Verschillend stemmen

Plaats reactie
Adje

Verschillend stemmen

Bericht door Adje »

Niet dat ik eruit ben OF ik uberhaupt ga stemmen hoor, maar ik had eigenlijk voor jullie nog het volgende vraagje!

Is het raar dat je voor de gemeenteraadsverkiezingen anders stemt dan voor de landelijke? Omdat je op gemeentelijk niveau meer betrokken ment, lijkt het me logisch, dat je dan eerder een persoon stemt, van wie je vindt dat hij het goed doet. Landelijk ligt het wat anders, omdat daar het verschil tussen de partijen vaak meeweegt in het eigen oordeel van de individuele personen. Het is eigenlijk niet een eigen verdienste, maar meer een weergeven van het standpunt van de partij.
Adje

Bericht door Adje »

Niet dat ik eruit ben OF ik uberhaupt ga stemmen hoor, maar ik had eigenlijk voor jullie nog het volgende vraagje!

Is het raar dat je voor de gemeenteraadsverkiezingen anders stemt dan voor de landelijke? Omdat je op gemeentelijk niveau meer betrokken ment, lijkt het me logisch, dat je dan eerder een persoon stemt, van wie je vindt dat hij het goed doet. Landelijk ligt het wat anders, omdat daar het verschil tussen de partijen vaak meeweegt in het eigen oordeel van de individuele personen. Het is eigenlijk niet een eigen verdienste, maar meer een weergeven van het standpunt van de partij.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Natuurlijk stem je anders! Het gaat toch om verschillende mensen. Hoewel het lijkt dat je een 'lijst' stemt, stem je werkelijk een persoon.
In Moordrecht krijgt de SGP bij de gemeenteraadsverkiezingen meer stemmen dan bij landelijke verkiezingen. Dat komt inderdaad door de persoon van die lijsttrekker, die plaatselijk meer waardering krijgt dan de SGP landelijk.
Gebruikersavatar
Klomp
Berichten: 259
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:28
Locatie: Drenthe

Bericht door Klomp »

Niet dat ik eruit ben OF ik uberhaupt ga stemmen hoor, maar ik had eigenlijk voor jullie nog het volgende vraagje!

Is het raar dat je voor de gemeenteraadsverkiezingen anders stemt dan voor de landelijke?
Omdat je op gemeentelijk niveau meer betrokken ment, lijkt het me logisch, dat je dan eerder een persoon stemt, van wie je vindt dat hij het goed doet. Landelijk ligt het wat anders, omdat daar het verschil tussen de partijen vaak meeweegt in het eigen oordeel van de individuele personen. Het is eigenlijk niet een eigen verdienste, maar meer een weergeven van het standpunt van de partij.

Raar? Nou nee, want ik ga het ook doen.
Zoals ergens al gemeld ga ik nu voor het eerst SGP stemmen. Lokaal voel ik me nog wel meer verbonden met CU. Trouwens de SGP had geen lijstverbinding met CU, en een zetel halen ze toch niet, dus het zou een weggegooide stem zijn geweest.


Klomp
bjdendekker

Bericht door bjdendekker »

Ik denk dat de SGP per gemeente/plaats heel erg verschillend is. Toen ik nog in de gemeente Ede woonde en een fanatiek SGP'er was, stemde ik lokaal RPF/GPV. De SGP was daar zo verschrikkelijk behoudend, daar kon ik mij absoluut niet mee identificeren. Later verhuisde ik naar Apeldoorn, waar een hele frisse SGP was. De lijsttrekker was zelfs een hele hippe vogel. De gemeente Apeldoorn kent echter verschillende kiesverenigingen, naast het moderne Apeldoorn het meer behoudende Beekbergen en het uiterst behoudende Uddel. Bij de laatste verkiezingen kreeg de SGP een lijsttrekker uit de kv van Beekbergen (die overigens in de stad zelf woont) en die sprak mij wat minder aan. Ik heb in maart nog bij voorkeur op een SGP-er gestemd, maar ben daarna afgegleden naar de CU. Bij de Kamerverkiezingen heb ik CU gestemd. Dat ga ik nu weer doen. Wel is er een klein kansje dat ik voor de provincie toch nog SGP ga stemmen, want de CU-Gelderland is nou ook niet echt waar ik van sta te :bou:
Plaats reactie