Sorry, maar dit is inhoudelijk en beslist geen afleidingsmanouvre!SecorDabar schreef:Nogmaals u bent gewaarschuwd.MarthaMartha schreef:Dat klopt, maar de één twijfelt wat meer en vaker dan de ander, zo is dat nu eenmaal.SecorDabar schreef:U zult het in het uur van uw sterven moeten verantwoorden, Martha.MarthaMartha schreef:
Weet je, dit ontkent helemaal niemand.
Maar het is niet eerlijk om met maatstaven te komen die je in de bijbel niet terugvindt.
Dat een kind van God zijn zonde gaat zien is waar, in de dingen waar Gods woord duidelijk over is, zal dat voor allen gelijk zijn. Maar als het gaat om dingen waar de bijbel niet helder over is, dan kan dat verschillend liggen. De één zal er last van hebben (omdat hij er aan vast zit?) de ander niet. Dus kom met goede argumenten. Veroordeel je iets concreets? kom dan met de bijbel en laat het zien.
Dat argument van die doodskist kom je nergens mee, een bril heb je dan ook niet meer nodig, een stropdas slaat dan ook nergens meer op... Dus kom gewoon met bijbelse argumenten en waar de bijbel niet duidelijk is, probeer daar niet wijzer te zijn dan de bijbel zelf. Een beetje opmaken en wat sieraden kan nog steeds met mate en eenvoud.
En vandaag kunt u sterven.
Het veiligste is als iets niet concreet is in de bijbel: bij twijfel, niet doen, niet doen.
Zo zal ieder zich inderdaad moeten verantwoorden, zo moet ieder leven als elk ogenblik bereid om dat te doen.
Maar accepteer nou gewoon dat met die wetenschap en in dat leven mensen toch verschillende keuzes maken.
Ik zou niet graag willen verantwoorden dat ik elke zondag thuis zat terwijl Gods Woord ons zegt de onderlinge bijeenkomsten niet na te laten... ik bedoel maar... dat lijkt mij één van de dingen waar de bijbel erg concreet over is.
We kunnen wijzen naar de niet concrete dingen en daar regel op regel en gebod op gebod van maken, maar laten we eerst gewoon met de concrete dingen aan de slag gaan. Zeker als we dat anderen ook voorhouden. Ieder mag van mij zo streng zijn als hij/zij wil, maar weer voorzichtig in het oordelen over anderen.
U moet geen afleidingsmanoevre gebruiken.
God Woord is duidelijk dat u zich nooit onder een spotgodsdienst waar de Tafel des Heeren ontheiligd wordt, moogt begeven.
Daar begon David mee met zijn eerste Psalm: zit niet aan in het gestoelte der spotters.
God laat Zich niet bespotten.
Ik probeer duidelijk te maken wat het verschil is tussen dingen die concreet worden genoemd en niet en hoe onze houding daarin moet zijn. In psalm 1 gaat het niet over het Heilig Avondmaal des Heeren. Wij mogen ook geen vriendschap of verbond sluiten met hen die spotten en goddeloos zijn zolang zij aan deze zonden vasthouden. Daar gaat het over in psalm 1. Als het gaat over het bezoeken van de erediensten dan is de Heere Jezus zelf ons voorbeeld, Hij ging trouw naar de synagogen. Ook de apostelen probeerden steeds weer de plaatselijke synagogen op te zoeken en werden ze eruit gegooid dan zochten ze andere samenkomsten, al was het maar van wat vrouwen bij een rivier.
De Heere laat zich niet bespotten, dat klopt. Maar voor we met die zinsnede elkaar gaan bedreigen is het wel goed om te zien wat dat spotten inhoudt. En of onze definitie daarvan wel de juiste is. En daartoe roep ik u gaarne op!