Nieuwe praeses PKN

huisman

Re: Nieuwe praeses PKN

Bericht door huisman »

Simon schreef:Was er een verschil tussen openbare erediensten en besloten (?) samenkomsten, dan?

Daar gaat het niet over : Priscilla en haar man onderwees Apollos in hun huis : Zij legden hem den weg Gods bescheidenlijker uit. Dat was dus niet verboden maar Priscilla mocht niet in de openbare erediensten spreken of leren.
Dat is de lijn van de Schrift en daar zullen wij ons aan houden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Simon

Bericht door Simon »

huisman schreef:
Simon schreef:Was er een verschil tussen openbare erediensten en besloten (?) samenkomsten, dan?

Daar gaat het niet over : Priscilla en haar man onderwees Apollos in hun huis : Zij legden hem den weg Gods bescheidenlijker uit. Dat was dus niet verboden maar Priscilla mocht niet in de openbare erediensten spreken of leren.
De lijn van de Schrift is ook, wat ik al eerder noemde, dat er meer interactie en beoordeling is door anderen,en daar houden we ons ook niet aan.Waarom maken we ons daar niet wat drukker om?
De regels voor de samenkomsten zijn ook al zga non-existent,
Delen wij de maaltijd met elkaar, belijden we onze zonden tegenover elkaar, vermanen, bidden en onderwijzen wij elkaar?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
ejvl

Bericht door ejvl »

huisman schreef:

Ik meen dat het alleen om de ambten gaat?
In de NT diensten spraken (profeteerden) vrouwen toch ook? Tenminste, toen mocht iedereen zijn verhaal doen in de erediensten, en aangezien we het hebben over de hoofdbedekking van de vrouw tijdens de eredienst, het gaat om bidden en profeteren, dus de vrouw sprak wel in de gemeente.
Wat niet betekend dat ze een ambt bekleedde.
Laatst gewijzigd door ejvl op 28 jan 2013, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
WimA

Bericht door WimA »

Simon schreef:
huisman schreef:
De lijn van de Schrift is ook, wat ik al eerder noemde, dat er meer interactie en beoordeling is door anderen,en daar houden we ons ook niet aan.Waarom maken we ons daar niet wat drukker om?
De regels voor de samenkomsten zijn ook al zga non-existent,
Delen wij de maaltijd met elkaar, belijden we onze zonden tegenover elkaar, vermanen, bidden en onderwijzen wij elkaar?
1. Het delen van de maaltijd lijkt me vrij lastig met duizenden geloofsgenoten. Daarentegen is getrouw zijn in het weinige al moeilijk genoeg.
2. In het het vermanen en onderwijzen van anderen ben ik toch wel vrij actief.
3. Het bidden voor anderen lijkt me een prive aangelegenheid, evenals het belijden van de zonden.
DDD

Bericht door DDD »

Afgewezen schreef:
DDD schreef:
Afgewezen schreef:Maargoed, het fenomeen 'vrouwelijke predikant' kan dus alleen verdedigd worden op grond van het feit dat God cultuurzonden wel door de vingers zal zien. Komt niet bijster sterk op mij over...
Daar ging het helemaal niet over. Dit was een subdiscussie. Ik heb me niet gemengd in de discussie over de vrouw in het ambt omdat ik vind dat het daar hier helemaal niet over gaat. Maar ik heb geen bezwaar tegen vrouwelijke predikanten.
Oké, helder. Maar hoe lees jij de zgn. zwijgteksten? Zie ook de twee door mij aangegeven links.
Ik kan me vinden in het minderheidsrapport over de vrouw in het ambt zoals is opgesteld door de studiecommmissie in de Christelijke gereformeerde kerken.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

DDD schreef:Ik kan me vinden in het minderheidsrapport over de vrouw in het ambt zoals is opgesteld door de studiecommmissie in de Christelijke gereformeerde kerken.
Waar vind ik dat?
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
DDD schreef:Ik kan me vinden in het minderheidsrapport over de vrouw in het ambt zoals is opgesteld door de studiecommmissie in de Christelijke gereformeerde kerken.
Waar vind ik dat?

Lees het meerderheidsrapport maar. Dat is veel Schriftgetrouwer!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Afgewezen schreef:
Waar vind ik dat?
http://www.refdag.nl/oud/kl/981119kl02.html

Ik vrees dat dat niet in Pdf beschikbaar is, of het dienstencentrum zou het alsnog beschikbaar moeten stellen. De bibliografische gegevens:

Vrouw en ambt
Christelijke Gereformeerde Kerken in Nederland. Generale Synode
Buijten & Schipperheijn, 1999

ISBN 9060649990, 9789060649992

En er is natuurlijk niets op tegen om ook het meerderheidsrapport te lezen. Dan kun je zelf beoordelen wat schriftgetrouw is.
sirdanilot

Bericht door sirdanilot »

ejvl schreef: Ik meen dat het alleen om de ambten gaat?
In de NT diensten spraken (profeteerden) vrouwen toch ook? Tenminste, toen mocht iedereen zijn verhaal doen in de erediensten, en aangezien we het hebben over de hoofdbedekking van de vrouw tijdens de eredienst, het gaat om bidden en profeteren, dus de vrouw sprak wel in de gemeente.
Zo gebeurt het in de meeste Evangelische Gemeenten: de ambten (waaronder prediking) worden wél vervuld door de man, maar tijdens het onderdeel van 'aanbidding' tijdens de dienst (dan is het stil en mag eenieder vrijmoedig hardop bidden, wel één tegelijk uiteraard) mogen zowel vrouwen als mannen iets zeggen. Dan kan er ook worden geprofeteerd al vraag ik me af of dat in de praktijk zo vaak zal gebeuren.

Het ontbreken van dit onderdeel tijdens de gereformeerde eredienst, waarin ieder vrijmoedig kan bidden of, desgewenst, profeteren, heeft me altijd verbaasd. Het is namelijk zeer waarschijnlijk dat dit onderdeel er ook tijdens de Vroege Gemeente was (of zelfs het leeuwendeel van de dienst opvulde, het ging er allemaal niet zo gestructureerd aantoe). Door welk reformatorisch leerstuk is dit geschrapt? Of is het slechts een voortzetting van de paapse traditie waarbij de dienst meer een passief schouwspel was om naar te kijken dan iets waaraan je actief meedeed? Helaas vermoed ik dat het laatste het geval is.

Van een evangelisch persoon heb ik wel eens deze uitspraak van een voorganger horen citeren: 'De katholieke kerk is de kijk-kerk, de gereformeerde kerk is de luister-kerk, de evangelische kerk is de doe-kerk.
Simon

Bericht door Simon »

sirdanilot schreef:
ejvl schreef: Ik meen dat het alleen om de ambten gaat?
Zo gebeurt het in de meeste Evangelische Gemeenten: de ambten (waaronder prediking) worden wél vervuld door de man, maar tijdens het onderdeel van 'aanbidding' tijdens de dienst (dan is het stil en mag eenieder vrijmoedig hardop bidden, wel één tegelijk uiteraard) mogen zowel vrouwen als mannen iets zeggen. Dan kan er ook worden geprofeteerd al vraag ik me af of dat in de praktijk zo vaak zal gebeuren.

Het ontbreken van dit onderdeel tijdens de gereformeerde eredienst, waarin ieder vrijmoedig kan bidden of, desgewenst, profeteren, heeft me altijd verbaasd. Het is namelijk zeer waarschijnlijk dat dit onderdeel er ook tijdens de Vroege Gemeente was (of zelfs het leeuwendeel van de dienst opvulde, het ging er allemaal niet zo gestructureerd aantoe). Door welk reformatorisch leerstuk is dit geschrapt? Of is het slechts een voortzetting van de paapse traditie waarbij de dienst meer een passief schouwspel was om naar te kijken dan iets waaraan je actief meedeed? Helaas vermoed ik dat het laatste het geval is.

Van een evangelisch persoon heb ik wel eens deze uitspraak van een voorganger horen citeren: 'De katholieke kerk is de kijk-kerk, de gereformeerde kerk is de luister-kerk, de evangelische kerk is de doe-kerk.
Klopt eigenlijk wel, goed gevonden van die man, of was't misschien een vrouw ?
Laatst gewijzigd door Simon op 29 jan 2013, 07:11, 1 keer totaal gewijzigd.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
sirdanilot

Bericht door sirdanilot »

^Wel een man, want het was een voorganger ;)

Ik ken eigenlijk geen evangelische gemeenten waar een vrouw voorgaat bij de prediking, al zullen ze er zeker zijn. Op deze gebieden ligt reformatorisch en evangelisch soms verrassend dichtbij qua leer ! Die overeenkomsten benadrukken (zonder natuurlijk de vele verschillen te verloochenen) kan af en toe ook zeker geen kwaad.
DDD

Bericht door DDD »

Evangelischen staan dan ook niet bekend om hun zorgvuldige hermeneutiek. De tekstuitleg is vaak tamelijk willekeurig en dienstbaar aan de boodschap. Wat dat betreft staan de bevindelijk gereformeerden in het algemeen heel dicht bij de evangelischen, maar ze komen natuurlijk grotendeels ook uit dezelfde bronnen na de reformatie voort.

Ik vind echter dat je je als gereformeerd christen zorgen moet maken als je je juist op dit punt herkent in mensen die één aspect van de christelijke leer benadrukken ten koste van de rijkdom van het gereformeerde geloof. Want de manier waarop je met de bijbel omgaat is niet zonder belang.

Overigens, dat meer in de richting van Huisman, heeft prof. Peels gezegd dat zowel het minderheids- als het meerderheidsrapport van de commissie over de vrouw in het ambt zich beweegt binnen hetzelfde raamwerk van schriftbeschouwing. Zie daarvoor het aangehaalde RD-artikel. Dat lijkt me ook wel een eerlijker voorstelling van zaken dan mensen die op een punt iets anders denken gelijk weg te zetten als niet schriftgetrouw.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Heb je even geen tijd, is men pagina's verder.
DDD schreef:Ik bedoelde zeker niet te zeggen dat God slavernij niet erg zou vinden, maar wel dat hij zich in zijn openbaring aanpast aan de cultuur, en ook dingen accepteert die eigenlijk niet deugen, zoals polygamie en slavernij.

Volgens mij heb je mijn redenering over het huwelijk niet weerlegd, en ik voeg in ieder geval drie argumenten toe aan mijn stelling.

De argumentatie over culturele zonden heb ik al eerder gegeven, dus nu ging ik in op een bijzin inderdaad.

Je slotzin doet me denken aan een artikel in de Saambinder dat er samengevat op neerkwam dat je de scribenten niet mocht afrekenen op hetgeen logisch uit hun stellingen voortkwam, maar alleen op de conclusies die ze expliciet voor hun rekening namen.

Jij vindt dat ik de betreffende conclusies niet zomaar mag trekken. Een heleboel mensen vinden van wel, daar zijn boeken over volgeschreven, en daarnaast geef je geen enkele reden waarom de argumentatie niet valide zou zijn. Iedereen moet dan zelf maar oordelen wat hij aannemelijk vindt. Dat hangt bepaald niet alleen van argumenten af, vermoed ik.
De discussie tussen DDD en mij kwam op ging toen ik op het volgende bericht van DDD reageerde:
Het is echt ongelofelijk om te zien dat soms mensen die de kern van het Evangelie verdonkeren en duidelijke uitspraken van het Evangelie inperken als rechtzinnig worden gezien, omdat dat dan zogenaamd in lijn zou zijn met de belijdenis -helemaal niet!- maar dat anderzijds mensen die zouden dwalen op een kleinigheid als dit punt gelijk in een hoek worden gezet.

Hebben al deze mensen er wel eens over nagedacht hoe God zich in het OT aanpaste aan de gewoonten van die tijd. Lees je een kwaad woord van de vele vrouwen van sommigen, bijvoorbeeld? Behalve dan dat Salomo door sommigen van hen tot de afgodendienst getrokken werd.
Ik reageerde daarop door mijn verontwaardiging uit te spreken. Immers, DDD exegetiseerd het ontbreken van een duidelijke afkeuring van God over meerdere vrouwen van bijbelheiligen zo, alsof dit betekent dat in deze tijd een vrouw wel predikant kan zijn. Dat is m.i. ongerijmd en niet en nooit vol te houden. Ten eerste is het volstrekte willekeur. Hoe kun je nu denken dat jij weet welke zonden God door de vingers ziet? (mijn stelling is overigens dat God geen enkele zonden door de vingers ziet; zonden van goddelozen worden in dit en in het toekomende leven bestraft en zonden van Godzaligen worden in dit leven bestraft)
Verder doet DDD zelf wat hij mij verwijt. Het verwijt aan mij is dat ik allerlei onheil dat zich in het leven van Bijbelheiligen openbaart zie als het gevolg van de zonde van het hebben van meerdere vrouwen, terwijl er nergens een spreken Gods in de Bijbel is opgetekend die dat in die concrete situaties aan elkaar verbindt. Maar DDD zegt wel op basis van het ontbreken van deze Schriftgegevens dat ook in deze tijd God sommigen (culturele) zonden door de vingers zal zijn. Terwijl daarvoor geen greintje Schriftbewijs aangevoerd wordt. Dan komt de discussie op enkele zijpaden, zoals de slavernij. Dat heb ik niet gezocht, maar wordt er aan de haren bijgesleept. Mijn stelling is daarin overigens dat de slavernij die er in de Bijbel was, een andere slavernij is dan de slavernij waar wij op aanslaan, bij het horen van dat woordje. Humaner, gereguleerder. Dat heb ik met Schriftgegevens aangetoond. Hoe we dat verder precies moeten zien weet ik ook niet, daar zou ik meer studie van moeten maken. Maar vooralsnog zie ik daar echt geen argument in om nu de Bijbelse gegevens met betrekking tot de plaats van de vrouw aan de kant te zetten.
Want, en dat is mijn laatste argument, de vrouwen die nu in het ambt dienen, hebben de Schrift en de kerkgeschiedenis vóór hen. Zij kunnen weten dat God dit niet wil. En dat ook niet zomaar op één plaats. De regel in de Bijbel is glashelder, welke vonden er ook gezocht zijn en worden om dat te ontkennen.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:Evangelischen staan dan ook niet bekend om hun zorgvuldige hermeneutiek. De tekstuitleg is vaak tamelijk willekeurig en dienstbaar aan de boodschap. Wat dat betreft staan de bevindelijk gereformeerden in het algemeen heel dicht bij de evangelischen, maar ze komen natuurlijk grotendeels ook uit dezelfde bronnen na de reformatie voort.

Ik vind echter dat je je als gereformeerd christen zorgen moet maken als je je juist op dit punt herkent in mensen die één aspect van de christelijke leer benadrukken ten koste van de rijkdom van het gereformeerde geloof. Want de manier waarop je met de bijbel omgaat is niet zonder belang.

Overigens, dat meer in de richting van Huisman, heeft prof. Peels gezegd dat zowel het minderheids- als het meerderheidsrapport van de commissie over de vrouw in het ambt zich beweegt binnen hetzelfde raamwerk van schriftbeschouwing. Zie daarvoor het aangehaalde RD-artikel. Dat lijkt me ook wel een eerlijker voorstelling van zaken dan mensen die op een punt iets anders denken gelijk weg te zetten als niet schriftgetrouw.
Ik ben het dus absoluut niet eens met prof Peels en ik was niet de enige die deze opmerking van hem vreemd vond.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

DDD schreef:Evangelischen staan dan ook niet bekend om hun zorgvuldige hermeneutiek. De tekstuitleg is vaak tamelijk willekeurig en dienstbaar aan de boodschap. Wat dat betreft staan de bevindelijk gereformeerden in het algemeen heel dicht bij de evangelischen, maar ze komen natuurlijk grotendeels ook uit dezelfde bronnen na de reformatie voort.

Dit is met veel woorden niets zeggen. :)
Alle hermeneutische kunstgrepen ten spijt, ik denk dat de door sirdanilot genoemde gemeenten het juist goed begrepen hebben. En opvallend, dat ze, ondanks verschil in inzicht met de 'gereformeerde' kerken, toch ook de vrouw níét het leerambt laten uitvoeren. Ik zou zeggen: houden zo!
Plaats reactie