bijdragen aan kerken en belastingaftrek

Erasmiaan

Re: bijdragen aan kerken en belastingaftrek

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:Ga alsjeblieft niet God erbij halen om een fraude te rechtvaardigen.

Het is nadrukkelijk verboden zo te handelen.
Dank je refo, ik wist niet of het er stond en waar het stond (dat laatste weet ik nu nog steeds niet, maar ik geloof je op je woord).
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

helma schreef:
Erasmiaan schreef:Ik hoorde pas van iemand die bij zijn aftrekpost voor giften, het geld dat hij in de collectezak stopt ook meeneemt, zonder dat hij dit kan bewijzen (geen collectebonnen o.i.d.). Dat is dus iets wat ethisch onverantwoord is, begrijp ik? Althans, dit mag niet, volgens de wet?

Het klonk mij niet geheel onredelijk in de oren. Je kunt het niet verantwoorden met een bewijs, maar je kunt het wel verantwoorden tegenover jezelf, je naast en God. Er gaat immers echt elke zondag geld in die collectezak.
Dan zou je er beter voor kunnen kiezen om niets in de zak te doen en alles over te maken.
Ja, als je van de aftrek gebruik wilt maken, zou dat een oplossing kunnen zijn. OVerigens weet ik niet zeker of diegene het ook echt zo doet; het was verjaardagspraat met een knipoog.
Dodo

Bericht door Dodo »

Als je controle krijgt van de belasting over je aanslag, willen ze van zulke bedragen een bewijsje zien. Heb je dat niet, dan telt het niet mee voor de aftrek.
Bron: eigen ervaring...
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Erasmiaan schreef:
refo schreef:Ga alsjeblieft niet God erbij halen om een fraude te rechtvaardigen.

Het is nadrukkelijk verboden zo te handelen.
Dank je refo, ik wist niet of het er stond en waar het stond (dat laatste weet ik nu nog steeds niet, maar ik geloof je op je woord).
Eén van de voorwaarden om giften af te trekken, is volgens de belastingdienst:
belastingdienst schreef:U kunt met schriftelijke stukken, zoals bankafschriften of kwitanties, aantonen dat u de giften hebt gedaan.
Daarmee is de handelwijze fout. Als iemand dit wel weet, maar toch doet, vind ik de harde woorden van @refo zonder meer terecht. Ik denk dat er ook wel mensen zijn die redeneren zoals Erasmiaan aangeeft: je kunt het verantwoorden tegenover jezelf, je naaste en God en daarom trek ik het bedrag dat ik echt gegeven heb, toch af. Je maakt bijvoorbeeld mee dat iemand geld trekt voor een dankdagcollecte en dat dan vervolgens in de collectezak doet. Absoluut niet aantoonbaar en dus niet aftrekbaar, maar er zijn ongetwijfeld ook mensen die dit onwetend doen.
refo

Bericht door refo »

Als je je aangifte doet staat het gewoon bij de toelichting op de giftenpassage.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

refo schreef:Als je je aangifte doet staat het gewoon bij de toelichting op de giftenpassage.
Oké, dan zijn we het zonder meer eens.
Mara

Bericht door Mara »

Wij doen nog steeds ouderwetsch munten in de zak en twee keer per jaar stort ik via bankrekening een bijdrage voor dank- en biddag.
Het lijkt mij voor de k.r. veiliger om niet te veel bankbiljetten te hoeven "verwerken".
Uit ons kerkboekje blijkt dat veel leden dit zo doen.
De nagekomen giften zijn het veelvoudige van het collectegeld.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
sirdanilot

Bericht door sirdanilot »

ejvl schreef:
sirdanilot schreef:Wat vreselijk koud en kil. Zet dan gewoon een kassa neer aan de ingang, of laat mensen kaartjes kopen tegen een vrijwillige bijdrage... bah ! :cry
Wat is het verschil met zondags een euro in de zak doen of een collectebon?
Of van geld wisselen of collectebonnen/munten kopen?
Waarom is dat koud en kil?
Misschien ben ik te ouderwets ingesteld, maar de collectezak die rondgaat hoort er mijns inziens echt bij. Het rinkelende muntgeld, mensen die niet opletten terwijl de collectezak al bij hen is (daar val ik ook vaak onder)... zoiets hoort ook bij de nostalgie. Als je een muntje in de collectezak werpt, heb je echt het gevoel dat je een gave hebt gedaan. Veel minder als je even pint: bliep bliep bliep klaar. Dat vind ik koud en kil.

Ja, het is puur gevoel, en de Bijbel leert ons ook niet hoe we precies de gave moeten doen. Maar bedenk: muntgeld had men al in Bijbelse tijden, pinapparaten niet ;)
Giften klusteren is geen constrcutie. De wet laat giftenaftrek toe, voorzover meer dan 1% van je verzamelinkomen en voor niet meer dan 10% van dat inkomen.
Há, zien we die Bijbelse tienden toch nog ergens terug: in de seculiere Nederlandse wet. :huhu
ejvl

Bericht door ejvl »

@sirdanilot:
Voor de goede orde, ik bedoelde door de weeks collectegeld/munten/bonnen kopen via pin en zondags gewoon in het zakje.:smile:
Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

via pin? wat is mis met geld overmaken?
ejvl

Bericht door ejvl »

Chrisje72 schreef:via pin? wat is mis met geld overmaken?
Veel kerken hebben avonden waar je geld kunt wisselen voor hele of halve euro's of collecte munten/bonnen, het lijkt mij handiger/veiliger als mensen dan niet wisselen maar gewoon kopen dmv pin.
Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

O bij ons maak je geld over, en de volgende zondag krijg je je munten in handen gedrukt.
Hoeft er niemand met geld over straat, en je hoeft er niet eens speciaal voor op uit.
MGG

Bericht door MGG »

Ik wil de ANBI stukken van een gemeente bekijken. Het laatste jaar waarvan de gegevens op de website staan is 2022. De stukken 2023 hadden al bijna 8 maanden geleden gepubliceerd moeten zijn. Zeker een kerk hoort de regels te volgen. Je donateurs krijgen een serieus belastingvoordeel en de kleine verplichting die hier tegenover staat, kom je niet na. De betreffende gemeente is lang niet de enige ANBI die niet of veel te laat publiceren. Wat mij betreft nog een extra reden om de giftenaftrek af te schaffen.
refo

Bericht door refo »

MGG schreef: 20 feb 2025, 23:26 Ik wil de ANBI stukken van een gemeente bekijken. Het laatste jaar waarvan de gegevens op de website staan is 2022. De stukken 2023 hadden al bijna 8 maanden geleden gepubliceerd moeten zijn. Zeker een kerk hoort de regels te volgen. Je donateurs krijgen een serieus belastingvoordeel en de kleine verplichting die hier tegenover staat, kom je niet na. De betreffende gemeente is lang niet de enige ANBI die niet of veel te laat publiceren. Wat mij betreft nog een extra reden om de giftenaftrek af te schaffen.
Een reden om de giftenaftrek af te schaffen is dat niet. Wel een reden om de ANBI-status in te trekken.
Misschien staat het inmiddels ergens anders. Sommige kerkgenootschappen publiceren via een overkoepelende site.
MGG

Bericht door MGG »

refo schreef: 21 feb 2025, 07:55
MGG schreef: 20 feb 2025, 23:26 Ik wil de ANBI stukken van een gemeente bekijken. Het laatste jaar waarvan de gegevens op de website staan is 2022. De stukken 2023 hadden al bijna 8 maanden geleden gepubliceerd moeten zijn. Zeker een kerk hoort de regels te volgen. Je donateurs krijgen een serieus belastingvoordeel en de kleine verplichting die hier tegenover staat, kom je niet na. De betreffende gemeente is lang niet de enige ANBI die niet of veel te laat publiceren. Wat mij betreft nog een extra reden om de giftenaftrek af te schaffen.
Een reden om de giftenaftrek af te schaffen is dat niet. Wel een reden om de ANBI-status in te trekken.
Misschien staat het inmiddels ergens anders. Sommige kerkgenootschappen publiceren via een overkoepelende site.
Wat mij betreft wel. Niet de hoofdreden, maar wel een van de redenen. Een ANBI-status intrekken is arbeidsintensiever en deze kan opnieuw aangevraagd worden.
Plaats reactie