Gelezen, gedacht, gehoord... [1]

henriët

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door henriët »

De refowetten doen soms niet onder voor de farizeeërs.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
-DIA-

Bericht door -DIA- »

henriët schreef:De refowetten doen soms niet onder voor de farizeeërs.
Het is maar of je naar je geweten handelt of dat het een koud wetticisme is.
En ik weet het, er lopen meer farizeeërs rond dan we soms weten.
Het kan je soms wel eens aanvliegen: Ben ik oprecht? Of ben ik een meeloper?
Over het algemeen hebben de ware Farizeeërs daar zelfs minder last
van als oprechte zielen bij wie de dienst des Heeren toch een liefdedienst is geworden.
Over het algemeen weten Farizeeërs goed hoe het moet.
Maar er zijn ook mensen die met alles vastlopen, en denken als een farizeeër
openbaar te komen.
De Dag de Heeren zal veel openbaren wat voor ons nu verborgen is.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
caprice

Bericht door caprice »

DDD schreef:Nou, in een kwartier kom je ook een heel eind hoor. Je hoeft alleen maar om Veenendaal heen. Maar goed, dat is een zijspoor.
Dan overtreed je de maximumsnelheid. Mijn informatie is gebaseerd op de kortste/snelste routebeschrijving op GoogleMaps.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

GGBeroopingswerk schreef:
Ds. J. Belder, RD van 09/04/2013, schreef:Loesje. U kent haar misschien wel. Een leuke, spontane meid. Ooit een van mijn catechisanten. Binnenkort stort ze zich in het huwelijk. Ze vroeg mij om ‘haar’ trouwdienst te leiden.

Daar ben ik natuurlijk grotelijks mee vereerd. Zeker in mijn positie als dominee zonder gemeente. Misschien vindt u het een tikkeltje gênant dat ik indring in andermans tuintje. Loesje heeft toch ”d’r eigen dominee?” Jawel, maar moet die haar ook trouwen…? Het wicht zei me onlangs nog: Dominee, het is ónze dag. En Hannes, haar bruidegom, was het daar glad mee eens. Hij zou het eens niet met Loesje eens zijn. Ja, die Hannes is een goeie sul, aldus z’n eigen moeder. Een die niet moeilijk doet.

Maar goed, Loesje dus. Aan ”die” kun je de zaken wel overlaten. Zo lag het dan ook voor de hand dat zij verregaande zeggenschap nam met het oog op het verloop van ‘haar’ trouwdienst. Nu ben ik een plooibaar mens. Bovendien besef ik dat het een eer is om een trouwdienst te mogen leiden. Daarom krijgen de bruidsparen ook vergaand inspraak in de liturgie.

Sommigen willen ook zelf de trouwtekst kiezen. Mag allemaal. Een enkeling is zelfs bereid de preek voor mij te schrijven. Mag niet. Maar u merkt mijn toeschietelijkheid en plooibaarheid. Immers: voor je het weet zitten ze bij een collega. Daarom willigde ik ook de meeste wensen van Loesje in. De klant is koning.

En Hannes? Ach die goeie sul, die vond het allemaal prima. Ook toen ik een tegenbod deed. Want in ruil voor de vele vingers die ik inmiddels al aan Loesje was kwijtgeraakt, wilde ik nu een kleine tegenprestatie. Ik stond erop dat wij samen de trouwjurk zouden uitzoeken.

Bemoeizucht? Nee, bezorgdheid, zoals het een goede herder betaamt! Ik trek het mij aan als ik zo’n arm schaap op haar trouwdag met weinig om het lijf zie, alsof ze in de race is voor de Miss Hollandverkiezing. Het is toch ronduit sneu als zo’n kind zich over enkele jaren moet schamen voor al die filmsterachtige, sexy glamour waarmee ze niet misstaan zou hebben in Playboy of zo’n ander afkeurenswaardig blootblad.

Stelt u zich eens voor dat wij mannen ons zouden wagen aan zo’n openbare uitstalling van vleeswaren. We zouden het gemeentehuis misschien nog niet eens binnenkomen, laat staan de kerk. U vindt mij wettisch? Ach, dat zij dan maar zo.

Een adviseur voor trouwjurken nodig? U weet mij te vinden.
:haha
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

MarthaMartha schreef:
GGBeroopingswerk schreef:
Ds. J. Belder, RD van 09/04/2013, schreef:Loesje. U kent haar misschien wel. Een leuke, spontane meid. Ooit een van mijn catechisanten. Binnenkort stort ze zich in het huwelijk. Ze vroeg mij om ‘haar’ trouwdienst te leiden.

Daar ben ik natuurlijk grotelijks mee vereerd. Zeker in mijn positie als dominee zonder gemeente. Misschien vindt u het een tikkeltje gênant dat ik indring in andermans tuintje. Loesje heeft toch ”d’r eigen dominee?” Jawel, maar moet die haar ook trouwen…? Het wicht zei me onlangs nog: Dominee, het is ónze dag. En Hannes, haar bruidegom, was het daar glad mee eens. Hij zou het eens niet met Loesje eens zijn. Ja, die Hannes is een goeie sul, aldus z’n eigen moeder. Een die niet moeilijk doet.

Maar goed, Loesje dus. Aan ”die” kun je de zaken wel overlaten. Zo lag het dan ook voor de hand dat zij verregaande zeggenschap nam met het oog op het verloop van ‘haar’ trouwdienst. Nu ben ik een plooibaar mens. Bovendien besef ik dat het een eer is om een trouwdienst te mogen leiden. Daarom krijgen de bruidsparen ook vergaand inspraak in de liturgie.

Sommigen willen ook zelf de trouwtekst kiezen. Mag allemaal. Een enkeling is zelfs bereid de preek voor mij te schrijven. Mag niet. Maar u merkt mijn toeschietelijkheid en plooibaarheid. Immers: voor je het weet zitten ze bij een collega. Daarom willigde ik ook de meeste wensen van Loesje in. De klant is koning.

En Hannes? Ach die goeie sul, die vond het allemaal prima. Ook toen ik een tegenbod deed. Want in ruil voor de vele vingers die ik inmiddels al aan Loesje was kwijtgeraakt, wilde ik nu een kleine tegenprestatie. Ik stond erop dat wij samen de trouwjurk zouden uitzoeken.

Bemoeizucht? Nee, bezorgdheid, zoals het een goede herder betaamt! Ik trek het mij aan als ik zo’n arm schaap op haar trouwdag met weinig om het lijf zie, alsof ze in de race is voor de Miss Hollandverkiezing. Het is toch ronduit sneu als zo’n kind zich over enkele jaren moet schamen voor al die filmsterachtige, sexy glamour waarmee ze niet misstaan zou hebben in Playboy of zo’n ander afkeurenswaardig blootblad.

Stelt u zich eens voor dat wij mannen ons zouden wagen aan zo’n openbare uitstalling van vleeswaren. We zouden het gemeentehuis misschien nog niet eens binnenkomen, laat staan de kerk. U vindt mij wettisch? Ach, dat zij dan maar zo.

Een adviseur voor trouwjurken nodig? U weet mij te vinden.
:haha
Het lijkt me ook goed als ouders in gesprek met hun dochter hier aandacht aan zullen besteden.
Als het goed is trouwt men maar één keer.
Denk ook daarbij aan trouwfoto's.
Het moet dan niet zo zijn dat men zich later voor eigen kinderen gaat schamen,
hoe men zo gedurfd heeft gekleed te gaan, waar het fotoalbum het bewijs ervan is.
Beter voorkomen, dan genezen.
Ons huwelijksformulier spreekt niet voor niets dat alle wereldse pracht vermeden dient te worden.
Het is dan ook raadzaam om niet boven eigen stand te gaan kleden.

Maar ook op de voorbereiding voor de huwelijksdienst dient hier door kerkeraad of predikant duidelijkheid te zijn.
Het zou jammer zijn als er opspraak door komt in de gemeente.
Verkeerde dingen blijven vaak meer in de herinnering, dan het eenvoudige goede.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
helma

Bericht door helma »

Ik snap de dominee wel; het viel mij ook al op dat bloot ook in onze gezindte steeds normaler wordt. Zeker met bruiloften. Het is steeds vaker kort van stof en diep van inzicht.
SecorDabar

helma schreef:Ik snap de dominee wel; het viel mij ook al op dat bloot ook in onze gezindte steeds normaler wordt. Zeker met bruiloften. Het is steeds vaker kort van stof en diep van inzicht.
Ja, ook voorzichtigheid op de bruiloften. Om geen aanstoot of opspraak te geven.
Laten voordrachten en gedichten ook eens aan anderen lezen, zodat vooraf
beter dingen gewijzigd kunnen worden.
Ook hier geldt: gewaagde opmerkingen blijven langer in herinnering, dan betamelijke zaken.
De niet-kerkelijke medemensen moeten niet voor verrassingen staan, zodat ze zich afvragen:
Nou dat had ik van die kerkmensen niet verwacht!

Het is nou eenmaal zo, dat er meer op ons gedrag gelet wordt, dan we zouden vermoeden.

(Ds. Ebenezer Erskine)
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

helma schreef:Ik snap de dominee wel; het viel mij ook al op dat bloot ook in onze gezindte steeds normaler wordt. Zeker met bruiloften. Het is steeds vaker kort van stof en diep van inzicht.
Ik denk dat sommige predikanten af en toe niet op de bruid durven neerzien vanwege dat diepe inzicht :bobo
Af en toe heb ik zelfs moeten slikken als ik recht tegen over een bruid stond.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
SecorDabar

JolandaOudshoorn schreef:
Ik denk dat sommige predikanten af en toe niet op de bruid durven neerzien vanwege dat diepe inzicht :bobo
Af en toe heb ik zelfs moeten slikken als ik recht tegen over een bruid stond.
Precies!
En daarom zou het zo jammer zijn als we later met spijt en schaamte onze trouwfoto's moeten tonen
aan onze kinderen, zo we die mogen ontvangen.
Als het goed is trouwt men maar één keer, en dat kunnen we dan ook niet meer over doen.
Beter vooraf zorgvuldig zijn, dan achteraf spijt hebben.

(Ds. Ebenezer Erskine)
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik denk overigens wel dat er een grote taak voor moeders hier ligt naar hun dochter toe.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Mara

Bericht door Mara »

Ik denk overigens wel dat er een grote taak voor moeders hier ligt naar hun dochter toe.
Niet alle dochters luisteren even goed naar hun moeder.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
helma

Bericht door helma »

Ik denk dat dat ook in deze tijd meer en meer aan het veranderen is. De meeste jongelui menen dat ze vanaf hun 18e het recht hebben op hun eigen mening en keuzes.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mara schreef:
Niet alle dochters luisteren even goed naar hun moeder.
En niet alle moeders geven he goede voorbeeld. :hum
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

En het is verbazingwekkend lastig om een kuise jurk te vinden. Ook de refo-bruidsmodezaken verkopen met vreugde bloter dan bloot.
SecorDabar

Zita schreef:En het is verbazingwekkend lastig om een kuise jurk te vinden. Ook de refo-bruidsmodezaken verkopen met vreugde bloter dan bloot.
onze bruid heeft zelf haar trouwjurk gemaakt, hihi !

(Ds. Ebenezer Erskine)
Gesloten