Gebed

Plaats reactie
albion

Gebed

Bericht door albion »

Nav een quote wil ik graag doorgeven wat J. Arendts van het gebed zegt:
JolandavanOudshoorn schreef: ik mis bij jou gemeenschap, de verborgen omgang met God. dat is bidden en als je dat zou weten bij ondervinding, had je dit nooit zo geschreven. bidden is geen opgave, bidden is een gave!
quote: J. Arendts:

Want het gebed is:

een samenspreking met God ; een zaad des zegens
een hemelsleutel ; een hof der gelukzaligheid
een bloem des paradijs ; een boom der geneuglijkheid
een huisgenote Gods ; Geloofs vermeerderinge
een kenster der verborgentheden Gods ; Hoops onderstuttinge
een openbaarster der verborgentheden Gods ; Moeder der liefde
een verkrijgster der gaven Gods ; 't voetpad en regel der gerechtigheid
een geestelijke maaltijd ; d'onderhoudster der volstandigheid
een hemelse lieflijkheid ; meesteresse der matigheid
een honigzeem der lippen ; sterkte der kuisheid
een voedster der deugden ; sieraad der heiligheid
een overwidster der ondeugden ; d'ontsteking der godzaligheid
een afbiddinge der schuld ; een licht der wetenschap
een medicijn der ziel ; een toevezicht des gemoeds
een hulpe der zwakheid ; een medicijn der kleinmoedigheid
een tegengift der zonden ; een fundament des vredes
een verzoeninge des volks ; een vreugd des harten
een pilaar des werelds ;
een juichen des gemoeds ; een vrolijkheid der heiligen
een getrouwe metgezel dezer pelgrimage ; een helperesse der verdrukten
een schilt des christen ridders ; een verkwikster der ellendigen
een richtsnoer der ootmoedigheid ; een rust der moeden
een voorgangster der eerbaarheid ; een sieraat der consciëntie
een spijze der lijdzaamheid ; een toeneming der genadegiften
een bewaarster der gehoorzaamheid ; een zoete reuk des dankoffers
een fontein der gerustheid ; een verzachtinge des moeilijken levens
een navolgster der engelen ; een verzoetinge des doods
een verdrijfster der duivelen ; een voorsmaak des eeuwigen levens
een troost der treurigen ; een verlangen der eeuwige zaligheid
een verheuging der rechtvaardigen.

einde quote

Of zoals het in Jakobus 5 staat:

Belijdt elkander de misdaden, en bidt voor elkander, opdat gij gezond wordt; een krachtig gebed des rechtvaardigen vermag veel.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
JolandaOudshoorn

Re: gebed

Bericht door JolandaOudshoorn »

albion schreef:Nav een quote wil ik graag doorgeven wat J. Arendts van het gebed zegt:
JolandavanOudshoorn schreef: ik mis bij jou gemeenschap, de verborgen omgang met God. dat is bidden en als je dat zou weten bij ondervinding, had je dit nooit zo geschreven. bidden is geen opgave, bidden is een gave!

Want het gebed is:

een pilaar des werelds ;

einde quote

Belijdt elkander de misdaden, en bidt voor elkander, opdat gij gezond wordt; een krachtig gebed des rechtvaardigen vermag veel.
heel mooi! bedankt albion!!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Letstalk

Bericht door Letstalk »

albion schreef:Nav een quote wil ik graag doorgeven wat J. Arendts van het gebed zegt:

Want het gebed is:

een pilaar des werelds ;

einde quote

Het is inderdaad heel mooi gezegd! Bidden is een godsdienstige daad, het is een opheffing van het hart tot God, een samenspraak tussen God en je ziel, waarin je al je noden (tijdelijke en/of geestelijke) aan God opdraagt, en je hoopt dat dat verhoord wordt.
Kortgezegd: een ootmoedig smeekgebed
Hoe minder sommigen begrijpen, des te meer willen zij bewijzen. (C.F. Gellert)
Auto

Bericht door Auto »

Vanmorgen las ik in het ND het volgende prachtige artikel!
Niet gebeden voor genezing MS
Bidden behoort tot de kern van het geloof, maar het is moeilijk om erover te praten. In deze serie vragen we bekende gelovigen hoe zij bidden. Vandaag deel 4:
ds. Jan van Eckeveld, voorzitter van de laatste synodes van de Gereformeerde Gemeenten.

‘Ik kan geen dag zonder gebed. Het is de ademhaling van mijn geestelijk leven, van mijn hart. Het is levensnoodzakelijk, in de diepste zin van het woord. Als ik bid, ervaar ik gemeenschap met God. Ik kan mijn noden, vragen, zorgen en verlangens bij Hem kwijt. Ik mag bevinden dat God nabij is. Dat is meer dan alleen gevoel. Gevoel is erg op jezelf gericht. Bevinden is op God gericht. Dat zie ik als een zaak van geloof. Geloof is meer dan gevoel. Zoals de laatste catechismuszondag het zegt: “Want mijn gebed is veel zekerder van God gehoord, dan ik in mijn hart gevoel.”

Ik vind het belangrijk een vast ritme te volgen in mijn gebedsleven. De Bijbel wijst daarop. De profeet Daniël stond in het middelpunt van de politiek, een soort Mark Rutte van die tijd. Toch maakte hij in die drukte ruimte om drie keer per dag te bidden. Als je dat niet doet, loop je de kans het gebed te laten versloffen. Als God het middelpunt van je leven is, kun je het gebed ook niet missen. Bid zonder ophouden, betekent dat je leven wordt gedragen door gebed. Behalve gebed aan het begin en einde van de dag, bid ik voor en na het eten en in de studeerkamer voordat ik naar de kerk ga of naar een pastoraal gesprek. Ook als ik thuiskom uit de kerk, heb ik vaak behoefte de preek voor de Heere neer te leggen. Buiten het ritme heb je dan nog de uitschietende gebeden, zoals de achttiende-eeuwse Schotse prediker Ralph Erskine
dat noemt. Dat zijn gebeden die zomaar achter het autostuur of tijdens een gesprek met iemand naar boven gaan. Dat noem ik ook gebeden. Of dat een schietgebedje is? Dat klinkt mij wat banaal in de oren. Uitschietende gebeden komen echt uit het diepst van het hart.

‘s Morgens na het slapen en ‘s avonds voor het slapengaan, buig ik altijd mijn knieën. Soms heb ik de behoefte dat ook te doen in mijn studeerkamer. Niet dat bidden in mijn bureaustoel minder is. De Bijbel schrijft geen concrete gebedshouding voor, in elk geval niet handen vouwen en ogen sluiten. Buigen voor de Heere is wel voluit bijbels. Ik denk dat een eerbiedige houding goed is. God is God en ik ben maar mens. Dan heb ik soms de behoefte om te buigen. Ik bid voor mezelf nooit een formuliergebed, ook niet aan tafel. Ook het Onze Vader niet, alleen in de kerkdienst bij bepaalde gelegenheden zoals doop en avondmaal. Ik denk dat een vrij gebed dichter bij mezelf komt. Waarmee ik overigens niet zeg dat een formuliergebed niet goed is. Meestal spreek ik God in mijn gebed aan als Heere. God vind ik afstandelijker,
Allah betekent ook God. Heere komt meer vanuit mijn hart. Soms spreek ik ook rechtstreeks in gebed de Heere Jezus aan, bijvoorbeeld: “Mag ik Uw voorbeeld navolgen?” Een enkele keer heb ik de Heilige Geest apart aangeroepen, als ik iets had gelezen over het werk van de Heilige Geest.

Als predikant ben ik bezig met duizend en een dingen waardoor het gebedsleven onder druk kan komen. Dat is mij gebeurd, moet ik tot mijn schaamte en schande bekennen. Je kunt puur ambtelijk, professioneel bidden, terwijl de persoonlijke omgang met de Heere ontbreekt. Dat geeft een stuk donkerheid van binnen. Dan is de Heere zo ver weg. Dat duurt voort totdat je ambtelijk vastloopt en tot de verschrikkelijke ontdekking komt dat je God bent vergeten. Het trof mij toen wat in Marcus 1 beschreven staat over een drukke sabbatdag waarop Jezus allerlei genezingen verrichtte. Hij was de hele dag ambtelijk bezig. ‘s Nachts zocht Hij in de eenzaamheid contact met zijn Vader. De grote Ambtsdrager is mij hierin een voorbeeld. Hij kan niet zonder levenscontact met zijn Vader, zou ik het dan wel kunnen?

Verhoring van gebeden heb ik meermalen ervaren in mijn persoonlijk leven. Dat ik bijvoorbeeld bijzonder opzag tegen iets. Maar onder het gebed kreeg ik moed en geloof dat de Heere mij zou helpen en dat gebeurde ook werkelijk. Toen ik veertien jaar geleden de boodschap kreeg dat ik de ziekte MS had, stortte mijn wereld in. Hoe moet dit verder? Heb ik straks veel zorg nodig? Hoelang kan ik nog doorgaan in mijn ambt? Als ik weer een aanval had, werd ik moedeloos. Nog even en dan ga ik met emeritaat, dacht ik dan. Opstandig werd ik niet. Ik besefte goed dat dit, net als voorspoed, uit Gods hand komt. Bovendien waren er jongere predikanten die kort na begin van hun werkzaamheden deze ziekte kregen. Dat bewaarde mij voor opstand. Ik mocht zien dat het Gods liefde was; Hij kastijdt zijn kinderen uit liefde.

Ik weet dat God mij kan genezen, maar ik heb niet om genezing van MS durven vragen. Ik wil geen veeleisend mens zijn dat een verlanglijstje indient. De Heere weet veel beter wat goed voor mij is, dan ikzelf. Als de Heere de MS nodig vindt om mij afhankelijk te houden, dan durf ik niet te vragen de ziekte weg te nemen. Waarmee ik niet zeg dat een ander niet mag vragen om genezing.

Ik heb wel gebeden of ik mocht blijven dienen in de kerk, nadrukkelijk onder de bede: Uw wil geschiede. Ik mocht geloof krijgen dat de Heere dat zou
doen. Inmiddels is dat gebed veertien jaar geleden en heeft de dokter gezegd dat ik een milde vorm van MS heb. Dat is voor mij gebedsverhoring.’

Bron: ND 23-2-2012
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Auto schreef:Vanmorgen las ik in het ND het volgende prachtige artikel!
Prachtig en hartverwarmend! Wat zou er toch meer van mij uitgaan, als ik meer in alles de Heere nodig had, en alles met gebed en smeking met dankzegging bij de Heere zou brengen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

J.C. Philpot schreef:
Auto schreef:Vanmorgen las ik in het ND het volgende prachtige artikel!
Prachtig en hartverwarmend! Wat zou er toch meer van mij uitgaan, als ik meer in alles de Heere nodig had, en alles met gebed en smeking met dankzegging bij de Heere zou brengen.
En daar moet je dan ook om vragen, met de zekerheid dat Hij dat gebed verhoren zal!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

JolandaOudshoorn schreef:En daar moet je dan ook om vragen, met de zekerheid dat Hij dat gebed verhoren zal!
Zeker, gelukkig hoe ik dat niet zelf in de kracht van mijn vlees in mezelf te bewerken! Als ik minder mag worden, en Christus meer in mij, zal de afhankelijkheid van de Vader die het leven van Christus kenmerkte ook meer in mij gevonden worden! Onze bede mag wel zijn: "O Zoon maak ons Uw beeld gelijk"!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
parel

Bericht door parel »

J.C. Philpot schreef:
JolandaOudshoorn schreef:En daar moet je dan ook om vragen, met de zekerheid dat Hij dat gebed verhoren zal!
Zeker, gelukkig hoe ik dat niet zelf in de kracht van mijn vlees in mezelf te bewerken! Als ik minder mag worden, en Christus meer in mij, zal de afhankelijkheid van de Vader die het leven van Christus kenmerkte ook meer in mij gevonden worden! Onze bede mag wel zijn: "O Zoon maak ons Uw beeld gelijk"!
En God zal verhoren! Ik was van de zomer op kamp. De laatste vrijdag baden we met z'n allen dat er iemand in ons leven komen mocht met wie we over het geloof praten konden. Zaterdag kwam ik thuis, die zaterdag daarna lag de kerkbode op de mat. En daar stond in dat er een bijbelstudiegroep werd opgericht!
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
Mara

Bericht door Mara »

Sir Winston Churchill zei eens: "Als ik omzie naar al de moeilijkheden in mijn leven, moet ik altijd denken aan het verhaal van een oude man.
Op zijn sterfbed zei hij dat hij in zijn leven heel wat problemen het hoofd had moeten bieden, waarvan de meeste zich nooit hebben voorgedaan."
Zorgen kunnen ons leven verwoesten.
Gebed en zorgen zijn geen goede maatjes.
Ze zijn als water en vuur.
Ergens op een bordje naast een kerk staat: "Waarom zou je bidden als je je ook zorgen kunt maken en kalmeringsmiddelen slikken?"

Nicky Gumbel
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie