Homoseksualiteit in de refowereld

Sheba
Inactief

Re: Homoseksualiteit in de refowereld

Bericht door Sheba »

parsifal schreef:
Posthoorn schreef:Worden christenhomo's zelf niet moe van al dit geknuffel?
Vast wel, maar ik denk dat ze het liever hebben dan het "terug in de kast jij"

Lien. Het verlangen naar het leven met iemand delen kan er denk ik ook zijn voor homoseksuelen. De Bijbel veroordeelt de seksuele kant hiervan, maar niet dit verlangen op zich. En ja ik denk dat iemand die homoseksueel is snel genoeg doorheeft dat hij dat is, zonder dat het seksuele een grote rol speelt. Echter ook hierin komt op een gegeven moment naar voren dat die geborgenheid er voor hem/haar nooit kan zijn. Dat kan een grote worsteling zijn, die niet in zichzelf zonde is of een gevolg van de eigen zonde, maar juist een strijd hiermee.
Ja, maar dat verlangen is naar iemand van hetzelfde geslacht.... En dat verlangen is zondig. Dat is een verlangen buiten de orde van God! Waar in de Bijbel lees je over zulk verlangen?

Het verlangen om met iemand het leven te delen is niet zondig! Maar is los van de gevoelens naar welk geslacht ook, geen ander verlangen! Wel als het alleen maar vervuld kan worden met iemand van hetzelfde geslacht. Of als her puur een egocentrisch verlangen is...

Wanneer daar geen sprake van is, is er geen verlangen naar iemand van hetzelfde geslacht...
En blijft alleen de worsteling over van het alleen zijn. Maar die worsteling is niet anders voor een hetero als die alleen blijft.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Toch ben ik wel benieuwd hoe anderen mijn vergelijk met pedofiele of andere gevoelens zien.
Ik kreeg nl een reactie dat dit niet te vergelijken zou zijn.

Zijn homosexuele gevoelens daadwerkelijk van een heel andere orde dan pedofiele gevoelens?
Kan iemand met pedofiele gevoelen, niet dezelfde strijd ervaren?
En zou zo iemand ook 'uit de kast' moeten komen?
Zou zo'n coming out met evenveel enthousiamse ontvangen worden?
sirdanilot

Bericht door sirdanilot »

Ik denk zeker dat het vergelijkbaar is. Maar met pedofiele gevoelens heb je helemaal nergens een klankbord. Zelfs als je naar de psychiater zou gaan, zou jouw ziekte in een elektronisch patiëntendossier worden geregistreerd en dan heb je echt een groot probleem. Ik denk dat als er een klankbord zou zijn voor pedofielen, het aantal gevallen waar het daadwerkelijk misgaat sterk zou afnemen.

Maar goed dat is een beetje off-topic.
parsifal

Bericht door parsifal »

Wilhelm schreef:Toch ben ik wel benieuwd hoe anderen mijn vergelijk met pedofiele of andere gevoelens zien.

Zijn homosexuele gevoelens daadwerkelijk van een heel andere orde dan pedofiele gevoelens?
Ik vraag me af of pedoseksuele gevoelens niet te behandelen zijn en men er niet van af kan komen. Hier weet ik te weinig van af. Ik denk dat het wel goed kan zijn als iemand hier open over is. Al staat er dan waarschijnlijk een hele menigte (ook en misschien vooral buiten de kerk) klaar om hem te stenigen. Het zou in ieder geval goed zijn als iemand die hier mee strijdt weet niet alleen te staan en de strijd daarom voortzet. Een drugs- of drankverslaafde doet er goed aan om zijn probleem te erkennen en niet ten koste van alles het te proberen te verbergen (en ja in dit geval is duidelijk eigen zonde de oorzaak van het probleem) en het is makkelijker voor mensen om te erkennen dat er een strijd te strijden valt als ze weten niet de enige te zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Wilhelm schreef:Toch ben ik wel benieuwd hoe anderen mijn vergelijk met pedofiele of andere gevoelens zien.

Ik geloof dus inderdaad niet dat dat gevoelens van andere orde zijn.
En ik heb dus al de hele tijd de indruk dat dat beestje nu net niet bij zijn naam genoemd wordt...

En dat pedofielen geen klankbord vinden? Geeft dat niet aan dat er gewoon iets niet klopt? We voelen allemaal een innerlijke weerstand nog. Maar hoe lang? En Wbt homofilie. Er is allang een grens overgegaan in de wereld en in de kerk....de innerlijke weerstand is allang bij velen weg. Door de manier van praten over... Gerichtheid geen zondige gerichtheid meer te noemen maar het te accepteren... Pedofilie zal dat ook gebeuren. Wel eens ene. Documentaire gezien van pedofiele gevangenen... Er zijn al boeken verschenen die hun verlangen legitiem maken... Daar kwam inderdaad naar voren dat die gevoelens van pedofilie niet te zijn. Zie kans op herhalingen etc.

Ik zat gisteren nog te denken. In de tijd van Paulus, Rome.... Homofilie werd bedreven. Zijn waarschuwingen Wbt het huwelijk. Hij heeft het echt nergens over gevoelens die wel zouden mogen... Hij heeft het alleen over het huwelijk zoals in de orde die God gesteld
parsifal

Bericht door parsifal »

lien75 schreef:

En ik heb dus al de hele tijd de indruk dat dat beestje nu net niet bij zijn naam genoemd wordt...

En dat pedofielen geen klankbord vinden? Geeft dat niet aan dat er gewoon iets niet klopt? We voelen allemaal een innerlijke weerstand nog. Maar hoe lang? En Wbt homofilie. Er is allang een grens overgegaan in de wereld en in de kerk....de innerlijke weerstand is allang bij velen weg. Door de manier van praten over... Gerichtheid geen zondige gerichtheid meer te noemen maar het te accepteren... Pedofilie zal dat ook gebeuren. Wel eens ene. Documentaire gezien van pedofiele gevangenen... Er zijn al boeken verschenen die hun verlangen legitiem maken... Daar kwam inderdaad naar voren dat die gevoelens van pedofilie niet te zijn. Zie kans op herhalingen etc.

Ik zat gisteren nog te denken. In de tijd van Paulus, Rome.... Homofilie werd bedreven. Zijn waarschuwingen Wbt het huwelijk. Hij heeft het echt nergens over gevoelens die wel zouden mogen... Hij heeft het alleen over het huwelijk zoals in de orde die God gesteld
Maar pedofilie wordt nu veel minder geaccepteerd dan 40 jaar terug, ook wordt er veel harder tegen opgetreden.

Wat betreft homoseksualiteit, moet ik aan iets denken wat ik een oudere vrouw hoorde zeggen. "Ja vroeger was er ook iemand die homo was, de mensen wisten dat wel. Die man heeft toen zelfmoord gepleegd". Deze vrouw vertelde het alsof dat de gewoonste zaak van de wereld was. Inderdaad is het makkelijker als mensen zwijgen of zichzelf buiten de kerk (of buiten het leven) plaatsen, maar het lijkt me niet de goede weg.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
keesjanm

Bericht door keesjanm »

Er is ook een Imam uit de kast gekomen: http://nieuws.marokko.nl/32586/homoseks ... c1a4713d0/
freek

Bericht door freek »

parsifal schreef:
lien75 schreef:

Maar pedofilie wordt nu veel minder geaccepteerd dan 40 jaar terug, ook wordt er veel harder tegen opgetreden.

Wat betreft homoseksualiteit, moet ik aan iets denken wat ik een oudere vrouw hoorde zeggen. "Ja vroeger was er ook iemand die homo was, de mensen wisten dat wel. Die man heeft toen zelfmoord gepleegd". Deze vrouw vertelde het alsof dat de gewoonste zaak van de wereld was. Inderdaad is het makkelijker als mensen zwijgen of zichzelf buiten de kerk (of buiten het leven) plaatsen, maar het lijkt me niet de goede weg.
Vijftig procent van de homojongeren denkt wel eens aan zelfmoord. Een vijfde doet daadwerkelijk een poging. Dat gaat dan om jongeren in het algemeen, niet eens specifiek christen- of refojongeren. Gelet op het geringe begrip wat ik alleen al in dit topic teruglees, zal dat onder refohomojongeren niet minder zijn.

Ik las niet zolang geleden iets over 'interseksualiteit', ofwel hermafrodieten. Ze hebben geslachtskenmerken van zowel mannelijke als vrouwelijke sekse. Daarvan staat, in tegenstelling tot andere varianten, niet ter discussie dat deze mensen zo geboren worden. Het enige wat niet duidelijk is bij de geboorte, in welke richting men zich mentaal/geestelijk zal ontwikkelen. Of als man of als vrouw. Dat blijkt later pas. Slechts dankzij de huidige wetenschappelijke mogelijkheden kunnen ze vanaf hun geboorte door allerlei behandelingen in de richting van man of vrouw ontwikkelen, in tegenstelling tot vroeger. En dan blijkt ook wel eens dat bij de geboorte een verkeerde keus is gemaakt. Tot man 'behandeld' maar toch vrouw blijken te zijn. Zulke mensen passen dus duidelijk niet in de orde die Paulus beschrijft.

Toen ik dat las realiseerde ik me ineens dat het wel héél makkelijk is te roepen dat allerlei gevoelens of verlangens zondig zijn. Een hermafrodiet zou dus geen bestaansrecht hebben, want man en vrouw schiep hij hen. Toch?

Of homo's nu zo geboren worden of zich in die richting ontwikkelen, feit is wel dat het in de meeste gevallen een onomkeerbaar proces is. Op grond van de Bijbel denk ik dat twee mensen van hetzelfde geslacht geen gemeenschap met elkaar kunnen hebben, maar ik vind het toch vrij schokkend om te merken dat de gevoelens van homo's op één lijn gezet worden met die van heteromensen die overspel begeren. Volgens mij begrijp je dan de complexiteit van de huidige wereld en haar onvolmaaktheid niet.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Weet je waar ik nu zo moe van wordt.... Continue het zeggen dat wij zeggen dat mensen niet over hun problematiek mogen spreken. Dat we ze tot zelfmoord drijven etc. Lees nu de berichten eens goed!

Nogmaals we zeggen niet spreek er niet met anderen over. Of zoek geen hulp.
Juist wel.
Maar waarom aan de grote klok hangen.... En waarom ook als predikant gevoelens die zondig zijn ook niet zondig noemen. Juist in zo'n artikel...

Iedere boekhandel, ook christelijke, hebben boekjes over dit onderwerp.
Er zijn verenigingen. Binnen het pastoraat idem.

Waar de discussie over gaat is, waarom zo verhullend spreken over gerichtheid, waarom mag dat niet zondig genoemd worden?

En nogmaals als iets zondig is, en het is je tot strijd, zoek hulp. En wees de ander tot een hulp in die strijd ertegen!
Maar dat betekent niet dat de dingen niet bij hun naam genoemd mogen worden!

Ooit was ik door omstandigheden en gebeurtenissen zo intens moe psychisch, dat er heel zondige gedachten omhoog kwamen. Tijd voor hulp was het. Dat maakt die gedachten niet minder zondig, hoe menselijk verklaarbaar ook. En op dat moment wist ik ook heel goed dat het foute boel was! En wanneer iemand tegen mij had gezegd op dat moment, het is zondig zo te denken, moest ik wel gelijk geven!
En ook dat moest bij de Heere gebracht worden!

Dat pedofilie minder geaccepteerd wordt dan vroeger... Zal wel. Maar ook Wbt homofilie is dat een op en neergaande beweging. In de tijd van Rome was het geaccepteerd. Later in de geschiedenis helemaal niet meer....
Dat zal zo met pedofilie niet anders gaan!
freek

Bericht door freek »

Wat betreft de vergelijking met pedoseksualiteit, die gaat hooguit op wat betreft gevoelens versus praxis. Maar dan houdt het wel op. Vallen op 'hetzelfde geslacht' is iets heel anders dan 'vallen op kinderen'. Alleen al het feit dat kinderen na verloop van tijd volwassen worden - en daarmee dus buiten de scopus van pedo's gaan vallen - maakt de vergelijking niet realistisch. Daardoor veronderstel ik dat de beleving ervan ook heel anders is en het uiteindelijk meer een diep-psychisch probleem is. Wat uiteraard niet onderschat mag worden.
freek

Bericht door freek »

lien75 schreef:Weet je waar ik nu zo moe van wordt.... Continue het zeggen dat wij zeggen dat mensen niet over hun problematiek mogen spreken. Dat we ze tot zelfmoord drijven etc. Lees nu de berichten eens goed!

Juist wel.
Maar waarom aan de grote klok hangen.... En waarom ook als predikant gevoelens die zondig zijn ook niet zondig noemen. Juist in zo'n artikel...

Waar de discussie over gaat is, waarom zo verhullend spreken over gerichtheid, waarom mag dat niet zondig genoemd worden?

En nogmaals als iets zondig is, en het is je tot strijd, zoek hulp. En wees de ander tot een hulp in die strijd ertegen!

Ooit was ik door omstandigheden en gebeurtenissen zo intens moe psychisch, dat er heel zondige gedachten omhoog kwamen. Tijd voor hulp was het. Dat maakt die gedachten niet minder zondig, hoe menselijk verklaarbaar ook. En op dat moment wist ik ook heel goed dat het foute boel was! En wanneer iemand tegen mij had gezegd op dat moment, het is zondig zo te denken, moest ik wel gelijk geven!

Dat pedofilie minder geaccepteerd wordt dan vroeger... Zal wel. Maar ook Wbt homofilie is dat een op en neergaande beweging. In de tijd van Rome was het geaccepteerd. Later in de geschiedenis helemaal niet meer....
Je zegt het zelf al. Je had toen een psychisch probleem. Homoseksualiteit kan veel psychische problemen opleveren, maar is zelf geen psychisch probleem. Dat je dat niet onderkend, maakt duidelijk dat je het nog steeds niet begrijpt. Je blijft de geaardheid/gerichtheid (wat is daar verhullend aan?) zondig noemen. Met mij ben je dan uitgepraat, ik vind dat een grove beschuldiging. En ja, ik geloof dat je met zulke statements mensen tot wanhoop drijft. Het zal niet de eerste keer zijn dat mensen vervolgens zelfmoord plegen.

Overigens, ik heb - ook op dit forum - ooit ook wel zulke ideeën verdedigd, dus ergens neem ik het je niet kwalijk.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Toch moet ik zeggen, Freek, dat ook ik neig naar het standpunt van Lien en Wilhelm om de gerichtheid ook zondig te noemen. De knip tussen geaardheid en praktiserend komt mij hoe langer hoe meer te gekunsteld over. Waarom zouden we goed noemen wat verdorven is?
Het punt is m.i. niet zozeer of het zondig is of niet (volgens mij wel dus), maar hoe er in de omgeving mee omgegaan wordt. Als mensen reacties krijgen waardoor ze tot zelfmoord gedreven worden, is dat uiteraard helemaal fout. We moeten ze juist wijzen op de Fontein van genade, die ook voor deze zonde beschikbaar is.

Overigens moet ik hetzelfde zeggen als jij, maar dan andersom: het standpunt van Luther en jou heb ik op dit forum ook wel verdedigd.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

freek schreef:
lien75 schreef:Weet je waar ik nu zo moe van wordt.... Continue het zeggen dat wij zeggen dat mensen niet over hun problematiek mogen spreken. Dat we ze tot zelfmoord drijven etc. Lees nu de berichten eens goed!

Juist wel.

Je zegt het zelf al. Je had toen een psychisch probleem. Homoseksualiteit kan veel psychische problemen opleveren, maar is zelf geen psychisch probleem. Dat je dat niet onderkend, maakt duidelijk dat je het nog steeds niet begrijpt. Je blijft de geaardheid/gerichtheid (wat is daar verhullend aan?) zondig noemen. Met mij ben je dan uitgepraat, ik vind dat een grove beschuldiging. En ja, ik geloof dat je met zulke statements mensen tot wanhoop drijft. Het zal niet de eerste keer zijn dat mensen vervolgens zelfmoord plegen.

Overigens, ik heb - ook op dit forum - ooit ook wel zulke ideeën verdedigd, dus ergens neem ik het je niet kwalijk.
Wanneer er sprake is van een psychisch probleem, zijn de gedachten daaruit volgend niet niet zondig...
En door iets zondig te noemen drijf je mensen niet tot wanhoop! Je drijft mensen tot wanhoop als je ze daarin alleen laat staan!
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

freek schreef:Wat betreft de vergelijking met pedoseksualiteit, die gaat hooguit op wat betreft gevoelens versus praxis. Maar dan houdt het wel op. Vallen op 'hetzelfde geslacht' is iets heel anders dan 'vallen op kinderen'. Alleen al het feit dat kinderen na verloop van tijd volwassen worden - en daarmee dus buiten de scopus van pedo's gaan vallen - maakt de vergelijking niet realistisch. Daardoor veronderstel ik dat de beleving ervan ook heel anders is en het uiteindelijk meer een diep-psychisch probleem is. Wat uiteraard niet onderschat mag worden.
@Lien75 en Tiberius ik heb opzich de gerichtheid niet zondig genoemd. Al denk ik wel dat gerichtheid en zondige verlangens heel dicht bij elkaar horen.

@Freek ik begrijp werkelijk niet waarom, ook binnen onze gezindte, er een verschil gemaakt wordt tussen homofilie en andere vormen van sexueelafwijkende gerichtheid. Sterker, ik ben bang dat dit zo geschetst wordt om een eerste stap naar acceptatie te maken.
Echt, ik zie het om me heen. Eerst moet de gerichtheid uit en ten treure besproken kunnen worden in het openbaar, en de volgende stap is dat de jongere toch verder gaat in de praxis. Foto's van de relatie posten op FB en alle kerkelijke jongelui (en ouderen) zulke berichten maar liken.... Ik vind dat schokkend.
Ik ben bang dat binnen 10 jaar ook de praxis geaccepteerd is binnen onze gezindte. Voor veel jongeren is dat al het geval. En geloof me, pedofolie gaat ook weer een plek krijgen in onze samenleving. En daarin zal onze gezindte weer trouw volgen.

Zie ik dan niet dat deze zaken worstelingen kunnen geven in levens van jongeren? Ja, dat ook! Wat een strijd. wat een moeite. Wat een pijn en verdriet. Daarom gebed, pastorale aandacht. Zaken benoemen , concreet in de prediking. Wijzen naar het bloed van het Lam! Daar is vergeving voor zondaren en tollenaren. Of die zondaren nu hetero's zijn met overspelige gedachten of mensen met homofiele of pedofiele of wat dan ook voor 'fiele' gedachten en verlangens.
Maar laten we ons alstjeblieft niet laten besmetten door de geest van deze tijd die er heerst in onze huidige cultuur...
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Daar ben ik het helemaal mee eens.
Gesloten