Waarom is een verjaardag of geboorte wel een prestatie en een zwangerschap niet?Luther schreef:Snappen jullie mijn moeite met het woordeken "feliciteren" en "felicitatie" in situaties waarbij het niet gaat om een gedane prestatie, zoals een huwelijk, een verjaardag, een geboorte, e.d.?
Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?
Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?? [8]
Het is een nuance verschil denk ik.gertje schreef:Ik ook niet, eens met Tiberius en Joan.Tiberius schreef:Ik niet.Luther schreef:Snappen jullie mijn moeite met het woordeken "feliciteren" en "felicitatie" in situaties waarbij het niet gaat om een gedane prestatie, zoals een huwelijk, een verjaardag, een geboorte, e.d.?
Feliciteren is geluk wensen. Dat mag gerust met een huwelijk, een verjaardag of een geboorte. Ik zou dat niet in de eerste plaats als een prestatie willen beschouwen, maar als een gave. Ik begrijp niet, dat je moeite hebt om iemand daar geluk mee wensen.
Je feliciteert ook ouders na de doop, mensen die belijdenis afleggen, daar ben ik ook op een bepaalde manier terughoudend in.
Ik ging daar over nadenken, omdat mijn oudste destijds vroeg: wat moet ik nou zeggen tegen die pappa en mamma? toen we in de rij stonden om een ouderpaar geluk te wensen met de doop van hun kindje. Feliciteren? vroeg hij verbaasd, ze zijn toch niet jarig?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Alle drie niet.Anker schreef:Waarom is een verjaardag of geboorte wel een prestatie en een zwangerschap niet?Luther schreef:Snappen jullie mijn moeite met het woordeken "feliciteren" en "felicitatie" in situaties waarbij het niet gaat om een gedane prestatie, zoals een huwelijk, een verjaardag, een geboorte, e.d.?
Persoonlijk gebruik ik ook niet het woord 'gefeliciteerd' bij gebeurtenissen zoals de doop van een kind, na een belijdenisdienst, de bevestiging van een ambtsdrager, etc. Dan gebruik ik een zin met 'Gods zegen'.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
een lief kindje in mijn vriendenkring 

Echt waarhelma schreef:een lief kindje in mijn vriendenkring

ik weet niet wat jij denktMara schreef:Echt waarhelma schreef:een lief kindje in mijn vriendenkringIs het wat ik denk?

Maar het is ook een beetje mijn kindje.....
Ja dan is het dus een forumbaby.helma schreef:ik weet niet wat jij denktMara schreef:Echt waarhelma schreef:een lief kindje in mijn vriendenkringIs het wat ik denk?
![]()
Maar het is ook een beetje mijn kindje.....
Jongetje of meisje?
Mag er nog in het openbaar gefeliciteerd worden? 

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen!
vooruitIchtus schreef:Mag er nog in het openbaar gefeliciteerd worden?

helma schreef:vooruitIchtus schreef:Mag er nog in het openbaar gefeliciteerd worden?

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen!
-
Onze dochter Lianne is gisteren geboren. Moeder en kind maken het goed.helma schreef:een lief kindje in mijn vriendenkring
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Van harte Gods zegen met de opvoeding!Democritus schreef:Onze dochter Lianne is gisteren geboren. Moeder en kind maken het goed.helma schreef:een lief kindje in mijn vriendenkring
Mooi om zo weer nieuw leven ontvangen te hebben!
Een mooie tijd toegewenst met z'n viertjes!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wat een wonder! Van harte gefeliciteerd!Democritus schreef:Onze dochter Lianne is gisteren geboren. Moeder en kind maken het goed.helma schreef:een lief kindje in mijn vriendenkring
Feliciteren betekent iemand van harte geluk wensen. Dat lijkt me bij een geboorte dan weer helemaal niet raar. En bij een belijdenis ook niet. In beide gevallen is ook Gods zegen nodig.Luther schreef:Alle drie niet.Anker schreef:Waarom is een verjaardag of geboorte wel een prestatie en een zwangerschap niet?Luther schreef:Snappen jullie mijn moeite met het woordeken "feliciteren" en "felicitatie" in situaties waarbij het niet gaat om een gedane prestatie, zoals een huwelijk, een verjaardag, een geboorte, e.d.?
Persoonlijk gebruik ik ook niet het woord 'gefeliciteerd' bij gebeurtenissen zoals de doop van een kind, na een belijdenisdienst, de bevestiging van een ambtsdrager, etc. Dan gebruik ik een zin met 'Gods zegen'.
Dus bij dezen allebei voor de geboorte van Lianne...
Wat een mooie naam Demo en MM.
Mijn hartelijke gelukwensen.
Ik hoop dat Lianne voorspoedig mag opgroeien, samen met haar "grote" broer.
Ga je haar vanaf nu kleine MM noemen?
Mijn hartelijke gelukwensen.
Ik hoop dat Lianne voorspoedig mag opgroeien, samen met haar "grote" broer.
Ga je haar vanaf nu kleine MM noemen?