Wat zijn "kleinen in de genade"? Volgens ds. Kort de mensen die al gerechtvaardigd zijn, die Christus kennen. Want alleen die zijn in de genade. En die worden door ds. Kort niet vertrapt, maar juist toegeroepen: Gij zijt gered, God heeft u welgedaan.Tiberius schreef:Ik weet niet wat je precies de embryo-theologie noemt. Ik heb dat aan Huisman gevraagd, maar kennelijk heb je er een andere definitie van.Mona Lisa schreef:De "kleinen in de genade" hebben het juist bij de embryo-theologie veel moeilijker. Afschuwelijk als je je moet behelpen met een veronderstelde wedergeboorte zonder levend geloof.
Wat ik wel weet, is dat je Paulus staat, de drie dagen en drie nachten in de straat genaamd De Rechte, zeker niet als afschuwelijk hoeft te bestempelen. Integendeel. In de droefheid naar God ligt meer vermaak dan alles wat de wereld, ook de godsdienstige wereld in zijn en onze tijd, kan bieden.
Volgens de bloembol- en embryotheologanten zijn dat echter (ook) zij die onbewust wedergeboren zijn en Christus nog niet kennen. Als ds. Kort van deze groep zegt dat zij nog onder de wet zijn en niet onder de genade zullen de embryotheologanten dit mogelijk zien als het vertrappen van de kleinen in de genade, maar ds. Kort als het eerlijk behandelen van hen die (mogelijk) op de toeleidende weg zijn.
@Tiberius: Paulus zal inderdaad op dat moment veel meer vermaak gehad hebben in het belijden van zijn schuld voor God, dan de blijdschap die hij had toen hij (bijvoorbeeld) die brieven van de hogepriester kreeg om de Christenen te binden. Als hij op dat moment Christus nog niet kende, en dus nog onder de vloek van de wet lag en niet onder de genade, dan was zijn toestand wel afschuwelijk. Wel is het goed om te beseffen dat het met hen die de zonde niet bewenen nog veel afschuwelijker is, omdat zij de zoetheid missen van de belofte: Gij die God zoekt in al uw zielsverdriet: Houd aan, grijpt moed, uw ziel zal vrolijk leven.
Ook hier is het denk ik weer goed om helder te hebben wat "kleinen" zijn. Als we dat helder hebben, dan komt er mijns inziens al meer eenheid onder ons. Want geen bloemboltheoloog zal ontkennen dat deze troost bedoeld is voor de 'onbewust wedergeborenen', geen 'rechtvaadigmakingsdrijver' (zoals ds. Van Voorden ds. Kort wegzette) zal ontkennen dat dit tot troost is van hen die op de toeleidende weg naar Christus zijn, maar nog niet in Christus zijn.Tiberius schreef:Ook al eerder gezegd: rust geven buiten Christus is hier in deze discussie niet aan de orde. Bij mijn weten doet niemand dat.Mona Lisa schreef:Bij de voluit Bijbelse prediking van het Evangelie, daar kan de gelovige met een klein geloof (ik zou niet zeggen dat die klein in de genade is) opleven. Als hij hoort verkondigen dat Jezus er voor hem/haar is, dat Hij een welwillende Bron is van levend water, als we lezen O alle dorstigen! komt tot de wateren, als we horen dat Christus niet bijna onvindbaar is maar op zo ongeveer elke bladzijde van Bijbel te vinden is, als we horen Die tot Mij komt zal Ik geenszins uitwerpen, als we horen hoe Jezus met Zijn kinderen handelt zoals een moeder met haar kinderen, dat Hij voor de gelovigen een Schaduw aan de rechterhand is, etc. etc. Het is niet alleen maar zo dat de "kleinen" daar wel in passen, het is speciaal voor ze bedoeld.