Ook voor 'allen die daar verre zijn'. Dat hun (voor)ouders 'tot hun uitbraaksel zijn teruggekeerd' geldt dan volgens mij niet als een uitsluitingsclausule.Erasmiaan schreef:Israël is inderdaad een voorbeeld van de verharding. Hoewel ook weer niet te vergelijken met de wilde takken, omdat er voor Israël nog beloften liggen.Jongere schreef:Ik ken zelfs een stad waar ze de Heere gekruisigd hebben. En juist daar begon het evangelie, als een kracht Gods.
Áls het oordeel moet komen over zulke steden, dan zal de Heere dat doen. Tot die tijd moeten we er zijn. En God bidden als Abraham of er nog rechtvaardigen gevonden mogen worden waarom Hij de stad - en onze wereld - zou sparen.
God in de stad
Re: God in de stad
Re: God in de stad
Dat heb ik ook niet met zoveel woorden willen zeggen. Wel heb ik deze notie eens ter overdenking mee willen geven.freek schreef:Ook voor 'allen die daar verre zijn'. Dat hun (voor)ouders 'tot hun uitbraaksel zijn teruggekeerd' geldt dan volgens mij niet als een uitsluitingsclausule.Erasmiaan schreef:Israël is inderdaad een voorbeeld van de verharding. Hoewel ook weer niet te vergelijken met de wilde takken, omdat er voor Israël nog beloften liggen.Jongere schreef:Ik ken zelfs een stad waar ze de Heere gekruisigd hebben. En juist daar begon het evangelie, als een kracht Gods.
Áls het oordeel moet komen over zulke steden, dan zal de Heere dat doen. Tot die tijd moeten we er zijn. En God bidden als Abraham of er nog rechtvaardigen gevonden mogen worden waarom Hij de stad - en onze wereld - zou sparen.
Re: God in de stad
Oke, begrijp ik. Ik heb de indruk dat dergelijke teksten (ook die bijv. van 'schud het stof van uw voeten') vooral slaan op mensen die herhaaldelijk weigeren om in te gaan op de Evangelienodiging of na enige interesse toch nog afhaken.Erasmiaan schreef:Dat heb ik ook niet met zoveel woorden willen zeggen. Wel heb ik deze notie eens ter overdenking mee willen geven.freek schreef:Ook voor 'allen die daar verre zijn'. Dat hun (voor)ouders 'tot hun uitbraaksel zijn teruggekeerd' geldt dan volgens mij niet als een uitsluitingsclausule.Erasmiaan schreef:Israël is inderdaad een voorbeeld van de verharding. Hoewel ook weer niet te vergelijken met de wilde takken, omdat er voor Israël nog beloften liggen.Jongere schreef:Ik ken zelfs een stad waar ze de Heere gekruisigd hebben. En juist daar begon het evangelie, als een kracht Gods.
Áls het oordeel moet komen over zulke steden, dan zal de Heere dat doen. Tot die tijd moeten we er zijn. En God bidden als Abraham of er nog rechtvaardigen gevonden mogen worden waarom Hij de stad - en onze wereld - zou sparen.
Re: God in de stad
De Heere God heeft zelf gezegt
"Waar 2 of 3 in Mijn Naam vergaderd zijn, daar zal ik Zijn"
Dus als dit in de stad is, is God daar zeker bij
Al ga je in een dorp, gehucht, de hei een boorplatform op zee of op het topje van de ijsberg zitten en je voldoet hieraan
dan is dat zeker zo
"Waar 2 of 3 in Mijn Naam vergaderd zijn, daar zal ik Zijn"
Dus als dit in de stad is, is God daar zeker bij
Al ga je in een dorp, gehucht, de hei een boorplatform op zee of op het topje van de ijsberg zitten en je voldoet hieraan
dan is dat zeker zo
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
-
- Berichten: 772
- Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
- Locatie: Leiden
Re: God in de stad
Dat klopt. Maar waarom houdt onze gezindte dan tegenwoordig zo weinig van die samenkomsten in de stad?
Goed, een grote reformatorische kerk in de stad is nu wellicht niet meer haalbaar. Maar huisgemeenten op reformatorische leest geschoeid? Dat moet toch kunnen? Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld limburg of delen van noord brabant, en misschien ook België, waar te weinig reformatorische mensen zijn om gemeentes te stichten.
Goed, een grote reformatorische kerk in de stad is nu wellicht niet meer haalbaar. Maar huisgemeenten op reformatorische leest geschoeid? Dat moet toch kunnen? Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld limburg of delen van noord brabant, en misschien ook België, waar te weinig reformatorische mensen zijn om gemeentes te stichten.
Re: God in de stad
Ik denk dat je je op zo'n moment niet beperkt tot reformatorische mensen en met Christenen samenkomt. Op het moment dat we met weinig zijn dan kunnen we best samen kerk zijn met de mensen van de Vergadering, sommige Evangelischen en vrijgemaakten.sirdanilot schreef:Dat klopt. Maar waarom houdt onze gezindte dan tegenwoordig zo weinig van die samenkomsten in de stad?
Goed, een grote reformatorische kerk in de stad is nu wellicht niet meer haalbaar. Maar huisgemeenten op reformatorische leest geschoeid? Dat moet toch kunnen? Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld limburg of delen van noord brabant, en misschien ook België, waar te weinig reformatorische mensen zijn om gemeentes te stichten.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Re: God in de stad
Inderdaad. In het geval dat dit niet mogelijk is lijkt mij dat je over kerk muren heen kijktparsifal schreef:Ik denk dat je je op zo'n moment niet beperkt tot reformatorische mensen en met Christenen samenkomt. Op het moment dat we met weinig zijn dan kunnen we best samen kerk zijn met de mensen van de Vergadering, sommige Evangelischen en vrijgemaakten.sirdanilot schreef:Dat klopt. Maar waarom houdt onze gezindte dan tegenwoordig zo weinig van die samenkomsten in de stad?
Goed, een grote reformatorische kerk in de stad is nu wellicht niet meer haalbaar. Maar huisgemeenten op reformatorische leest geschoeid? Dat moet toch kunnen? Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld limburg of delen van noord brabant, en misschien ook België, waar te weinig reformatorische mensen zijn om gemeentes te stichten.
Er is ook maar 1 God en die is er niet alleen voor Reformatorische Christenen maar voor iedereen die op welke plek dan ook in Zijn Naam bijeenkomt.
Dan geldt eventjes niet meer aleen de leer van de reformatorische kerken, maar wel het samen kunnen zijn in de Naam van de Heere.
Let wel....enkel in een situatie waarin het niet anders is.
Je maakt mij niet wijs dat in een stad waar geen reformatorische kerk staat dan gelijk ook geen Christenen daar meer zijn.
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Re: God in de stad
Zelf ken ik het probleem nu een beetje van binnen. Mijn vrouw en ik gaan naar een internationale gemeente in Stockholm. Deze gemeente is niet reformatorisch, maar vrij breed. Echter op de Bijbelstudies komt het reformatorische wel aan bod (en opvallend genoeg ook meer in de liederen dan in de prediking).MoesTuin schreef:Inderdaad. In het geval dat dit niet mogelijk is lijkt mij dat je over kerk muren heen kijktparsifal schreef:Ik denk dat je je op zo'n moment niet beperkt tot reformatorische mensen en met Christenen samenkomt. Op het moment dat we met weinig zijn dan kunnen we best samen kerk zijn met de mensen van de Vergadering, sommige Evangelischen en vrijgemaakten.sirdanilot schreef:Dat klopt. Maar waarom houdt onze gezindte dan tegenwoordig zo weinig van die samenkomsten in de stad?
Goed, een grote reformatorische kerk in de stad is nu wellicht niet meer haalbaar. Maar huisgemeenten op reformatorische leest geschoeid? Dat moet toch kunnen? Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld limburg of delen van noord brabant, en misschien ook België, waar te weinig reformatorische mensen zijn om gemeentes te stichten.
Er is ook maar 1 God en die is er niet alleen voor Reformatorische Christenen maar voor iedereen die op welke plek dan ook in Zijn Naam bijeenkomt.
Dan geldt eventjes niet meer aleen de leer van de reformatorische kerken, maar wel het samen kunnen zijn in de Naam van de Heere.
Let wel....enkel in een situatie waarin het niet anders is.
Je maakt mij niet wijs dat in een stad waar geen reformatorische kerk staat dan gelijk ook geen Christenen daar meer zijn.
Mijn vrouw komt uit Indonesie en op zaterdag komen we regelmatig bij elkaar met andere Indonesiers, waar we samen bidden, zingen en samen een video met preek van Stephen Tong kijken (met Engelse ondertiteling voor mij en wat andere aangetrouwde Europeanen). Dit is wel duidelijk reformatorisch. Het kerkverband van Stephen Tong heeft ook sommige gemeentes in Europa en misschien dat ooit ook Stockholm gepoogd wordt een gemeente te stichten. Mijn vrouw en ik hebben besloten om als die plannen er zouden zijn dit niet te ondersteunen tenzij de voertaal Zweeds of Engels wordt en de groep groot genoeg is om een stap uit een andere gemeente te rechtvaardigen. Op het moment is de gemeenschap met andere gelovigen van over de hele wereld belangrijker en het extra voedsel wat we op zaterdag krijgen is geweldig, maar het rechtvaardigt geen splitsing en verhuizing naar zondag.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."