Stichting 'Jij daar'

peterf

Re: Stichting 'Jij daar'

Bericht door peterf »

Julian Brasser schreef:Het lijkt mij een goede zaak: zaterdags naar een activerende JijDaar!-avond, en op zondag naar een nuancerende dominee die je zeker de kost wil geven voor zijn woorden, omdat het de zuivere waarheid is.
Nogmaals, voor iemand die stevig in zijn schoenen staat en goed onderbouwd is en voldoende kennis heeft geen probleem, maar wel voor veel jongeren die dat niet hebben.
peterf

Bericht door peterf »

Luther schreef:Misschien de rekening alsnog betalen?

Het probleem is dat deze constatering door velen in die kerken ook weer niet onderschreven wordt.
Er wordt veel gesproken bij en om Jij Daar over 'rekening' en 'laten liggen' en 'niet luisteren' in het verband van de traditionele reformatorische kerken. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een concrete definitie van het probleem in simpele bewoordingen. (ik bedoel niet dat er geen problemen zijn, maar ik ben benieuwd wat er precies als probleem gezien wordt en wat de kerk zelf niet op lost).
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

jan34willem schreef:
peterf schreef:[...] Het probleem echter is dat er onder het publiek veel jongeren zitten die al twijfelen aan hun gemeente waar ze uit komen. [...] Echter, laten we zeggen dat zeker 3 kwart van die jongeren helemaal niet stevig in hun schoenen staan wat betreft hun gefundeerde mening en wat betreft hun kennis. [...]
De wortel van het probleem (en de oplossing) ligt in onze eigen kerken, niet bij Jij daar.
Hoe bedoel je? Dat de kerken tegen het remonstrantisme en een wereldse sfeer waarschuwen? Het is geen oplossing om dat na te laten; zo'n halfzachte houding keert zich altijd tegen je.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

peterf schreef:

Het probleem is dat deze constatering door velen in die kerken ook weer niet onderschreven wordt.
Er wordt veel gesproken bij en om Jij Daar over 'rekening' en 'laten liggen' en 'niet luisteren' in het verband van de traditionele reformatorische kerken. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een concrete definitie van het probleem in simpele bewoordingen. (ik bedoel niet dat er geen problemen zijn, maar ik ben benieuwd wat er precies als probleem gezien wordt en wat de kerk zelf niet op lost).
Ik stel voor dat @Wilhelm deze vraag beantwoordt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Luther schreef:
peterf schreef:

Ik stel voor dat @Wilhelm deze vraag beantwoordt.
Ik stel een vraag. Het antwoord heb ik ook niet. Maar als we als eerste de vragen durven stellen, dan is de eerste stap gezet.
Waarom weet Jijdaar zoveel (betrokken!) jongeren te boeien? Is er een open sfeer? Kunnen jongeren makkelijk hun vragen kwijt? Is er in de kerken een veilige sfeer waar over persoonlijk geloof gesproken kan worden, of wordt alles gelijk verdacht gesteld? Hoe wordt de Boodschap verwoord(hedendaags)?

Laten we daarom met de jongeren in gesprek gaan, en stel deze vragen. En misschien moeten sommige gemeenten dan wel eens wat bijschaven hier en daar om dat ook te bereiken. Gelukkig weet ik ook van gemeenten waar dit soort vragen wel gesteld worden en die daar serieus mee bezig zijn.
parsifal

Bericht door parsifal »

peterf schreef: Er wordt veel gesproken bij en om Jij Daar over 'rekening' en 'laten liggen' en 'niet luisteren' in het verband van de traditionele reformatorische kerken. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een concrete definitie van het probleem in simpele bewoordingen. (ik bedoel niet dat er geen problemen zijn, maar ik ben benieuwd wat er precies als probleem gezien wordt en wat de kerk zelf niet op lost).
Dit is een goede vraag. Punten waar ik denk dat kerken met antwoorden/alternatieven moet komen:

- Neem jongeren serieus, ook als ze zeggen te geloven en de Heere Jezus te kennen. Wees kritisch naar het leven toe, stel vragen als je dingen ziet die niet met hun belijdenis stroken, maar neem ze serieus.
- Moedig aan tot Bijbelstudie en tot vragen stellen! Dit is moeilijk, omdat er vaak niet echt iets fout is op dit punt buiten het idee wat leeft bij de jongeren. De jongeren komen niet met de vragen naar de ouderlingen of naar de predikant, omdat ze het idee hebben dat de vragen autoritair beantwoord zullen worden of omdat ze half als ketter zullen worden aangezien. Het is goed als de kerkenraad actief is om zo jongeren te benaderen. Bij Jijdaar is men toegankelijker en ook de refoweb vragen rubriek geeft ruimte hier.
- Focus niet alleen op de theologische geschilpunten die in het verleden groot waren. Voor de meeste jongeren is het echt wel duidelijk dat God de dank verdient als ze Hem nu geloven. Voor de meeste jongeren is het niet zo relevant hoeveel verbonden er zijn.
- Jongeren willen elkaar ontmoeten en sta daar eens positief tegenover! Vaak wordt er grappend gedaan over de huwelijksmarkt die jijdaar avonden (Of welke reformatorische avonden dan ook) zouden zijn. En ik heb me daar ook schuldig aan gemaakt. Echter mensen moeten elkaar toch ergens ontmoeten. Als kerken dit soort interkerkelijke bijeenkomsten ontmoedigen wat blijft dan over?
- Betrek jongeren actief bij zaken die georganiseerd moeten worden en waardeer ze hiervoor!
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

parsifal schreef:Als kerken dit soort interkerkelijke bijeenkomsten ontmoedigen wat blijft dan over?
Dt wil ik wel even corrigeren: Jijdaar is geen interkerkelijke bijeenkomst, maar niet-kerkelijk. Interkerkelijke en kerkelijk gebonden bijeenkomsten, zoals in vele kerken het gewaardeerde en goedbezochte jeugdwerk, is alleen maar hartelijk te stimuleren.
claus

Bericht door claus »

In de classis Middelburg van de Ger. Gem. (lees het classisverslag in dit nummer van 'De Saambinder' brengt ds. G. J. N. Moens zijn grote verontrusting over 'Jij daar' naar voren en noemt hij deze 'club' remonstrants. Het staat er, voor iedereen leesbaar!
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Joh... :jongle
jan34willem

Bericht door jan34willem »

Tiberius schreef:
parsifal schreef:Als kerken dit soort interkerkelijke bijeenkomsten ontmoedigen wat blijft dan over?
Dt wil ik wel even corrigeren: Jijdaar is geen interkerkelijke bijeenkomst, maar niet-kerkelijk. Interkerkelijke en kerkelijk gebonden bijeenkomsten, zoals in vele kerken het gewaardeerde en goedbezochte jeugdwerk, is alleen maar hartelijk te stimuleren.
Dit is nou precies het probleem: bij dit soort semantisch geneuzel is niemand gebaat en jongeren al helemaal niet. Het is duidelijk wat Parsifal bedoelt: samenkomsten van jongeren uit verschillende kerken.

Ik vermoed dat het concrete probleem is dat jongeren weinig theologische kennis bezitten. Remonstrantisme, boeh, bah, weg ermee!, maar de meeste jongeren weten waarschijnlijk niet precies wat dit begrip inhoudt, en ze zullen dus ook niet in staat zijn om eventuele tendensen in die richting te onderkennen als ze naar een Jij Daar! bijeenkomst gaan. Het gebrek aan kennis bij jongeren komt inderdaad op onze rekening. Daar kan wat aan gedaan worden in de preek en op de catechisatie, het liefst concreet en in heldere taal.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

claus schreef:In de classis Middelburg van de Ger. Gem. (lees het classisverslag in dit nummer van 'De Saambinder' brengt ds. G. J. N. Moens zijn grote verontrusting over 'Jij daar' naar voren en noemt hij deze 'club' remonstrants. Het staat er, voor iedereen leesbaar!
De tekst is letterlijk ietsje anders. Vette strepen wordt niet aan gedaan, en zijn ook
niet nodig, die omderstrepen slechts wat de streeptrekker subjectief belangrijk vindt.

Voor de goede orde de letterlijke tekst, uitgelicht uit het verslag van de Classis Middelburg:

Twee gemeenten hebben een punt van behandeling ingediend betreffende jeugdbijeenkomsten door de stichting "Jij daar!" Men maakt zich grote zorgen over het opzetten van jomgerenavonden door genoemde stichting in Zeeland. Gevraagd wordt om een classicaal standpunt t.o.v. de Stichting "Jij daar!" door hiervan duidelijk afstand te nemen. Ds. Moens geeft aan dat er een gesprek met de vier briefschrijvers is afgesproken. De inhoud van wat men brengt is remonstrants en de sfeer is werelds.

Tot zo ver een heel beberkt verslag in de Saambinder. De classesverslagen zijn nooit zo uitgebreid, maar aan deze informatie hebben we dacht wel genoeg.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:Voor de goede orde de letterlijke tekst, uitgelicht uit het verslag van de Classis Middelburg:

Twee gemeenten hebben een punt van behandeling ingediend betreffende jeugdbijeenkomsten door de stichting "Jij daar!" Men maakt zich grote zorgen over het opzetten van jomgerenavonden door genoemde stichting in Zeeland. Gevraagd wordt om een classicaal standpunt t.o.v. de Stichting "Jij daar!" door hiervan duidelijk afstand te nemen. Ds. Moens geeft aan dat er een gesprek met de vier briefschrijvers is afgesproken. De inhoud van wat men brengt is remonstrants en de sfeer is werelds.
Dit maakt het geheel toch wel wat anders. Het gaat hier duidelijk niet om een letterlijk citaat van ds. Moens, maar een eigen samenvatting van de classisscriba van de beraadslagingen, waarbij de zorgen zijn onder te verdelen in de categorieën 'remonstrants' en 'wereldse sfeer'. Er is gelukkig al een gesprek gearrangeerd, waarin de classis haar visie zal uitleggen, o.a. wat men verstaat onder 'remonstrants' (hetgeen ik m.b.t. verschillende sprekers helaas niet kan ontkennen) en een 'wereldse sfeer' (die begrijp ik iets minder; men zal denk ik bedoelen de andere muziekinstrumenten, een enkel opwekkingslied, de kleding van bepaalde bestuursleden, ?) die inderdaad anders is dan de bekende kerkelijke gebonden jeugdavonden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
-DIA- schreef:Voor de goede orde de letterlijke tekst, uitgelicht uit het verslag van de Classis Middelburg:

Dit maakt het geheel toch wel wat anders. Het gaat hier duidelijk niet om een letterlijk citaat van ds. Moens, maar een eigen samenvatting van de classisscriba van de beraadslagingen, waarbij de zorgen zijn onder te verdelen in de categorieën 'remonstrants' en 'wereldse sfeer'. Er is gelukkig al een gesprek gearrangeerd, waarin de classis haar visie zal uitleggen, o.a. wat men verstaat onder 'remonstrants' (hetgeen ik m.b.t. verschillende sprekers helaas niet kan ontkennen) en een 'wereldse sfeer' (die begrijp ik iets minder; men zal denk ik bedoelen de andere muziekinstrumenten, een enkel opwekkingslied, de kleding van bepaalde bestuursleden, ?) die inderdaad anders is dan de bekende kerkelijke gebonden jeugdavonden.
Maar als je ds. Moens kent kun je wel weten dat hij het met deze forumulering wel
eens is. Ds. Moens is enkele malen beroepen in Rijssen-West. En ik heb deze predikant
ook leren kennen en waarderen als een getrouw prediker die niet sjoemelt,
maar recht door zee is, en staat voor de onverkorte leer van onze vaderen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
peterf

Bericht door peterf »

jan34willem schreef:
Tiberius schreef:
Dit is nou precies het probleem: bij dit soort semantisch geneuzel is niemand gebaat en jongeren al helemaal niet. Het is duidelijk wat Parsifal bedoelt: samenkomsten van jongeren uit verschillende kerken.

Ik vermoed dat het concrete probleem is dat jongeren weinig theologische kennis bezitten. Remonstrantisme, boeh, bah, weg ermee!, maar de meeste jongeren weten waarschijnlijk niet precies wat dit begrip inhoudt, en ze zullen dus ook niet in staat zijn om eventuele tendensen in die richting te onderkennen als ze naar een Jij Daar! bijeenkomst gaan. Het gebrek aan kennis bij jongeren komt inderdaad op onze rekening. Daar kan wat aan gedaan worden in de preek en op de catechisatie, het liefst concreet en in heldere taal.
Lekker makkelijk geconcludeerd en krom beredeneerd. Ten eerste omdat het natuurlijk onzin is dat er geen inhoudelijke kritiek gegeven mag worden. Ten tweede om de schuld van te weinig kennis bij de kerk neer te leggen terwijl dat eveneens ligt aan de ouders en evengoed aan de jongeren zelf.
Zucht

Bericht door Zucht »

Luther schreef:en een 'wereldse sfeer' (die begrijp ik iets minder; men zal denk ik bedoelen de kleding van bepaalde bestuursleden, ?) die inderdaad anders is dan de bekende kerkelijke gebonden jeugdavonden.
Grappig dat je dit noemt. Ik moet ineens denken aan een stukje uit een preek van ds. L. Vogelaar: Hoe lichter in de leer, hoe lichter in de kleer.
Wij moeten de Waarheid niet onder de knie hebben. Maar de Waarheid moet ons op de knieën des harten brengen.
Plaats reactie