WimA schreef:
Ik heb er wat moeite mee dat men alle tijd wil nemen om de complexiteit van het probleem te benadrukken maar weinig tot geen tijd wil nemen om te denken in mogelijke oplossingen en de oplossingen die worden aangedragen - en die best valide zijn al behoeven ze verdere doordenking - als "te simpel gedacht" terzijde worden geschoven.
Overigens is door de constatering dat er meer daders zijn dan slachtoffers mij meer duidelijk geworden - mede gelet op de verhouding in de poll - waarom er altijd zo slachtofferig wordt gereageerd in topics over kleding, vergeving en allerlei andere zaken. Ik vermoedde dit al, en het wordt nu ook bevestigd.
De vraag die overblijft is nu of het RF publiek zo afwijkt van het gemiddelde of dat die afwijking wel meevalt en er gewoon een algemeen gebrek is aan zelfkennis.
Wat ik denk dat pesten nog steeds verward wordt met plagen. Wanneer ik vroeger naar school fietste werden we echt wel om onze rokken uitgescholden. Of op school in zelfgemaakte kleren rondliep ( toentertijd) konden daar opmerkingen over gemaakt worden. Maar dat is nog geen pesten.
Wel als het uitsluiting tot gevolg had. En ook dat gebeurd nog steeds, en zal ook nooit verdwijnen... Dat er dus een hoge score is over gepest zijn, kan daaraan liggen.
Maar misschien is het ook wel zo dat het zich vrij anoniem voort kunnen bewegen op een forum mensen aantrekt die wel degelijk gepest zijn. Maar zich hier veilig genoeg voelen om zich te laten horen......?
Wbt het in de slachtofferrol kruipen, zou je dat concreet willen of kunnen maken?
om in oplossingen te gaan denken, moet je je wel realiseren dat we allemaal een vooringenomen beeld hebben over de pester en gepeste en wie dan ook.
Ook zelf dacht ik altijd dat de gepeste waarschijnlijk wel zelf iets over zich afriep.
Maar het boek wat ik al eerder noemde was een eye-opener voor mij.
Daarin kwam juist naar voren dat de gepeste vaak open en spontane karakters hebben. Ik zeg niet altijd, maar vaak.
Het gevaar is dat deze mensen eerder gekwetst kunnen worden.
Met het gevolg onzekerheid en angst, wat voor de buitenwereld zichtbaar is!
Dat was iets wat ik me nooit zo realiseerde. Maar geeft wel een andere kijk op de gepeste...
En legt dan ook andere nadrukken in de aanpak van een hele groep.
Dus pester, gepeste en omstanders.....
Veel trainingen en aanpakken zijn eigenlijk maar kortdurende oplossingen. Waar wordt weinig gepest volgens de schrijver? Daar waar een veilige omgeving is. Dat is een omgeving waar een kind gezien en serieus genomen wordt. Niet een omgeving waar de gepeste als een soort zelf veroorzaker wordt gezien... Waar niet ingegaan wordt op het groepsgebeuren, waar een leerkracht of docent eigenlijk geen tijd heeft... Een veilige omgeving maak je samen