De troonswisseling

Luther
Contacteer:

Re: De troonswisseling

Bericht door Luther »

Ik las vandaag dat er t.g.v. de troonswisseling in de Grote Kerk van Dordrecht een speciale gebedsbijeenkomst wordt georganiseerd vanuit het Dordtse convent van kerken: PKN (GB), CGK, GG, GKV, Ver. Calvijn.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

eilander schreef:
Eppo Gremdaat schreef:We moeten ons maar niet te druk maken over het geloof van onze vorst/vorstin. Er is altijd nog zoiets als het geheim van Huis ten Bosch. En emerituspredikant Carel ter Linden heeft zich er eens gunstig over uitgelaten (over Koningin Beatrix).
En er is altijd nog het gebed van de onderdanen voor de vorst.
Dat laatste is zeker waar, dat heb ik ook zeker niet willen ontkennen.
Maar dat neemt een stukje verdriet niet weg. Ik draag het Oranjehuis een warm hart toe. Maar met alle waardering die ik heb voor het werk dat onze vorstin doet en de manier waarop ze dat doet, en met alle mildheid die je toe mag passen: kijk bijvoorbeeld naar de kersttoespraak van de koningin, waarin ze haar persoonlijke boodschap mag leggen. Dat gaat echt aan de kern van de Bijbelse boodschap voorbij.

Daarnaast is gewoon te zien dat de zondagen benut worden voor allerlei werkzaamheden i.p.v. dat enigszins de zondagsrust en de eredienst in acht genomen wordt. Dat zijn toch zaken waar we als reformatorische christenen ons zorgen over maken? Ik wel althans.

Dat ik bedoeld zou hebben dat ze Oud-gereformeerd moet zijn, slaat gewoon nergens op. En het heeft ook niks te maken met iemand in het hart willen kijken.
We zouden het zo graag willen weten wat en hoe de familie van Oranje gelooft. Maar laten we het er maar op houden dat dat wel goed zit. Ze kunnen het moeilijk iedereen naar de zin maken. Nederland heeft een x aantal inwoners, waarvan een deel godsdienstig is en aan ander deel niet. En de verplichtingen brengen mee dat er ook op zondag bezoeken moeten worden afgelegd. Daar is nu eenmaal niets aan te doen en dan kan het kerkgaan op zondag weleens in het gedrang komen.
Ik heb het genoegen(?) gehad in de jaren 1961- 1966 in Amersfoort te wonen. Daar zag ik op zondag toch wel regelmatig (een deel van) de familie (de oude koninigin Wilhelmina, (toen nog) prinses Juliana en de overige leden van het koninklijk huis in de Bergkerk en vanaf begin tachtiger jaren regelmatig in de Haagse Kloosterkerk de overigen. Prins Willem Alexander deed in die jaren ook belijdenis van het geloof. Ik woonde inmiddels in Den Haag.
Ik herinner me ook nog de gedachtenisdienst voor prinses Wilhelmina in de stampvolle Joriskerk met een gedachteniswoord van nu wijlen Dr Koolhaas die haar persoonlijk bleek te kennen.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Eppo Gremdaat schreef: Ik heb het genoegen(?) gehad in de jaren 1961- 1966 in Amersfoort te wonen. Daar zag ik op zondag toch wel regelmatig (een deel van) de familie (de oude koninigin Wilhelmina, (toen nog) prinses Juliana en de overige leden van het koninklijk huis in de Bergkerk en vanaf begin tachtiger jaren regelmatig in de Haagse Kloosterkerk de overigen.
Ziedaar twee plaatsen waar -naar Nederlandse maatstaven- in liturgisch opzicht pionierswerk wordt verricht.
Het koninklijk huis gaat voor, maar de onderdanen willen nog niet erg volgen. :hum
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Eppo Gremdaat schreef: Ik heb het genoegen(?) gehad in de jaren 1961- 1966 in Amersfoort te wonen. Daar zag ik op zondag toch wel regelmatig (een deel van) de familie (de oude koninigin Wilhelmina, (toen nog) prinses Juliana en de overige leden van het koninklijk huis in de Bergkerk en vanaf begin tachtiger jaren regelmatig in de Haagse Kloosterkerk de overigen.
Ziedaar twee plaatsen waar -naar Nederlandse maatstaven- in liturgisch opzicht pionierswerk wordt verricht.
Het koninklijk huis gaat voor, maar de onderdanen willen nog niet erg volgen. :hum
Zouden wij dan het Koninklijk huis (als onderdanen) moeten volgen in hun zienswijze op het geloof?
Zouden we verschillende geboden van de Decaloog ook moeten overtreden omdat zij ons
daarin voor gaan? (denk aan b.v. bezoek aan de RKK-missen, zondagsontheiling etc.?)
Ik dacht dat er een hogere Koning was die men meer moet gehoorzamen.
Of denken we daar nu (in deze tijd waarin alles wankelt, en niets meer vast lijkt te staan)
anders over?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
Waarmee is aangetoond dat pionieren in liturgisch opzicht óók niet de oplossing is om mensen weer naar de kerk te krijgen, of ze erin te houden. Maar dat wisten we al. Wie de oplossing wél heeft voor dit probleem, mag het zeggen, trouwens.

On-topic: nu lijkt het een beetje alsof ik wilde zeggen dat het koninklijk huis niet godsdienstig is ofzo. Tenminste Eppo Gremdaat begint over het kerkbezoek alsof ik dat zou ontkennen. Zeker niet, en dat is iets om blij mee te zijn. Dat neemt mijn eerder geuite zorgen niet weg.

En nee, Eppo, volstrekt oneens: als ze Gods Woord als enige richtsnoer zouden hebben, zou het niet aan de orde zijn om het ongodsdienstige volksdeel tegemoet te komen en op zondag bezoeken te gaan afleggen. Dan zou het zijn: maar aangaande mij en mijn huis, wij zullen de Heere dienen! Dat is echt iets anders dan "daar is nu eenmaal niets aan te doen".

Het gaat nu even niet om noodzakelijk werk dat gedaan moet worden. Er zullen best gevallen zijn waarmee een koning(in) te maken krijgt waarbij dat speelt, maar daar gaat het nu niet over.
Mara

Bericht door Mara »

Voor de fanatieke schaatsers onder ons:
Het Elfstedenkruisje wordt erkend als officiële onderscheiding. Het mag al op 30 april ter gelegenheid van de troonswisseling worden gedragen.

Dat heeft minister Ronald Plasterk van Binnenlandse Zaken donderdag bekend gemaakt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Eppo Gremdaat schreef:We moeten ons maar niet te druk maken over het geloof van onze vorst/vorstin. Er is altijd nog zoiets als het geheim van Huis ten Bosch. En emerituspredikant Carel ter Linden heeft zich er eens gunstig over uitgelaten (over Koningin Beatrix).
Maar dat neemt een stukje verdriet niet weg. Ik draag het Oranjehuis een warm hart toe. Maar met alle waardering die ik heb voor het werk dat onze vorstin doet en de manier waarop ze dat doet, en met alle mildheid die je toe mag passen: kijk bijvoorbeeld naar de kersttoespraak van de koningin, waarin ze haar persoonlijke boodschap mag leggen. Dat gaat echt aan de kern van de Bijbelse boodschap voorbij.

Daarnaast is gewoon te zien dat de zondagen benut worden voor allerlei werkzaamheden i.p.v. dat enigszins de zondagsrust en de eredienst in acht genomen wordt. Dat zijn toch zaken waar we als reformatorische christenen ons zorgen over maken? Ik wel althans.

Dat ik bedoeld zou hebben dat ze Oud-gereformeerd moet zijn, slaat gewoon nergens op. En het heeft ook niks te maken met iemand in het hart willen kijken.
Als de koningin, of Willem Alexander, nu eens oud gereformeerd zouden zijn. Dat is in de praktijk toch nauwelijks te doen voor hen? Dat betekent dat de zondag een strikte rustdag moet zijn voor hen, maar ook voor de gasten die het paleis bezoeken, geen premieres in bios en theater meer, geen andere culturele voorstellingen, zoals ballet en dans.

Een moderne monarch moet aan een aantal voorwaarden voldoen. Daar past geen sobere ingetogen reformatorische levensstijl in. Hij/zij zou voortdurend in conflict komen. Je ziet hoe de SGP water bij de wijn moet doen en in feite steeds verder van de strikte beginselen afraakt. Dat kan niet anders.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef:

Als de koningin, of Willem Alexander, nu eens oud gereformeerd zouden zijn. Dat is in de praktijk toch nauwelijks te doen voor hen? Dat betekent dat de zondag een strikte rustdag moet zijn voor hen, maar ook voor de gasten die het paleis bezoeken, geen premieres in bios en theater meer, geen andere culturele voorstellingen, zoals ballet en dans.

Een moderne monarch moet aan een aantal voorwaarden voldoen. Daar past geen sobere ingetogen reformatorische levensstijl in. Hij/zij zou voortdurend in conflict komen. Je ziet hoe de SGP water bij de wijn moet doen en in feite steeds verder van de strikte beginselen afraakt. Dat kan niet anders.
Verschrikkelijk oneens! Een koning zal aan het eind van zijn leven niet geoordeeld worden als koning, maar als mens. Verder zal het dan van geen enkel belang zijn of iemand dan oud-gereformeerd is geweest of niet. Het zal er dan om gaan: kennen wij Christus als onze persoonlijke Zaligmaker? Als dat zo is, komt dat ook tot uiting in onze levensstijl.

Ik ga hier niet een lijstje geven van wat er dan nog wel mag en wat niet meer mag. Zo'n lijstje is ook niet te geven en bovendien gaat het niet over wat er "mag" of "niet mag". "Heb God lief en doe dan wat ge wilt" zei Augustinus. Maar een hoop dingen wil je dan niet meer of kun je niet meer. Of je nu koning bent of niet, je gaat dan keuzes maken. Niet makkelijk, zeker niet!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
Mara schreef: Als de koningin, of Willem Alexander, nu eens oud gereformeerd zouden zijn. Dat is in de praktijk toch nauwelijks te doen voor hen? Dat betekent dat de zondag een strikte rustdag moet zijn voor hen, maar ook voor de gasten die het paleis bezoeken, geen premieres in bios en theater meer, geen andere culturele voorstellingen, zoals ballet en dans.

Verschrikkelijk oneens! Een koning zal aan het eind van zijn leven niet geoordeeld worden als koning, maar als mens. Verder zal het dan van geen enkel belang zijn of iemand dan oud-gereformeerd is geweest of niet. Het zal er dan om gaan: kennen wij Christus als onze persoonlijke Zaligmaker? Als dat zo is, komt dat ook tot uiting in onze levensstijl.

Ik ga hier niet een lijstje geven van wat er dan nog wel mag en wat niet meer mag. Zo'n lijstje is ook niet te geven en bovendien gaat het niet over wat er "mag" of "niet mag". "Heb God lief en doe dan wat ge wilt" zei Augustinus. Maar een hoop dingen wil je dan niet meer of kun je niet meer. Of je nu koning bent of niet, je gaat dan keuzes maken. Niet makkelijk, zeker niet!
ik las (nog geen minuutje gelden) een stukje in onze Kerkbode.
Over mag dit? Mag dat? enz.
Er staat boven:
  • OM OVER NA TE DENKEN
    Er is een versje dat zegt "In het kruis zal 'k eeuwig roemen, en geen wet zal mij verdoemen."
    Zeker, maar het kruis brengt een scheiding, ziet u! Twee moordenaars worden met Hem
    gekruisigd. De één zalig door het kruis en de ander vervloekt, struikelend over hetzelfde
    kruis. De Joden een ergernis, de Grieken een dwaasheid, maar hun die geloven is de
    gekruiste Christus een oorzaak van eeuwige gelukzaligheid.
    Ik ken geen lievere Borg dan een gekruiste Borg. Ik ga nog iets tot u zeggen en dat is dit:
    Ik geloof dat de gemeente des Heeren het beste opde plaats blijft met een vernederde Borg.
    Er wordt onder de jeugd wel eens gevraad:
    Mag dit? of mag dat?
    Mag ik naar de kermis gaan?
    Mag ik naar de televisie kijken?
    Nag ik naar de kroeg?
    Mag ik het antwoord geven?
    Roep een vernederde Borg voor uw aandacht, roep een gekruiste Borg voor uw aandacht.
    Als een verndederde Borg en een gekruiste Borg in het midden van de geneente leeft,
    dan mag er niets meer en dan mag alles.
    Ik geloof dat wij vandaag aan de dag in het kerkelijk leven wat missen: de prediking van
    een vernederde Borg.
    Ik hoef iedere zondag niet elke keer te waarschuwen voor de televisie, ik hoef niet elke
    keer te waarschuwen voor kleding die God mishaagt. Als ik maar prediken mag, dan mag
    ik u prediken een gekruiste Christus. En als een gekruiste Christus niet machtig is om u
    van de zonde te verlossen, dan blijft er geen slachtoffer over voor de zonde.

Uit een preek van ds. E. Venema
Laatst gewijzigd door -DIA- op 21 mar 2013, 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Mara

Bericht door Mara »

Lieve mensen, kijk eens goed naar het quoten, als je dit toepast.
Eilander en ik worden een aantal keren verwisseld, hij zegt iets wat ik gezegd heb, en andersom. :modo
Mara

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Mara schreef:
eilander schreef:

Mee eens Eilander, maar is dit in de praktijk haalbaar? Jij zegt wat wenselijk en noodzakelijk is, ik denk dat dit in Nederland anno 2013 niet kan, VERDRIETIG genoeg!

Maar toch kunnen we inderdaad niet in het hart van onze koningin kijken en ziet zij ook genoeg dingen die haar verdriet doen. Vergeet niet dat zij een behoorlijk vrijzinnige opvoeding heeft gehad.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:Lieve mensen, kijk eens goed naar het quoten, als je dit toepast.
Eilander en ik worden een aantal keren verwisseld, hij zegt iets wat ik gezegd heb, en andersom. :modo
Het is al veranderd... Sorry dat er iets mis ging.
Mara

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:
Mara schreef:Lieve mensen, kijk eens goed naar het quoten, als je dit toepast.
Het is al veranderd... Sorry dat er iets mis ging.
Geeft verder niet, maar als het een paar dagen achter elkaar is gebeurd,, door anderen hoor, is dat niet zo leuk ;)
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef: Verschrikkelijk oneens! Een koning zal aan het eind van zijn leven niet geoordeeld worden als koning, maar als mens. Verder zal het dan van geen enkel belang zijn of iemand dan oud-gereformeerd is geweest of niet. Het zal er dan om gaan: kennen wij Christus als onze persoonlijke Zaligmaker? Als dat zo is, komt dat ook tot uiting in onze levensstijl.

Mee eens Eilander, maar is dit in de praktijk haalbaar? Jij zegt wat wenselijk en noodzakelijk is, ik denk dat dit in Nederland anno 2013 niet kan, VERDRIETIG genoeg!
God dienen is in de praktijk haalbaar, het is zelfs de enige weg. Niet de makkelijkste, zeker niet voor een koning(in). Maar alleen in die weg is zegen te verwachten. Ik begrijp niet waarom je daarvan iets wil afdoen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Mara schreef:Als de koningin, of Willem Alexander, nu eens oud gereformeerd zouden zijn. Dat is in de praktijk toch nauwelijks te doen voor hen? Dat betekent dat de zondag een strikte rustdag moet zijn voor hen, maar ook voor de gasten die het paleis bezoeken, geen premieres in bios en theater meer, geen andere culturele voorstellingen, zoals ballet en dans.

Jaja...
Plaats reactie