gertje schreef:Leuk je weer te zien Albion!


gertje schreef:Leuk je weer te zien Albion!
albion schreef:gertje schreef:Leuk je weer te zien Albion!(af en toe kom ik nog wel eens langs, nooit de boel overlopen..
)
Of ze hetzelfde zijn, weet ik niet. Wel zijn de levensbeschrijvingen in de Bijbel veel korter. Levi de tollenaar bijvoorbeeld: 1 vers.Zucht schreef:Je kijk maar wat je doet.Luther schreef:Nou, die aanbeveling zal ik zeker ter harte nemen. Ik hoop dat je het dan niet erg vind dat ik me beperk tot de levensbeschrijvingen die in de Bijbel staan. De meeste zijn wel te kort om uit gegeven te worden....Zucht schreef:Ik heb geen aanbevelingen nodig hoor. Vorig jaar nog 365 keer een bladzijde van hen gelezen.
Had je niet gedacht he?
Als we toch aan aanbevelingen doen: Lees eens wat meer levensbeschrijvingen. Niet 1, maar 1000.
En dan maar vragen of God ons voor een andere bekering bewaren wil.
Ik lees in die 1000 gelukkig hetzelfde als de levensbeschrijvingen uit de Heilige Schrift.
Die gangen en wegen zijn precies, maar dan ook precies, hetzelfde.
Hier laat ik het bij.
Waarom zou God Zich moeten houden aan de bekeringswegen van die 1000 gevallen die je noemde?Zucht schreef:En dan maar vragen of God ons voor een andere bekering bewaren wil.
Er worden nu tegenstellingen gecreëerd die er niet zijn. Wij hoeven de Heere niets voor te schrijven, maar goede bekeringsgeschiedenissen geven Bijbelse bekeringen weer. Om een Bijbelse bekering mag je zeker wel vragen.Floppy schreef:Waarom zou God Zich moeten houden aan de bekeringswegen van die 1000 gevallen die je noemde?Zucht schreef:En dan maar vragen of God ons voor een andere bekering bewaren wil.
Het lijkt erop alsof je blijer zou zijn om onbekeerd te sterven dan bekeerd op een manier die niet past binnen die 1000 voorbeelden?
Met Luther eens wat dit betreft: bekeringsgeschiedenissen dicht, Bijbel open.
Lezen we dan niet veel meer dat God ons oproept om ons te bekeren, dan dat we God vragen om ons te bekeren???
Ìk snap best wat je bedoelt, zucht, maar ik weet niet welke gangen en wegen ik vind in de levensbeschrijving van ds. Mallan. Ik vind er niks aan, aan dat hele boek niet. Meestal zo, met zulke boeken. Nu is er weer één verschenen van ds. Dieleman, maar dat heb ik al eens gezegd. Er wordt van gesmuld, er wordt verzucht dat zo'n man wel opmerkelijk veel genade bezat en gaat voorbij aan het eigen zielenheil. Dat is jammer.Zucht schreef:Je kijk maar wat je doet.Luther schreef:Nou, die aanbeveling zal ik zeker ter harte nemen. Ik hoop dat je het dan niet erg vind dat ik me beperk tot de levensbeschrijvingen die in de Bijbel staan. De meeste zijn wel te kort om uit gegeven te worden....Zucht schreef:Ik heb geen aanbevelingen nodig hoor. Vorig jaar nog 365 keer een bladzijde van hen gelezen.
Had je niet gedacht he?
Als we toch aan aanbevelingen doen: Lees eens wat meer levensbeschrijvingen. Niet 1, maar 1000.
En dan maar vragen of God ons voor een andere bekering bewaren wil.
Ik lees in die 1000 gelukkig hetzelfde als de levensbeschrijvingen uit de Heilige Schrift.
Die gangen en wegen zijn precies, maar dan ook precies, hetzelfde.
Hier laat ik het bij.
Mits er maar niet gespiegeld gaat worden in allerlei ervaringen en toestanden, want God bekeerd ieder mens persoonlijk, wij hoeven daarom niet te bidden om nachten wakker te liggen of om tranen of gemoedservaringen en dergelijke.eilander schreef: Er worden nu tegenstellingen gecreëerd die er niet zijn. Wij hoeven de Heere niets voor te schrijven, maar goede bekeringsgeschiedenissen geven Bijbelse bekeringen weer. Om een Bijbelse bekering mag je zeker wel vragen.
Zelfs is er geen tegenstelling tussen het 'zich bekeren' en het 'vragen om bekering'. Dat wordt er wel vaak van gemaakt, in de zin van "vraag er maar veel om". Dat is de reden dat de oproep om de Bijbel meer open te doen ook wel terecht is.
Dan ben je wel een stuk wijzer dan het oude Volk ,dat vaak niet verder kon komen dan biddend om ontdekkend licht.ejvl schreef:Mits er maar niet gespiegeld gaat worden in allerlei ervaringen en toestanden, want God bekeerd ieder mens persoonlijk, wij hoeven daarom niet te bidden om nachten wakker te liggen of om tranen of gemoedservaringen en dergelijke.eilander schreef: Er worden nu tegenstellingen gecreëerd die er niet zijn. Wij hoeven de Heere niets voor te schrijven, maar goede bekeringsgeschiedenissen geven Bijbelse bekeringen weer. Om een Bijbelse bekering mag je zeker wel vragen.
Zelfs is er geen tegenstelling tussen het 'zich bekeren' en het 'vragen om bekering'. Dat wordt er wel vaak van gemaakt, in de zin van "vraag er maar veel om". Dat is de reden dat de oproep om de Bijbel meer open te doen ook wel terecht is.
Zelf heb ik moeite om bijvoorbeeld om kennis en gevoel der ellende en ontdekkend licht te bidden, dat is niet de zaak namelijk, de zaak is de verlossing door Christus. En daar is het stuk der ellende ook voor nodig, maar als God een mens bekeerd weet Hij dat ook heus wel.
Dat is een stelling, maar zonder onderbouwing. Kun je dit toelichten?Refiosi schreef:Dan ben je wel een stuk wijzer dan het oude Volk ,dat vaak niet verder kon komen dan biddend om ontdekkend licht.
Wij zijn van naturen dood voor de dood. Het is een eeuwig wonder als we gaan ontdekken wie wij zijn voor GodGJdeBruijn schreef:Dat is een stelling, maar zonder onderbouwing. Kun je dit toelichten?Refiosi schreef:Dan ben je wel een stuk wijzer dan het oude Volk ,dat vaak niet verder kon komen dan biddend om ontdekkend licht.
Ja, dat is een algemene gereformeerde waarheid. Maar dat is niet wat je stelde. Je stelde dat een beroep op de Bijbel voor het aanwijzen van een ware bekering hetzelfde is als het wijzer zijn dan het oude Volk (met hoofdletter Nota Bene).Refiosi schreef:Wij zijn van naturen dood voor de dood. Het is een eeuwig wonder als we gaan ontdekken wie wij zijn voor GodGJdeBruijn schreef:Dat is een stelling, maar zonder onderbouwing. Kun je dit toelichten?Refiosi schreef:Dan ben je wel een stuk wijzer dan het oude Volk ,dat vaak niet verder kon komen dan biddend om ontdekkend licht.