Beroepen GG studenten

Bona Fide

Re: Beroepen GG studenten

Bericht door Bona Fide »

huisman schreef:Om nog een ander punt aan te snijden : Ik hoorde een paar jaar geleden voor het eerst dat er gemeenten in de GG zijn die alle kandidaten op tal zetten, dus drie of viertallen. Het is toch de taak van een kerkenraad om een tweetal voor te stellen ?
Dit zegt ds. De Gier in zijn commentaar op de DKO:
De verkiezing moet kerkelijk geschieden waarbij de medewerking van de gemeente noodzakelijk wordt geacht. Zo lezen we in Handelingen 6:1-6, dat de gehele menigte uit de door de apostelen gestelde broeders Stefanus en andere mannen kozen (vergelijk ook Hand. 1:23; 2 Cor. 8:19). Daarom stelt thans de kerkeraad een dubbeltal, waaruit door de stemming van de manslidmaten de predikant beroepen wordt. Het is ook mogelijk dat de kerkeraad een drietal of een viertal stelt. De kerkorde laat de kerkeraad hierin vrij. De door de ledenvergadering gekozene wordt daarna beroepen verklaard door de kerkeraad, die de beroepsbrief ondertekent en in eerste instantie verantwoordelijk is voor de zorg voor en het onderhoud van de beroepen herder en leraar.
(Bron:http://www.kerkrecht.nl/main.asp?pagety ... 2175&page=, onder het kopje De verkiezing door de kerkeraad met medewerking van de gemeente.)

Theoretisch zou het dus ook in het geval van het beroepen van een predikant niet om een tweetal hoeven te gaan; de praktijk is echter wel zo. Bij kandidaten die beroepbaar worden gesteld en op een drie- of viertal gezet worden, gebeurt er kerkrechtelijk gezien dus niets onjuist.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
huisman

Bericht door huisman »

WimA schreef:
Ireneüs van Lyon schreef:
WimA schreef:
Jan Vogel schreef:Een excuus van WimA is hier op zijn plaats. Het is duidelijk zijn eigen mening. Dit zo te ventileren op dit forum gaat te ver!
Het is/was mijn oprechte mening. Deze mening wordt gestaafd door de forumregels. Excuses lijken mij dus verder niet nodig.
De moderators denken er blijkbaar anders over. Men zou dan ook in ieder geval de forumregels kunnen aanpassen, dan is dat ook weer duidelijk.
Dit is een behoorlijk arrogante reactie. Zelfreflectie is ver te zoeken
Ik begrijp dit echt niet. Dit zeggen de forumregels:
Het onderschrijven van de grondslag en het staan in de lijn van de (Nadere) Reformatie uit zich in het (doop- of belijdend-)lidmaatschap van één van de volgende kerkgenootschappen:
......
. de Christelijk Gereformeerde Kerken rondom Bewaar het Pand
.......
De CGK die niet staan rondom "Bewaar het Pand" staan dus - ook volgens de forumregels - niet in de lijn van de (Nadere) Reformatie.
Waarom deze vasstelling arrogant zou zijn of van weinig zelfreflectie getuigd ontgaat me derhalve. Ik begrijp ook niet waarom degenen die niet staan in de lijn van de (Nadere) Reformatie op dit forum niet "vals" genoemd mogen worden. Het is ook wel bekend dat het grootste deel van de CGK niet geschaard is rondom "Bewaar het Pand"
Mischien kan iemand dat uitleggen?

Natuurlijk, in de forumregels staat een doelgroep vermeld b.v CGK BhP (hoor ikke bij :huhu ) en van de tot de doelgroep behorende forummers wordt verwacht dat zij met respect over kerkverbanden(breder dan de doelgroep) en ambtsdragers spreken.
Ja en wie er precies wel of niet in de lijn van de (Nadere) Reformatie staan vechten wij in andere topics wel uit.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
huisman

Bericht door huisman »

Anker schreef:
huisman schreef:Dat doe je als kerkenraad de rest van het jaar toch ook niet?...zo van gemeente kies maar een predikant uit het jaarboekje.
Een kerkenraad hoort te weten waar de schapen gelegerd zijn en daar een passend tweetal bij te vinden.
Vind ik wel interessant. Hoe zie je dat in de praktijk? Je overdrijft behoorlijk. Er wordt alleen van tweetallen afgeweken wanneer er meer kandidaten beroepbaar worden gesteld, verder zijn het altijd tweetallen. Ik zie in andere kerkverbanden wel eens dat er een eental is. Is het dan zo duidelijk waar de gemeente gelegerd is dat die éne predikant/kandidaat voor die op dat moment op een bepaalde wijze gelegerde kudde de juiste herder is?

Ik ben ook geen voorstander van ééntallen. Ik lees in een andere post dat het niet tegen de DKO schijnt te zijn om viertallen te stellen.
Hoe gaat dat in de praktijk trouwens ? Bij een viertal is er natuurlijk de kans dat geen van de kandidaten de vereiste meerderheid haalt. Komt er dan een tweede ronde ? Of is bij een viertal degene met de meeste stemmen verkozen (dus ook onder de 50% van de stemmen)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

huisman schreef:
Anker schreef:
huisman schreef:Dat doe je als kerkenraad de rest van het jaar toch ook niet?...zo van gemeente kies maar een predikant uit het jaarboekje.
Een kerkenraad hoort te weten waar de schapen gelegerd zijn en daar een passend tweetal bij te vinden.
Vind ik wel interessant. Hoe zie je dat in de praktijk? Je overdrijft behoorlijk. Er wordt alleen van tweetallen afgeweken wanneer er meer kandidaten beroepbaar worden gesteld, verder zijn het altijd tweetallen. Ik zie in andere kerkverbanden wel eens dat er een eental is. Is het dan zo duidelijk waar de gemeente gelegerd is dat die éne predikant/kandidaat voor die op dat moment op een bepaalde wijze gelegerde kudde de juiste herder is?

Ik ben ook geen voorstander van ééntallen. Ik lees in een andere post dat het niet tegen de DKO schijnt te zijn om viertallen te stellen.
Hoe gaat dat in de praktijk trouwens ? Bij een viertal is er natuurlijk de kans dat geen van de kandidaten de vereiste meerderheid haalt. Komt er dan een tweede ronde ? Of is bij een viertal degene met de meeste stemmen verkozen (dus ook onder de 50% van de stemmen)
Nee, eerste ronde, tweede ronde, de twee die in de tweede ronde de meeste stemmen krijgen gaan door, dan stemmen uit het ontstane tweetal. Zoiets. Heb het 1x meegemaakt.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:
Anker schreef:

Heel eenvoudig:
1e stemming tussen de vier kandidaten.
2e stemming (als geen van de kandidaten een meerderheid heeft behaald) tussen de vier kandidaten.
3e stemming (als geen van de kandidaten een meerderheid heeft behaald) tussen de twee kandidaten die bij de eerste stemming de meeste stemmen behaalden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Bona Fide

Bericht door Bona Fide »

Luther schreef: Heel eenvoudig:
2e stemming (als geen van de kandidaten een meerderheid heeft behaald) tussen de vier kandidaten.
3e stemming (als geen van de kandidaten een meerderheid heeft behaald) tussen de twee kandidaten die bij de eerste stemming de meeste stemmen behaalden.
Klopt. Dat is evt. hier na te lezen: http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... gekozen/22
Laatste alinea luidt (het gaat hier om het principe):
De Generale Synode van 1959 heeft daarom de volgende regel gesteld: Indien bij de eerste stemming niet de vereiste meerderheid is verkregen, wordt een tweede vrije stemming gehouden. Dit betekent dus als er voor ambtsdragers in de kerkeraad, we houden het getal 5 maar aan, er 2 gekozen zijn in de eerste stemming, er een tweede vrije stemming wordt gehouden uit de overige 8 gestelde kandidaten door de kerkeraad. Op de meerdere vergadering is men dan geheel vrij om uit alle ambtsdragers te verkiezen. Op meerdere vergaderingen geldt de regel dat ale ambtsdragers in het bepaalde rayon gekozen kunnen worden, ook al hebben ze juist geen zitting in de verkiezende vergadering. Nu kan het zijn dat er na een tweede vrije verkiezing nog het nodige aantal niet is gehaald. Dan zegt de Gen. Synode van 1959: Dan wordt een herstemming gehouden tussen hen, die het hoogste aantal stemmen verkregen hebben.

Hieronder moet dan verstaan worden dat bij een kerkeraadsverkiezing gekozen moet worden uit een dubbel getal van degenen die de meeste stemmen ''hebben verkregen, bijv. als er nog één ambtsdrager nodig is, wordt er gestemd uit 2 personen die in de eerste stemming de meeste stemmen hebben verkregen, waarvan er dan één gekozen wordt.
refo

Bericht door refo »

Bona Fide schreef:
Luther schreef: Heel eenvoudig:
Klopt. Dat is evt. hier na te lezen: http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... gekozen/22
Laatste alinea luidt (het gaat hier om het principe):
De Generale Synode van 1959 heeft daarom de volgende regel gesteld: Indien bij de eerste stemming niet de vereiste meerderheid is verkregen, wordt een tweede vrije stemming gehouden. Dit betekent dus als er voor ambtsdragers in de kerkeraad, we houden het getal 5 maar aan, er 2 gekozen zijn in de eerste stemming, er een tweede vrije stemming wordt gehouden uit de overige 8 gestelde kandidaten door de kerkeraad. Op de meerdere vergadering is men dan geheel vrij om uit alle ambtsdragers te verkiezen. Op meerdere vergaderingen geldt de regel dat ale ambtsdragers in het bepaalde rayon gekozen kunnen worden, ook al hebben ze juist geen zitting in de verkiezende vergadering. Nu kan het zijn dat er na een tweede vrije verkiezing nog het nodige aantal niet is gehaald. Dan zegt de Gen. Synode van 1959: Dan wordt een herstemming gehouden tussen hen, die het hoogste aantal stemmen verkregen hebben.

Hieronder moet dan verstaan worden dat bij een kerkeraadsverkiezing gekozen moet worden uit een dubbel getal van degenen die de meeste stemmen ''hebben verkregen, bijv. als er nog één ambtsdrager nodig is, wordt er gestemd uit 2 personen die in de eerste stemming de meeste stemmen hebben verkregen, waarvan er dan één gekozen wordt.
Waar gaat dit over? Meerdere vergadering bij het kiezen van ambtsdragers?
Bona Fide

Bericht door Bona Fide »

refo schreef:
Waar gaat dit over? Meerdere vergadering bij het kiezen van ambtsdragers?
Niet alleen, volgens mij. Het artikel begint met "In ons kerkelijk leven hebben we steeds weer te maken met verkiezing van personen."
Hieronder valt net zo goed de verkiezing van één van de kandidaten en het gaat over de situatie van meertallen.
henriët

Bericht door henriët »

Bona Fide schreef:
refo schreef:Vergelijken met de bloemkoolmarkt is niet bizar.
Ja, dit is wél bizar. Van de bloemkool is het zeker dat 'ie volgende week in de reclame kan, van de student moet nog afgewacht worden of deze beroepbaar gesteld wordt. Dát is het verschil! Ik ben het als GG-er helemaal met SB 1977 (en dus met huisman en Luther) eens wat betreft volgen van de juiste volgorde.
En gewoon ook een kwestie van de ledenvergadering op een juist moment plannen.

Overigens, de vragen die huisman stelde waren legitiem en zag ik in ieder geval niet als GG-bashing.
Eens.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
henriët

Bericht door henriët »

Wilhelm schreef:.

Laten we bidden of de kandidaten duidelijk mogen weten waarheen de weg zal zijn. Wanneer ze ook beroepen worden...
Juist....
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

henriët schreef:
Bona Fide schreef:
refo schreef:Vergelijken met de bloemkoolmarkt is niet bizar.
Ja, dit is wél bizar. Van de bloemkool is het zeker dat 'ie volgende week in de reclame kan, van de student moet nog afgewacht worden of deze beroepbaar gesteld wordt. Dát is het verschil! Ik ben het als GG-er helemaal met SB 1977 (en dus met huisman en Luther) eens wat betreft volgen van de juiste volgorde.
En gewoon ook een kwestie van de ledenvergadering op een juist moment plannen.

Overigens, de vragen die huisman stelde waren legitiem en zag ik in ieder geval niet als GG-bashing.
Eens.
Oneens, zie andere topic.
huisman

Bericht door huisman »

Oplossing: beroepbaar per 17 juni kandidaten mogen pas naar 4 weken hun beslissing bekent maken. Alle gemeenten hebben dan de rust om te beroepen. Ik mag het woord hijgerig van jullie niet gebruiken maar het is in het verleden meermaals gebeurt dat een student al na een paar dagen een beroep aanneemt, de gemeenten waar hij voor bedankte schrijven opnieuw snel een ledenvergadering uit om één van de overgebleven studenten te beroepen .....lijkt mij wat h.......(het verboden h-woord)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:Oplossing: beroepbaar per 17 juni kandidaten mogen pas naar 4 weken hun beslissing bekent maken. Alle gemeenten hebben dan de rust om te beroepen. Ik mag het woord hijgerig van jullie niet gebruiken maar het is in het verleden meermaals gebeurt dat een student al na een paar dagen een beroep aanneemt, de gemeenten waar hij voor bedankte schrijven opnieuw snel een ledenvergadering uit om één van de overgebleven studenten te beroepen .....lijkt mij wat h.......(het verboden h-woord)
...en het is eveneens meerdere keren voorgekomen dat die 2e beroepen kandidaat het beroep aannam.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
refo

Bericht door refo »

Luther schreef:
huisman schreef:Oplossing: beroepbaar per 17 juni kandidaten mogen pas naar 4 weken hun beslissing bekent maken. Alle gemeenten hebben dan de rust om te beroepen. Ik mag het woord hijgerig van jullie niet gebruiken maar het is in het verleden meermaals gebeurt dat een student al na een paar dagen een beroep aanneemt, de gemeenten waar hij voor bedankte schrijven opnieuw snel een ledenvergadering uit om één van de overgebleven studenten te beroepen .....lijkt mij wat h.......(het verboden h-woord)
...en het is eveneens meerdere keren voorgekomen dat die 2e beroepen kandidaat het beroep aannam.
Maar erg ordelijk is dat niet.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Je mag het woord hijgerig best gebruiken, alleen krijg je daar reactie op.
Ik ken inderdaad een kandidaat die wist naar welke gemeente hij mocht. Er werd een andere kandidaat beroepen. Dat leverde strijd op. De kandidaat bedankte, er werd opnieuw gestemd en de bewuste kandidaat werd gekozen en mocht dat beroep aannemen. Dat heeft niets met hijgerigheid te maken. Jij denkt zo menselijk. En dan mag je er met zo'n denkwijze allerlei kwalificaties aan verbinden, de praktijk leert echter dat die kwalificatie onjuist is. Dat lijk je niet in te willen zien.
Gesloten