Pesten

Wat had/heb ik met pesten?

1. Ik was een dader (ik pestte)
2
9%
2. Ik was slachtoffer (ik werd gepest)
7
30%
3. Ik ben beide (geweest), (dader en slachtoffer)
3
13%
4. Ik was toeschouwer (geen dader, geen slachtoffer)
2
9%
5. Ik heb altijd geprobeerd actief pesten tegen te gaan
4
17%
6. In mijn klas heb ik nooit iets van pesten gemerkt.
2
9%
7. Ik ben ouder van een gepest kind
2
9%
8. Ik ben ouder van een pester
1
4%
 
Totaal aantal stemmen: 23

WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Pesten

Bericht door WimA »

Ben wel benieuwd naar de verhoudingen op dit forum n.a.v. topics over o.a. pesten, kleding en groepsdruk.
Het zou op zich leuk zijn om dit ook te formuleren in de tegenwoordige tijd i.p.v. in de verleden tijd maar ik weet niet goed hoe e.e.a. te formuleren en/of af te bakenen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Pesten

Bericht door Mara »

Ik mis een optie, nl.
Ik ben ouder van een gepest kind.
Kan die er nog bij?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11456
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Pesten

Bericht door Mister »

@ WimA: ik heb even de vrijheid genomen om de door Mara genoemde optie toe te voegen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18768
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Pesten

Bericht door helma »

lastig dat je maar 1 optie kan geven
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Pesten

Bericht door sirdanilot »

Ik zal eerlijk toegeven: ik stond erbij en ik keek ernaar, toen een meisje werd gepest vanwege haar opvallend gevormde neus... en ik deed ook mee, net zoals het grootste deel van de klas.

Dan ben je eigenlijk niet beter dan de aanstichter van het pesten. Maar ja... het is soms zo makelijk om mee te doen.

Zeker omdat ik zelf vaak in een positie stond, waarin ik 'half' werd gepest. Ik was nooit hét mikpunt van pesterijen, maar het zat er altijd wel dicht tegenaan, tot in de tweeede klas van de middelbare school aan toe. Ook daarna was ik altijd vrij eenzaam gedurende de middelbare schooltijd.

Maar als mij word gevraagd 'werd je gepest' zeg ik toch 'nee'.
Peregrina
Berichten: 58
Lid geworden op: 28 sep 2013, 00:05

Re: Pesten

Bericht door Peregrina »

Ik mis nog twee opties:
- In mijn klas heb ik nooit iets van pesten gemerkt.
- Ik ben ouder van een pester.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Pesten

Bericht door WimA »

Peregrina schreef:Ik mis nog twee opties:
- In mijn klas heb ik nooit iets van pesten gemerkt.
- Ik ben ouder van een pester.
De bovenste optie (in mijn klas heb ik nooit iets van pesten gemerkt) zou idd toegevoegd moeten worden.
De onderste - ik ben ouder van een pester - vind ik moeilijker, omdat de poll gaat over hoe jezelf er mee bent omgegaan. Deze hoort er eigenlijk niet tussen. De vraag is hoe @Mara er zelf mee omging vroeger.......

Dat meerdere optie's geselecteerd moeten kunnen worden zou idd ook moeten, maar ik weet niet of dat aangepast kan worden.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Pesten

Bericht door Mara »

O zo, dat had ik niet begrepen en gezien de andere reacties, ben ik niet de enige. :)
Ik ben korte tijd slachtoffer geweest, omdat ik een meisje te hulp schoot, dat al langere tijd behoorlijk getreiterd werd.
En ben met dat meisje naar de ouders van één van de jongens gegaan, die ouders waren woedend op hun zoontje.
Hadden er geen idee van.
Maar toen begon het getreiter tegen mij.
Bedreigen, opwachten op weg naar school, met een hele groep jongens.
Daarbij schreven ze zelfs een keer op mijn rug met een schoolbordkrijtje: verrader.
In eerste instantie was ik heel bang, omdat het zo bedreigend was, een groep van zo'n 5 of 6 beresterke jongens.
En ik vertelde dit aan niemand, had zelf die letters weggepoetst.
Ik kan nog heel goed het gevoel van eenzaamheid oproepen.
Het hield op omdat een leraar langsfietste net op het moment dat ze me in hoek gedreven hadden.
En een paar weken later was het gelukkig grote vakantie en gingen we allemaal naar een andere middelbare school.

En als ik nu zie dat iemand getreiterd wordt, spring ik er meteen op af.
Ik woon vlakbij een lagere school en heb een keer een jongen opgewacht die stelselmatig verschillende kinderen pestte.
Toen hij alleen naar huis liep en mij ineens tegenkwam, veranderde de stoere bink in een timide jongetje.
Ik ben niet boos op hem geworden, ik heb alleen gevraagd of hij besefte waar hij altijd mee bezig was?

En ik ben moeder van een gepest kind, met een dramatisch gevolg.
Als ouder sta je dan niet in een jaloersmakende positie!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Pesten

Bericht door Tiberius »

WimA schreef:
Peregrina schreef:Ik mis nog twee opties:
- In mijn klas heb ik nooit iets van pesten gemerkt.
- Ik ben ouder van een pester.
De bovenste optie (in mijn klas heb ik nooit iets van pesten gemerkt) zou idd toegevoegd moeten worden.
De onderste - ik ben ouder van een pester - vind ik moeilijker, omdat de poll gaat over hoe jezelf er mee bent omgegaan. Deze hoort er eigenlijk niet tussen. De vraag is hoe @Mara er zelf mee omging vroeger.......

Dat meerdere optie's geselecteerd moeten kunnen worden zou idd ook moeten, maar ik weet niet of dat aangepast kan worden.
Zo dan.
Enige nadeel is dat alle ingezonden stemmen verdwijnen; dus je moet even opnieuw stemmen. :cry
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18768
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Pesten

Bericht door helma »

Peregrina schreef:Ik mis nog twee opties:

- Ik ben ouder van een pester.
die optie miste ik ook inderdaad :fi
Via sociale media is de drempel laag merk ik wel.
En als je er wat van zegt is het hélemaal geen pesten. Zo gaan we nu eenmaal met elkaar om. Of is het een grapje. :bobo
(en het is nb iemand die zelf gepest is, dus héél goed weet hoe moeilijk het is)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Pesten

Bericht door refo »

Als we toch bezig zijn:
Nu is punt 3 overbodig geworden.
En 'ik ben dader noch slachtoffer geweest' ontbreekt nog.
ejvl
Berichten: 5783
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Pesten

Bericht door ejvl »

Mara schreef:Ik mis een optie, nl.
Ik ben ouder van een gepest kind.
Kan die er nog bij?
Ik heb er zelf gelukkig niet mee te maken, maar ik heb gehoord dat het kinderen helpt als ze op een zelfverdedigingssport zitten zoals Judo bijvoorbeeld.
Iemand enig idee of dat inderdaad zo is?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Pesten

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Als we toch bezig zijn:
Nu is punt 3 overbodig geworden.
En 'ik ben dader noch slachtoffer geweest' ontbreekt nog.
Dan kan je 4 of 7 kiezen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18768
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Pesten

Bericht door helma »

ejvl schreef:
Mara schreef:Ik mis een optie, nl.
Ik ben ouder van een gepest kind.
Kan die er nog bij?
Ik heb er zelf gelukkig niet mee te maken, maar ik heb gehoord dat het kinderen helpt als ze op een zelfverdedigingssport zitten zoals Judo bijvoorbeeld.
Iemand enig idee of dat inderdaad zo is?
Bij ons in het gezin niet; maar dat zegt niet alles natuurlijk.

Op een gegeven moment bracht de meester de pester (zwakke leerling) en de gepeste (slimme leerling) bij elkaar. Ze moesten naast elkaar zitten en de slimme leerling werd het 'hulpje' van de pester. Het pesten was meteen voorbij.
Ik weet niet of dat in alle gevallen helpen zal; maar voor onze zoon was het een gouden greep. Ik ben de meester altijd erg dankbaar geweest.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Pesten

Bericht door Mara »

ejvl schreef:
Mara schreef:Ik mis een optie, nl.
Ik ben ouder van een gepest kind.
Kan die er nog bij?
Ik heb er zelf gelukkig niet mee te maken, maar ik heb gehoord dat het kinderen helpt als ze op een zelfverdedigingssport zitten zoals Judo bijvoorbeeld.
Iemand enig idee of dat inderdaad zo is?
Neem van mij aan, de dader wordt met alle zorg en aandacht van allerlei instanties gepamperd.
Het slachtoffer mag het zelf uitzoeken en inderdaad, op weerbaarheidstraining.
Wel een beetje mosterd na de maaltijd, als je letterlijk en figuurlijk in de rug wordt aangevallen.
Ik heb contact gehad met een mevrouw destijds, die een lotgenotenkontakt had opgericht.
Afschuwelijk om al die verhalen te lezen. :fi
En het maakt niet uit of een incident OP school of net buiten school is geweest.
Wij hebben na een jaar vechten tegen de bierkaai, onwillige instanties en leugenachtige partijen, het opgegeven.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie