Wedergeboorte of schijngeboorte [2]

Erasmiaan

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte

Bericht door Erasmiaan »

huisman schreef:
Erasmiaan schreef:Bovendien - los van het hier bovenstaande - openbaart zich wel leven; in de liefde tot Christus, het hongeren en dorsten naar Hem, het "kennen van de ongerechtigheid", het vinden van meerdere gruwelen in zichzelf, een uitgang tot Jezus, een blijk van Gods gunst, enz. Of wilde jij zeggen dat een kwade boom (een dood mens) goede vruchten voort kan brengen??? Dat is ten enemale onmogelijk.
Wat jij hier zegt ben ik het helemaal mee eens, maar ds Moerkerken zegt wat anders. "Het leven - dat verborgen reeds lange tijd aanwezig was - wordt zichtbaar, " Bij hem is er leven wat lange tijd verborgen blijft...dus geen liefde tot Christus, geen hongeren en dorsten naar Hem, enz. Zo'n levendmaking en wedergeboorte vind ik niet terug in de Schrift. Jij wel?
:bobo

Ik val van de ene verbazing in de andere. Wàt denk je dat ds. Moerkerken anders bedoelt, dan wat ik hierboven schreef? Als jij het met me eens bent, dan is alles één groot misverstand (maar wel van jouw zijde) en lijkt het me een heel goed idee dat je nog wat meer van ds. Moerkerken tot je neemt.
Simon

Bericht door Simon »

Erasmiaan schreef:
huisman schreef:
Erasmiaan schreef:Bovendien - los van het hier bovenstaande - openbaart zich wel leven; in de liefde tot Christus, het hongeren en dorsten naar Hem, het "kennen van de ongerechtigheid", het vinden van meerdere gruwelen in zichzelf, een uitgang tot Jezus, een blijk van Gods gunst, enz. Of wilde jij zeggen dat een kwade boom (een dood mens) goede vruchten voort kan brengen??? Dat is ten enemale onmogelijk.
Wat jij hier zegt ben ik het helemaal mee eens, maar ds Moerkerken zegt wat anders. "Het leven - dat verborgen reeds lange tijd aanwezig was - wordt zichtbaar, " Bij hem is er leven wat lange tijd verborgen blijft...dus geen liefde tot Christus, geen hongeren en dorsten naar Hem, enz. Zo'n levendmaking en wedergeboorte vind ik niet terug in de Schrift. Jij wel?

Ik val van de ene verbazing in de andere. Wàt denk je dat ds. Moerkerken anders bedoelt, dan wat ik hierboven schreef? Als jij het met me eens bent, dan is alles één groot misverstand (maar wel van jouw zijde)
Natuurlijk.
Nooit de ander hoger achten dan jezelf!
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Simon schreef:Natuurlijk.
Nooit de ander hoger achten dan jezelf!
Als iemand constateert dat iets een misverstand is heeft dat verder niets met "achten" te maken.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Moet je dit als 'vruchten' kenschetsen? Dat is natuurlijk de vraag.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Afgewezen schreef:
Kennelijk heb ik daarin huisman al achter me.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Erasmiaan schreef:
Afgewezen schreef:
Dat vraag ik niet.
klever

Bericht door klever »

Gerson schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Ongelofelijk mensen die de dwaling van Ds. Moerkerken geloven maar vervolgens zeggen dat ds. Moerkerken iets anders leert.
In dat genadeleven onderscheidt ds Moerkerken nu drie standen:
kinderen, jongelingen en vaders. De pas wedergeborenen zin
kinderen in de genade. Als de eerste kentekenen van de wedergeboorte
noemt ds Moerkerken: "een hartelijke droefteid naar God over de
zonde." En hij vervolgt: "Hoe wonderlijk is toch dat werk Gods! Zo'n
nieuwgeboren kindeke weet niet dat het wedergeboren is. Ach, het is
zo ongelukkig. Zljn ogen zijn geopend voor zijn ontzettende val, voor
zíjn rampzalige staat. Hij ziet de kloof tussen God en zíjn ziel die hij
nooit meer kan helen. Zoals een kind in de natuur schreiend geboren
wordt, zo schreien deze kinderkens dagen en nachten om God, Die zij
missen. Dan klaagt het ganse huis van Israël de Heere achterna (1
Sam. 7:2). Zij hebben tegen God gezondigd, tegen een goeddoend en
tegen een rechtvaardig God, Die hen nooit heeft kwaad gedaan. De
spiegel van Gods vlekkeloze wet roept hun benauwde harten dag en
nacht toe: onrein, onrein! Bang is dat leven van de kinderkens veelal.
Zij moeten sterven, en dat is God ontmoeten. O, dat gaat niet. Bang is
dat leven, ja, en toch soms ook zoet. Zij zouden nooit meer naar de
wereld terug willen. Al zit de dood en de bloedwreker op hun hielen,
zij begeren hun vroegere rust niet terug, toen zij dood waren voor de
dood. Zij hebben soms toch zulke goede en zoete gedachten van God,
van een God Die zij niet kennen en op Wie zij toch een
ziclsbetrekking hebben. Al zou Hij hen doden, zij kunnen soms geen
kwaad meer van Hem denken. O, hoe krijgen zij toch die God tot hun
( God, tot hun deel? 'Heere, zou ik nog bekeerd kunnen worden? Zoudt

Gij naar zó een nog om willen zien?' Soms krijgen ze wat adem in
Góds huis. Dan verwachten zij klappen en zij krijgen bemoedigingen.
Dan worden hun wangen soms nat van tranen."
Na wedergeboorte is er nog een hele weg, een heel traject volgens Ds. Moerkerken.
Dat kun je onder andere goed lezen in Genadeleven en genadeverbond, zoals door Huisman genoemd.
Dat ds Moerkerken dat allemaal leert zal waar zijn, maar het boek van ds Kort is toch niet enkel tegen Moerkerken geschreven?
Ik bedoel te zeggen dat als je iemand bestrijd je je eerst goed in zijn leer moet verdiepen.
ds Kort veegt alle embryo theologen op 1 hoop. En vervolgens word er langs elkaar gepraat.
ds Kersten noemt een kleine in de genade iemand die "een welgevallen heeft leren nemen in de straffe zijner ongerechtigheid" Dus iemand die een dodelijkst tijdgewricht heeft beleeft en God toegevallen is in zijn recht. Dat is dus een andere kleine als bij ds Moerkerken.
ds W. Verhoeks noemt een kleine iemand die "het recht Gods krijgt te omhelzen en aan Gods zijde mag vallen in het eren van zijn Goddelijke deugden en haar doemvonnis krijgt te ondertekenen, dan wil het God behagen om Christus te openbaren als de Weg de Waarheid en het Leven." Bij deze leraars begonnen de standen daar , maar bij ds Kort is zo iemand al gerechtvaardigd. Ik meen dat het ds Du Marcie of anders zijn vriend ds Dorsman was, die in een boek van Rik Valkenburg, zei dat iemand als ds Pauwe, de wedergeboorte te laat en de rechtvaardigmaking te vroeg stelde. Vandaar Korts voorliefde voor ds Pauwe.
ds. Pauwe was toch die profeet waarvan ze op zijn begrafenis moesten zingen: "Niet één profeet is ons tot troost gebleven"?
en dat toen zijn volgelingen thuislezers werden? Nu is ds. Kort opgestaan als zijn opvolger samen met de "woeste weg" bewoners.
op de weg naar de vrijstad staan geen rustbankjes
ejvl

Bericht door ejvl »

Erasmiaan schreef:
Afgewezen schreef:
Erasmiaan, ben je het met mij eens dat het MENSELIJKERWIJS dan nog 2 kanten opkan omdat er ook een eigen wettisch berouw en bv een wondergeloof bestaat? En deze zeer moeilijk soms is te onderscheiden van het ware?
klever

Bericht door klever »

Jan schreef:
WimA schreef:
Jan schreef:Het wordt wel erg cru opgeschreven, maar stemt wel tot nadenken.
Meen je dit nu? ....
Het is inderdaad makkelijker om dit als goddeloos in de prullenbak te gooien, dan om eens eerlijk in de spiegel te kijken. Ik vind het wel erg cru uitgedrukt allemaal. Ik schaaf me ook aan de randjes van het conservenblik, maar vind het wel belangrijk om ook in die blik te kijken. En als ik dat eruit filter, wat die GGberoopings bedoelt, volgens mij tenminste, dan is het inderdaad goed om eens in de spiegel te kijken. Ik kan er, als aanhanger van ds. Kort, ook van leren.
Er zijn ook blikopeners te kopen (voornamelijk op weekmarkten) die geen scherpe kantjes nalaten :)
klever

Bericht door klever »

Gerson schreef:
edmund schreef:
Wilhelm schreef:
-DIA- schreef:[
Niet alleen in de OGG maar overal heerst onrust, en beslist niet alleen om dit boek.
Anderzijds heerst er een dodelijke gerustheid... en dan weet ik niet wat verkieslijker is...
Ik ben wel bang dat je nu spreekt uit onwetendheid DIA. Want zover ik het kan beoordelen, bestrijd ds Kort in dit boek de leer die jij voorstaat en in veel afgescheiden kerken geleerd wordt.
Dat klopt! Inderdaad bestrijdt hij de (remonstrantse) leer van de embryotheologie in de GG en GGiN en in zijn eigen kerkverband, de OGGiN.
Als je een leer remonstrants noemt (de leer van en voor de geestelijke doe het zelver) moet je je er eerst wel grondig in verdiepen. Anders 'land' het niet en herkennen de door jou bestredenen zich er niet in.
Ik denk dat ds Kort hier ook enigzins mank gaat in zijn boek.
Misschien had hij wel geen goede uitgever.
Was Vermeulen het niet die zijn bekendheid verkregen heeft met al die biografien van de oud ger gem predikanten?
Waarin hij hun geestelijk leven beschreef op een manier dat je er duidelijk de standen in het genadeleven in terug kunt vinden?
Heeft dezelfde uitgever, volgens het voorwoord van ds A Kort, hem ''vele goede wenken voor en onder het schrijven'' aangereikt?
En is daar dan vervolgens een boek uitgekomen waarin de standen in het genadeleven als fantasie bestempeld worden?
Volgens mij klopt er iets niet.....
Dus volgens jou eet Vermeulen van twee walletjes? heb je daar ook voorbeelden van?
Laatst gewijzigd door klever op 27 nov 2012, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Hendrien

Bericht door Hendrien »

Ik blijf nog steeds met de volgende vraag zitten: welke predikanten in ons land verkondigen volgens Ds. A. Kort de zuivere bijbelse waarheid? Alleen hij? Of zijn er nog meer?
klever

Bericht door klever »

Hendrien schreef:Ik blijf nog steeds met de volgende vraag zitten: welke predikanten in ons land verkondigen volgens Ds. A. Kort de zuivere bijbelse waarheid? Alleen hij? Of zijn er nog meer?
Dat kun je zien op de site van de woeste weg : ds.Roodsant, ds.Veldman, en oefenaar D.J. Kleen, en dat zijn ze. Dus Sion is wel erg dun geworden vind je niet?
huisman

Bericht door huisman »

Erasmiaan schreef:
huisman schreef:

Ik val van de ene verbazing in de andere. Wàt denk je dat ds. Moerkerken anders bedoelt, dan wat ik hierboven schreef? Als jij het met me eens bent, dan is alles één groot misverstand (maar wel van jouw zijde) en lijkt het me een heel goed idee dat je nog wat meer van ds. Moerkerken tot je neemt.

Voor je vergaande conclusies trekt zou ik graag willen dat je mijn vraag in de posting die jij zo verbazend vindt beantwoord.
Ik zal de vraag voor de zekerheid nog een keer stellen.
" maar ds Moerkerken zegt wat anders. "Het leven - dat verborgen reeds lange tijd aanwezig was - wordt zichtbaar, " Bij hem is er leven wat lange tijd verborgen blijft...dus geen liefde tot Christus, geen hongeren en dorsten naar Hem, enz. Zo'n levendmaking en wedergeboorte vind ik niet terug in de Schrift. Jij wel? "
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Erasmiaan schreef:
Afgewezen schreef:
Erasmiaan schreef:Bij jonggestorven kinderen blijft het geloof volledig verborgen. Toch zijn er onder deze kinderen die eeuwig juichen voor Gods troon, vanwege de planting van het geloof. Evenzo in verstandelijk gehandicapten.

Bovendien - los van het hier bovenstaande - openbaart zich wel leven; in de liefde tot Christus, het hongeren en dorsten naar Hem, het "kennen van de ongerechtigheid", het vinden van meerdere gruwelen in zichzelf, een uitgang tot Jezus, een blijk van Gods gunst, enz. Of wilde jij zeggen dat een kwade boom (een dood mens) goede vruchten voort kan brengen??? Dat is ten enemale onmogelijk.
Je eerste alinea doet volgens mij in deze discussie niet echt terzake. Iedereen erkent dit. Maar het is de vraag of in volwassen mensen dit geloof kan bestaan zonder de 'dadelijke en wederzijdse onderhandeling met Christus'.

Over je tweede alinea: als dat leven zich écht openbaart, dan is er toch de zekerheid van het geloof voor de kennis van de Heere Jezus?

Huisman ziet de genoemde vruchten als samengaande met een waarachtig dadelijk geloof. Terwijl jij en Afgewezen het hier hebben over vruchten van de levendmaking zonder dat dadelijke geloof.

Verder vind ik het (met huisman) frappant dat je zegt dat er zich wel leven openbaart. Er staat in dat citaat toch dat het verborgen blijft?
Laatst gewijzigd door Fjodor op 28 nov 2012, 00:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
ejvl

Bericht door ejvl »

klever schreef:
Hendrien schreef:Ik blijf nog steeds met de volgende vraag zitten: welke predikanten in ons land verkondigen volgens Ds. A. Kort de zuivere bijbelse waarheid? Alleen hij? Of zijn er nog meer?
Dat kun je zien op de site van de woeste weg : ds.Roodsant, ds.Veldman, en oefenaar D.J. Kleen, en dat zijn ze. Dus Sion is wel erg dun geworden vind je niet?
Dit vind ik erg slecht, er zijn er tientallen die zo preken, lang niet allemaal bekend, maar loop een willekeurige cgk, hhk, pkn en nog veel meer binnen en je komt de embryo theologie niet tegen zoals ds Kort deze beschrijft.
Gesloten