Zo had ik het ook nog nooit gelezen. Inderdaad verhelderend.François Turretini schreef:Bedankt Wim, voor deze uitleg van artikel 36. Ik had het nog niet zo gelezen; erg verhelderend.WimA schreef:Met geen gewelddadig optreden ben ik het helemaal eens. Maar hoe zou u willen voorkomen dat mensen een valse religie aanhangen en hiervoor diensten beleggen? (p.s. Lees de Schrift!). Het antwoord heb ik hieronder al gegeven ;-).
Want de gewraakte zinsnede uit Artikel 36 luidt:De overheid dient dus de hand te houden aan de heiligen kerkendienst; want die weert en roeit uit alle afgoderij en valsen godsdienst."En hun ambt is, niet alleen acht te nemen en te waken over de politie*, maar ook de hand te houden aan den heiligen kerkendienst; om te weren en uit te roeien alle afgoderij en valsen godsdienst, om het rijk van den antichrist te gronde te werpen, en het Koninkrijk van Jezus Christus te doen vorderen, het woord des Evangelies overal te doen prediken, opdat God van een iegelijk geëerd en gediend worde, gelijk Hij in Zijn Woord gebiedt.
Afscheidsinterview met Ds P. Verhoeff, praeses PKN
- J.C. Philpot
Re: Afscheidsinterview met Ds P. Verhoeff, praeses PKN
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Alleen jammer dat het onjuist is.J.C. Philpot schreef:Zo had ik het ook nog nooit gelezen. Inderdaad verhelderend.François Turretini schreef:Bedankt Wim, voor deze uitleg van artikel 36. Ik had het nog niet zo gelezen; erg verhelderend.WimA schreef:Met geen gewelddadig optreden ben ik het helemaal eens. Maar hoe zou u willen voorkomen dat mensen een valse religie aanhangen en hiervoor diensten beleggen? (p.s. Lees de Schrift!). Het antwoord heb ik hieronder al gegeven ;-).
Want de gewraakte zinsnede uit Artikel 36 luidt:De overheid dient dus de hand te houden aan de heiligen kerkendienst; want die weert en roeit uit alle afgoderij en valsen godsdienst."En hun ambt is, niet alleen acht te nemen en te waken over de politie*, maar ook de hand te houden aan den heiligen kerkendienst; om te weren en uit te roeien alle afgoderij en valsen godsdienst, om het rijk van den antichrist te gronde te werpen, en het Koninkrijk van Jezus Christus te doen vorderen, het woord des Evangelies overal te doen prediken, opdat God van een iegelijk geëerd en gediend worde, gelijk Hij in Zijn Woord gebiedt.
Dit staat er:
[...]En hun ambt is, niet alleen acht te nemen en te waken over de politie, maar ook de hand te houden aan den heiligen kerkendienst; om te weren en uit te roeien alle afgoderij en valsen godsdienst, om het rijk van den antichrist te gronde te werpen, [...]
Die puntkomma doet het hem.
Een puntkomma is niet meer zo in de mode, daarom is de werking ervan onbekend.
In dit geval werkt de puntkomma volgt:
[...]En hun ambt is, niet alleen acht te nemen en te waken over de politie, maar ook de hand te houden aan den heiligen kerkendienst.
En hun ambt is, niet alleen acht te nemen en te waken over de politie, maar ook om te weren en uit te roeien alle afgoderij en valsen godsdienst, om het rijk van den antichrist te gronde te werpen, om te weren en uit te roeien alle afgoderij en valsen godsdienst, om het rijk van den antichrist te gronde te werpen, [...]
Het eerste zinsdeel moet je er weer bijnemen, om het stuk na de puntkomma goed te lezen.
Maar een vondst is het wel, deze nieuwe exegese. Lost in 1 klap de artikel 36 problemen van de SGP op.
In deze exegese wordt de puntkomma gebruikt als een opsommingsteken, net zoals de komma. Het onderscheidt tussen de komma en de puntkomma wordt genegeerd. En dat is m.i. wezenlijk voor het begrijpen van deze zin.refo schreef:Alleen jammer dat het onjuist is.
Dit staat er:
[...]En hun ambt is, niet alleen acht te nemen en te waken over de politie, maar ook de hand te houden aan den heiligen kerkendienst; om te weren en uit te roeien alle afgoderij en valsen godsdienst, om het rijk van den antichrist te gronde te werpen, [...]
Die puntkomma doet het hem.
Een puntkomma is niet meer zo in de mode, daarom is de werking ervan onbekend.
In dit geval werkt de puntkomma volgt:
[...]En hun ambt is, niet alleen acht te nemen en te waken over de politie, maar ook de hand te houden aan den heiligen kerkendienst.
En hun ambt is, niet alleen acht te nemen en te waken over de politie, maar ook om te weren en uit te roeien alle afgoderij en valsen godsdienst, om het rijk van den antichrist te gronde te werpen, om te weren en uit te roeien alle afgoderij en valsen godsdienst, om het rijk van den antichrist te gronde te werpen, [...]
Het eerste zinsdeel moet je er weer bijnemen, om het stuk na de puntkomma goed te lezen.
Maar een vondst is het wel, deze nieuwe exegese. Lost in 1 klap de artikel 36 problemen van de SGP op.
In de zin:
m.i. wordt in de zin van artikel 36 alleen de komma gebruikt als een puntsgewijze opsomming. Dan is de zin als volgt te ontleden:
1. En hun ambt is: (nu volgt een opsomming, komma gescheiden, wat allemaal tot dat ambt behoort)
a. acht te nemen en te waken over de politie
b. de hand te houden aan den heiligen kerkendienst
En dan volgt, na de puntkomma, de opsomming waarom de overheid dat moet doen. Deze opsomming is ook weer komma gescheiden. Het woordje "om" wijst ook ook in de richting van het doel van deze overheidstaken.
a. om te weren en uit te roeien alle afgoderij en valsen godsdienst
b. om het rijk van den antichrist te gronde te werpen
Ik vind de laatste uitleg een heel zorgvuldig lezen van wat er staat.
@ Refo:
Waarom zomaar stellen "Alleen jammer dat het onjuist is?" En er vervolgens ook nog eens zomaar het woordje 'ook' tussen te lezen???
@ Refo:
Waarom zomaar stellen "Alleen jammer dat het onjuist is?" En er vervolgens ook nog eens zomaar het woordje 'ook' tussen te lezen???