http://www.deweekkrant.nl/artikel/2012/ ... jssenholte
N.a.v. bijgaand artikel kwam bij mij gedachte naar boven in een gemeente van meer dan 100.000 inwoners zal de SGP veel minder tot geen zetels hebben. Is dit geen list van de duivel om de SGP buiten de gemeenteraden te houden...
Grotere 100.000+ gemeenten
-
Re: Grotere 100.000+ gemeenten
Zo worden ze wel tot samenwerking gedwongen met bijv. CU (zodat de verlinksing van deze partij ophoud). Is alleen maar mooi toch? Ik zou het niet als list van de duivel willen bestempelen, hier moet je voorzichtig mee zijn en ik vind dit nogal vergezocht.
Stel, Rijssen-Holten wordt bij Groot-Almelo gevoegd... Dat zouden we samen met de gemeenten Wierden, Twenterand, Hellendoorn, Almelo en eventueel Hof van Twente een gemeente moeten vormen? We hebben pas in 2000 een grootschalige herindeling achter de rug, en in Rijssen-Holten, Goor, Hellendoorn, en waar niet, hebben ze allemaal nieuwe stadhuizen gebouwd... Kapitaalvernietiging? En wie voelt zich hier eigenlijk een Groot-Almeloër? De identiteit van de gemeenten gaat nog meer verloren.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
In grote lijnen gaat het artikel alleen maar over de G van Geld ipv Gereformeerd.Gijs83 schreef:http://www.deweekkrant.nl/artikel/2012/ ... jssenholte
N.a.v. bijgaand artikel kwam bij mij gedachte naar boven in een gemeente van meer dan 100.000 inwoners zal de SGP veel minder tot geen zetels hebben. Is dit geen list van de duivel om de SGP buiten de gemeenteraden te houden...
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Je kunt het ook andersom zien, Gijs. Er zijn gemeenten waar nog nooit een SGP'er in de raad zat, totdat er een samenvoeging kwam met een klein christelijk dorpje. Zoals Zaltbommel, Steenbergen en Waalwijk. Goed, dan zit er één SGP'ertje in een raad van 39 i.p.v. 6 in een raad van 13, maar het gaat neit om het getal, maar om het getuigenis toch?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Het lijkt me plezieriger als daardoor de SGP wat minder rechts wordt, maar dat terzijde.Curatorium schreef:Zo worden ze wel tot samenwerking gedwongen met bijv. CU (zodat de verlinksing van deze partij ophoud). Is alleen maar mooi toch? Ik zou het niet als list van de duivel willen bestempelen, hier moet je voorzichtig mee zijn en ik vind dit nogal vergezocht.
Ik vind de schaalvergroting een heilloze weg. Gelukkig worden in andere sectoren de reuzen al weer ontbonden.
de gergem is toch ook een 100.000+ gemeente?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Gereformeerde Gemeenten is meervoud... Dat maakt een groot verschil.
Dat is misschien een mooie andere kant van het verhaal, dat ze zich naast CU duidelijker kunnen profileren!Curatorium schreef:Zo worden ze wel tot samenwerking gedwongen met bijv. CU (zodat de verlinksing van deze partij ophoud). Is alleen maar mooi toch? Ik zou het niet als list van de duivel willen bestempelen, hier moet je voorzichtig mee zijn en ik vind dit nogal vergezocht.
Aan de andere kant kun je je afvragen of, menselijk gesproken, in zulke grote gemeenten de SGP nog aan bod zal komen...Gijs83 schreef:Dat is misschien een mooie andere kant van het verhaal, dat ze zich naast CU duidelijker kunnen profileren!Curatorium schreef:Zo worden ze wel tot samenwerking gedwongen met bijv. CU (zodat de verlinksing van deze partij ophoud). Is alleen maar mooi toch? Ik zou het niet als list van de duivel willen bestempelen, hier moet je voorzichtig mee zijn en ik vind dit nogal vergezocht.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
Politiek gezien vind ik het in de Randstad een prima plan. hier heb je oegstgeest, zoeterwoude, leiderdorp, noordwijkerhout (of all places...), voorschoten... allemaal aparte gemeentes met weinig inwoners (als toppunt zoeterwoude met een whopping achtduizend inwoners !). Dat mag allemaal wel met elkaar worden samengevoegd, vind ik. Katwijk is al een wat grotere gemeente en dat werkt prima.
Op het platteland kom je al in de problemen: Zo kom je in Zeeland met Tholen, Noord-Beveland en SChouwen-Duiveland nog niet aan de 100.000. Volstrekt onwerkbaar dus, in die gebieden.
Aangaande de christelijke partijen in deze gemeenten: dit wordt inderdaad 'verwaterd', en dat zul je terugzien in het aantal zondagsopeningen en dergelijke. Máár: wat heb je nou aan zo'n grote SGP invloed als die zich beperkt tot een piepklein dorpje? Nou joepie, in Urk zijn de winkels dicht op zondag. MAar wat heb je daar in Emmeloord aan? Helemaal niks. Dan is het beter dat de boel wordt samengevoegd en in de meeste gemeentes een (weliswaar kleine, maar toch) SGP en/of CU fractie zal zitten. Het 'oranje' verdwijnt dan van de 'grootste partijen kaart' (het SGP-oranje geeft mooi de bible-belt aan, ik vind dat altijd wel grappig om te zien), maar je krijgt er ook wat voor terug.
Op het platteland kom je al in de problemen: Zo kom je in Zeeland met Tholen, Noord-Beveland en SChouwen-Duiveland nog niet aan de 100.000. Volstrekt onwerkbaar dus, in die gebieden.
Aangaande de christelijke partijen in deze gemeenten: dit wordt inderdaad 'verwaterd', en dat zul je terugzien in het aantal zondagsopeningen en dergelijke. Máár: wat heb je nou aan zo'n grote SGP invloed als die zich beperkt tot een piepklein dorpje? Nou joepie, in Urk zijn de winkels dicht op zondag. MAar wat heb je daar in Emmeloord aan? Helemaal niks. Dan is het beter dat de boel wordt samengevoegd en in de meeste gemeentes een (weliswaar kleine, maar toch) SGP en/of CU fractie zal zitten. Het 'oranje' verdwijnt dan van de 'grootste partijen kaart' (het SGP-oranje geeft mooi de bible-belt aan, ik vind dat altijd wel grappig om te zien), maar je krijgt er ook wat voor terug.
De gemeente Zoeterwoude functioneert anders stukken beter dan Leiderdorp of Oegstgeest, om over de gemeente Leiden maar te zwijgen.
In welke opzichten gaat het in Katwijk beter dan in Zoeterwoude, bijvoorbeeld? Als ik daar zo eens in de openbare ruimte rondkijk is die in ieder geval het beste onderhouden in de wijde regio. Afgezien van de bouwplannen in de polder zou ik geen minpunt van de gemeente Zoeterwoude weten.
In welke opzichten gaat het in Katwijk beter dan in Zoeterwoude, bijvoorbeeld? Als ik daar zo eens in de openbare ruimte rondkijk is die in ieder geval het beste onderhouden in de wijde regio. Afgezien van de bouwplannen in de polder zou ik geen minpunt van de gemeente Zoeterwoude weten.