Gelezen, gedacht, gehoord... [1]

SecorDabar

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door SecorDabar »

Beste Caprice,
Tja, de predikanten zijn daar in voorgegaan om op zondag de auto te gebruiken.
Soms is het wel praktisch om een vervoermiddel te gebruiken om de ijdelheid van de wereld minder te aanschouwen,
en de zondag meer toe te wijden aan geestelijke dingen.
Wijlen Ds. M. Blok van de gemeente Rijssen ging in Enschede preken door gebruik te maken van de auto.
Het was in die tijd zo, dat predikanten bij ouderlingen overbleven op zondag.
Nu woonde de ouderling van de geref. gemeente in Enschede op een behoorlijke afstand van het kerkgebouw.
Ds. M. Blok moest dan ook een heel eind lopen.
Dat werd hem op een gegeven moment te veel.
Maar de ouderling hield stug vol dat zij gezamelijk lopend naar het kerkgebouw moesten gaan.
Daarop brak Ds. M. Blok een lans, door telkens wanneer zij langs etalages van winkels liepen, tot
de ouderling te zeggen: Kijk eens wat voor mooie dingen er in die etalage liggen, zoiets zocht ik nou altijd!
De ouderling werd dat beu.
Waarop Ds. M. Blok zei: als we met de auto gaan, dan hebben er geen last van, om te zien wat er in die etalages ligt.
Het einde van het verhaal was, dat voortaan Ds. M.Blok met de ouderling per auto zich naar het kerkgebouw reden.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
refo

Bericht door refo »

Aldus sloeg ds Blok met een (volgens sommigen) kromme stok een (volgens sommigen) kromme slag.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Aldus sloeg ds Blok met een (volgens sommigen) kromme stok een (volgens sommigen) kromme slag.
Hij ving ze met listigheid... Listigheid wordt ook in de Schrift genoemd.
En niet altijd in een veroordelende zin.

Bovenstaand voorval is ook te lezen in het "Elk verhaalt zijn weg en zaken",
het jubileumboek dat de Gereformeerde Gemeenten in Rijssen hebben uitgegeven.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mara

Bericht door Mara »

SecorDabar schreef:Beste Caprice,
Tja, de predikanten zijn daar in voorgegaan om op zondag de auto te gebruiken.
Soms is het wel praktisch om een vervoermiddel te gebruiken om de ijdelheid van de wereld minder te aanschouwen,
en de zondag meer toe te wijden aan geestelijke dingen.
Wijlen Ds. M. Blok van de gemeente Rijssen ging in Enschede preken door gebruik te maken van de auto.
Het was in die tijd zo, dat predikanten bij ouderlingen overbleven op zondag.
Nu woonde de ouderling van de geref. gemeente in Enschede op een behoorlijke afstand van het kerkgebouw.
Ds. M. Blok moest dan ook een heel eind lopen.
Dat werd hem op een gegeven moment te veel.
Maar de ouderling hield stug vol dat zij gezamelijk lopend naar het kerkgebouw moesten gaan.
Daarop brak Ds. M. Blok een lans, door telkens wanneer zij langs etalages van winkels liepen, tot
de ouderling te zeggen: Kijk eens wat voor mooie dingen er in die etalage liggen, zoiets zocht ik nou altijd!
De ouderling werd dat beu.
Waarop Ds. M. Blok zei: als we met de auto gaan, dan hebben er geen last van, om te zien wat er in die etalages ligt.
Het einde van het verhaal was, dat voortaan Ds. M.Blok met de ouderling per auto zich naar het kerkgebouw reden.
Zo is dat. Ik weet nog heel goed dat de dominee de eerste keer met een auto aan kwam rijden, op zondagmiddag. Sommige kerkgangers zagen dit, draaiden zich om en gingen weer naar huis.
De waarschuwingen zijn vele geweest. Het kwaad zit niet in de auto, noch in de wielen, maar de gevolgen die dit had. Zoals besproken is in het topic over de glijdende schaal. De ene zonde zet de deur naar de andere zonde open.
In de jaren 60 werd het door velen nog als schokkend ervaren, enkele decennia later vindt met dit belachelijk of wettisch. Want er staat niet in de Bijbel dat.....
nee, dat staat er niet.
Een bekende uitspraak die ik me herinner is: de dominee legde vroeger met zijn wandelstok meer bezoeken af dan nu met de auto. Maar dat ligt m waarschijnlijk in de vele bijbaantjes, die per auto makkelijk te bereiken zijn. ;)
Ik vind het eerlijk gezegd een drogreden om met de auto te gaan, om de etalages te ontlopen. Per auto kun je ook nog tal van afleidingen hebben.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
helma

Bericht door helma »

ach ja...mijn zus ging met de fiets naar de kerk toen ze net in Canada woonde. Schande werd ervan gesproken! Fietsen was sport. Waarom pakte ze de auto niet?

Het is maar net hoe je een vervoersmiddel ziet.
Mara

Bericht door Mara »

helma schreef:ach ja...mijn zus ging met de fiets naar de kerk toen ze net in Canada woonde. Schande werd ervan gesproken! Fietsen was sport. Waarom pakte ze de auto niet?

Het is maar net hoe je een vervoersmiddel ziet.
Dat vind ik een beetje appels met peren vergelijken ;(
Canada is qua afstanden niet te vergelijken met Nederland en het fietsbezwaar is van een andere orde.
Het verbaast mij eigenlijk altijd hoe weinig begrip er voor deze bezwaarden is.
ejvl

Bericht door ejvl »

Mara schreef: Dat vind ik een beetje appels met peren vergelijken ;(
Canada is qua afstanden niet te vergelijken met Nederland en het fietsbezwaar is van een andere orde.
Dat komt denk ik door het gemis van onderlingen liefde, uit Korinthe 13 o.a.
Als de één zus denkt en de ander zo, zou een normale conversatie mogelijk moeten zijn, begrip en respect voor elkaar, zowel de voor als tegenstanders.
Nu heb ik het idee dat ze het standpunt, voor of tegen, met veel geschreeuw, ruzie, haat en nijt erin willen trappen.
Mara

Bericht door Mara »

ejvl schreef:
Als de één zus denkt en de ander zo, zou een normale conversatie mogelijk moeten zijn, begrip en respect voor elkaar, zowel de voor als tegenstanders.
Nu heb ik het idee dat ze het standpunt, voor of tegen, met veel geschreeuw, ruzie, haat en nijt erin willen trappen.
Zo scherp wil ik het niet stellen. ;)
Tot pakweg half jaren 60 was het heel normaal om lopend naar de kerk te gaan. Een enkeling die echt heel ver weg woonde, kwam op de fiets.
Totdat de dominee met een auto komt en dat is dan een vrijbrief, zo lijkt het.
De meer behoudende dominees deden het nog steeds niet. Dat heeft echt wel wat jaren geduurd.
Nu er nog een kleine minderheid is overgebleven die hieraan vast wil houden, wordt dan voor "wettisch" versleten.
Zag men het vroeger dan zo verkeerd?
En al die issues waar nu over gestreden wordt, worden over een enkel tiental jaar ook als "achterhaald" versleten.
Persoonlijk heb ik veel respect voor mensen die de zondag "in ere houden", door niet fietsen, of buiten het dorp gaan kerken op zondag.
Buiten het voordeel dat de dominee nu voor een preekbeurt kan komen, is er ook veel narigheid door gekomen, vergeet dat niet.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Mara schreef:
ejvl schreef:
Tot pakweg half jaren 60 was het heel normaal om lopend naar de kerk te gaan. Een enkeling die echt heel ver weg woonde, kwam op de fiets.
De meer behoudende dominees deden het nog steeds niet. Dat heeft echt wel wat jaren geduurd.
Nu er nog een kleine minderheid is overgebleven die hieraan vast wil houden, wordt dan voor "wettisch" versleten.
En al die issues waar nu over gestreden wordt, worden over een enkel tiental jaar ook als "achterhaald" versleten.
Persoonlijk heb ik veel respect voor mensen die de zondag "in ere houden", door niet fietsen, of buiten het dorp gaan kerken op zondag.
Buiten het voordeel dat de dominee nu voor een preekbeurt kan komen, is er ook veel narigheid door gekomen, vergeet dat niet.
Ik vind het prima als iemand anders lopend naar de kerk wil gaan. Het probleem met de bezwaarden is dat zij mij gaan opleggen dat ik ook lopend naar de kerk moet gaan. Daar komt de tegenstand vandaan. Ik verplicht hen toch ook niet om de fiets of de auto te pakken op zondag?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

JolandaOudshoorn schreef:Ik vind het prima als iemand anders lopend naar de kerk wil gaan. Het probleem met de bezwaarden is dat zij mij gaan opleggen dat ik ook lopend naar de kerk moet gaan. Daar komt de tegenstand vandaan. Ik verplicht hen toch ook niet om de fiets of de auto te pakken op zondag?
Legt men dat echt aan jou op?
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

JolandaOudshoorn schreef:
Mara schreef:
ejvl schreef:
Ik vind het prima als iemand anders lopend naar de kerk wil gaan. Het probleem met de bezwaarden is dat zij mij gaan opleggen dat ik ook lopend naar de kerk moet gaan. Daar komt de tegenstand vandaan. Ik verplicht hen toch ook niet om de fiets of de auto te pakken op zondag?
Met Jolanda Oudshoorn ben ik het eens dat ze respect toont voor hen die lopend naar de kerk gaan.
Maar ik denk dat het probleem bijna niet meer voorkomt, aangezien men elkaar hierin vrijheid schenkt.
Ik kan er natuurlijk naast zitten, maar ik ken er geen voorbeelden van tegenwoordig.
Zelf vind ik het overdreven als men (met gezonde benen) alsnog de auto neemt, terwijl men slechts 400 meter van het kerkgebouw woont. Om parkeerproblemen te vermijden zou men dan toch wel met de fiets of lopend kunnen gaan. Het lijkt me een weldaad om op loopafstand van de kerk te wonen, dan kan de geest van de mens zich nog meer verkwikken en laven aan de gehoorde preek.
Met een auto moet men anders toch meer oplettendheid betonen in verband met de verkeersdrukte.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Als God Zijn kind écht eens wil verrassen, dan moet Hij geven waar ze om vragen (Spurgeon)
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
GGBeroopingswerk

Bericht door GGBeroopingswerk »

Mara schreef:Buiten het voordeel dat de dominee nu voor een preekbeurt kan komen, is er ook veel narigheid door gekomen, vergeet dat niet.
Voorbeeldje van de door Mara genoemde narigheid:
Mijn zus kerkt in Scherpenzeel. Ds. Verschuure zegt altijd dat opa's en oma's die elders wonen en kerken niet op zondag mogen komen naar de doopdienst van hun kleinkinderen. Maar ondertussen doet hij wel een ruilbeurt met ds. F. Mulder uit Rhenen zodat deze op zondag naar Scherpenzeel kan komen rijden om als opa aanwezig te zijn (de dienst te leiden) waarin zijn kleinkind wordt gedoopt. Gevolg: Mijn zus zegt tegen ons: komen jullie ook maar met de auto naar Scherpenzeel crossen voor de doopdienst van ons kind op zondag.
DDD

Bericht door DDD »

Is het serieus waar dat er een dominee is die zegt dat grootouders de doopdienst van hun kleinkind beter niet kunnen bijwonen vanwege de reisafstand? Het klinkt in mijn oren als tamelijk bizar. Is dat ergens na te luisteren? Ik wil niet zeggen dat je niet de waarheid spreekt maar ik kan het ook niet echt geloven. Hoewel ik ook het idee krijg dat sommige mensen in zwaarheid tegen elkaar willen opboksen en van gekkigheid niet meer weten wat voor lasten ze nog meer moeten verzinnen.

Overigens is de narigheid in dit voorbeeld een dominee die rare uitspraken doet, niet grootouders die de het sacrament van de doop met hun eigen ogen willen zien. Want dat is heel bijbels.

Trouwens, Rhenen en Scherpenzeel liggen toch ongeveer naast de deur?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Is het serieus waar dat er een dominee is die zegt dat grootouders de doopdienst van hun kleinkind beter niet kunnen bijwonen vanwege de reisafstand? Het klinkt in mijn oren als tamelijk bizar. Is dat ergens na te luisteren? Ik wil niet zeggen dat je niet de waarheid spreekt maar ik kan het ook niet echt geloven. Hoewel ik ook het idee krijg dat sommige mensen in zwaarheid tegen elkaar willen opboksen en van gekkigheid niet meer weten wat voor lasten ze nog meer moeten verzinnen.

Overigens is de narigheid in dit voorbeeld een dominee die rare uitspraken doet, niet grootouders die de het sacrament van de doop met hun eigen ogen willen zien. Want dat is heel bijbels.

Trouwens, Rhenen en Scherpenzeel liggen toch ongeveer naast de deur?
Ik heb nog nooit iets dergelijks gehoord.
Het is wat anders dat mensen nu te snel de auto pakken, maar een doopbediening niet bij
mogen wonen lijkt me echt wat ver gezocht.
Natuurlijk ga je op zondag vanuit Overijssel geen dienst in Zeeland bijwonen, want dan
lijkt het meer op een dagje uit. Maar bv. vanuit Rijssen naar Vriezenveen, of Enter is voor
mij wat dit aangaat geen bezwaar. Maar ook hier geldt: Het is en blijft natuurlijke een
persoonlijke zaak. Je moet mensen niet dwingen op zondag te rijden.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Gesloten