Niet durven bidden

Plaats reactie
Panny

Niet durven bidden

Bericht door Panny »

Herkennen jullie dit?

Je bent heel de dag druk geweest. Eigenlijk niet aan God gedacht. Zelfs bewust dingen gedaan die eigenlijk tegen je geweten in gingen.

En dan komt het moment voor het slapen gaan, je bent gewend om dan te bidden.
Dan denk je terug aan de afgelopen dag en voel je je een huichelaar als je op dit moment zou gaan bidden en om vergeving vragen.
Je zou dan op dat moment alleen gaan bidden uit gewoonte maar niet omdat je op dat moment echt berouw hebt.

Dus dan sta je voor een moeilijk dilemma: niet bidden of wel bidden (maar voor je gevoel niet gemeend).

Ik voel me dan niet waardig om tot zo'n heilig God te bidden. Maar om zo te gaan slapen voelt toch ook niet goed.
ejvl

Re: Niet durven bidden

Bericht door ejvl »

Zeer, zeer herkenbaar voor mij...
Maar ook dat kan tegen God gezegd worden, Heere, ik durft niet te bidden, ik voel me zo'n huichelaar, zelf bak ik er helemaal niets van, ik heb U nodig!
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Je mag je zonden ook benoemen in het gebed en vragen of de Heere een wacht voor je lippen wil zetten, en je bewaren voor zaken die tegen je geweten in gaan, Hij weet wat van Zijn maaksel zij te wachten... Maar ook
Spreuken 28 :13 Die zijn overtredingen bedekt, zal niet voorspoedig zijn; maar die ze bekent en laat, zal barmhartigheid verkrijgen
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Jongere

Bericht door Jongere »

Ja, dat herken ik wel.
Maar bedenk wel dat de keuze om vervolgens niet te bidden, voor de duivel een grotere overwinning zal zijn dan alle zonden die je die dag hebt gedaan. Want nog meer dan een heilig leven haat hij een zondaar die aan God vergeving vraagt. Omdat hij weet dat God gaarne vergevend is.

Vergeving vragen aan de Heere zal nooit als een recht voelen. En inderdaad, iemand om vergeving moeten vragen voelt altijd als 'huichelen'. Want vergeving verdien je nooit. We zijn dan altijd afhankelijk van genade van een Ander.
Maar bedenk dat je wel iets hebt om in gebed mee voor God te verschijnen. Zo lang je dat maar niet in jezelf zoekt. Je mag altijd tot Hem komen met Zijn eigen Woord. En bovenal met die drie machtige woorden: om Jezus' wil. Al heb je misschien alleen die woorden nog maar te zeggen, dan luistert Hij. Juist dan.
Panny

Bericht door Panny »

Bedankt voor de reacties.

Het niet durven is bidden is dan niet in de eerste plaats omdat je zonden gedaan hebt, maar vooral omdat je daar geen berouw over heb gehad.

Zonden kunnen je zo dagenlang van God vandaan houden.
En daardoor ook juist weer leiden tot meer zonden.

Je uit schaamte verschuilen voor God is toch ook niet de juiste weg.
Misschien is het inderdaad het werk van de satan.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

MacCheyne schrijft ergens (in mijn eigen woorden), in het kader van de heiligmaking: de satan wil mij wijs maken dat ik na een bedreven zonde niet direct naar de Heere Jezus moet gaan, maar ik moet direct van de varkenstrog van de zonde naar Christus gaan.
Mara

Bericht door Mara »

Panny schreef:Bedankt voor de reacties.
Het niet durven is bidden is dan niet in de eerste plaats omdat je zonden gedaan hebt, maar vooral omdat je daar geen berouw over heb gehad.
Zonden kunnen je zo dagenlang van God vandaan houden.
En daardoor ook juist weer leiden tot meer zonden.
Je uit schaamte verschuilen voor God is toch ook niet de juiste weg.
Misschien is het inderdaad het werk van de satan.
Ik merk ook wel eens een blokkade, zeker s'avonds. En ik hoorde eens in een preek dat dominee zei dat het kan komen doordat je een bepaalde (boezem)zonde koestert. Dan kan Hij wijken van ons.
Maar ook dat je jezelf hoort bidden en het is alleen maar vragen, vragen, wensen.
Of dat je zo verdrietig en wanhopig bent, dat je niet precies meer weet wat je moet bidden.
Je krijgt wel eens de raad: "je moet maar veel bidden".
Dat is een wijze raad, maar soms kun je er niet zoveel mee. Alles door eigen schuld, dat wel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
helma

Bericht door helma »

De duivel laat je eerst denken dat zondigen niet zo erg is. Na het zondigen laat hij ze je door een vergrootglas zien; zodat je niet meer naar de Heere durft te gaan.
Zo gemeen is hij.
Ook al ben je beschroomd en bang (trouwens héél herkenbaar.....) laat toch niets je ervan weerhouden tot Christus de toevlucht te nemen.

Het is wat Adam en Eva deden in het paradijs.....wegvluchten van God.
Wat een genade dat de Heere ze opzocht! Zoveel zondaarsliefde.
En als wij somtijds uit zwakheid in zonden vallen, zo moeten wij aan Gods genade niet vertwijfelen, noch in de zonde blijven liggen, overmits de Doop een zegel en ontwijfelbaar getuigenis is, dat wij een eeuwig verbond der genade met God hebben.

1 Johannes:1:9 Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid.

1:10 Indien wij zeggen, dat wij niet gezondigd hebben, zo maken wij Hem tot een leugenaar, en Zijn woord is niet in ons.

2:1 Mijn kinderkens, ik schrijf u deze dingen, opdat gij niet zondigt. En indien iemand gezondigd heeft, wij hebben een Voorspraak bij den Vader, Jezus Christus, den Rechtvaardige;

2:2 En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld.

Hou dat de duivel maar voor!
Mara

Bericht door Mara »

helma schreef:De duivel laat je eerst denken dat zondigen niet zo erg is. Na het zondigen laat hij ze je door een vergrootglas zien; zodat je niet meer naar de Heere durft te gaan.
Zo gemeen is hij.
Ook al ben je beschroomd en bang (trouwens héél herkenbaar.....) laat toch niets je ervan weerhouden tot Christus de toevlucht te nemen.

Het is wat Adam en Eva deden in het paradijs.....wegvluchten van God.
Wat een genade dat de Heere ze opzocht! Zoveel zondaarsliefde.
En als wij somtijds uit zwakheid in zonden vallen, zo moeten wij aan Gods genade niet vertwijfelen, noch in de zonde blijven liggen, overmits de Doop een zegel en ontwijfelbaar getuigenis is, dat wij een eeuwig verbond der genade met God hebben.
1 Johannes:1:9 Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid.
1:10 Indien wij zeggen, dat wij niet gezondigd hebben, zo maken wij Hem tot een leugenaar, en Zijn woord is niet in ons.
2:1 Mijn kinderkens, ik schrijf u deze dingen, opdat gij niet zondigt. En indien iemand gezondigd heeft, wij hebben een Voorspraak bij den Vader, Jezus Christus, den Rechtvaardige;
2:2 En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld.
Hou dat de duivel maar voor!
Maar dat: noch in de zonde blijven liggen...
Een vriend van mijn ouders viel steeds in de zonde van teveel drank, terwijl hij toch van een veranderd leven mocht weten. Maar er waren periodes dat de drank hem de baas was.
Hij zei wel eens, ik durf soms s'avonds niet te bidden, omdat ik weet dat ik de volgende dag weer niet van de fles af zal kunnen blijven.
Satan kende zijn zwakheden. En het kan ver gaan. Heel ver.
Het heet niet voor niets "boezemzonden". Je koestert ze soms. :fi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie