Hoe moet dat dan? in hoeverre heb ik dat wel/niet? Zondag zei de dominee: vergeet nooit dat het Gods liefste werk is, zondaren tot Zich te trekken. Niet om te verdoemen, ook al zijn we gevallen in Adam. Die eenvoudige woorden zijn de kern van het Evangelie. Er is een mogelijkheid tot behoud! Maar die mogelijkheid heeft Christus zijn leven gekost. Dat zal iedere zondaar die daar iets van gaat beseffen, aan Zijn voeten brengen.-DIA- schreef:Nu is er nog onderscheid tussen het billijken van Gods recht (dat kan nog een algemene overtuiging zijn) het toevallen van Gods
recht en het omhelzen van het Goddelijke recht
Wat doen we vandaag?
Re: Wat doen we vandaag ? [9]
God gaat nooit over de zonde heen. Als je Zijn bloed nodig krijgt, dan is er een vuile bron vol wanbedrijven die aan gepakt moet worden. Dat gaat nooit zonder emotie en benauwdheid, hoe die dan ook ge-uit wordt. Als je daar mee loopt, en je weet niet hoe het moet, dan kan je toch helemaal in verwarring raken als je hoort:
Hora est!
Vraag dat maar aan DIA...Isala schreef:God gaat nooit over de zonde heen. Als je Zijn bloed nodig krijgt, dan is er een vuile bron vol wanbedrijven die aan gepakt moet worden. Dat gaat nooit zonder emotie en benauwdheid, hoe die dan ook ge-uit wordt. Als je daar mee loopt, en je weet niet hoe het moet, dan kan je toch helemaal in verwarring raken als je hoort:Hoe moet dat dan? in hoeverre heb ik dat wel/niet? Zondag zei de dominee: vergeet nooit dat het Gods liefste werk is, zondaren tot Zich te trekken. Niet om te verdoemen, ook al zijn we gevallen in Adam. Die eenvoudige woorden zijn de kern van het Evangelie. Er is een mogelijkheid tot behoud! Maar die mogelijkheid heeft Christus zijn leven gekost. Dat zal iedere zondaar die daar iets van gaat beseffen, aan Zijn voeten brengen.-DIA- schreef:Nu is er nog onderscheid tussen het billijken van Gods recht (dat kan nog een algemene overtuiging zijn) het toevallen van Gods
recht en het omhelzen van het Goddelijke recht
Maar zolang we nog iets denken te zijn met onze droefenis, benauwdheid etc is er iets mis. Alles wordt je uit handen geslagen. Alles. Je houdt niets meer over.
Als je dit alles doet vluchten tot Hem, is het goed.
En dat we een God hebben die onze Zaligheid op het oog heeft, lezen we al direct na de zondeval. In de belofte van Zijn Zoon.
Ieder kind van God zal er iets van kennen, hoe diep dit gaat, of welke dingen erbij horen weet God wel het beste, wat goed voor ons is.lien75 schreef:Wel of geen tranen? Dat is niet om het even, geloof ik. Je kan ook in je hart huilen.... Er dan zijn er echt wel (harte)tranen. En het zijn geen tranen van zelfmedelijden. Het zijn tranen van droefheid naar God.... Geen benauwdheid? Denk eens aan de stokbewaarder... Hij schreeuwde het bijna uit. Wat moet ik doen....!
Tja. Wakker liggen... Ligt eraan wat je eronder verstaat.... Maar het is niet ik lag en sliep gerust... (Psalm 130 1 Uit de diepten roep ik tot U, o HEERE! 2 HEERE! hoor naar mijn stem; laat Uw oren opmerkende zijn op de stem mijner smekingen. 3 Zo Gij, HEERE! de ongerechtigheden gadeslaat; HEERE! wie zal bestaan? ) Overigens zijn dit geen voorwaarden maar wel zaken die ieder christen zal herkennen. Het zijn niet mijn tranen, het is niet mijn benauwdheid dat zalig maakt. Het is Christus alleen. Hij heeft de benauwdheid gedragen die Zijn kinderen kennen, de tranen gehuild die ook Zijn kinderen huilen als gevolg op de zonden. Hij weet dus van de tranen en de benauwdheid die Zijn kinderen hebben.
Wanneer er werkelijke benauwdheid ontstaat over onze verhouding tot God. Wanneer we maar een ietsje beseffen van de terechtheid van de toorn van God.... Dan zijn er tranen en is er benauwdheid hoor... maar dan mogen we ook weten dat God geen bidder zal laten staan. (En dan zal het Psalm 30:4 klinken. HEERE! Gij hebt mijn ziel uit het graf opgevoerd; Gij hebt mij bij het leven behouden, dat ik in den kuil niet ben nedergedaald.) En dan is het ik lag en sliep gerust...
Maar iets zal er altijd gekend zijn, al is het gaandeweg, we zullen weten waar God ons van verlost heeft.
Maar ik ben altijd voorzichtig dat dit met grote benauwdheid en droefenis gepaard moet gaan, er is geen spiegel of maat die het stuk der ellende kan verklaren of waar we ons aan kunnen spiegelen, ook kan het gaandeweg komen in plaats van ineens.
Inderdaad!Vraag dat maar aan DIA...
Maar zolang we nog iets denken te zijn met onze droefenis, benauwdheid etc is er iets mis. Alles wordt je uit handen geslagen. Alles. Je houdt niets meer over.
En dat we een God hebben die onze Zaligheid op het oog heeft, lezen we al direct na de zondeval. In de belofte van Zijn Zoon.
Orchidee, Isala en Helma
Heel veel sterkte in de omstandigheden en kracht toegewenst.
Zelf worden we ook niet bespaard, maar ook al is het dal nog zo diep, Zie op Hem, onze Heere Jezus in alle noden en verdriet. Hij is in alles ons zeer nabij voor wie Hem aanroepen, ook vanuit het verdriet, onzekerheid en de nood.
Gisteren mocht ik zelf ontzettend bemoedigd raken tijdens het werk, toen de vrijwilligers kwamen van het bijbelclubje op de woning en ze zongen met ons samen met de bewoners......
En ik mocht een diepe rust ervaren in alles, een rijke ervaring en troost, uit niets verdiend.
Jezus is de Goede Herder
Jezus Hij is overal
Jezus is de Goede Herder
Brengt mij veilig naar de stal
Als je 's avonds niet kunt slapen
Als je bang in 't donker bent
Denk dan eens al die schapen
Die de Heer bij name kent
Jezus is de Goede Herder
Jezus hij is overal
Jezus is de Goede Herder
En wanneer je soms alleen bent
En je hart is vol verdriet
Denk dan aan de Goede Herder
Hij vergeet Zijn schaapjes niet
Jezus is de Goede Herder
Jezus Hij is overal
Jezus is de Goede Herder
Heel veel sterkte in de omstandigheden en kracht toegewenst.
Zelf worden we ook niet bespaard, maar ook al is het dal nog zo diep, Zie op Hem, onze Heere Jezus in alle noden en verdriet. Hij is in alles ons zeer nabij voor wie Hem aanroepen, ook vanuit het verdriet, onzekerheid en de nood.
Gisteren mocht ik zelf ontzettend bemoedigd raken tijdens het werk, toen de vrijwilligers kwamen van het bijbelclubje op de woning en ze zongen met ons samen met de bewoners......
En ik mocht een diepe rust ervaren in alles, een rijke ervaring en troost, uit niets verdiend.
Jezus is de Goede Herder
Jezus Hij is overal
Jezus is de Goede Herder
Als je 's avonds niet kunt slapen
Als je bang in 't donker bent
Denk dan eens al die schapen
Die de Heer bij name kent
Jezus is de Goede Herder
Jezus hij is overal
Jezus is de Goede Herder
En wanneer je soms alleen bent
En je hart is vol verdriet
Denk dan aan de Goede Herder
Hij vergeet Zijn schaapjes niet
Jezus is de Goede Herder
Jezus Hij is overal
Jezus is de Goede Herder
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
ejvl schreef:Ieder kind van God zal er iets van kennen, hoe diep dit gaat, of welke dingen erbij horen weet God wel het beste, wat goed voor ons is.lien75 schreef:Wel of geen tranen? Dat is niet om het even, geloof ik. Je kan ook in je hart huilen.... Er dan zijn er echt wel (harte)tranen. En het zijn geen tranen van zelfmedelijden. Het zijn tranen van droefheid naar God.... Geen benauwdheid? Denk eens aan de stokbewaarder... Hij schreeuwde het bijna uit. Wat moet ik doen....!
Tja. Wakker liggen... Ligt eraan wat je eronder verstaat.... Maar het is niet ik lag en sliep gerust... (Psalm 130 1 Uit de diepten roep ik tot U, o HEERE! 2 HEERE! hoor naar mijn stem; laat Uw oren opmerkende zijn op de stem mijner smekingen. 3 Zo Gij, HEERE! de ongerechtigheden gadeslaat; HEERE! wie zal bestaan? ) Overigens zijn dit geen voorwaarden maar wel zaken die ieder christen zal herkennen. Het zijn niet mijn tranen, het is niet mijn benauwdheid dat zalig maakt. Het is Christus alleen. Hij heeft de benauwdheid gedragen die Zijn kinderen kennen, de tranen gehuild die ook Zijn kinderen huilen als gevolg op de zonden. Hij weet dus van de tranen en de benauwdheid die Zijn kinderen hebben.
Wanneer er werkelijke benauwdheid ontstaat over onze verhouding tot God. Wanneer we maar een ietsje beseffen van de terechtheid van de toorn van God.... Dan zijn er tranen en is er benauwdheid hoor... maar dan mogen we ook weten dat God geen bidder zal laten staan. (En dan zal het Psalm 30:4 klinken. HEERE! Gij hebt mijn ziel uit het graf opgevoerd; Gij hebt mij bij het leven behouden, dat ik in den kuil niet ben nedergedaald.) En dan is het ik lag en sliep gerust...
Maar iets zal er altijd gekend zijn, al is het gaandeweg, we zullen weten waar God ons van verlost heeft.
Maar ik ben altijd voorzichtig dat dit met grote benauwdheid en droefenis gepaard moet gaan, er is geen spiegel of maat die het stuk der ellende kan verklaren of waar we ons aan kunnen spiegelen, ook kan het gaandeweg komen in plaats van ineens.
Inderdaad!Vraag dat maar aan DIA...
Ja en toch noem ik het grote benauwdheid en droefheid. Ik kan een beetje benauwd zijn... even diep ademhalen en weer verder gaan... Maar heb ik grote of echte benauwdheid dan heb ik hulp nodig. Want ik voel dat ik stik. En weet dat ik sterf...
Zo ook met droefheid. Ik kan me ergens even verdrietig over voelen. Een nacht slapen en de zon schijnt weer. Of andere zaken nemen de droefheid weg... of leggen er een sluier over. Maar we hebben het hier wel over droefheid in de ziel... Het gaat diep. Dat is niet met een nachtje slapen weg... Dat doet pijn. Het maakt alles donker... Je ligt in het graf. (zie eerder psalm 30 )
een smart als over een eengeborene....wordt wel eens gezegd.
En ik denk dat het waar is.
Het is toch een soort van rouw.
En ik denk dat het waar is.
Het is toch een soort van rouw.
Hiermee ben ik het volkomen eens. Wanneer het nog weer overgaat, willen we onszelf nog proberen te redden. We zijn vijanden van genade, het gaat tegen alles van jezelf in. Je bent verloren wanneer het je niet bij Christus brengt.lien75 schreef:Ja en toch noem ik het grote benauwdheid en droefheid. Ik kan een beetje benauwd zijn... even diep ademhalen en weer verder gaan... Maar heb ik grote of echte benauwdheid dan heb ik hulp nodig. Want ik voel dat ik stik. En weet dat ik sterf...
Zo ook met droefheid. Ik kan me ergens even verdrietig over voelen. Een nacht slapen en de zon schijnt weer. Of andere zaken nemen de droefheid weg... of leggen er een sluier over. Maar we hebben het hier wel over droefheid in de ziel... Het gaat diep. Dat is niet met een nachtje slapen weg... Dat doet pijn. Het maakt alles donker... Je ligt in het graf. (zie eerder psalm 30 )
Hora est!
Lien75, ik ben het ook met je eens. Voor iemand zelf is het grote benauwdheid, de buitenwereld kan het als niet genoeg beschouwen, maar voor iemand zelf ligt dat anders. Vandaar mijn eerdere opmerking om nooit te spiegelen.
-
Vandaag ben ik blij, want waarschijnlijk heb ik toch een kamer in Leiden gevonden (moest namelijk uit mijn huidige kamer vertrekken). De HEER voorziet 
Natuurlijk, het is geen perfecte kamer; het is flink duurder dan waar ik nu zit. Maar als er ook wordt voorzien in een baantje is ook die hobbel te nemen

Natuurlijk, het is geen perfecte kamer; het is flink duurder dan waar ik nu zit. Maar als er ook wordt voorzien in een baantje is ook die hobbel te nemen

Het is aangeslagen, wat fijn is dit, ben er zo blij mee.Isala schreef:Gister voor het eerst een pijnblok gehad in SI gewricht.
Hora est!
Daar tobt mijn dochter mee. Ze is gisteren ook behandeld door een fysio. Heeft bij haar met stress te maken, en het elke dag meesjouwen van een zware laptop + boekentas.Isala schreef:Het is aangeslagen, wat fijn is dit, ben er zo blij mee.Isala schreef:Gister voor het eerst een pijnblok gehad in SI gewricht.
Heb jij een injectie erin gekregen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Fijn voor je!sirdanilot schreef:Vandaag ben ik blij, want waarschijnlijk heb ik toch een kamer in Leiden gevonden (moest namelijk uit mijn huidige kamer vertrekken). De HEER voorziet
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Uitslapen
De enige keer tijdens deze voorjaarsvakantie.

Maar je bent al wakker!Mara schreef:Uitslapen![]()

Ik vind het al bijzonder als ik het wekkertje om kwart voor 7 kan negerenejvl schreef:Maar je bent al wakker!Mara schreef:Uitslapen![]()

Het nageslacht komt nu langzaam op gang...
Hoe ouder je wordt, hoe minder slaap je nodig hebt.