Links fascisme is ook fascisme

Plaats reactie
bjdendekker

Links fascisme is ook fascisme

Bericht door bjdendekker »

Onderstaand artikel stond vanmorgen in de Apeldoornse Courant. Zonder het op te willen nemen voor de NVU of haar ideeën, vraag ik moe toch ernstig af of hier de rechtsstaat niet ernstig is geschonden.

Geweldloos AFA schopt nazi‘s van de straat
door Jeroen Pol

10 MAART 2003 - APELDOORN - De Anti-Fascistische Aktie zegt voor een geweldloos optreden te staan. Maar geweldloos verliepen de uren na hun demonstratie in Apeldoorn allerminst. De ME zag zich gedwongen enkele charges uit te voeren en ook de politie moest naar de wapenstok grijpen om de eigen veiligheid te waarborgen.

Natuurlijk, herhaaldelijk schalde door de microfoon van de AFA de oproep om van geweld af te zien. ‘Ons motto is geweldloos, doch weerbaar. Laat je niet provoceren door het gedrag van die nazi‘s. Maar als je wordt aangevallen, moet je je wel verdedigen.‘ Toch klonk er ook een minder geweldloze boodschap: ‘Apeldoorn wees paraat, schop de nazi‘s van de straat‘.

Zo‘n tien rechtse NVU-aanhangers moest rennen voor hun leven. Een als neo-nazi ogende man kon via het winkelgebied ternauwernood vluchten. Diverse mensen van extreem-rechts liepen flinke klappen op, de politie werd met stenen en eieren bekogeld. De omroeper: ‘Het is niet de bedoeling dat wij hier mensen gaan lynchen. Als je nazi‘s ziet, ga naar ze toe en zeg vriendelijk dat ze moeten oprotten. Dat wij, niet zoals de gemeente Apeldoorn in eerste instantie wel deed, niet zullen toestaan dat zij hier demonsteren.‘

‘Zo te zien hebben ook veel Apeldoornse jongeren zich bij het protest aangesloten‘, zoekt AFA-woorvoerdster Elsbeth excuses voor het geweld. ‘Wij zijn principieel tegen geweld. We proberen juist de gewelddadigheden van de NVU onder de ogen van de mensen te brengen. Die Malcoci is in 1992 bij de brandstichtingen in Rostock geweest en heeft zijn daden ook nog goed gepraat. Ik heb ook niemand van AFA geweld zien gebruiken.‘

Maar dat wil niet zeggen dat er daadwerkelijk geen AFA-aanhanger geweld heeft gebruikt. En waarom de oproep ‘‘Apeldoorn wees paraat, schop de nazi‘s van de straat‘‘? ‘Ach‘, lacht Elsbeth, ‘dat is waarschijnlijk figuurlijk bedoeld.‘

AFA-woordvoerder Koos, die herhaaldelijk met de politie overlegde, legt een deel van de oorzaak van het geweld bij de gemeente Apeldoorn. ‘Het is schandalig dat fascisten die al tientallen jaren hun denkbeelden uiten hier in eerste instantie mochten demonstreren. Het lijkt wel alsof de burgemeester niet weet waar de NVU voor staat. Wij waren er vandaag alleen maar op uit hun geen kans te geven om hier zieltjes te winnen. Wij waren en zijn niet op rellen uit.‘

Koos heeft niet gezien dat een grote groep AFA-aanhangers een tiental rechtse jongeren opjoeg. ‘Ik vond het politie-optreden niet handig. Die kwam op een moment dat het rustig was met paarden door de groep activisten heen, terwijl dat nergens voor nodig was. Zo‘n actie vraagt bijna om escalatie. De politie had slimmer moeten zijn. Ik vind het niet verwonderlijk dat toen de vlam in de pan is geslagen.‘
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Je zult het nog zien gebeuren dat de politie straks als schuldige wordt gezien t.a.v. het escaleren van de demonstratie................


Een 'breekje' van Breekijzertje
Plaats reactie