Bijbelse grond voor echtscheiding ??
- Dodo
Re: Bijbelse grond voor echtscheiding ??
De betreffende vraag is inmiddels verwijderd.
Gelukkig, wat mij betreft. Je moet er niet aan denken dat Geenstijl er mee aan de haal gaat.
Gelukkig, wat mij betreft. Je moet er niet aan denken dat Geenstijl er mee aan de haal gaat.
Helaas is dat laatste al gebeurd.Dodo schreef:De betreffende vraag is inmiddels verwijderd.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Zoals ik al zei, klopte het antwoord ook niet met hetgeen in de GG geleerd wordt. Je kan dat vinden in het eerder door mij genoemde boekje.
Ik begrijp niet wat Kole bezielt om zo'n onjuist antwoord te verzinnen.
Volgens mij was dit wel altijd de lijn van de GG; een vriendin van mij heeft er een jaar of 5 geleden nog mee te maken gehad; ze mocht echt niet scheiden.Tiberius schreef:Zoals ik al zei, klopte het antwoord ook niet met hetgeen in de GG geleerd wordt. Je kan dat vinden in het eerder door mij genoemde boekje.
Dat heeft veel verdriet (en kerkverlating in haar gezin...) opgeleverd.
+1Tiberius schreef:Zoals ik al zei, klopte het antwoord ook niet met hetgeen in de GG geleerd wordt. Je kan dat vinden in het eerder door mij genoemde boekje.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-
Klopt, zo'n voorbeeld ken ik ook. Kole's antwoord wordt wel gewoon toegepast in de GG.helma schreef:Volgens mij was dit wel altijd de lijn van de GG; een vriendin van mij heeft er een jaar of 5 geleden nog mee te maken gehad; ze mocht echt niet scheiden.
Vreemd, want dat is niet overeenkomstig de door de GS vastgestelde richtlijn in het boekje "De heilige huwelijkse staat".helma schreef:Volgens mij was dit wel altijd de lijn van de GG; een vriendin van mij heeft er een jaar of 5 geleden nog mee te maken gehad; ze mocht echt niet scheiden.Tiberius schreef:Zoals ik al zei, klopte het antwoord ook niet met hetgeen in de GG geleerd wordt. Je kan dat vinden in het eerder door mij genoemde boekje.
En in dat boekje worden echt geen nieuwe dingen gezegd, maar was altijd al praktijk. Misschien in Berkenwoude enzo niet.
Ik denk dat je je als misbruikt kind enorm in de steek gelaten voelt. Door vader/broer EN door moeder!helma schreef:Volgens mij was dit wel altijd de lijn van de GG; een vriendin van mij heeft er een jaar of 5 geleden nog mee te maken gehad; ze mocht echt niet scheiden.Tiberius schreef:Zoals ik al zei, klopte het antwoord ook niet met hetgeen in de GG geleerd wordt. Je kan dat vinden in het eerder door mij genoemde boekje.

Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Kole verandert zijn antwoord; kennelijk heeft hij de bewuste richtlijn nu gelezen.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/212 ... na-incest/De beantwoording van de vraag of incest bij kind/kinderen van een vader/man reden is voor echtscheiding, heeft veel vragen opgeroepen. Ik zal het antwoord nuanceren. Als incest inhoudt dat de vader zijn kinderen betast en zich opdringt met bepaalde handelingen, dan is er volgens de richtlijnen van de Ger. Gem. geen reden voor echtscheiding. Maar als er geslachtsgemeenschap geweest is, dan is er wel sprake van overspel. Dat is dan reden voor echtscheiding op grond van de Bijbel, volgens het beleid van de Gereformeerde Gemeenten, waartoe ikzelf behoor.
Ook de nuance vind ik niet echt getuigen van een pastorale toon, maar dat is mijn gevoel.Tiberius schreef:Kole verandert zijn antwoord; kennelijk heeft hij de bewuste richtlijn nu gelezen.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/212 ... na-incest/De beantwoording van de vraag of incest bij kind/kinderen van een vader/man reden is voor echtscheiding, heeft veel vragen opgeroepen. Ik zal het antwoord nuanceren. Als incest inhoudt dat de vader zijn kinderen betast en zich opdringt met bepaalde handelingen, dan is er volgens de richtlijnen van de Ger. Gem. geen reden voor echtscheiding. Maar als er geslachtsgemeenschap geweest is, dan is er wel sprake van overspel. Dat is dan reden voor echtscheiding op grond van de Bijbel, volgens het beleid van de Gereformeerde Gemeenten, waartoe ikzelf behoor.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Werd deze vraag specifiek aan hem gesteld of aan EEN GG dominee?
De ene dominee heeft nu eenmaal meer herderlijke capaciteiten dan de andere.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Dat is tegelijk ook de moeite die ik heb met die hele Refoweb-vragenrubriek. Als mensen pastoraat willen, moeten ze daarvoor m.i. niet op internet zijn.Luther schreef:Ook de nuance vind ik niet echt getuigen van een pastorale toon, maar dat is mijn gevoel.Tiberius schreef:Kole verandert zijn antwoord; kennelijk heeft hij de bewuste richtlijn nu gelezen.
Volgens mij is Kole geen dominee.Mara schreef:Werd deze vraag specifiek aan hem gesteld of aan EEN GG dominee?
In elk geval niet dít soort vragen van pastorale aard.Jongere schreef:Dat is tegelijk ook de moeite die ik heb met die hele Refoweb-vragenrubriek. Als mensen pastoraat willen, moeten ze daarvoor m.i. niet op internet zijn.
Positief is dat Kole op zijn eerdere antwoord terugkomt, of dit in elk geval nuanceert.
Niet zo sterk vind ik dat hij zijn antwoord nu beargumenteert vanuit "richtlijnen van de GG". Maar het genuanceerde antwoord is wel begrijpelijker op die manier.
Mensen die met zo'n vraag worstelen, stappen niet zo snel naar hun predikant of ouderling. Uiteindelijk zullen ze daar wel terecht komen, maar we kunnen er gerust rekening mee houden dat mensen eerst via internet een bepaald antwoord zoeken en daarmee richting hun kerkenraad stappen.
Niet zo sterk vind ik dat hij zijn antwoord nu beargumenteert vanuit "richtlijnen van de GG". Maar het genuanceerde antwoord is wel begrijpelijker op die manier.
Mensen die met zo'n vraag worstelen, stappen niet zo snel naar hun predikant of ouderling. Uiteindelijk zullen ze daar wel terecht komen, maar we kunnen er gerust rekening mee houden dat mensen eerst via internet een bepaald antwoord zoeken en daarmee richting hun kerkenraad stappen.