Heb je even geen tijd, is men pagina's verder.
DDD schreef:Ik bedoelde zeker niet te zeggen dat God slavernij niet erg zou vinden, maar wel dat hij zich in zijn openbaring aanpast aan de cultuur, en ook dingen accepteert die eigenlijk niet deugen, zoals polygamie en slavernij.
Volgens mij heb je mijn redenering over het huwelijk niet weerlegd, en ik voeg in ieder geval drie argumenten toe aan mijn stelling.
De argumentatie over culturele zonden heb ik al eerder gegeven, dus nu ging ik in op een bijzin inderdaad.
Je slotzin doet me denken aan een artikel in de Saambinder dat er samengevat op neerkwam dat je de scribenten niet mocht afrekenen op hetgeen logisch uit hun stellingen voortkwam, maar alleen op de conclusies die ze expliciet voor hun rekening namen.
Jij vindt dat ik de betreffende conclusies niet zomaar mag trekken. Een heleboel mensen vinden van wel, daar zijn boeken over volgeschreven, en daarnaast geef je geen enkele reden waarom de argumentatie niet valide zou zijn. Iedereen moet dan zelf maar oordelen wat hij aannemelijk vindt. Dat hangt bepaald niet alleen van argumenten af, vermoed ik.
De discussie tussen DDD en mij kwam op ging toen ik op het volgende bericht van DDD reageerde:
Het is echt ongelofelijk om te zien dat soms mensen die de kern van het Evangelie verdonkeren en duidelijke uitspraken van het Evangelie inperken als rechtzinnig worden gezien, omdat dat dan zogenaamd in lijn zou zijn met de belijdenis -helemaal niet!- maar dat anderzijds mensen die zouden dwalen op een kleinigheid als dit punt gelijk in een hoek worden gezet.
Hebben al deze mensen er wel eens over nagedacht hoe God zich in het OT aanpaste aan de gewoonten van die tijd. Lees je een kwaad woord van de vele vrouwen van sommigen, bijvoorbeeld? Behalve dan dat Salomo door sommigen van hen tot de afgodendienst getrokken werd.
Ik reageerde daarop door mijn verontwaardiging uit te spreken. Immers, DDD exegetiseerd het ontbreken van een duidelijke afkeuring van God over meerdere vrouwen van bijbelheiligen zo, alsof dit betekent dat in deze tijd een vrouw wel predikant kan zijn. Dat is m.i. ongerijmd en niet en nooit vol te houden. Ten eerste is het volstrekte willekeur. Hoe kun je nu denken dat jij weet welke zonden God door de vingers ziet? (mijn stelling is overigens dat God geen enkele zonden door de vingers ziet; zonden van goddelozen worden in dit en in het toekomende leven bestraft en zonden van Godzaligen worden in dit leven bestraft)
Verder doet DDD zelf wat hij mij verwijt. Het verwijt aan mij is dat ik allerlei onheil dat zich in het leven van Bijbelheiligen openbaart zie als het gevolg van de zonde van het hebben van meerdere vrouwen, terwijl er nergens een spreken Gods in de Bijbel is opgetekend die dat in die concrete situaties aan elkaar verbindt. Maar DDD zegt wel op basis van het ontbreken van deze Schriftgegevens dat ook in deze tijd God sommigen (culturele) zonden door de vingers zal zijn. Terwijl daarvoor geen greintje Schriftbewijs aangevoerd wordt. Dan komt de discussie op enkele zijpaden, zoals de slavernij. Dat heb ik niet gezocht, maar wordt er aan de haren bijgesleept. Mijn stelling is daarin overigens dat de slavernij die er in de Bijbel was, een andere slavernij is dan de slavernij waar wij op aanslaan, bij het horen van dat woordje. Humaner, gereguleerder. Dat heb ik met Schriftgegevens aangetoond. Hoe we dat verder precies moeten zien weet ik ook niet, daar zou ik meer studie van moeten maken. Maar vooralsnog zie ik daar echt geen argument in om nu de Bijbelse gegevens met betrekking tot de plaats van de vrouw aan de kant te zetten.
Want, en dat is mijn laatste argument, de vrouwen die nu in het ambt dienen, hebben de Schrift en de kerkgeschiedenis vóór hen. Zij kunnen weten dat God dit niet wil. En dat ook niet zomaar op één plaats. De regel in de Bijbel is glashelder, welke vonden er ook gezocht zijn en worden om dat te ontkennen.