Wie wordt lijsttrekker CU-SGP op 10 juni?

Plaats reactie
bjdendekker

Wie wordt lijsttrekker CU-SGP op 10 juni?

Bericht door bjdendekker »

Gelukkig gaan ChristenUnie en SGP weer samen de Europese Verkiezingen in. Eerlijk gezegd had ik daar zo mijn twijfels over, maar die zijn gelukkig niet bewaarheid.

De fractie bezet nu 3 van de 31 zetels, en wordt gevormd door Hans Blokland, Bas Belder en Rijk van Dam.

Voor de SGP gaat Bas Belder de kar weer trekken. Bij de ChristenUnie mogen de leden kiezen tussen Hans Blokland en Peter van Dalen.

Men verwacht terug te zakken van 3 naar 2, omdat het aantal Nederlandse zetels teruggaat van 31 naar 27.

Stellen we de kandidatenlijst op, dan zien we dat de eerste 4 plaatsen bezet worden door:

1. Blokland of Van Dalen
2. Belder
3. Van Dalen of Blokland
4. volgende SGP'er
5. Van Dam

Van Dam valt dus sowieso af, wat ik erg jammer vind. Hij zou door zetelverlies overigens ook afgevallen zijn als de eerste 3 kandidaten ongewijzigd bleven.

Wat gebeurt er nu als Van Dalen lijsttrekker wordt? Dan worden hij en Belder gekozen. Belder zit er nu 5 jaar in, Van Dam al 10 jaar en Blokland een jaar of 7, 8.

Dat is een forse aderlating qua ervaring!!
Peter van Dalen heeft weliswaar veel ervaring als medewerker van voormalig EP-lid Leen van der Waal, maar echt parlementaire ervaring is dat niet.

Ik wil dus iedere ChristenUnionist oproepen in zijn of haar lokale Unie te stemmen op Hans Blokland als lijsttrekker. De vernieuwing komt over 5 jaar wel, Blokland én Van Dam in één keer kwijtraken is echt teveel.
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Raak je hem kwijt dan, als hij niet gestemd wordt?
Zo fors zal die aderlating toch niet zijn?

Wat mij betreft komen ze er alle vijf in.
bjdendekker

Bericht door bjdendekker »

Oorspronkelijk gepost door Pied
Raak je hem kwijt dan, als hij niet gestemd wordt?
Zo fors zal die aderlating toch niet zijn?

Je raakt ze in elk geval kwijt voor de fractie!

Wat mij betreft komen ze er alle vijf in.


Amen!
nursje

Bericht door nursje »

Wat ik een beetje bemerk en dat vind ik wel erg jammer, is dat er alleen maar naar de ervaring van iemand gekeken word en niet naar de persoonlijke kwaliteiten.
Wie zegt dat iemand die al jaren een bestuurlijke functie vervuld nog openstaat voor nieuwe dingen en zich nog met hart en ziel aan iets wijdt.
Begrij me goed ik oordeel niet over de kandidtan maar ik vind dat je verder moet kijken dan na hoe lang zit iemand err al in. En ook naar kernpunten waar iemand zich druk om maakt en waar hij/zij zich voor in zet!!!!
Maar ik hoop inderdaad ook op die 5 zetels hoor maar hebben we dat hier al niet een gedeelte in de hand?
bjdendekker

Bericht door bjdendekker »

Prima nursje, ik ben niet tegen vernieuwing in de fractie, maar om nu zomaar TWEE ervaren EP-leden te passeren voor een nieuw fris geluid? Nee, dat zou dom zijn. De ChristenUnie is al genoeg ervaring kwijt geraakt in Eerste en Tweede Kamer.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12200
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Beste BJ,
wordt er wel gedebatteerd in het EP? Voor het parlementaire werk, in aanschouwen van de rest van de politieke vertegenwoordigers, hoef je alleen maar uit je woorden te komen. En juist al het andere, heeft Van Dalen wel, daargelaten dat hij het te spreken gedeetle snel onder de knie heeft.

Het lijkt me dus geen enkel punt dat er iemand anders op het lijstje staat.

En om het geheugen eens op te frissen. L. van der Waal zt er toch in zijn eentje, en heel erg lang? Naar mijn idee is het allemaal best blijven draaien daar in Brussel toen hij weg ging.
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

daarvoor kruis ik het vakje rood:u:u:u:u:u:u
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
nursje

Bericht door nursje »

Is het eigenlijk wel geoorloofd op deze manier propaganda te maken voor de CU ;)
Maar ik ben blij BJ dat je niet tegen vernieuwing bent want zo leek het toch eventjes! Maar gelukkig heb ik me daar weer in vergist.
En of het Eurpeesche Parlement wel wat doet herman? Ik denk dus echt van wel. En de mensen die daar zitten zullen heel wat bestuurlijke ervaring moeten heben vooral omdat ze met regelgeving en collegaas uit zeer diverse lidstaten te maken hebben.
Plaats reactie