Homoseksualiteit in de refowereld

Mara

Re: Homoseksualiteit in de refowereld

Bericht door Mara »

Dodo schreef:In het verleden is tegen zoveel homo's gezegd: trouw maar, dan komt het wel goed. Al die vrouwen hebben daar niets van gemerkt, vaak tot jaren en jaren in hun huwelijk. Ik denk dat je een eventueel gebrek aan enthousiasme heel lang op andere dingen schuift.
Precies.
En tot diep in de jaren 80 was het helemaal niet gebruikelijk om uit de kast te komen, zeker als je al jaren getrouwd was.
In feite werd vroeger het huwelijk wel vaker als geneesmiddel, ook voor andere "kwalen" gebruikt.
Mijn moeder had een heel oud boekje over seksualiteit voor de getrouwde vrouw (alleen de titel al) en tijdens het lezen daarvan rezen de haren je te berge soms.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

freek schreef:
lien75 schreef:
freek schreef:
Jo-Ann schreef:Wat me tegenstond en tegenstaat in dit topic is de nadruk op het zondig zijn van de homoseksuele gerichtheid, terwijl we daarmee de mensen die het betreffen in de kou laten staan. In dat artikel (gisteren in de krant) ging het over iemand die sprak van binnenuit. Zij ervoer die gerichtheid als zonde.

Er worden hier meer voorbeelden genoemd van neurologische of psychische aandoeningen, waarbij er ook sprake is van bepaalde zondige gerichtheden/dwangmatigheden. Ik kan het niet anders zien dan als een gevolg van de zondeval. Een scherp oordeel over zondigheid vind ik eng en past ons als mensen (en zeker als het je niet zelf betreft) niet.

Zelf dacht ik na het lezen van het artikel aan zondag 21, waarin gehandeld wordt over de vergeving der zonden.
Daar gaat het over 'mijn zondige aard, waarmede ik al mijn leven lang te strijden heb'.
En wel of geen homoseksuele gevoelens, wel of geen aandoening. Voor iedereen geldt dat we geneigd zijn tot / gericht zijn op het kwade.
Elk mens is geroepen om te strijden tegen zijn eigen zondige aard en niet over te gaan tot de daad.
Ik vind dit een mooie reactie.

Gisterenavond hoorde ik 'toevallig' dat een jongen uit mijn directe omgeving 'opgebiecht' had homo te zijn. De verhouding met zijn ouders staat nu zwaar onder druk. Een jongen die net volwassen is en aan het begin van z'n leven staat. Wat een treurigheid dat je dan geacht wordt al je persoonlijke leed maar voor jezelf te houden. 'Je bent zondiger dan wij'. Ofzo.

Er is een verschil het te delen met iemand die je vertrouwt...
als het aan iedereen maar te vertellen...
En daar ging oa de discussie over. Niet de dingen uit hun verband trekken aub!

Verder weet jij niet waardoor de verhouding onder druk is komen te staan... Wat is er besproken, wat verlangt de jongen van zijn ouders bijvoorbeeld?

Het is van horen zeggen... Maar misschien speelde er wel veel meer.
Al het begin van roddel!

Verder @DDD welke conclusie bedoel jij?
Schei toch uit. Ik ken de bewuste persoon beter dan jij.
Zoals je het had opgeschreven was het te interpreteren als dat je gehoord had ipv dat de jongen dit zelf tegen jou had gezegd... Dus niet uit eerste hand, waardoor het al veel lastiger is dingen op waarheid te schatten!
Vandaaruit kwam mijn reactie voort.
Verder kan ik mij best voorstellen dat ouders schrikken! En wanneer er gevraagd wordt bepaalde gedachtens en gevoelens te moeten accepteren die tegen de Bijbel ingaan dat spanning gaat geven.
Verder wanneer het een jongen is geweest die hulp heeft gevraagd aan zijn ouders om te strijden tegen wat zondig is, is het nooit goed te praten om hem af te wijzen...

En DDD, Secor Dabar hielt verschillende conclusies in een post voor. En ik vroeg mij af welke van deze jij nu een gereformeerde schriftvisie vindt....

Verder als het bekend is dat je homofiele gevoelens hebt... Niet trouwen! Die homofiele gevoelens verdwijnen niet door een huwelijk! We hebben helaas de voorbeelden dat homofiele mannen getrouwd met een vrouw, niet af kunnen blijven van hun kinderen! Of andermans kinderen...

Dus dat branden aan wordt in dit geval niet door een huwelijk voorkomen!

In het huwelijk tot ontdekking komen dat? Je hebt een verbond voor Gods aangezicht gesloten dat niet verbroken mag worden tenzij de dood scheiding maakt! Maar wat een leed zal er zijn, zeker!
Maar ik verwijs nogmaals naar het artikel van vorige week in het RD!
Laatst gewijzigd door Sheba op 19 mei 2014, 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

Nou, ik heb uit zeer betrouwbare bron vernomen dat nog geen 10 jaar geleden een GG-dominee dit wel adviseerde. Dat werd uiteraard een mislukking. Ik weet niet of daarvoor ooit excuses zijn aangeboden aan het meisje.

Ik heb het artikel in het RD ook gelezen, maar ik vind het toch een heel verschil of iemand lesbisch is of iemand homo is. Bij vrouwen zijn seksuele gevoelens veel meer onder de oppervlakte. Ik kan mij onmogelijk voorstellen dat iemand (man) er pas op zijn 20e achter komt dat hij jongens/mannen aantrekkelijker vindt dan vrouwen. Dat zou heel bijzonder zijn.
Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef:Nou, ik heb uit zeer betrouwbare bron vernomen dat nog geen 10 jaar geleden een GG-dominee dit wel adviseerde. Dat werd uiteraard een mislukking. Ik weet niet of daarvoor ooit excuses zijn aangeboden aan het meisje.

Ik heb het artikel in het RD ook gelezen, maar ik vind het toch een heel verschil of iemand lesbisch is of iemand homo is. Bij vrouwen zijn seksuele gevoelens veel meer onder de oppervlakte. Ik kan mij onmogelijk voorstellen dat iemand (man) er pas op zijn 20e achter komt dat hij jongens/mannen aantrekkelijker vindt dan vrouwen. Dat zou heel bijzonder zijn.
Dat deed de man ongetwijfeld met de beste bedoelingen en kunnen.
Velen dachten immers zo?
En wat kun je dan met excuses, als het ernstig mis is gegaan? De stukken worden daar niet heel van.
DDD

Bericht door DDD »

Nou, sorry, persoonlijk vind ik dat iemand die zulke dingen doet uit zijn ambt moet worden ontheven.

Uiteraard bedoel ik dat in het algemeen.
Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef:Nou, sorry, persoonlijk vind ik dat iemand die zulke dingen doet uit zijn ambt moet worden ontheven.

Uiteraard bedoel ik dat in het algemeen.
Nou, ik heb vanwege andere reden nog wel een excuus tegoed. :OO3
Als jij in je beroep een keer een verkeerd advies geeft, moet je dan ook straatveger of ijsverkoper worden?
DDD

Bericht door DDD »

Dat ligt er aan. Misschien is het inderdaad wat cru, anderzijds is het leed dat door dergelijke onnozele adviezen (want dit zal dan vast niet het enige zijn) wordt veroorzaakt niet te overzien. We hebben het wel over gemeenten waarin mensen het idee kunnen hebben dat de dominee de Woorden Gods spreekt.
Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef:Dat ligt er aan. Misschien is het inderdaad wat cru, anderzijds is het leed dat door dergelijke onnozele adviezen (want dit zal dan vast niet het enige zijn) wordt veroorzaakt niet te overzien. We hebben het wel over gemeenten waarin mensen het idee kunnen hebben dat de dominee de Woorden Gods spreekt.
Dat wel, maar het blijven ook mensen met tekortkomingen.
En dominee was er misschien echt helemaal verlegen mee.
Ik weet het niet, de oudere generatie heeft het hier heel moeilijk mee.
Je kunt een dergelijke uitspraak niet op een forum gaan ontleden, we kennen de context en de setting immers niet.
DDD

Bericht door DDD »

Het was zeker geen oudere dominee, overigens. Maar goed, je bent dan ook niet thuis in de GG.
Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef:Het was zeker geen oudere dominee, overigens. Maar goed, je bent dan ook niet thuis in de GG.
Ik ken wel heul veel predikanten inmiddels :)
De meesten van hen hoor ik graag.
refo

Bericht door refo »

Posthoorn schreef:Het gaat er niet om dat je erover praat, maar je kunt toch merken als iemand niet van harte vrijt, om het maar eens plat te zeggen?
En in de 60'er jaren kwamen homo's ook wel uit de kast, hoor.
Wie bepaalt wat 'van harte' is?
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

refo schreef:
Posthoorn schreef:Het gaat er niet om dat je erover praat, maar je kunt toch merken als iemand niet van harte vrijt, om het maar eens plat te zeggen?
En in de 60'er jaren kwamen homo's ook wel uit de kast, hoor.
Wie bepaalt wat 'van harte' is?
Jijzelf.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Ad hominem en reactie daarop verwijderd. Ontopic, aub.
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

De homosexuele wereld is mij onbekend.
Laat staan de homosexuelen binnen de gereformeerde gezindte.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er forumleden die zelf homofiel zijn of deze mensen persoonlijk kennen.
Er is een spreekwoord dat zegt: onbekend maakt onbemind.
Ik denk dat daarin een kern van waarheid zit.
Iets wat onbekend is, daar kan een angst of fobie tegen bestaan.
We sluiten ons af van hen, en willen ons niet verplaatsen in hun gevoelsleven.

Toch denk ik aan Gods Woord Romeinen 12 : 15-18
15 Verblijdt u met de blijden; en weent met de wenenden.

16 Weest eensgezind onder elkander. Tracht niet naar de hoge dingen, maar voegt u tot de nederige. Zijt niet wijs bij uzelven.

17 Vergeldt niemand kwaad voor kwaad. Bezorgt hetgeen eerlijk is voor alle mensen.

18 Indien het mogelijk is, zoveel in u is, houdt vrede met alle mensen.

Hieruit leer ik dat ik ook vrede dien te houden met mijn homofiele naaste, om te wenen met de wenenden, met andere woorden:
zich in zijn/haar gevoelsleven te verplaatsen.

Is dit een juiste houding? Of dient mijn mening bijgesteld te worden?
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
huisman

Bericht door huisman »

SecorDabar schreef:De homosexuele wereld is mij onbekend.
Laat staan de homosexuelen binnen de gereformeerde gezindte.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er forumleden die zelf homofiel zijn of deze mensen persoonlijk kennen.
Er is een spreekwoord dat zegt: onbekend maakt onbemind.
Ik denk dat daarin een kern van waarheid zit.
Iets wat onbekend is, daar kan een angst of fobie tegen bestaan.
We sluiten ons af van hen, en willen ons niet verplaatsen in hun gevoelsleven.

Toch denk ik aan Gods Woord Romeinen 12 : 15-18
15 Verblijdt u met de blijden; en weent met de wenenden.

16 Weest eensgezind onder elkander. Tracht niet naar de hoge dingen, maar voegt u tot de nederige. Zijt niet wijs bij uzelven.

17 Vergeldt niemand kwaad voor kwaad. Bezorgt hetgeen eerlijk is voor alle mensen.

18 Indien het mogelijk is, zoveel in u is, houdt vrede met alle mensen.

Hieruit leer ik dat ik ook vrede dien te houden met mijn homofiele naaste, om te wenen met de wenenden, met andere woorden:
zich in zijn/haar gevoelsleven te verplaatsen.

Is dit een juiste houding? Of dient mijn mening bijgesteld te worden?
Ik denk een juiste houding, laten wij ook met ze strijden en bidden en ze eerlijk uit Gods Woord tonen dat het uitleven van deze gevoelens zondig zijn......maar ook na een struikeling of val ze weer oprapen en wijzen op Christus die een verzoening is voor alle zonden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gesloten