus.

Hebr. 4
12 Want het Woord van God is levend en krachtig en scherper * dan enig tweesnijdend zwaard, en het dringt door tot op de scheiding van ziel en geest, van gewrichten en merg, en het oordeelt de overleggingen en gedachten van het hart.

Maar ik weet zeker dat je er iets op weet om deze teksten ongeldig te verklaren in dit verband.
vanderberg

Flauwekul, idioot, mensen voelen zichzelf psychisch in prima staat om reacties als 'vermakelijk' te bestempelen.
Laten de moderators zich aangesproken voelen.
vanderberg

Dodo schreef:
vanderberg schreef:
Dodo schreef:
1 THess. 5
23 * En moge de God van de vrede Zelf u geheel en al heiligen, en mogen uw geheel oprechte geest, de ziel en het lichaam onberispelijk bewaard worden bij de komst van onze Heere Jezus Christus.

Hebr. 4
12 Want het Woord van God is levend en krachtig en scherper * dan enig tweesnijdend zwaard, en het dringt door tot op de scheiding van ziel en geest, van gewrichten en merg, en het oordeelt de overleggingen en gedachten van het hart.

Maar ik weet zeker dat je er iets op weet om deze teksten ongeldig te verklaren in dit verband.
Dan verklaar je toch hiermee wat ik al bevestigde, wij hebben God Alleen nodig voor de geest en ziel.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

vanderberg schreef:Flauwekul, idioot, mensen voelen zichzelf psychisch in prima staat om reacties als 'vermakelijk' te bestempelen.
Laten de moderators zich aangesproken voelen.
Oproepen richting het modteam kunt u doen via het rode uitroeptekentje onder ieder bericht. Graag niet in de topics zelf.
Plaats reactie