GJdeBruijn schreef:edmund schreef:
De leer van de embryotheologie (Comrie, Kuyper, Kersten, Steenblok e.a.) Uit onderzoek van de geschriften van Comrie en zijn navolgers kunnen we de volgende conclusie trekken:
1. Wedergeboorte of levendmaking (alles valt hier samen ineens; de betrokken mens weet er echter nog niet van. Het is een onbewuste inlijving en wedergeboorte voor en door het geloof in Christus, en ook nog eens een onbewuste rechtvaardigmaking. Wie dat heeft, die is al gered).
2. Kennis der ellende
3. Schijnverlossing (zien is nog geen hebben)
4. Onzekerheid
5. Verlossing (bij een enkeling, maar die weldaad is niet nodig)
6. Twijfel, onzekerheid, strijd en aanvechting
7. Heerlijkmaking (waarschijnlijk).
En als de conclusie nou eens verkeerd getrokken is? Dan kan deze hele discussie over gedaan worden. Het is mijn overtuiging dat genoemde punten niet representatief zijn voor wat de aangewezen navolgers van Comrie beoogden te zeggen en te leren.
Ik citeer ds. A.M. uit de Saambinder van 19 juli 1984:
Velen menen, dat een zondaar, die Christus wordt ingelijfd, Hem dus ook kent. Dan zou de wedergeboorte dus hetzelfde zijn als de openbaring van Christus aan het hart. Dit is volstrekt niet waar! De inlijving in Christus vindt plaats in de inwendige roeping, betekent de levendmaking van de dode zondaar en is het beginpunt van alle geestelijk leven. Maar zulk een levendgemaakte zondaar kent Christus niet! Hij krijgt met God en met zichzelf te doen, met zijn zonden en met zijn gescheiden staat (in Christus en te doen krijgen met je gescheiden staat; hoe kan dat? Edmund) van God. Laten we toch scherp blijven onderscheiden tussen de inlijving en de openbaring van Christus aan het hart! Tussen de inlijving in Christus en de openbaring van Christus ligt de toeleidende weg tot Christus. (..) In de eerste plaats wordt zo geleerd, dat elke traan, waarlijk om de zonden door een verbroken hart tot God geschreid, voortvloeit uit Christus; zo krijgt God de eer ook van de allereerste beginselen van het geestelijk leven.
Het gaat LIJNRECHT in tegen Gods Woord:
Efeze 2:1 En u heeft Hij mede levend gemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden;
5 Ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus; (uit genade zijt gij zalig geworden)
Levendgemaakt
Dat is, uit den dood der zonde verlost, door onze rechtvaardigmaking en wedergeboorte, gelijk terstond hierna verklaard wordt.
Met Christus
Want als Christus, die om onzer zonden wil gestorven was, is opgewekt zo heeft Hij metterdaad betoond dat Hij de schuld onzer zonde en het lichaam onzer zonden had teniet gedaan: hetwelk Hij eerst voor ons, en daarna ook in ons heeft volbracht uit kracht Zijns doods en Zijner opstanding, Rom. 4:25, en Rom. 6:6,7,8, als Hij ons het geloof heeft geschonken, door het geloof heeft gerechtvaardigd, en door Zijnen Geest heeft vernieuwd en geheiligd. Zie 1 Cor. 1:30.
Joh. 17:3: 3 En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, den enigen waarachtigen God, en Jezus Christus, Dien Gij gezonden hebt.
Het eeuwige leven
Dat is, de weg en het middel om tot het eeuwige leven te komen is de rechte kennis Gods en des Middelaars Jezus Christus, namelijk vergezeld met een vast vertrouwen; gelijk dit woord ook genomen wordt Jes. 53:11.
Kennen, of Zijn kennis (Jes. 53:11)
Versta, die kennis, door welke Hij zou bekend en aangenomen worden als Heiland en Middelaar tussen God en de mensen.