Homoseksualiteit in de refowereld

Mara

Re: Homoseksualiteit in de refowereld

Bericht door Mara »

lien75 schreef:
Luther schreef:
alexv schreef:Ik wil het nogwel sterker stellen. Als homofiele gerichtheid geen zonde is dan hoef je dus ook niet om bevrijding van deze gerichtheid te bidden. Waarom zou je?
Dat hoeft ook helemaal niet. Net zo min als iemand die met slechts een been geboren is, hoeft te bidden of de Heere een tweede been wil doen aangroeien.
Wel is het gebed nodig om geen zondige verlangens te hebben, maar dat gebed moet ik ook bidden!
Klopt, maar we blijven nu in een kringetje praten...
Want bij die gerichtheid zijn zondige verlangens! En dat mag bijna niet meer genoemd worden!
En ik heb niet minder zondige verlangens misschien wel meer.... En daarom zal ik me ook niet boven de homofiele mens verheffen. Maar dat is wat anders dat de zondige verlangens niet meer genoemd worden. Net zo goed dat een ander mij op mijn zonde moet wijzen!
De grens is misschien zo dunnetjes, wijs je de zonde af of wijs je de zondaar af? Althans, hoe voelt diegene dat?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

lien75 schreef: Want bij die gerichtheid zijn zondige verlangens! En dat mag bijna niet meer genoemd worden!
Volgens mij is dat nu wel genoeg gezegd.
WimA

Bericht door WimA »

SecorDabar schreef:De kern van het artikel is toch dat het als een immense last wordt ervaren om "verstoppertje te spelen"
Om als het ware een masker op te houden om zich veilig te voelen tegenover familie, de kerkelijke gemeenschap, de refo-werkkring, angst voor ontslag,etc.
Wat grenst aan wanhoop om tegen het eigen innerlijk mens-zijn in, zich gedwongen anders te moeten voordoen, terwijl men anders is.
Het gedwongen stiekem voor zich moeten houden van wie men is,
kan een dermate groot schuldgevoel geven dat men door dit "verstoppertje spelen"
het kan ervaren als dat men zondigt tegen het achtste gebod: gij zult geen vals getuigenis geven.
En of men nu wedergeboren is, of niet, voor beiden kan dit een last zijn.
Vandaar dat dan in dit artikel de nadruk ligt op deze last: laat de gereformeerde gezindte bewust worden van deze last.
Laat ons ook elkanders geestelijke lasten dragen.
Toch blijft het mij niet duidelijk, met name is mij niet duidelijk wie er nu aangesproken wordt bij de last die ervaren wordt. Wat @SecorDabar hierboven schetst lijkt uit het artikel te spreken. Het wordt ervaren als een "immense last" om zich anders voor te doen dan men is. Daar ligt de nadruk op en de "omgeving" of de "gereformeerde gezindte" moet zich "bewust" worden van de last - of en dat lijkt het artikel toch ook wel te zeggen - de "omgeving" of de "gereformeerde gezindte" draagt bij of versterkt de last.

En daarover moet het m.i. gaan. Het "niet mogen doen/zijn zoals men is" is in de eerste plaats geboden door de Schrift, niet door de omgeving. Ik zou dan ook wel graag willen horen wat wij (ik) praktisch anders moet invullen t.o.v. van mijn homofile medebroeders. Men spreekt over "acceptatie". Maar wat bedoeld men dan? Praktisch? Voor zover ik weet - en ik zeg dit naar eer en geweten - accepteer ik mijn andersgeaarde broeders helemaal. Alleen hun last - "het wel zijn maar niet ernaar mogen leven" - neem ik met mijn acceptatie niet weg. Dat is ook wat de reactie die op RefoWeb verscheen lijkt te zeggen.
freek

Bericht door freek »

lien75 schreef:
Luther schreef:
alexv schreef:Ik wil het nogwel sterker stellen. Als homofiele gerichtheid geen zonde is dan hoef je dus ook niet om bevrijding van deze gerichtheid te bidden. Waarom zou je?
Dat hoeft ook helemaal niet. Net zo min als iemand die met slechts een been geboren is, hoeft te bidden of de Heere een tweede been wil doen aangroeien.
Wel is het gebed nodig om geen zondige verlangens te hebben, maar dat gebed moet ik ook bidden!
Want bij die gerichtheid zijn zondige verlangens! En dat mag bijna niet meer genoemd worden!
En ik heb niet minder zondige verlangens misschien wel meer.... En daarom zal ik me ook niet boven de homofiele mens verheffen. Maar dat is wat anders dat de zondige verlangens niet meer genoemd worden. Net zo goed dat een ander mij op mijn zonde moet wijzen!
Dat kringetje wordt mede in stand gehouden doordat jij zo enorm focust op die zondige verlangens van homo's. Net alsof ze bovengemiddeld veel meer dan hetero's met seksualiteit bezig zijn in hun gedachtewereld.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

freek schreef:
lien75 schreef:
Luther schreef:
Dat kringetje wordt mede in stand gehouden doordat jij zo enorm focust op die zondige verlangens van homo's. Net alsof ze bovengemiddeld veel meer dan hetero's met seksualiteit bezig zijn in hun gedachtewereld.
Nee dat maak jij ervan. Het enige is dat ik zeg dat het seksueel verlangen binnen hetzelfde geslacht (breed, niet alleen de daad) zondig is.
geef maar aan waar ik zeg dat zij er bovenmatig mee bezig zijn...
Dat het in deze discussie regelmatig genoemd wordt, heeft alles te maken met het discussiepunt! Maar dat is dus wat anders als de beschuldiging dat zij er bovenmatig mee bezig zouden zijn, of meer dan anderen!
learsi

Bericht door learsi »

lien75 schreef: Want bij die gerichtheid zijn zondige verlangens! En dat mag bijna niet meer genoemd worden!
@ lien75.....

Het verschil tussen hetero-sexualiteit en homo-sexualiteit is dat heterosexuele verlangens niet altijd zondig genoemd kunnen worden; homosexuele verlangens altijd.

Kun je het hier mee eens zijn?

h.g
Learsi
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD

Bericht door DDD »

Een bijzonder wijze bijdrage aan de discussie, inderdaad. Die kan zo in het RD geplaatst worden, ware het niet dat aan de andere uitspraken ook geen aandacht is besteed.
Mara

Bericht door Mara »

Ja mooi, vooral dit stukje sprak mij erg aan:
Ik geloof ook niet dat God mij homoseksueel heeft gemaakt. Ik geloof dat God mij oorspronkelijk bedoeld en bedacht heeft als een paradijsbewoner, iemand die volmaakt en heilig is, en in alles God dient. Helaas hebben we te maken met de gevolgen van de zondeval in ons leven. In ieder mens komt de gebrokenheid tot uiting. Op allerlei diverse manieren.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

In hoeverre doet Kees Hendriksen precies hetzelfde als waar hij nu juist tegen is, namelijk op internet over iemand schrijven zonder met iemand (eerst) te spreken?

Ik vind de door Mara aangehaalde zin niet scherp formuleren. De Heere heeft geen mensen met homoseksuele gerichtheid geschapen, maar "paradijsbewoners die volmaakt en heilig zijn". Ja zeker, maar dan draai je toch om de kern heen. In het paradijs was namelijk een heteroseksuele gerichtheid. Dat gegeven komt naar mijn mening onvoldoende naar voren.
Mara

Bericht door Mara »

eilander schreef:In hoeverre doet Kees Hendriksen precies hetzelfde als waar hij nu juist tegen is, namelijk op internet over iemand schrijven zonder met iemand (eerst) te spreken?

Ik vind de door Mara aangehaalde zin niet scherp formuleren. De Heere heeft geen mensen met homoseksuele gerichtheid geschapen, maar "paradijsbewoners die volmaakt en heilig zijn". Ja zeker, maar dan draai je toch om de kern heen. In het paradijs was namelijk een heteroseksuele gerichtheid. Dat gegeven komt naar mijn mening onvoldoende naar voren.
Ligt de focus niet al te zeer op deze specifieke zonde?
Is deze zonde erger dan andere?
En het hebben van homoseksuele gevoelens trekt een scherpe lijn door het gehele leven!
Het is een zonde met veel consequenties, of je je er nu aan toegeeft of niet.

Je zegt dat hij hetzelfde doet, maar de meneer van de website weet heel goed wat hij doet. Hij begint met venijnige stukjes te schrijven en dan moet hij verwachten dat anderen hierop reageren. Maar je hebt wel gelijk als je stelt dat je deze man dan eerst persoonlijk moet benaderen, volgens mij kun je een mailadres aanklikken.
Als hij dan blijft volharden in deze liefdeloze opstelling, mag het dan van jou wel? Of zeg je: nooit zoiets op internet becommentariëren?
sirdanilot

Bericht door sirdanilot »

In het paradijs was ook niet het syndroom van Gilles de la Tourette. Toch zijn er nu wel mensen met deze vreselijke ziekte. Zijn mensen met dit syndroom ook zondiger dan anderen? Door hun ziekte kunnen ze bijvoorbeeld ongecontroleerd gaan vloeken en dergelijke.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

sirdanilot schreef:In het paradijs was ook niet het syndroom van Gilles de la Tourette. Toch zijn er nu wel mensen met deze vreselijke ziekte. Zijn mensen met dit syndroom ook zondiger dan anderen? Door hun ziekte kunnen ze bijvoorbeeld ongecontroleerd gaan vloeken en dergelijke.
Niet alle vormen van Gilles de la Tourette gaan gepaard met vloeken. Dat is meestal het enige wat mensen ervan weten, maar dat is niet de essentie van deze aandoening.
Maar goed, :offtopic .
DDD

Bericht door DDD »

Zo off-topic is dat helemaal niet. Ik ben wel benieuwd wat jouw antwoord zou zijn op de vraag van Sirdanilot.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Zo off-topic is dat helemaal niet. Ik ben wel benieuwd wat jouw antwoord zou zijn op de vraag van Sirdanilot.
Er zijn nog wel meer van zulke vragen te stellen. Wat, als iemand door een hersenbeschadiging gedragsverandering vertoont en bijv. agressief is?
Ik heb geen sluitende antwoorden op deze vragen.
Gesloten