Inderdaad. De 5 boeken van Mozes staan vol symboliek en liturgiek.Eppo Gremdaat schreef:Jammer vind ik dat er zo misprijzend wordt gedaan over de liturgie. Heeft men daar weleens iets over gelezen (ik denk aan het boek van wijlen Dr M.A. Vrijlandt (`Liturgiek`).
Paus treedt terug
Re: Paus treedt terug
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Pardon?? 7 minuten?Mister schreef:Waarna er steevast nog een lang verhaal volgt, dikwijls zonder kop en staart.Luther schreef:Inderdaad!Tiberius schreef:Alstublieft niet nog meer toespraken.![]()
Laat men ook eens aan de arme toehoorders denken.
Men schuwe vooral díe sprekers die zeggen: We zullen het om des tijds wille kort houden.
Ik zeg maar zo, samen met iemand waar ik veel van geleerd heb: een goede toespraak duurt hoogstens 7 minuten.
Tel uit: bij de gemiddelde intrededienst volgen zo'n 4 toespraken: à 7 minuten = bijna een halfuur.
Nee, een kort woord van welkom en een bemoediging hoeft niet langer dan anderhalf à 2 minuten te duren.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Precies, 7 minuten is toch nog veel te lang voor zulke gebeurtenissen. 't Is toch altijd van hetzelfde:Luther schreef:Pardon?? 7 minuten?Mister schreef:Waarna er steevast nog een lang verhaal volgt, dikwijls zonder kop en staart.Luther schreef:Inderdaad!Tiberius schreef:Alstublieft niet nog meer toespraken.![]()
Men schuwe vooral díe sprekers die zeggen: We zullen het om des tijds wille kort houden.
Ik zeg maar zo, samen met iemand waar ik veel van geleerd heb: een goede toespraak duurt hoogstens 7 minuten.
Tel uit: bij de gemiddelde intrededienst volgen zo'n 4 toespraken: à 7 minuten = bijna een halfuur.
Nee, een kort woord van welkom en een bemoediging hoeft niet langer dan anderhalf à 2 minuten te duren.
geliefde vriend en broeder, namens.... heten we u van harte welkom in ons midden. Het is vandaag een dag van blijdschap. Mochten we dat maar inleven. Er is al veel gezegd in deze avond. We willen het daarom maar kort houden. We denken terug aan het ogenblik dat... enz.enz.enz. En dan volgt er een verhaal.

Ik ga voor 2 minuten.
Al kan ik me ook hele goede toespraken herinneren. Vooral wanneer er lijnen getrokken worden met een gedeelte uit de Bijbel. Dan mag het best wat langer duren.
Goede lezen vriendLuther schreef:Pardon?? 7 minuten?Mister schreef:Waarna er steevast nog een lang verhaal volgt, dikwijls zonder kop en staart.Luther schreef:Inderdaad!Tiberius schreef:Alstublieft niet nog meer toespraken.![]()

Er staat hoogstens. En ik bedoel het in het algemeen, niet eens zozeer bij een intrededienst. Ben met je eens dat dat nog korter kan

Zeker, ik kan me ook mooie toespraken herinneren. Maar ik kan me geen enkele bijzondere dienst herinneren waarin ik 4 van dat soort mooie toespraken achter elkaar heb gehoord. En met alle respect: dat welkom heten binnen de classis en de particuliere synode is allemaal zo formeel. Ze kennen elkaar al lang en werken al lang samen: Doe dat op de eerstvolgende classisvergadering.Anker schreef:Precies, 7 minuten is toch nog veel te lang voor zulke gebeurtenissen. 't Is toch altijd van hetzelfde:
geliefde vriend en broeder, namens.... heten we u van harte welkom in ons midden. Het is vandaag een dag van blijdschap. Mochten we dat maar inleven. Er is al veel gezegd in deze avond. We willen het daarom maar kort houden. We denken terug aan het ogenblik dat... enz.enz.enz. En dan volgt er een verhaal.
Ik ga voor 2 minuten. Al kan ik me ook hele goede toespraken herinneren. Vooral wanneer er lijnen getrokken worden met een gedeelte uit de Bijbel. Dan mag het best wat langer duren.
Ik heb hier een intrededienst op mp3 waar de preek korter was dan de toespraken gezamenlijk bij elkaar. Nou dan zit er wat scheef, denk ik.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Hoe vaak krijg je de kans iets te zeggen met een stuk of 30 predikanten onder je gehoor.
Dat moet je waarnemen!
Dat moet je waarnemen!
-
caprice schreef:Nee hoor. Die poppenkast hebben we niet nodig. Het Woord moet centraal staan. Het gaat niet om de prediker (de christen), maar om Christus. Waar het leven uit Hem gemist wordt, daar gaat de mens zelf wat leven maken door met zijn dorre doodsbeenderen te rammelen.Eppo Gremdaat schreef:Een beetje meer liturgische vormgeving mag best wel (En dat is niet Rooms, hoor! Dat is heel wat anders!)Marieke schreef:Gelukkig wel..Eppo Gremdaat schreef:Je kunt van dit alles zeggen wat je wilt, maar dan steken onze protestantse bevestigings-, intree- en afscheidsdiensten er maar schraal bij af.
Wat wordt er weer van alles bijgehaald.....
Het woord staat ook in de behoudende kerken niet altijd centraal.
Dat ligt er maar aan over wiens woord je het hebt.
Maar vandaag stond er een mooi interview in het RD met Roderick Vonhögen; Niet bang voor militant atheisme. De slotzinnen getuigden van wijsheid, naar mijn idee. Naar aanleiding van een vraag over de ban van Luther zegt hij:
Een mildheid trouwens die ik in De Saambinder ook tegenkwam in drie artikelen:
http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... bd7b489f7/
http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... mse-kerk/2
http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... mse-kerk/1
Aan de toon in dat artikel kunnen veel 'tegenstanders' nog een voorbeeld nemen.
Maar vandaag stond er een mooi interview in het RD met Roderick Vonhögen; Niet bang voor militant atheisme. De slotzinnen getuigden van wijsheid, naar mijn idee. Naar aanleiding van een vraag over de ban van Luther zegt hij:
Ik sluit niet uit dat hij vindt dat de heilige Geest de protestanten nog wat nader moet onderwijzen en niet zozeer andersom, maar dit getuigt wel van een mildheid met een goed inzicht in de kern waar het om draait.Een groot gebaar van verzoening zou ik geweldig vinden. We zijn als katholieken en protestanten zó diep familie van elkaar. Ons richtsnoer moet het gebed van Jezus Zelf zijn: opdat zij allen één zijn. Waar mensen God zoeken, vinden ze ook elkaar. Slechts een paar centimeter scheiden ons nog. Maar die laatste centimeters kan alleen de Heilige Geest overbruggen.
Een mildheid trouwens die ik in De Saambinder ook tegenkwam in drie artikelen:
http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... bd7b489f7/
http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... mse-kerk/2
http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... mse-kerk/1
Aan de toon in dat artikel kunnen veel 'tegenstanders' nog een voorbeeld nemen.
Laatst gewijzigd door DDD op 02 mar 2013, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
- Bonny
- Contacteer:
Geldt die limiet ook voor de preek?Mister schreef:
Waarna er steevast nog een lang verhaal volgt, dikwijls zonder kop en staart.
The Groom's still waiting at the altar
Misschien is zeven minuten wat veel gevraagd, hoewel ik al heel wat preken heb gehoord in mijn leven die in zeven minuten konden worden gehouden zonder één onderwerp eruit niet goed te behandelen.
Maar een preek van meer dan drie kwartier is zonde van de tijd. Alleen uitzonderlijk begaafde dominees kunnen zolang boeien, en dan nog is het de vraag of het niet beter in stukjes kan. Bij mij in de gemeente wordt er de laatste tijd regelmatig gekozen voor tweemaal een tussenzang tijdens de preek. Dat is ook een hele verbetering. Want feitelijk houd je dan drie preken in één dienst.
Maar een preek van meer dan drie kwartier is zonde van de tijd. Alleen uitzonderlijk begaafde dominees kunnen zolang boeien, en dan nog is het de vraag of het niet beter in stukjes kan. Bij mij in de gemeente wordt er de laatste tijd regelmatig gekozen voor tweemaal een tussenzang tijdens de preek. Dat is ook een hele verbetering. Want feitelijk houd je dan drie preken in één dienst.
- J.C. Philpot
Jorge Mario Bergoglio is opgenomen met een longontsteking. Hij is overigens al wel aardig op leeftijd (88 jaar). Dan kan een longontsteking grote gevolgen hebben.
https://www.nytimes.com/2025/02/19/worl ... ealth.html
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Waarom noem je de man niet bij zijn Pausen-naam? Ik begrijp dat geslachtsveranderingen of zo niet erkend worden, maar naamveranderingen? Melanchton noemen we ook geen Schwarzerdt.J.C. Philpot schreef: ↑20 feb 2025, 07:39 Jorge Mario Bergoglio is opgenomen met een longontsteking. Hij is overigens al wel aardig op leeftijd (88 jaar). Dan kan een longontsteking grote gevolgen hebben.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
- J.C. Philpot
Volgens mijn beste weten is zijn wettelijke naam bij de burgerlijke stand nog steeds Jorge Mario Bergoglio.
https://www.reddit.com/r/Catholicism/co ... me_use_it/
People who take a religious name usually don’t change their legal name. Thomas Merton and Joseph Ratzinger even continued to publish under theirs.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Hij wordt tegenwoordig anders genoemd. Dan lijkt het mij logisch om ook zijn pauselijke naam te gebruiken. Een predikant wordt op dit forum ook altijd met ds weergegeven.