Help!! Is inenten nu wel of niet verantwoord!

Marco

Re: Help!! Is inenten nu wel of niet verantwoord!

Bericht door Marco »

Erasmiaan schreef:Er was nog een opmerking waar ik op móét reageren, dat is er één van Marco:
Marco schreef:Wellicht dat het 'oude volk' dat herkent, maar de mensen die echt aangesproken moeten worden, worden daarmee nooit bereikt. En de mensen die niet aangesproken hoeven te worden (op dat punt!!) worden er niet door gebouwd. Die schudden hooguit het hoofd en roepen dat het tegenwoordig zo bar en boos is.

En gaan over tot de orde van de dag.
Wat weet jij er van? Ik geloof dat deze preek nog mensen in de binnenkamer heeft gebracht, die op de knieën mochten komen voor de nood van land en volk.
Het neemt alle kritiek niet weg, maar daar heb je gelijk in.

Goede zondag allemaal!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
-DIA- schreef:Zou iemand het heel erg vinden als ik in de loop van D.V. volgende week het vervolg van die preek plaats? Het is een ernstig tijdwoord, en om eens tot bezinning te komen is het goed, naar mijn vaste overtuiging. Maar ik zal het u eerst maar eens voorleggen, want als Gods Naam er door onteerd wordt dan doe ik het niet, maar dan is het op de kritiekgevers dat dit woord geen doorgang kon vinden. Denk na, en bedenk of dat tussen uw ziel en God recht te spreken valt.

Het ga u goed. Ik hoop nu naar Huize Maranatha te gaan voor de voorbereiding van de zondag.
Ik zal waarschijnlijk na de preek nog even kijken of hier gereageerd is.

Hartelijke groeten!
Ik kijk uit naar een vervolg DIA! Graag het vervolg plaatsen. Al doe je het maar voor één persoon, maar het zijn er ongetwijfeld (veel) meer.
Ik kan deels de kritiek wel enigszins begrijpen, maar dat wil niet zeggen dat ik hier in mee ga.
Laat ik duidelijk zijn: Een preek als deze wordt niet verstaan, en men legt maatstaven aan van de moderne theologen,
en denkt ten enenmale dat die oude bevindelijke predikers net zo waren. Hier is geen plaats meer voor, het word een
spotten wat ik niet meer kan verdragen. Maar er is nog iets.
Sommigen zullen onwetend spotten, omdat ze nooit onder een echt bevindelijke preek hebben gezeten, anderen, en dat
is het ergste, spotten en weten het wel!
Er is hier maar één weg: Ze zullen het niet horen, ze hebben het bespottelijk gemaakt, en dat zal enkel hun eigen straf
verzwaren. Wie zich moedwillig tegen Gods woord verzet zal nimmer daar vrede op vinden.
Wellicht dat ik zelf ook hieruit ook wel moet beslissen: Vertrekken of met nog meer en ernstiger waarschuwingen komen?
Ik vrees helaas dat het enkel tot meer verharding zou leiden, en daarom lijkt me de enige juiste manier van handelen:
Zwijgen. Maar weet, deze woorden zullen de moedwillige spotters eenmaal in het aangezicht vliegen. En het is te hopen
aan deze zijde van dood en graf.
Laat ik eindigen met een citaat van de grootste Profeet en Leraar: Waakt!
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

Erasmiaan schreef:
DDD schreef:Niet of er voldoende gezeur in meekomt. Want dat is in het geheel niet waar het op aankomt.
Zeg je hier nu mee dat er gezeurd wordt in deze preek? Wat word ik daar verdrietig van.
Ik noem een voorbeeld. De dominee spreekt over broekpakken naar de doop. Dat kwam ook in zijn tijd in de Gereformeerde Gemeenten niet voor en nu nog niet. Het heeft dus het effect dat andere mensen in een hoek gezet worden en de aanwezigen stiekem zich boven de ander verheffen. De dominee voorop zo lijkt het, hoewel hij zelf ook aangeeft dat de kerk niets beter is dan de rest van de mensheid.
Verhief de Heere Jezus zich ook, toen hij de tempel reinigde? Deze prediker zegt er notabene bij dat hij geen haar beter is.
Bovendien blijkt zo duidelijk dat deze man hier niet onderscheidt waar het op aankomt. En het ergste is, hij is zich van deze kritiek ook bewust. Zie de terechte opmerking dat het om de binnenkant gaat. En dat is ook waar. Alleen het oordeel dat als mensen niet voldoen aan de normen van de buitenkant dat de binnenkant voor God ook niets zal betekenen, is een droevige vergissing. Een zielsmisleidende boodschap.
Of je leest niet goed, of je verdraait de boodschap van deze prediker om er dan te gemakkelijker op te schieten. Voor mijn eigen gemoedsrust houd ik het bij het eerste. Wat ds. Venema zeer duidelijk, op grond van Gods Woord stelt, is dat de buitenkant verkeerd is, omdat de binnenkant al verkeerd was! Lees maar:
Ds. Venema schreef:Het gaat over de diepe inhoud van het Evangelie. Het gaat over Christus. En dat is het nu net. Maar omdat dat nu gemist wordt, daarom is ook de uiterlijke vorm veranderd.
DDD schreef:Dan komt een aperte leugen. Historische feiten worden uit naam van de hoogachting van Calvijn verdraaid. In suggestieve bewoordingen wordt gesuggereerd dat de eigen teksten van Calvijn door moderne theologen vervalst zijn. Je moet maar durven. En dat was zeker geen dommigheid!
Ook hier weer twee mogelijkheden; of niet goed gelezen, of de boodschap verdraaid. Ds. Venema suggereert helemaal niet dat de teksten van Calvijn door moderne theologen zijn vervalst, waar lees je dat toch? Hij zegt alleen (om de ander voor te zijn): maar Calvijn zeilde toch ook op zondag? Zie je nu wel, Calvijn hoort bij ons en niet bij die nare, zwaarmoedige, bevindelijke mensen van de (O)GG(iN). Alles wat je er meer in leest, staat er niet.
DDD schreef:Daarnaast worden allerlei dingen opgenoemd die de predikant associeert met een slapende kerk. Maar dat is geen evangelieprediking. Het is ook geen ontdekkende prediking, al is het zo bedoeld. Het is alleen een prediking die op verkeerde gronden binnen- en buitensluit.
Eens nadenken voor je wat schrijft. Wat zou het doel van deze preek zijn? Een tijdwoord, ter ontwaking, wijzend op de nood der tijden en het verval. Jij zal ook wel weinig oud-testamentische profeten lezen. Die konden nogal eens de zonden aanwijzen!
DDD schreef:Predikers kunnen beter niet met zichzelf op de preekstoel staan.
Je mag wel oppassen, met dergelijke kwalificaties.

De dominee zegt inderdaad dat de buitenkant verkeerd is omdat de binnenkant al verkeerd is. Maar hij hanteert ter beoordeling niet de normen die de Schrift leert, en daarom is het een misleidende boodschap, voor dat deel althans. Dat de predikant zegt zelf geen haar beter te zijn klinkt wel degelijk en zal ongetwijfeld ook oprecht zijn gemeend maar maakt niet dat het criterium dat wordt aangelegd juist is. Het is volkomen flauwekul om de broekpakken te relateren aan het missen van Christus.

Ik heb niets tegen het aanwijzen van zonden. Dan moet het wel om zonden gaan en niet om cultuurverschijnselen die de predikant niet bevallen. Dat is een wezenlijk verschil met de tempelreiniging. Hoewel ik die ook zeker niet als model voor feilbare mensen zou willen gebruiken. Het is niet erg als wij wat voorzichtiger zijn in onze uitspraken, al was het maar omdat wij niet alwetend zijn.

En wat betreft Calvijn: hij suggereert wel degelijk dat de resultaten van kerkhistorisch onderzoek uit de koker van de duivel komen, hij noemt het geheel namelijk in een rijtje met dingen die hij duidelijk afkeurt. Als je het anders leest heeft het geheel geen functie in de preek.
huisman

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:
Mara schreef:
-DIA- schreef:Zou iemand het heel erg vinden als ik in de loop van D.V. volgende week het vervolg van die preek plaats? Het is een ernstig tijdwoord, en om eens tot bezinning te komen is het goed, naar mijn vaste overtuiging. Maar ik zal het u eerst maar eens voorleggen, want als Gods Naam er door onteerd wordt dan doe ik het niet, maar dan is het op de kritiekgevers dat dit woord geen doorgang kon vinden. Denk na, en bedenk of dat tussen uw ziel en God recht te spreken valt.

Het ga u goed. Ik hoop nu naar Huize Maranatha te gaan voor de voorbereiding van de zondag.

Hartelijke groeten!
Ik kijk uit naar een vervolg DIA! Graag het vervolg plaatsen. Al doe je het maar voor één persoon, maar het zijn er ongetwijfeld (veel) meer.
Ik kan deels de kritiek wel enigszins begrijpen, maar dat wil niet zeggen dat ik hier in mee ga.
Laat ik duidelijk zijn: Een preek als deze wordt niet verstaan, en men legt maatstaven aan van de moderne theologen,
en denkt ten enenmale dat die oude bevindelijke predikers net zo waren. Hier is geen plaats meer voor, het word een
Sommigen zullen onwetend spotten, omdat ze nooit onder een echt bevindelijke preek hebben gezeten, anderen, en dat
Er is hier maar één weg: Ze zullen het niet horen, ze hebben het bespottelijk gemaakt, en dat zal enkel hun eigen straf
verzwaren. Wie zich moedwillig tegen Gods woord verzet zal nimmer daar vrede op vinden.
Wellicht dat ik zelf ook hieruit ook wel moet beslissen: Vertrekken of met nog meer en ernstiger waarschuwingen komen?
Ik vrees helaas dat het enkel tot meer verharding zou leiden, en daarom lijkt me de enige juiste manier van handelen:
Zwijgen. Maar weet, deze woorden zullen de moedwillige spotters eenmaal in het aangezicht vliegen. En het is te hopen
@DIA lees eens preken van grote lichten in Gods koninkrijk b.v. Ralph Erskine, Kohlbrugge, Thomas Boston, John Flavel, Abraham Hellenbroek, Maarten Luther enz. Dat is namelijk echte Schriftuurlijk-bevindelijke prediking. Neem Gods Woord serieus...niet de kleine gg traditie voor absoluut verklaren!!!!!!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Dit ís helemaal niet de gg-traditie, overigens!
ejvl

Bericht door ejvl »

DDD schreef:Dit ís helemaal niet de gg-traditie, overigens!
Er staat ook een "kleine" gg-traditie. :)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
-DIA- schreef:
Mara schreef:

Hartelijke groeten!
@DIA lees eens preken van grote lichten in Gods koninkrijk b.v. Ralph Erskine, Kohlbrugge, Thomas Boston, John Flavel, Abraham Hellenbroek, Maarten Luther enz. Dat is namelijk echte Schriftuurlijk-bevindelijke prediking. Neem Gods Woord serieus...niet de kleine gg traditie voor absoluut verklaren!!!!!!
Die lees ik ook... Maar ik zou niet weten waarin deze in hun grondslag verschillen van een prediker als ds. E. Venema en vele andere bevindelijke predikers uit latere tijden. Ik hoef geen namen te noemen.
Al is het wel waar dat de latere predikers zich in de schaduw wisten van de grote lichten uit het verleden, toch is hun grondslag dezelfde.
Let ook op: Met welk doel verwijs je naar onze oudvaders? Ook daaromtrent maakt ds. Venema wel een en ander duidelijk, en hij is daarin echt niet de enige. Een prediker moet ook de tijd waarin hij leeft doorzien.
Marco

Bericht door Marco »

Los van traditie of oudvaders is het de taak van een predikant om Christus te preken. De traditie bepaalt daarbij hooguit hoe hij dat doet, waarbij de traditie ondergeschikt dient te zijn aan het doel (Christus verkondigen dus). Ik denk dat we het daarin allemaal wel eens zijn. Als een preek, echt bevindelijk of modern, dat doel niet ondersteunt is het dus geen goede preek. Andersom, als hij dat wel doet, ook als het in een vorm gebeurt die totaal niet in onze tradities valt, is het in principe een goede preek. Al kan je je altijd blijven afvragen of de vorm de inhoud echt ondersteunt.

De preek die Dia aanhaalde is er een van enkele decennia geleden. Het was een andere tijd, en een andere situatie, ook al kan je gerust stellen dat de zaken die toen al werden gesignaleerd in veel gevallen nu in veel sterkere vorm aanwezig zijn. Toch is het gevaarlijk om de preek van toen een op een toe te passen op de situatie anno 2013.

Maar dat betekent niet dat je er niets over of ervan kan zeggen. Deze preek wordt aangehaald in een discussie over de vraag of inenten verantwoord is of niet. De predikant stelt daarin dat de kerk slaapt, en gaat in op een aantal zaken die daar uiting aan zouden geven: de kleding die gedragen wordt, verzekeren, inenten en dergelijke.

Deze zaken zouden dus aangeven dat de kerk slaapt. Belangrijk zijn volgens mij de volgende regels:
Ik weet het, het is alles de buitenkant van de zaak. En men zal u tegenwerpen dat het niet meer gaat over het gewaad, het gelaat en het gepraat. Het gaat over de diepe inhoud van het Evangelie. Het gaat over Christus. En dat is het nu net. Maar omdat dat nu gemist wordt, daarom is ook de uiterlijke vorm veranderd.

De kerk slaapt, met de lamp die uitgegaan is in de schoot. Men roemt in de belijdenis. Men houdt vast aan Calvijn. Men wijst naar onze oudvaders. Maar het is als een lamp die uitgegaan is. Ja, men probeert onze ouden mee te trekken aan boord van hetzelfde schip waarin wij liggen te slapen.
Het gaat over Christus. Helemaal mee eens. Maar dan komt het: omdat dat nu gemist wordt, is de uiterlijke vorm veranderd. En dan volgen enkele alinea's waarin er flink gespot wordt met de veranderingen.
Er wordt in deze preek niet gezegd waarom Christus er alleen maar in is, als genoemde uiterlijkheden goed worden gehandhaafd. Er wordt alleen maar gezegd dat het zo is, schriftuurlijke argumenten worden hier niet gegeven. Jona sliep, de kerk slaapt, kijk maar: er veranderen dingen, en nu komt het oordeel.

Ik mis daarin Christus: hij wordt wel genoemd, maar eigenlijk terzijde. En misschien mis ik Hem hierin wel, juist omdat ik deze prediking niet gewend ben. Dat geeft geen reden tot spotten (als iemand een reactie van mij zo ziet, pb dan even, maar bij deze: zo bedoel ik ze niet), maar wel tot reactie. Want wat hier gebeurt is dat gelovige mensen die inderdaad onder dankzegging middelen gebruiken, van inenting tot broekrok, zonder argumenten spottend worden weggezet als exponenten van een slapende kerk. Dat staat helemaal los van de vraag wie er gelijk heeft in de vraag of inenten geoorloofd is of niet. Op die manier worden mensen niet bij Christus gebracht, zeker niet degenen die het betreft.

Toch nog even terug naar de preek, op het risico van herhaling van argumenten:
Men roemt in de belijdenis. Men houdt vast aan Calvijn. Men wijst naar onze oudvaders.
Als dat zo is, maar het is op een of andere manier onterecht, dan moet je dus dáárop ingaan. Dat het onjuist of onterecht is. Anders is de discussie voorbij, want het komt neer op: "Je zegt dat wel, maar ik luister niet naar je. Mijn mening ligt vast (en ik weiger die te onderbouwen)".
Mara

Bericht door Mara »

huisman schreef:
@DIA lees eens preken van grote lichten in Gods koninkrijk b.v. Ralph Erskine, Kohlbrugge, Thomas Boston, John Flavel, Abraham Hellenbroek, Maarten Luther enz. Dat is namelijk echte Schriftuurlijk-bevindelijke prediking.
en Matthew Henry, Philpot.....

Bij welk kerkverband zouden al deze mannen zich heden ten dage aangesloten hebben, vraag ik me wel eens af :huhu

Volgens mij gaat het allang niet meer over inenten :offtopic
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Erasmiaan schreef:Waar zegt trouwens Calvijn iets over inenten? En zal ik wat citaten van Calvijn hier neersmijten die jij negeert?
Een heel vervelende reactie. Ten eerste de retorische vraag, ten tweede het gebruik van de uitdrukking 'citaten neersmijten'.
Calvijn is er heel duidelijk in dat het gebruiken van voorbehoedsmiddelen niet strijdt met een vertrouwen Gods leiding. Dat was mij ook al opgevallen toen ik onlangs de Instititie weer waardeerden.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Afgewezen schreef:
Erasmiaan schreef:Waar zegt trouwens Calvijn iets over inenten? En zal ik wat citaten van Calvijn hier neersmijten die jij negeert?
Een heel vervelende reactie. Ten eerste de retorische vraag, ten tweede het gebruik van de uitdrukking 'citaten neersmijten'.
Calvijn is er heel duidelijk in dat het gebruiken van voorbehoedsmiddelen niet strijdt met een vertrouwen Gods leiding. Dat was mij ook al opgevallen toen ik onlangs de Instititie weer waardeerden.
Maar het is wel waar dat er selectief geciteerd wordt. Tenminste als ik daarin ook onze trouwe predikers mag geloven.
Het schijnt in onze dagen een wijdverbreid kwaad te zijn. En zaken waar men geen raad mee weer verzwijgt men,
of men geeft een een eigen uitleg aan. Op die manier blijven de oudvader nog wel veel geprezen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

-DIA- schreef:Maar het is wel waar dat er selectief geciteerd wordt. Tenminste als ik daarin ook onze trouwe predikers mag geloven.
Dat kan best zo zijn. Maar als het over dít onderwerp gaat, is het even alleen maar relevant wat Calvijn híérover zegt. En het staat iedereen verder vrij om het hierin met Calvijn oneens te zijn.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 22 jul 2013, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
huisman schreef:
@DIA lees eens preken van grote lichten in Gods koninkrijk b.v. Ralph Erskine, Kohlbrugge, Thomas Boston, John Flavel, Abraham Hellenbroek, Maarten Luther enz. Dat is namelijk echte Schriftuurlijk-bevindelijke prediking.

Bij welk kerkverband zouden al deze mannen zich heden ten dage aangesloten hebben, vraag ik me wel eens af :huhu

We moeten niet in kerkverbanden denken, want een ware kerk (in de vorm van een kerkverband) bestaat niet.
God is niet aan een bepaald kerkverband gebonden, en de praktijk wijst dat ook wel uit. Er is wel een tweedeling:
De Levende Kerk en de Dode Belijders (incl. islam, katholieken, boeddhisten satankerken, en iedereen op deze wereld)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Afgewezen schreef:
-DIA- schreef:Maar het is wel waar dat er selectief geciteerd wordt. Tenminste als ik daarin ook onze trouwe predikers mag geloven.
Dat kan best zo zijn. Maar als het over dít onderwerp gaat, is het even alleen maar relevant wat Calvijn híérover zegt. En het staat iedereen verder vrij om het hierin met Calvijn oneens te zijn.
Men màg het ook met Calvijn oneens zijn, toch? Hij was ook maar een mens van gelijke beweging als wij.
Ook bij ons vanaf de kansel wordt het wel vrijuit gezegd als de dominee iets (wat onderschikt is) niet eens
is met Calvijn.
Voorbeeld wat me bijstaat: Eli keek zijn zonen niet zuur aan, ondanks de grote zonden van zijn zonen.
Calvijn zou, volgens die preek gezegd hebben: Eli had er met de knuppel op los moeten slaan, maar
dominee zei: "Deze uitspraak zou ik zo niet willen stellen" (Vrij, naar mijn geheugen)
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
Mara schreef:
huisman schreef:

We moeten niet in kerkverbanden denken, want een ware kerk (in de vorm van een kerkverband) bestaat niet.
God is niet aan een bepaald kerkverband gebonden, en de praktijk wijst dat ook wel uit. Er is wel een tweedeling:
De Levende Kerk en de Dode Belijders (incl. islam, katholieken, boeddhisten satankerken, en iedereen op deze wereld)
Dan verschillen we ook daarin van mening want ik belijd een heilige, algemene (= katholieke), christelijke kerk. Je bedoelt waarschijnlijk de Rooms Katholieke kerk, maar ook daarin zijn mensen die behoren tot de levende kerk.
Plaats reactie