Welke muziek beluister je nu? [7]

Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 522
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: Welke muziek beluister je nu? [7]

Bericht door Bona Fide »

Hendrikus schreef:Bovenstemzingen is een stukje folklore, net als het dragen van klederdracht. Het heeft geen kerkelijke status. Je moet 't laten op de plekken waar het thuis hoort, in Genemuiden en zo. Maar vooral niet exporteren naar andere plekken. Niemand in Giessendam prakkiseert er toch over om in Urker klederdracht te gaan lopen. Waarom zou je dan wel een Genemuider bovenstem gaan zingen?
De psalmen op 'Geneefse' wijze zingen is een stukje folklore, net als het dragen van klederdracht. Het heeft geen kerkelijke status. Je moet 't laten op de plekken waar het thuis hoort, in Geneve en zo. Maar vooral niet exporteren naar andere plekken...
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16763
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek beluister je nu? [7]

Bericht door Hendrikus »

Bona Fide schreef:
Hendrikus schreef:Bovenstemzingen is een stukje folklore, net als het dragen van klederdracht. Het heeft geen kerkelijke status. Je moet 't laten op de plekken waar het thuis hoort, in Genemuiden en zo. Maar vooral niet exporteren naar andere plekken. Niemand in Giessendam prakkiseert er toch over om in Urker klederdracht te gaan lopen. Waarom zou je dan wel een Genemuider bovenstem gaan zingen?
De psalmen op 'Geneefse' wijze zingen is een stukje folklore, net als het dragen van klederdracht. Het heeft geen kerkelijke status. Je moet 't laten op de plekken waar het thuis hoort, in Geneve en zo. Maar vooral niet exporteren naar andere plekken...
Vertel dat ff tegen die meneer Datheen die ze uit Frankrijk haalde en ze in recordtijd naar het Nederlands vertaalde :haha
Kerkelijke status heeft het intussen wel degelijk, want de Geneefse melodieën staan in alle psalm- en liedboeken die door de diverse synodes zijn vrijgegeven voor gebruik tijdens de erediensten. Bovenstemmen heb ik daarin (gelukkig) nog niet kunnen ontdekken.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 522
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: Welke muziek beluister je nu? [7]

Bericht door Bona Fide »

Hendrikus schreef:
Bona Fide schreef:
Hendrikus schreef:Bovenstemzingen is een stukje folklore, net als het dragen van klederdracht. Het heeft geen kerkelijke status. Je moet 't laten op de plekken waar het thuis hoort, in Genemuiden en zo. Maar vooral niet exporteren naar andere plekken. Niemand in Giessendam prakkiseert er toch over om in Urker klederdracht te gaan lopen. Waarom zou je dan wel een Genemuider bovenstem gaan zingen?
De psalmen op 'Geneefse' wijze zingen is een stukje folklore, net als het dragen van klederdracht. Het heeft geen kerkelijke status. Je moet 't laten op de plekken waar het thuis hoort, in Geneve en zo. Maar vooral niet exporteren naar andere plekken...
Vertel dat ff tegen die meneer Datheen die ze uit Frankrijk haalde en ze in recordtijd naar het Nederlands vertaalde :haha
Kerkelijke status heeft het intussen wel degelijk, want de Geneefse melodieën staan in alle psalm- en liedboeken die door de diverse synodes zijn vrijgegeven voor gebruik tijdens de erediensten. Bovenstemmen heb ik daarin (gelukkig) nog niet kunnen ontdekken.
Klopt, kerkelijke status heeft het. Ik wilde het zinnetje niet weghalen, maar wist dat dat hoofdmoot van reactie zou worden...
Maar waarom een gewoonte in de ene plaats die gewaardeerd wordt in een andere plaats niet overgenomen kan/mag worden in die andere plaats ontgaat me ten enen male. Ga jij ook nooit naar de chinees of zo?
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16763
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek beluister je nu? [7]

Bericht door Hendrikus »

Bona Fide schreef: Maar waarom een gewoonte in de ene plaats die gewaardeerd wordt in een andere plaats niet overgenomen kan/mag worden in die andere plaats ontgaat me ten enen male. Ga jij ook nooit naar de chinees of zo?
Zodra ze in Barneveld in Volendammer klederdracht gaan lopen, slik in mijn bezwaren tegen het exporteren van Genemuider bovenstemmen in, afgesproken?
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Welke muziek beluister je nu? [7]

Bericht door eilander »

Genemuider bovenstem schijnt iets bijzonders te zijn. Allemaal prima, dan moet je dat niet exporteren.

Maar het verschijnsel "bovenstem zingen" is niet zodanig exclusief Genemuidens dat ze het buiten die plaats niet mogen doen, dat zou ik althans wel erg overdreven vinden. Ik ben wel eens op samenzangavonden geweest waar door een groep mannen een vastgestelde/afgesproken zetting wordt gekozen voor de bovenstem voor een aantal psalmen; ik zou niet weten wat daarop tegen is. Anders gezegd: waarom mag dit in Genemuiden wel en in andere plaatsen niet?

Waar ik wel op tegen ben, is spontaan bovenstem zingen. Lastig voor de organist en ook vaak niet erg stichtend. Als ze dit in Genemuiden wel altijd doen, nou ja... dat zoeken ze daar maar uit :)
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Welke muziek beluister je nu? [7]

Bericht door JolandaOudshoorn »

eilander schreef:Genemuider bovenstem schijnt iets bijzonders te zijn. Allemaal prima, dan moet je dat niet exporteren.

Maar het verschijnsel "bovenstem zingen" is niet zodanig exclusief Genemuidens dat ze het buiten die plaats niet mogen doen, dat zou ik althans wel erg overdreven vinden. Ik ben wel eens op samenzangavonden geweest waar door een groep mannen een vastgestelde/afgesproken zetting wordt gekozen voor de bovenstem voor een aantal psalmen; ik zou niet weten wat daarop tegen is. Anders gezegd: waarom mag dit in Genemuiden wel en in andere plaatsen niet?

Waar ik wel op tegen ben, is spontaan bovenstem zingen. Lastig voor de organist en ook vaak niet erg stichtend. Als ze dit in Genemuiden wel altijd doen, nou ja... dat zoeken ze daar maar uit :)
Hier kan ik me wel in vinden. Ooit een keer meegemaakt dat een man achter me spontaan bovenstem begon te zingen.... :bobo :jongle :jongle
Ik weet, mijn Verlosser leeft
reformator
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 mar 2012, 19:50

Re: Welke muziek beluister je nu? [7]

Bericht door reformator »

eilander schreef:Genemuider bovenstem schijnt iets bijzonders te zijn. Allemaal prima, dan moet je dat niet exporteren.

Maar het verschijnsel "bovenstem zingen" is niet zodanig exclusief Genemuidens dat ze het buiten die plaats niet mogen doen, dat zou ik althans wel erg overdreven vinden. Ik ben wel eens op samenzangavonden geweest waar door een groep mannen een vastgestelde/afgesproken zetting wordt gekozen voor de bovenstem voor een aantal psalmen; ik zou niet weten wat daarop tegen is. Anders gezegd: waarom mag dit in Genemuiden wel en in andere plaatsen niet?

Waar ik wel op tegen ben, is spontaan bovenstem zingen. Lastig voor de organist en ook vaak niet erg stichtend. Als ze dit in Genemuiden wel altijd doen, nou ja... dat zoeken ze daar maar uit :)
Weet je wat ook mooi is, vierstemmige zang (wordt volgens mij nog in Uddel in de eredienst (ger gem in ned) gedaan)

http://www.delofstemmiddelharnis.nl/ind ... temmenboek

Nog een artikel over bovemstem trouwens:
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_379773
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Welke muziek beluister je nu? [7]

Bericht door MarthaMartha »

"wie komt daar aangehuppeld op het gras, je zou toch denken dat hij het was: Dribbel...."
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Welke muziek beluister je nu? [7]

Bericht door Desiree »

Huh? Zit jij nu weer te luisteren.. ;)
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Welke muziek beluister je nu? [7]

Bericht door helma »

MarthaMartha schreef:"wie komt daar aangehuppeld op het gras, je zou toch denken dat hij het was: Dribbel...."
ah...gemiddelde moeder-van-peuter-niveau :huhu
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16763
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek beluister je nu? [7]

Bericht door Hendrikus »

reformator schreef: Weet je wat ook mooi is, vierstemmige zang (wordt volgens mij nog in Uddel in de eredienst (ger gem in ned) gedaan)
Nou ja, of het mooi is, daarover zullen de meningen verschillen.
Maar 't gebeurt in elk geval op ordelijke wijze, er begint niet zomaar iemand opeens iets anders te zingen dan in het psalmboek staat. Er zijn afspraken gemaakt en iedereen weet waar 'ie aan toe is. En zo hoort het.
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Welke muziek beluister je nu? [7]

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
reformator schreef: Weet je wat ook mooi is, vierstemmige zang (wordt volgens mij nog in Uddel in de eredienst (ger gem in ned) gedaan)
Nou ja, of het mooi is, daarover zullen de meningen verschillen.
Maar 't gebeurt in elk geval op ordelijke wijze, er begint niet zomaar iemand opeens iets anders te zingen dan in het psalmboek staat. Er zijn afspraken gemaakt en iedereen weet waar 'ie aan toe is. En zo hoort het.
:super
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Welke muziek beluister je nu? [7]

Bericht door MoesTuin »

prima allemaal, 5, 6 of 10 stemming, al komt het vanuit je tenen....
Zolang het een Loflied voor God is vanuit je hart.
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16763
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Welke muziek beluister je nu? [7]

Bericht door Hendrikus »

MoesTuin schreef:prima allemaal, 5, 6 of 10 stemming, al komt het vanuit je tenen....
Zolang het een Loflied voor God is vanuit je hart.
Sorry, niet mee eens.
Als het om de eredienst gaat, kan het niet zo zijn dat we maar wat aanrommelen, en dat alle geklungel goed wordt gepraat met "als het maar uit je hart komt".
In je vrije tijd mag je hobbyen zo hard je wilt, tienstemmig met boven- en onderstem voor mijn part.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Welke muziek beluister je nu? [7]

Bericht door MoesTuin »

prima gaf ik al aan Hendrikus, met verstand en hart....als het hart er ook maar bij is, dat bedoel ik meer...... :lock :garde :)
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Gesloten