Stichting 'Jij daar'

Marco

Re: Stichting 'Jij daar'

Bericht door Marco »

ejvl schreef:
jakobmarin schreef:
ejvl schreef:
SecorDabar schreef: "Adam; waar zijt gij;
Een zeer geacht predikant zei wel eens:
Dit staat er niet, er staat: En God riep Adam, zeggende: Waar zijt gij?
Dus Gods volk word als een naamloze geroepen.
Aan de andere kant: wie had God toen nog meer kunnen roepen dan Adam (en Eva)?
Het gaat natuurlijk om de exegese dat Gods volk als een naamloze wordt geroepen.
Dan schieten mij alleen meteen de woorden van Jesaja 43 te binnen. Lijkt mij ook in strijd met gedachten over predestinatie.
Jongere

Bericht door Jongere »

ejvl schreef:
jakobmarin schreef:
ejvl schreef:
SecorDabar schreef: "Adam; waar zijt gij;
Een zeer geacht predikant zei wel eens:
Dit staat er niet, er staat: En God riep Adam, zeggende: Waar zijt gij?
Dus Gods volk word als een naamloze geroepen.
Aan de andere kant: wie had God toen nog meer kunnen roepen dan Adam (en Eva)?
Het gaat natuurlijk om de exegese dat Gods volk als een naamloze wordt geroepen.
Voor die uitleg van de predikant mag je het woord exegese niet gebruiken.
ejvl

Bericht door ejvl »

Jongere schreef: Voor die uitleg van de predikant mag je het woord exegese niet gebruiken.
Waarom niet? Exegese betekent letterlijk toch tekstuitleg? Het is toch een uitleg van? Ik bedoel er niets kwaads mee of ik noem het geen inlegkunde ofzo.
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Exegese
Jongere

Bericht door Jongere »

ejvl schreef:
Jongere schreef: Voor die uitleg van de predikant mag je het woord exegese niet gebruiken.
Waarom niet? Exegese betekent letterlijk toch tekstuitleg? Het is toch een uitleg van? Ik bedoel er niets kwaads mee of ik noem het geen inlegkunde ofzo.
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Exegese
Ik bedoelde daarmee: exegese betekent (inderdaad) tekstuitleg, maar dit is conclusies trekken uit wat er niet staat.

Al was mijn reactie natuurlijk wel wat kort door de bocht. Want het is niet onbelangrijk wat er niet staat, ook niet voor de exegese.
Maar dit 'ontglipte' mij even omdat ik persoonlijk denk dat dit soort conclusies te ver afstaan van wat er in de tekst te vinden is.
helma

Bericht door helma »

wát wordt er nu precies mee bedoeld?
ejvl

Bericht door ejvl »

helma schreef:wát wordt er nu precies mee bedoeld?
Ik zou het moeten nazoeken maar volgens mij dat de mens helemaal niets, zelfs geen naam, niets, heeft wat ze meenemen als God ze komt te roepen. Wellicht dat DIA het beter kan uitleggen die kent deze taal beter als ik en dat bedoel ik positief.
helma

Bericht door helma »

ik dacht aan de tekst: Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn.

dan lijkt me die uitspraak niet te kloppen.
Marco

Bericht door Marco »

helma schreef:ik dacht aan de tekst: Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn.

Daar dacht ik dus ook meteen aan (Jes. 43).

Om uit de formulering van Genesis 3 dit soort conclusies te trekken, gaat mij dan ook te ver.

Dat de mens niets meeneemt is duidelijk. Maar dat God de mens niet meer bij name zou willen noemen is grote onzin. Het evangelie wordt daarmee uit Genesis 3 gesloopt: dat God Adam weer opzoekt, ook al weet Hij allang wat die heeft uitgespookt.

Daarbij kan je je afvragen wat God precies gezegd heeft: Zei Hij alleen "Waar ben je?", of zei hij "Adam, waar ben je?".
Beide laten zich opschrijven als: God riep Adam, zeggende "waar ben je". Ik denk daarom dat bijvoorbeeld de King James vertaling er niet naast zit als die vertaalt met: "And the LORD God called unto Adam, and said unto him, Where art thou?"

Verder: juist de SV en de HSV vertalen met: 'God riep Adam', waar NBG en NV vertalen met 'God riep de mens'. Juist de statenvertalers en de herziene-statenvertalers vertalen Adam als naam, niet als soortnaam. Juist zij zien, kennelijk meer nog dan de vertalers van NV en NBG, dat God Adam als persoon komt roepen.

En dan ook nog: juist aanhangers van de predestinatieleer (en dat zijn we, als het goed is, hier allemaal), halen hun troost van dit dogma toch hieruit, dat God de mens van tevoren gekend heeft. Waarbij 'gekend' zelfs nog veel méér inhoudt dan alleen 'de naam weten van' (ga ik hier maar niet verder op in, is ander topic voor)!
huisman

Bericht door huisman »

helma schreef:ik dacht aan de tekst: Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn.

Die uitspraak klopt inderdaad niet. De goede Herder kent Zijn schapen , dat is nu juist het verschil met de huurling.
11 Ik ben de goede Herder; de goede herder stelt zijn leven voor de schapen.
12 Maar de huurling, en die geen herder is, wien de schapen niet eigen zijn, ziet den wolf komen , en verlaat de schapen, en vliedt ; en de wolf grijpt ze, en verstrooit de schapen.
13 En de huurling vliedt, overmits hij een huurling is, en heeft geen zorg voor de schapen.
14 Ik ben de goede Herder; en Ik ken de Mijnen, en worde van de Mijnen gekend.
15 Gelijkerwijs de Vader Mij kent, alzo ken Ik ook den Vader; en Ik stel Mijn leven voor de schapen.
16 Ik heb nog andere schapen, die van dezen stal niet zijn; deze moet Ik ook toebrengen; en zij zullen Mijn stem horen; en het zal worden een kudde, en een Herder .
En denk aan de doop waar de naam van de dopeling in één zin genoemd wordt met de Namen van de drie-enige God

Denk aan de geschiedenis van Zacheus. Wat zegt Jezus bij de eerste ontmoeting ? En als Jezus aan die plaats kwam , opwaarts ziende, zag Hij hem, en zeide tot hem: Zacheus! haast u , en kom af; want Ik moet heden in uw huis blijven.

Nee God roept geen naamlozen maar Hij kent ze al van eeuwigheid en geeft ze zelfs een nieuw naam.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Mooi dat er niet alleen gewaarschuwd/geoordeeld wordt t.o.v. JijDaar maar dat er ook zelf iets ondernomen wordt vanuit de ref. kerkverbanden, behalve ggin dan.
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... l_1_786259
-DIA-

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
helma schreef:wát wordt er nu precies mee bedoeld?
Ik zou het moeten nazoeken maar volgens mij dat de mens helemaal niets, zelfs geen naam, niets, heeft wat ze meenemen als God ze komt te roepen. Wellicht dat DIA het beter kan uitleggen die kent deze taal beter als ik en dat bedoel ik positief.
Ik wil en kan er niet zoveel van zeggen, maar ik zie net dat hier wat wordt gevraagd.
We spreken wel eens van 'toeval'. Toch wel opmerkelijk dat we vanavond juist
over dit Bijbelgedeelte spraken. Ik kan daar de diepte niet van weergeven.

JESAJA 43

1 Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper,1 o Jakob!2 en uw Formeerder, o Israel!3 vrees niet,4 want Ik heb u verlost;5 Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn.

Kanttekeningen:
1. uw Schepper,
Dat is, die u geschapen, tot zijn volk gemaakt en wedergeboren heeft door zijn Heiligen Geest, u roepende tot zijne kennis, naar zijn welgevallen, opdat gij Hem zoudt zijn een uitverkoren volk, geëigend tot zijne eer; zie Ef. 2:10.
2. o Jakob!
O gij mijn uitverkoren volk van Israël.
3.Israël!
O gij mijn uitverkoren volk van Israël.
4. vrees niet,
Ofschoon gij een tijdlang in de Babylonische gevangenschap en in het land uwer vijanden zult moeten zijn. [/
i]
5. Ik heb u verlost;
Te weten uit het geweld des duivels, namelijk door Christus; en Ik zal u verlossen uit de Babylonische gevangenschap.

2 Wanneer gij6 zult gaan door het water, Ik zal bij u zijn, en door de rivieren, zij zullen u niet overstromen; wanneer gij door het vuur7 zult gaan, zult gij niet verbranden, en de vlam zal u niet aansteken.

Kanttekeningen:
1.Wanneer gij
Dat is, als gij in nood en gevaar zijt, zo zal Ik u verlossen, en Ik zal altijd uw beschutter en beschermer zijn; zie de aantekening 2 Sam. 22:17.
2. door het vuur
Te weten het vuur der tegenheden en der plagen; gelijk Job 15:30.

3 Want Ik ben de HEERE, uw God, de Heilige Israels,8 uw Heiland; Ik heb Egypte,9 Morenland en Seba10 gegeven tot uw losgeld11 in uw plaats.12

Kanttekeningen:
8. de Heilige Israëls,
Dat is, die heilige God, dien de Israëlieten, als hun God, heiliglijk behoorden te eren en te dienen.
9.Egypte,
De zin is: Ik heb u verschoond, en Ik heb de Moren gelijk de Egyptenaars [als tot uw losgeld] overgegeven en laten onderdrukken; zie boven Jes. 20:4,5.
10.Seba
Dat is, de Sabeërs, die van Seba afkomstig zijn; zie Gen. 10:7.
11. tot uw losgeld
Of, tot uw rantsoen; zie Spreuk. 21:18.
12. in uw plaats.
Of, voor u; zie Spreuk. 11:8, en de aantekening aldaar.

4 Van toen af,13 dat gij kostelijk14 zijt geweest in Mijn ogen, zijt gij verheerlijkt geweest, en Ik heb u liefgehad;15 daarom heb Ik mensen16 in uw plaats gegeven, en volken in plaats17 van uw ziel.

Kanttekeningen:
13.Van toen af,
Te weten van dien tijd af, toen Ik u uit Egypte gevoerd heb.
14. dat gij kostelijk
Dat is, dat gij mijn lief eigendom geworden zijt. Zie Exod. 19:5.
15. Ik heb u liefgehad;
Ik heb u mijne liefde bewezen door vele en menigerlei weldaden.
16. mensen
Te weten de Egyptenaars, Moren en Sabeërs, Jes. 43:3
17.in plaats
Dat is, voor uw leven.

5 Vrees niet, want Ik ben met u; Ik zal uw zaad18 van den opgang19 brengen,20 en Ik zal u verzamelen van den ondergang.21

Kanttekeningen:
18. uw zaad
Dat is, uwe nakomelingen, te weten in het geloof, die Ik tot de gemeenschap mijner kerk roepen zal.
19. van den opgang
Dat is, Ik zal mij ene gemeente verzamelen uit alle gewesten des aardbodems.
20. brengen,
Niet alleen naar het vlees uit de Babylonische gevangenschap, maar ook naar den geest en uit de helse gevangenschap
21. van den ondergang.
Dat is, Ik zal mij ene gemeente verzamelen uit alle gewesten des aardbodems.

6 Ik zal zeggen tot het noorden: Geef; en tot het zuiden: Houd niet terug; breng Mijn zonen22 van verre, en Mijn dochters van het einde der aarde;

Kanttekening:
22. zonen
Dat is, de gelovigen.

7 Een ieder,23 die naar Mijn Naam genoemd is, en dien Ik24 geschapen heb tot Mijn eer, dien Ik geformeerd heb, dien Ik ook gemaakt heb.25

Kanttekeningen:
23. Een ieder,
Dat is, alle kinderen Gods, want de kinderen dragen den naam huns vaders.
24. dien Ik
Gelijk boven Jes. 43:1.
25. gemaakt heb.
Of dien Ik heerlijk en voortreffelijk gemaakt heb; zie de aantekening Ps. 100:3.

8 Breng voort het blinde volk,26 hetwelk ogen heeft,27 en de doven,28 die oren hebben.29

Kanttekeningen:
26.het blinde volk,
Dat is, het volk, dat van nature blind is en niet ziet in goddelijke zaken.
27. ogen heeft,
Te weten vleselijke of lichamelijke, maar geen geestelijke ogen, die door den Heiligen Geest verlicht zijn.
28. de doven,
Te weten die van nature het woord en den wil Gods niet horen of verstaan.
29. oren hebben.
Te weten lichamelijke oren, maar geen geestelijke oren.

Zie hier verder:
http://www.statenvertaling.net/kanttekeningen/Js43.htm
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
refo

Bericht door refo »

Het valt niet te ontkennen dat het volk Israel niet vergeten kan zijn.
Maar wat heeft dat hiermee te maken?
Jeugdwerker

Bericht door Jeugdwerker »

Even ter gerust stelling....

De Heere Jezus is aanwezig op de Jij Daar avonden! Hij werkt door al deze mensen heen met zijn Heilig Geest.
We zijn allemaal mensen met een mening en dat is ook goed! We moeten ons eens afvragen of we wel in vakjes mogen denken!
Jij Daar avonden zijn ontstaan doordat kerken de helderheid en de duidelijkheid hebben laten liggen tegenover de jeugd.
Op donderdag 6 maart spreekt de oprichter Koos de Jong in Apeldoorn, ik zou zeggen ga er eens heen en luister eens naar wat er gezegd word.

Vestig op prinsen geen vertrouwen maar laat het Woord werken!
Desiree

Bericht door Desiree »

Jeugdwerker schreef:Even ter gerust stelling....

De Heere Jezus is aanwezig op de Jij Daar avonden! Hij werkt door al deze mensen heen met zijn Heilige Geest.
Ik moest er van de week nog aan denken.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Curatorium schreef:Mooi dat er niet alleen gewaarschuwd/geoordeeld wordt t.o.v. JijDaar maar dat er ook zelf iets ondernomen wordt vanuit de ref. kerkverbanden, behalve ggin dan.
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... l_1_786259
Mooi dat er jongerenavonden georganiseerd worden, al zal de breedte van de keuze van sprekers vrij beperkt zijn, schat ik in, en vrij rechts.

Het mooie aan JijDaar vind ik juiste de breedte van de sprekers: van (Oud)GerGem t/m Vrije Baptisten.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Plaats reactie