MarioA schreef:• Ds. Roos stelt dat ds. Kort een eigen schema heeft ontwikkeld. Terwijl ds. Kort het schema heeft overgenomen van Watson en Owen (pagina 19).
En ik het schema nog wel amateuristisch genoemd. Maar dat vind ik eigenlijk nog steeds, je loopt er mee vast als je ermee wilt bewijzen wat ds. Kort wil.
-DIA- schreef:Is het hele artikel van ds Roos hier al geplaatst? Het zou mogelijk wat helderheid kunnen verschadden?
Is er iemand die het nog niet geeft gelezen?
PS Ik kan het hier niet allemaal meer zo snel volgen, vandaar deze vraag.
Ik heb het nog niet gelezen.
Zou je het willen lezen?
Ja natuurlijk, alleen zo kan ik een eerlijk oordeel geven
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA- schreef:Is het hele artikel van ds Roos hier al geplaatst? Het zou mogelijk wat helderheid kunnen verschadden?
Is er iemand die het nog niet geeft gelezen?
PS Ik kan het hier niet allemaal meer zo snel volgen, vandaar deze vraag.
Ik heb het nog niet gelezen.
Zou je het willen lezen?
Ja natuurlijk, alleen zo kan ik een eerlijk oordeel geven
Oke, dan hoop ik het in de loop van de avond (misschien wordt het wel wat laat) hier te posten.
Zonderling schreef:Voorbereidingen door de Heilige Geest vóór de wedergeboorte erkend door de Leidse professoren (Synopsis), tevens leden Dordtse Synode
Leidse professoren, Thysius
“Diensvolgens brengt niemand tot deze genade [de vernieuwing van de wil] iets toe, ja ook vermag hij zich niet (...) tot haar voor te bereiden, ter beschikking te stellen en te voegen, niet meer dan iemand tot zijn verwekking en levendmaking iets toebrengt. Toch ontkennen wij niet, dat God hier gebruik maakt van zekere voorbereidingen, zoals nu eens de natuur, dan weer de wet, waardoor de zondaar tot wanhopen aan zichzelf gebracht, als met de hand geleid wordt tot de vertroosting van het Evangelie en de hoop op God. Maar voorzeker wordt dit werk in ons uitgericht door de kracht van de Geest, door middel van de verkondiging van het Evangelie, opdat niemand mene, dat wij heftige aangrijpingen en geestdrijverige en plotselinge bewegingen stellen.” (Synopsis, XVII.31, 32.)
Leidse professoren, Walaeus
“De verdienende oorzaak van deze gave [namelijk de aanvankelijke wedergeboorte en bekering] is niet enige voorafgaande geschiktheid in ons, of een voorbereiding (...). Wij ontkennen echter niet dat God Zelf weliswaar gewoonlijk op verschillende wijzen, hetzij door de bewijsmiddelen der natuur, Rom. 2:4, hetzij door het woord van de Wet en het Evangelie, de mensen langzamerhand voorbereidt, vóórdat Hij hen van deze weldaad deelgenoot maakt (...), maar wij ontkennen ten eerste, dat God tot deze gewone wijze van handelen gehouden is, gelijk uit de met Christus gekruisigde misdadiger en Paulus die de kerk vervolgde, blijkt; (...) tenslotte [ontkennen wij] dat enige dergelijke geschiktheid of voorbereiding die aan het geloof voorafgaat, een voorgaande is, waaraan door God een vaste belofte van deze gave gedaan is, daar al wat uit het geloof niet is, zonde is, Rom. 14:23, en zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen, te weten ter zaligheid, Hebr. 11:6.
(Synopsis, XXXII.5, 6.)
“De instrumentele oorzaak van deze weldaad [van aanvankelijke wedergeboorte en bekering] is het woord van God, zowel van de Wet als van het Evangelie. Want door de Wet, zowel in de natuur ingeschreven, Rom. 1, als op de stenen tafelen vernieuwd, 2 Kor. 3, wordt de mens tot de ware erkenning van zijn veroordeling en ellende gebracht, gelijk elders is uitgelegd; zonder welke de mens niet vatbaar kan zijn voor wedergeboorte en zaligmakende bekering, daar Christus zelf betuigt, dat Hij niet gekomen is om rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering te roepen, Matth. 9:13.” (Synopsis, XXXII.10, 11.)
Voorbereidingen door de Heilige Geest vóór de wedergeboorte erkend op de Dordtse Synode
Dordtse Synode, theologen uit Drente
“Het einde van deze gemene gaven is niet, dat wij door het recht gebruik derzelve grotere en meerdere gaven zouden verdienen of verkrijgen, en dat overzulks de verworpenen eindelijk zouden uitverkoren worden, maar opdat daardoor het menselijk gezelschap en de burgerlijke orde zou mogen onderhouden worden, en aan de uitverkorenen op verscheidene wijzen daardoor alle gedienstigheid zou gedaan worden, en opdat dezelven tot de inwendige roeping daardoor zouden bereid worden.” (Acta, blz. 839.)
Dordtse Synode, theologen uit de Palts
“Het is ook zeker, dat sommige daden van kennis der zonde, droefheid, verslagenheid, enz. gaan vóór het geloof en de bekering in de mens die herboren zal worden, terwijl hij door de dienst der wet en des Evangelies bereid wordt om de genade te ontvangen.” (Acta, blz. 479.)
Dordtse Synode, theologen uit Engeland
“Daar zijn enige inwendige effecten of werkingen, die de bekering of wedergeboorte voorgaan, die door de kracht des Woords en des Geestes verwekt worden in de harten dergenen die nog niet zijn wedergeboren. Zoals daar zijn de kennis van de wil Gods, het gevoelen der zonde, de vrees der straf, te denken over de verlossing, enige hoop van vergiffenis.
De goddelijke genade pleegt de mensen tot de stand der rechtvaardigmaking, in dewelke wij vrede hebben bij God door onze Heere Jezus Christus niet te brengen door een haastig aanblazen Gods, maar door vele voorheen gaande daden, en door de dienst des Woords te ondergebracht en voorbereid zijnde. Dit is te zien in diegenen, die de predikatie van Petrus gehoord hebbende, het pak der zonde gevoelen, vrezen, bedroefd zijn, de verlossing begeren en enige hoop van vergiffenis ontvangen. Al welke dingen uit die woorden te vernemen zijn, Hand. 2:37, Als zij dit gehoord hadden, werden zij verslagen in ‘t hart, en zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat zullen wij doen, mannen broeders! Dit vereist ook de natuur van de zaak. Want gelijk in de natuurlijke generatie van de mens vele voorgaande beschikkingen zijn, die de invoering van het wezen voorgaan, alzo ook komt men in de geestelijke, door vele voorgaande handelingen der genade, tot de geestelijke geboorte.
Dit blijkt eindelijk ook uit de middelen die God gebruikt om de mensen te herbaren. Want Hij gebruikt de dienst van mensen en het middel van het Woord. 1 Kor. 4:15, Door het Evangelie heb ik u gegenereerd. Indien God de goddeloze mens onmiddellijk wilde herbaren en rechtvaardigen, zou hiertoe niet van node zijn dat de mens door enige kennis, door enige droefheid, enige begeerte, enige hoop van vergeving bereid werde. En de dienaren, het Woord Gods recht snijdende, zou de zorg niet opgelegd zijn, wel en voorzichtiglijk de consciëntiën der toehoorders, eerst door de schrik der wet te kwetsen en daarna door de evangelische beloften op te richten, en die te vermanen om bekering en geloof door gebeden en tranen van God te begeren.” (Acta, blz. 470-471.)
Naschrift. Wat de Dordtse Synode NIET erkende waren voorbereidingen in de betekenis dat de mens ZICHZELF tot de wedergeboorte kon voorbereiden. Dat is zeer zeker niet het geval (dat was de dwaling van de Remonstranten). Het is alleen de Heilige Geest Die de mens door de bediening van Wet en Evangelie voorbereid om de genade te ontvangen.
Belangrijke posting om te lezen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zonderling schreef:Voorbereidingen door de Heilige Geest vóór de wedergeboorte erkend door de Leidse professoren (Synopsis), tevens leden Dordtse Synode
Leidse professoren, Thysius
“Diensvolgens brengt niemand tot deze genade [de vernieuwing van de wil] iets toe, ja ook vermag hij zich niet (...) tot haar voor te bereiden, ter beschikking te stellen en te voegen, niet meer dan iemand tot zijn verwekking en levendmaking iets toebrengt. Toch ontkennen wij niet, dat God hier gebruik maakt van zekere voorbereidingen, zoals nu eens de natuur, dan weer de wet, waardoor de zondaar tot wanhopen aan zichzelf gebracht, als met de hand geleid wordt tot de vertroosting van het Evangelie en de hoop op God. Maar voorzeker wordt dit werk in ons uitgericht door de kracht van de Geest, door middel van de verkondiging van het Evangelie, opdat niemand mene, dat wij heftige aangrijpingen en geestdrijverige en plotselinge bewegingen stellen.” (Synopsis, XVII.31, 32.)
Leidse professoren, Walaeus
“De verdienende oorzaak van deze gave [namelijk de aanvankelijke wedergeboorte en bekering] is niet enige voorafgaande geschiktheid in ons, of een voorbereiding (...). Wij ontkennen echter niet dat God Zelf weliswaar gewoonlijk op verschillende wijzen, hetzij door de bewijsmiddelen der natuur, Rom. 2:4, hetzij door het woord van de Wet en het Evangelie, de mensen langzamerhand voorbereidt, vóórdat Hij hen van deze weldaad deelgenoot maakt (...), maar wij ontkennen ten eerste, dat God tot deze gewone wijze van handelen gehouden is, gelijk uit de met Christus gekruisigde misdadiger en Paulus die de kerk vervolgde, blijkt; (...) tenslotte [ontkennen wij] dat enige dergelijke geschiktheid of voorbereiding die aan het geloof voorafgaat, een voorgaande is, waaraan door God een vaste belofte van deze gave gedaan is, daar al wat uit het geloof niet is, zonde is, Rom. 14:23, en zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen, te weten ter zaligheid, Hebr. 11:6.
(Synopsis, XXXII.5, 6.)
“De instrumentele oorzaak van deze weldaad [van aanvankelijke wedergeboorte en bekering] is het woord van God, zowel van de Wet als van het Evangelie. Want door de Wet, zowel in de natuur ingeschreven, Rom. 1, als op de stenen tafelen vernieuwd, 2 Kor. 3, wordt de mens tot de ware erkenning van zijn veroordeling en ellende gebracht, gelijk elders is uitgelegd; zonder welke de mens niet vatbaar kan zijn voor wedergeboorte en zaligmakende bekering, daar Christus zelf betuigt, dat Hij niet gekomen is om rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering te roepen, Matth. 9:13.” (Synopsis, XXXII.10, 11.)
Voorbereidingen door de Heilige Geest vóór de wedergeboorte erkend op de Dordtse Synode
Dordtse Synode, theologen uit Drente
“Het einde van deze gemene gaven is niet, dat wij door het recht gebruik derzelve grotere en meerdere gaven zouden verdienen of verkrijgen, en dat overzulks de verworpenen eindelijk zouden uitverkoren worden, maar opdat daardoor het menselijk gezelschap en de burgerlijke orde zou mogen onderhouden worden, en aan de uitverkorenen op verscheidene wijzen daardoor alle gedienstigheid zou gedaan worden, en opdat dezelven tot de inwendige roeping daardoor zouden bereid worden.” (Acta, blz. 839.)
Dordtse Synode, theologen uit de Palts
“Het is ook zeker, dat sommige daden van kennis der zonde, droefheid, verslagenheid, enz. gaan vóór het geloof en de bekering in de mens die herboren zal worden, terwijl hij door de dienst der wet en des Evangelies bereid wordt om de genade te ontvangen.” (Acta, blz. 479.)
Dordtse Synode, theologen uit Engeland
“Daar zijn enige inwendige effecten of werkingen, die de bekering of wedergeboorte voorgaan, die door de kracht des Woords en des Geestes verwekt worden in de harten dergenen die nog niet zijn wedergeboren. Zoals daar zijn de kennis van de wil Gods, het gevoelen der zonde, de vrees der straf, te denken over de verlossing, enige hoop van vergiffenis.
De goddelijke genade pleegt de mensen tot de stand der rechtvaardigmaking, in dewelke wij vrede hebben bij God door onze Heere Jezus Christus niet te brengen door een haastig aanblazen Gods, maar door vele voorheen gaande daden, en door de dienst des Woords te ondergebracht en voorbereid zijnde. Dit is te zien in diegenen, die de predikatie van Petrus gehoord hebbende, het pak der zonde gevoelen, vrezen, bedroefd zijn, de verlossing begeren en enige hoop van vergiffenis ontvangen. Al welke dingen uit die woorden te vernemen zijn, Hand. 2:37, Als zij dit gehoord hadden, werden zij verslagen in ‘t hart, en zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat zullen wij doen, mannen broeders! Dit vereist ook de natuur van de zaak. Want gelijk in de natuurlijke generatie van de mens vele voorgaande beschikkingen zijn, die de invoering van het wezen voorgaan, alzo ook komt men in de geestelijke, door vele voorgaande handelingen der genade, tot de geestelijke geboorte.
Dit blijkt eindelijk ook uit de middelen die God gebruikt om de mensen te herbaren. Want Hij gebruikt de dienst van mensen en het middel van het Woord. 1 Kor. 4:15, Door het Evangelie heb ik u gegenereerd. Indien God de goddeloze mens onmiddellijk wilde herbaren en rechtvaardigen, zou hiertoe niet van node zijn dat de mens door enige kennis, door enige droefheid, enige begeerte, enige hoop van vergeving bereid werde. En de dienaren, het Woord Gods recht snijdende, zou de zorg niet opgelegd zijn, wel en voorzichtiglijk de consciëntiën der toehoorders, eerst door de schrik der wet te kwetsen en daarna door de evangelische beloften op te richten, en die te vermanen om bekering en geloof door gebeden en tranen van God te begeren.” (Acta, blz. 470-471.)
Naschrift. Wat de Dordtse Synode NIET erkende waren voorbereidingen in de betekenis dat de mens ZICHZELF tot de wedergeboorte kon voorbereiden. Dat is zeer zeker niet het geval (dat was de dwaling van de Remonstranten). Het is alleen de Heilige Geest Die de mens door de bediening van Wet en Evangelie voorbereid om de genade te ontvangen.
Afgewezen schreef:
Fijn dat we weer eens van je horen, Zonderling!
Dat wilde ik nou nét zeggen. Het wordt tijd dat er eens op een rustiger, waardiger, manier gediscussieerd wordt.
MarioA laat met zijn eerste bijdrage zien, dat dit zelfs voor onze geachte voorgangers nog niet zo meevalt.
huisman schreef:In de toepassing zegt ds Smits wel dat het verschil tussen onecht en waar geloof is dat het ware geloof ons met God verenigd en dat geloof is een verborgen, een geestelijke band die ons aan Christus verbindt. Dat is dan geen vreemde, want de schapen kennen geen vreemde maar zij kennen Mij en zij horen Mijn stem. (blz 120)
Is vetgedrukte niet het probleem?
Leest iedereen Comrie wel op bovengenoemde manier? Want het is toch in lijn met Comrie, wat ds. Smits leerde?
(...)
Het is alleen de Heilige Geest Die de mens door de bediening van Wet en Evangelie voorbereid om de genade te ontvangen.
Duidelijke post, Zonderling.
Ik lees in de Dordtse Leerregels echter het volgende:
4 Die leren: Dat de onwedergeboren mens niet eigenlijk noch geheellijk dood is in de zonde, of ontbloot van alle krachten tot het geestelijk goed; maar dat hij nog kan hongeren en dorsten naar de gerechtigheid en het leven, en offeren een offerande van een verslagen en gebroken geest, die Gode aangenaam is.
Want deze dingen strijden tegen de klare getuigenissen der Schrift: Gij waart dood door de misdaden en de zonden (Ef. 2:1, 5); en: Het gedichtsel van des mensen hart is alleenlijk boos, te allen dage (Gen. 6:5 en 8:21). Daarenboven, hongeren en dorsten naar de verlossing uit de ellende, en naar het leven, en Gode een offerande van een gebroken geest opofferen, geldt eigenlijk van de wedergeborenen, en van degenen die zalig genaamd worden (Ps. 51:19 en Matth. 5:6).
@ WimA: Niet genegeerd, misschien had ik je vraag gemist! Overigens worden er ook weleens vragen van mij gemist, aangezien ik vorige week al gevraagd heb om teksten uit de Bijbel tegen het boek van Ds. Kort. Misschien dat je nog steeds aan het zoeken bent?!
Is begrijpelijk, want ik heb ze namelijk ook nog niet gevonden.
Om verder op je opmerking in te gaan over het schema van Ds. Kort. Ik vraag me af of je het boek gelezen hebt? Ik heb namelijk een vermoeden dat je dit niet gedaan hebt. Allereerst het geciteerde van Ds. Kort voor het schema(wat helaas door Ds. Roos is weggelaten en zorgt voor enige verwarring)
"Als we al deze zaken genoemd en gelezen hebben, is het goed om nog een korte samenvatting te geven. U moet er wel op letten dat in deze lijn bepaalde zaken samenvallen, maar het lijkt ons goed om ze apart te noemen. De fout is daarbij vaak geweest, dat mensen deze zaken gingen verzelfstandigen. De meningen hierover werden verdeeld, zodat ze er natuurlijk ook nog eens over begonnen te twisten. Helaas hebben die onbesneden harten elkaar al heel veel verbeten en verketterd. Maar Gods Woord is het einde van alle tegenspreken; dat Woord is het richtsnoer van ons leven; dat Woord feilt niet."
Wanneer we bovenstaande lezen zien we dat Ds. Kort een samenvatting wil geven en deze zaken niet wil verzelfstandigen.
Nu kan ik begrijpen dat er reacties zijn bij het 2e punt, als de zondaar nog onder de wet is. Hier staat de tekst Ef. 5: 14, die niet de zin:"de ontwaking uit zijn diepe doodslaap" bewijst. Dat Ds. Kort ook niet volmaakt is, zien we hier. Daarentegen zien we dat Ds. Roos dit ook niet is, aangezien hij deze tekst gaat uitleggen aan de hand van zijn eigen interpretatie wat betreft de wedergeboorte en daarmee het hele schema afwijst. Nee, als je het boek leest( en WimA, misschien moet je dit toch echt gaan doen als je het nog niet hebt gedaan, zodat je ook echt hierover kan meepraten) zie je dat Ds. Kort de ontwaking uit zijn diepe doodslaap niet ziet als de wedergeboorte(wedergeboorte=actus=rechtvaardigmaking=inlijving in Christus) en deze kanttekening wel gaat over de wedergeboorte. Deze tekst is dus niet juist aangehaald bij dit aspect, wel is het een tekst die laat zien dat Ds. Kort leert op grond van Gods Woord. Ik zie hier namelijk wel een veroordeling liggen voor Ds. Roos(misschien dat hij daarom hier niet verder op in gaat) Zie Efeze 2: 1 waar in de kanttekening wordt verwezen naar vers 5:"Ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons 19levend gemaakt, met 20 Christus(uit genade zijt gij zalig geworden."
Ik citeer de kanttekening bij het woord levend en (voor de andere woorden zie de kanttekeningen)
19: Levend: Dat is, uit den dood der zonde verlost, door onze rechtvaardigmaking en wedergeboorte, gelijk terstond hierna verklaard wordt.
20: Want als Christus, Die om onze zonden wil gestorven was, is opgewekt, zo heeft Hij metterdaad betoond dat Hij de schuld onzer zonde en het lichaam onze zonden had tenietgedaan; hetwelk Hij eerst voor ons, en daarna ook in ons heeft volbracht uit kracht Zijns doods en Zijner opstanding, (verwijsteksten zie kantt) als Hij ons het geloof heeft geschonken, door het geloof heeft gerechtvaardigd en door Zijn Geest heeft vernieuwd en geheiligd.
Dus niet eerder levend dan uit de dood der zonde verlost door de rechtvaardigmaking en wedergeboorte!
Zoals ik in mijn eerdere post al heb geschreven is rechtvaardigmaking en wedergeboorte net zo min te scheiden van elkaar als het water en bloed uit Christus zijde. Ik heb nog nergens gezien dat de zondaar bij de eerste roeping al wedergeboren is bij God vandaan(ook al is het onbewust). Nee, Die de Zoon heeft, heeft het Leven en die de Zoon niet heeft, heeft het Leven niet. (1Joh5)
WimA: Ik hoop dat ik zo genoeg reactie heb gegeven!
@ Anker: Judas was niet uitverkoren, want er is geen afval der heiligen. Judas was wel verkoren tot discipel en dat is wat anders.
@ Anker: Ik begrijp je vraag over de werkingen der Heilige Geest. Misschien biedt onderstaand je wat duidelijkheid!
Ik leg eerst uit hoe Ds. Kort de inwendige roeping bedoeld aan de hand van Thomas Watson, dit is makkelijker om te antwoorden.
Van huis uit heb ik altijd geleerd dat de inwendige roeping het eerste geschiedt in de mens, die trekt uit de duisternis, waardoor de zondaar daarna onder de wet komt en uiteindelijk in een toeleidende weg in Christus tot de rechtvaardigmaking komt.
Hier vanuit komt Ds. Kort ook tot het waarschuwen tegen drie staten, aangezien er mensen zijn die zeggen: Ik ben door de Heere inwendig geroepen, ik beleef mijn ellende en mijn schuld, maar ik ben nog niet gerechtvaardigd. Nee, zo zegt Ds. Kort: Je bent of dood(als je Christus niet hebt) of levend(als je Christus wel hebt). Nu moeten we juist verstaan wat Ds. Kort onder de inwendige roeping verstaat(die geschiedt als de zondaar onder de genade komt)en dat is het volgende geciteerd naar Thomas Watson:
Thomas Watson:
Inwendige roeping:
Het is een werk der genade van de Geest, waardoor Hij ons Christus van harte doet omhelzen, zoals Hij ons in het Evangelie wordt aangeboden. In Romeinen 8:30 staat de gouden keten der zaligheid, die bestaat uit vier schakels, waarvan de roeping er één is. "Dezen heeft Hij ook geroepen| Roepen is: de nieuwe schepping, de eerste opstanding.
Er is tweeërlei roeping:
1. een uitwendige
2. een inwendige
1. Een uitwendige roeping: dat is Gods aanbod der genade aan zondaren, waarbij Hij hen nodigt tot Christus te komen en de zaligheid te aanvaarden."Velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren(Matt. 20:16). Deze roeping toont ons wat de mens behoorde te doen om zalig te worden; die neemt alle verontschuldiging weg als men ongehoorzaam blijft.
2. Er is een inwendige roeping, als God met het aanbod van genade ook de genade werkt. Door deze roeping wordt het hart vernieuwd en de wil zaligmakend getrokken om Christus te omhelzen. Door de uitwendige roeping worden mensen gebracht tot een "belijdenis"van Christus, door de inwendige roeping komen ze tot het "bezitten" van Christus.
(...) Eigenschappen van de roeping
(...) 2e. Het is een hoge roeping. "Ik jaag naar het wit tot den prijs der roeping Gods, die van boven is in Christus Jezus"(Fill. 3:14)
Het is een hoge roeping, omdat we geroepen worden tot hoge oefeningen in onze godsdienst: om aan de wereld gekruisigd te zijn, om te leven door het geloof, om engelenwerk te doen, om God lief te hebben, om levende organen van Zijn lof te zijn, om gemeenschap te oefenen met de Vader en de Zoon(1 Joh 1:3) Het is een hoge roeping, omdat we geroepen worden tot hoge voorrechten, tot rechtvaardiging en tot aanneming tot kinderen, om koningen en priesters Gode te zijn. We worden geroepen om omgang te hebben met de engelen, om mede-erfgenamen met Christus te zijn(Hebr 12:22, Rom 8:17) (...)
Anker, en nu je antwoord over de trekkingen des Heiligen Geestes
Thomas Watson
Tweede toepassing(ter beproeving of wij inwendig geroepen zijn)
Dit kunnen we weten door hetgeen er aan vooraf gaan en hetgeen er op volgt.
1e. Hetgeen eraan vooraf gaat.
Vóór deze zaligmakende roeping gaat de ziel door een vernederende bearbeiding. Men wordt overtuigd van zonde, men ziet dat men een zondaar is en niets anders dan een zondaar. Het braakland van zijn hart wordt opengescheurd(Jer. 4:3) Zoals de landman de kluiten verbreekt en er daarna zaad in werpt, zo verbreekt God door het overtuigend werk van de wet het hart van een zondaar en maakt dat pasklaar om het zaad der genade te ontvangen. Degenen die nooit overtuigd zijn geworden, zijn nooit geroepen. "Hij zal de wereld overtuigen van zonde"(Joh. 16:8) Overtuiging is de eerste stap in de bekering.
Matthew Mead(puritein, aangehaald door Ds Kort)
"Er zijn zekere eigenschappen die omen tussen de ziel die dood is in zonden, en het werk der bekering en vereniging met Christus waardoor de ziel wordt bekwaam gemaakt om de Heere Jezus Christus te ontvangen. Want niemand wordt onmiddelijk uit zijn doodstaat overgebracht en in staat gesteld om te geloven in Jezus Christus. Er zijn enige eigenschappen die hier tussenbeide komen. Nu, ware overtuigingen zijn de rechte eigenschappen om de zondaar Christus te doen ontvangen. Hij kwam niet om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering. Dat is, zulken die zien dat ze zondaar zijn, en daardoor in een verloren staat zijn. Hij is gezonden en gezalfd om te verbinden de gebrokenen van hart, en om de treurigen te troosten. Rust nooit in overtuigingen voordat ze eindigen in bekering. Hierin gaan veel mensen verloren. Zij rusten in hun overtuigingen en houden die voor bekering: alsof de zonde vergeven was omdat men die zag. Of alsof een gezicht van gebrek aan genade, hee rechte werk der genade zelf was. (..) Daarom dan: is de Geest des Heeren in u begonnen te werken? Bent u ooit overtuigd geweest van het kwaad der zonde, van de onmacht van alle dingen om u te helpen? Van de volheid en gerechtigheid van Jezus Christus? Van de noodzakelijkheid om op Hem te rusten tot verkrijging van genade en vrede, heiligmaking en zaligheid? Bent u ooit zo wezenlijk van deze dingen overtuigd geweest? Och, zo lief al u uw zielen hebt, als u ooit hoopt zalig te worden, bedien u dan van deze overtuigingen, en wees ervan verzekerd dat u er niet in rust voordat u tot de volle vereniging met de Heere Jezus Christus bent gekomen, en alzo zult eindigen in een ware en volkomen bekering. Dan zult niet alleen bijna, maar ook geheel een Christen zijn. "
Ik las pas (op dit forum dacht ik) niet de zondaar wordt levend, maar de zonden! En dat is nu de werking der Heilige Geest!
Thomas Watson is erg duidelijk in zijn boek: De hoofdsom van de leer, heb je hem nog niet gelezen... misschien een aanrader!
Als er verder nog vragen zijn hoor ik het wel!
Laatst gewijzigd door Rietje2 op 21 dec 2012, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Rietje2 schreef:Ik las pas (op dit forum dacht ik) niet de zondaar wordt levend, maar de zonden! En dat is nu de werking der Heilige Geest!
Het staat ons beschreven in de Schrift; Rom. 7 : 9; "En zonder de wet, zo leefde ik eertijds; maar als het gebod gekomen is, zo is de zonde weder levend geworden, doch ik ben gestorven."
@rietje2: je post wel lange verhalen, je mag je best wat bekorten, wat mij betreft. Mij is volkomen duidelijk wat ds. Kort bedoelt te zeggen. Alleen, tegen alle citaten die jij aangeeft en hij wellicht ook, kan ik weer wat anders zetten waardoor dr. Comrie c.s. recht wordt gedaan.
Zelfs teksten uit de Bijbel worden anders geïnterpreteerd. Er zijn hier heus bijbelteksten en bijbelgedeelten langsgekomen die aantonen dat de leer van dr. Comrie c.s. geen onbijbelse leer is.
Zonderling heeft een lezenswaardige post geplaatst over de visie van de Leidse professoren. Ik heb een citaat geplaatst uit de Dordtse leerregels. Hoe lees jij dat gedeelte uit de Dordtse leerregels?
Anker schreef:@rietje2: je post wel lange verhalen, je mag je best wat bekorten, wat mij betreft. Mij is volkomen duidelijk wat ds. Kort bedoelt te zeggen. Alleen, tegen alle citaten die jij aangeeft en hij wellicht ook, kan ik weer wat anders zetten waardoor dr. Comrie c.s. recht wordt gedaan.
Zelfs teksten uit de Bijbel worden anders geïnterpreteerd. Er zijn hier heus bijbelteksten en bijbelgedeelten langsgekomen die aantonen dat de leer van dr. Comrie c.s. geen onbijbelse leer is.
Zonderling heeft een lezenswaardige post geplaatst over de visie van de Leidse professoren. Ik heb een citaat geplaatst uit de Dordtse leerregels. Hoe lees jij dat gedeelte uit de Dordtse leerregels?
Nog een korte reactie terug.
1. Ik zou graag teksten horen, want niemand komt met teksten. Daarbij moet niet aan Comrie recht worden gedaan, maar aan de Bijbel.
2. Laten we ervoor waken dat de leer van Dr. Comrie helemaal als onbijbels wordt gezien, dit zegt ook Ds. Kort niet. Wél heeft hij onderscheid gemaakt tussen habitus en actus, hier kan ik niets in de Bijbel van terugvinden.
3. Ik heb dit nog niet goed gelezen, maar wil dit zeker doen! Zodra ik het gelezen heb, hoor je van mij!
alias schreef:
Rietje2 schreef:Ik las pas (op dit forum dacht ik) niet de zondaar wordt levend, maar de zonden! En dat is nu de werking der Heilige Geest!
Het staat ons beschreven in de Schrift; Rom. 7 : 9; "En zonder de wet, zo leefde ik eertijds; maar als het gebod gekomen is, zo is de zonde weder levend geworden, doch ik ben gestorven."
huisman schreef:In de toepassing zegt ds Smits wel dat het verschil tussen onecht en waar geloof is dat het ware geloof ons met God verenigd en dat geloof is een verborgen, een geestelijke band die ons aan Christus verbindt. Dat is dan geen vreemde, want de schapen kennen geen vreemde maar zij kennen Mij en zij horen Mijn stem. (blz 120)
Is vetgedrukte niet het probleem?
Leest iedereen Comrie wel op bovengenoemde manier? Want het is toch in lijn met Comrie, wat ds. Smits leerde?
Punt één van ds Smit zijn preek over zondag 7 is aardig in de lijn van Comrie. Dan komt ds C.Smits tot een Comrie-achtige uitspraak: Het wil niet zeggen, als een mens ingelijfd is in Christus, dat hij Christus kent.
In de toepassing lijkt hij weer meer aan de kant van ds Kort te staan als hij het verschil tussen onecht en waar geloof benoemd. Dat is het citaat van hierboven. Dan gaat het er over dat kennis van Christus het kenmerk van een waar geloof is.