Ligging CGK-gemeentes

-DIA-

Re: Ligging CGK-gemeentes (uit: psalmen zingen...)

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
-DIA- schreef:Als je voor jezelf in onbegrepen wegen wandelt en geen licht hebt, dan kan het wel eens zijn dat zo'n zielentoestand verklaard wordt. Ook wordt je weleens bepaalt bij de oorzaken. Daarom vind ik het tot een wezenskenmerk horen van een ontdekkende prediking dat ook de standen in het genadeleven en ze zielslegeringen worden verklaard. Blijft dit liggen, dan komen we snel in een weg die verder afdwaalt.
Ds. Lohuis kennende heeft hij je inderdaad geen reden gegeven op je bekommerde staat in de duisternis te koesteren, en zal hij je onverwijld naar Christus hebben verwezen, zoals een recht dienaar van het Woord betaamt. Nee, dat is misschien niet aangenaam, want je hoort dan wat je mist, maar het is wel noodzakelijk. Want de verklaring van een zielslegering kan voor het vlees erg prettig zijn, dan hoor je er immers bij, dan hoor je bij de buitenstaanders, of dat ook verwoord wordt. Maar ik vrees weleens dat mensen die de weg van de buitenstaanders alsmaar willen horen, en nooit uit het verlossingswerk van Christus leven (!) ook voor eeuwig buitenstaander zullen blijven.

(Sorry, het is misschien wat scherp en separerend, maar ik achtte het nodig.)
Koesteren... wie was daar dan voor? Een ware ontdekkende preek waarin de liefde en bewogenheid spreekt zal je toch geen
voet geven om op te staan?
Toch heeft zo'n prediking ook tweeërlei uitwerking: Of men ergert zich eraan, of men wordt in het gemis geplaatst dat alleen
door God te vervullen is.
En laten we het wel proberen te vatten: Het gaat niet om op wat gemoedelijkheid of gestaltes te bouwen, maar de (wan)gestaltes
dienen wel aangewezen te worden dacht ik toch.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Luther schreef:
-DIA- schreef:Maar hij begint niet bij het begin, zover ik het beluisterd heb. Elke preek dient op te komen uit de eeuwigheid en te eindigen
in de eeuwigheid.
Waar staat dat? Waar doet Johannes de Doper dat? En Paulus?
Onlangs las ik een preek van Boston over de vriendschap met Christus. Hij stelt in die preek de vraag hoe die vriendschap ontstaat omdat we van nature in wederzijdse vijandschap leven met God. Hij noemt dan als eerste punt: eeuwige liefde. Ik heb u liefgehad met een eeuwige liefde, zegt God door Jeremia. Dat is de bron waaruit de gemeenschap met Christus ontstaat. En dat is door de hele Bijbel te lezen. Ik val DIA daarom helemaal bij dat een preek op moet komen uit de eeuwigheid en eindigt in de eeuwigheid. Die vriendschap wordt aangeboden in het Evangelie en geschonken door het geloof. Dat is ook zo, maar niet buiten de eeuwigheid om. Christus zegt het ook zelf in Joh. 15, met name vers 14,16 en 19. De kantt. bij vers 19 verwijzen ook naar Rom. 8:29.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

-DIA- schreef:
Luther schreef:
-DIA- schreef:Als je voor jezelf in onbegrepen wegen wandelt en geen licht hebt, dan kan het wel eens zijn dat zo'n zielentoestand verklaard wordt. Ook wordt je weleens bepaalt bij de oorzaken. Daarom vind ik het tot een wezenskenmerk horen van een ontdekkende prediking dat ook de standen in het genadeleven en ze zielslegeringen worden verklaard. Blijft dit liggen, dan komen we snel in een weg die verder afdwaalt.
Ds. Lohuis kennende heeft hij je inderdaad geen reden gegeven op je bekommerde staat in de duisternis te koesteren, en zal hij je onverwijld naar Christus hebben verwezen, zoals een recht dienaar van het Woord betaamt. Nee, dat is misschien niet aangenaam, want je hoort dan wat je mist, maar het is wel noodzakelijk. Want de verklaring van een zielslegering kan voor het vlees erg prettig zijn, dan hoor je er immers bij, dan hoor je bij de buitenstaanders, of dat ook verwoord wordt. Maar ik vrees weleens dat mensen die de weg van de buitenstaanders alsmaar willen horen, en nooit uit het verlossingswerk van Christus leven (!) ook voor eeuwig buitenstaander zullen blijven.

Koesteren... wie was daar dan voor? Een ware ontdekkende preek waarin de liefde en bewogenheid spreekt zal je toch geen
Toch heeft zo'n prediking ook tweeërlei uitwerking: Of men ergert zich eraan, of men wordt in het gemis geplaatst dat alleen
En laten we het wel proberen te vatten: Het gaat niet om op wat gemoedelijkheid of gestaltes te bouwen, maar de (wan)gestaltes

waar in de bijbel zie je dat de apostelen de wegen in het hart beschrijven in een preek... Waar in de bijbel wordt geloof en bekering uit elkaar getrokken? Waar in de bijbel kom je tegen dat
Christus Zelf op die wijze predikt?
Een dienaar van het Woord mag alleen verkondigen het is in of buiten Christus. Mag alleen Christus Zelf verkondigen en niet allerlei zielenroerselen van een mens of die een mens kan hebben. voor je het weet gaan we het daarin zoeken. Maar zoeken we het niet bij Christus Zelf. In een gesprek kan je misschien wat dieper op deze dingen ingaan. Maar op de kansel mag er nooit onduidelijkheid bestaan.En hij mag nooit en te nimmer zijn schaapjes iets ander voorhouden. wanneer mensen tevreden kunnen zijn met wat zielenroerselen zonder te weten Zijn Eigendom te zijn is niet liefdevol. Het houdt hen van Christus af.Liefdevol is de enige en juiste weg voorhouden. En de mensen geen rust te geven buiten Christus om. Zodra mensen rust krijgen door bepaalde zielenroerselen geef je ze verkeerde grond. Het is binnen of buiten Hem. en achteraf kan je zeggen ja toen was God al bezig in mijn leven, niet vooraf.
Laatst gewijzigd door Sheba op 23 jan 2014, 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Uiteraard eens met @Anker en Boston, maar DIA bedoelde iets anders. Maar: #rotonde
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
HHKtE

Bericht door HHKtE »

helma schreef:
-DIA- schreef:Eén voorbeeld graag:
Noem minstens één gemeente, waarin men is overgegaan naar ritmisch zingen,
waar de leer onveranderd schriftuurlijk-bevindelijk is gebleven.
CGK Damwoude
CGK Damwoude zingt al vele jaren ritmisch....
HHKtE

Re: psalmen zingen...

Bericht door HHKtE »

Luther schreef:
helma schreef:
CGK Damwoude
CGK Broeksterwoude (Andreas), CGK Sint Jansklooster
Sint Jansklooster zingt niet ritmisch..
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

HHKtE schreef:
Luther schreef:
helma schreef:
CGK Damwoude
CGK Broeksterwoude (Andreas), CGK Sint Jansklooster
Sint Jansklooster zingt niet ritmisch..
Sjonge... dan had ik onlangs toch echt een oorprobleem.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
HHKtE

Bericht door HHKtE »

Dan moet het in Sint Jansklooster in 2013 zijn ingevoerd.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

HHKtE schreef:Dan moet het in Sint Jansklooster in 2013 zijn ingevoerd.
Neuh...
ejvl

Bericht door ejvl »

lien75 schreef:
-DIA- schreef:
Luther schreef:

waar in de bijbel zie je dat de apostelen de wegen in het hart beschrijven in een preek... Waar in de bijbel wordt geloof en bekering uit elkaar getrokken? Waar in de bijbel kom je tegen dat
Christus Zelf op die wijze predikt?
Een dienaar van het Woord mag alleen verkondigen het is in of buiten Christus. Mag alleen Christus Zelf verkondigen en niet allerlei zielenroerselen van een mens of die een mens kan hebben. voor je het weet gaan we het daarin zoeken. Maar zoeken we het niet bij Christus Zelf. In een gesprek kan je misschien wat dieper op deze dingen ingaan. Maar op de kansel mag er nooit onduidelijkheid bestaan.En hij mag nooit en te nimmer zijn schaapjes iets ander voorhouden. wanneer mensen tevreden kunnen zijn met wat zielenroerselen zonder te weten Zijn Eigendom te zijn is niet liefdevol. Het houdt hen van Christus af.Liefdevol is de enige en juiste weg voorhouden. En de mensen geen rust te geven buiten Christus om. Zodra mensen rust krijgen door bepaalde zielenroerselen geef je ze verkeerde grond. Het is binnen of buiten Hem. en achteraf kan je zeggen ja toen was God al bezig in mijn leven, niet vooraf.
Van harte mee eens hoor. Maar DIA bedoelt hoe je tot Christus komt, die wegen.
Al is de bijbel daar ook zonneklaar over natuurlijk.
alias

Bericht door alias »

Hendrik de 3de schreef:
waar de leer onverdanderd schriftuurlijk-bevindelijk is gebleven.
Ooit Ds. A.J.T. Ruis geluisterd -DIA-? Predikant van de CGK in Damwoude.
De gemeente waar ze ritmisch zingen ..
@Hendrik de 3de: Ooit een dienst bijgewoond in Damwoude?
Meen je hier nu te zeggen dat de ds. het hier altijd mee eens is?
Hendrik de 3de
Inactief

Bericht door Hendrik de 3de »

Luther schreef:
Neuh...
Inderdaad is het in 2013 ingevoerd te Sint Jansklooster. Iets voordat Dr. M.J. Kater afscheid nam.
Dus nog niet lang geleden.
alias schreef:
Hendrik de 3de schreef:
Nee nooit een dienst bijgewoond, is toch wat uit de richting.
Maar neemt niet weg dat ik verschillende malen deze gemeente beluisterd hebt.
En ze zingen er prachtig ritmisch. Vele gemeentes kunnen daar een voorbeeld aan nemen.
Niet te gejaagd, maar gedragen. Van verschillende kanten gehoord, ook van gastpredikanten aldaar.
Of Ds. Ruis het ermee eens is weet ik niet. Dat laat ik rusten!
alias

Bericht door alias »

Hendrik de 3de schreef:
Luther schreef:
Neuh...
Inderdaad is het in 2013 ingevoerd te Sint Jansklooster. Iets voordat Dr. M.J. Kater afscheid nam.
Dus nog niet lang geleden.
alias schreef:
Hendrik de 3de schreef:
Nee nooit een dienst bijgewoond, is toch wat uit de richting.
Maar neemt niet weg dat ik verschillende malen deze gemeente beluisterd hebt.
En ze zingen er prachtig ritmisch. Vele gemeentes kunnen daar een voorbeeld aan nemen.
Niet te gejaagd, maar gedragen. Van verschillende kanten gehoord, ook van gastpredikanten aldaar.
Of Ds. Ruis het ermee eens is weet ik niet. Dat laat ik rusten!
Je gaat af op wat je gehoord hebt?
Ik zal jou en ds. Ruis sparen met wat er gezien is!
Hendrik de 3de
Inactief

Bericht door Hendrik de 3de »

alias schreef:Je gaat af op wat je gehoord hebt?
Of je nu in de kerk daar zit of dat je mee mag luisteren van een afstand.
Het geluid van het zingen is hetzelfde, het tempo is hetzelfde en de verkondiging is hetzelde.
Het enige wat verschilt is het aanschouwen.. nu daar ga ik mij dus niet druk over maken.

Maar ik weet niet waar je nu op zit te doelen Alias? Bedoel je nu het ritmische zingen?
Dat de dominee het er niet mee eens zou zijn? Of dat Damwoude onder het juk van een Schriftuurlijk-Bevindelijke prediking probeert uit te kruipen?
Je laat de mens nu een beetje in het ongewissen. En het duidt nu meer op laster, dan op werkelijk feiten.
Graag verheldering!
alias

Bericht door alias »

Hendrik de 3de schreef:
alias schreef:Je gaat af op wat je gehoord hebt?
Of je nu in de kerk daar zit of dat je mee mag luisteren van een afstand.
Het geluid van het zingen is hetzelfde, het tempo is hetzelfde en de verkondiging is hetzelde.
Het enige wat verschilt is het aanschouwen.. nu daar ga ik mij dus niet druk over maken.

Maar ik weet niet waar je nu op zit te doelen Alias? Bedoel je nu het ritmische zingen?
Dat de dominee het er niet mee eens zou zijn? Of dat Damwoude onder het juk van een Schriftuurlijk-Bevindelijke prediking probeert uit te kruipen?
Je laat de mens nu een beetje in het ongewissen. En het duidt nu meer op laster, dan op werkelijk feiten.
Graag verheldering!
Laster? Dat is niet mijn bedoeling.
Voor meer info verwijs ik je graag naar dominee Ruis zelf.
Plaats reactie