Wedergeboorte of schijngeboorte [1]

Jan
Berichten: 166
Lid geworden op: 22 apr 2008, 14:54

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte

Bericht door Jan »

Tiberius schreef:
Mona Lisa schreef:De "kleinen in de genade" hebben het juist bij de embryo-theologie veel moeilijker. Afschuwelijk als je je moet behelpen met een veronderstelde wedergeboorte zonder levend geloof.
Ik weet niet wat je precies de embryo-theologie noemt. Ik heb dat aan Huisman gevraagd, maar kennelijk heb je er een andere definitie van.
Wat ik wel weet, is dat je Paulus staat, de drie dagen en drie nachten in de straat genaamd De Rechte, zeker niet als afschuwelijk hoeft te bestempelen. Integendeel. In de droefheid naar God ligt meer vermaak dan alles wat de wereld, ook de godsdienstige wereld in zijn en onze tijd, kan bieden.
Wat zijn "kleinen in de genade"? Volgens ds. Kort de mensen die al gerechtvaardigd zijn, die Christus kennen. Want alleen die zijn in de genade. En die worden door ds. Kort niet vertrapt, maar juist toegeroepen: Gij zijt gered, God heeft u welgedaan.

Volgens de bloembol- en embryotheologanten zijn dat echter (ook) zij die onbewust wedergeboren zijn en Christus nog niet kennen. Als ds. Kort van deze groep zegt dat zij nog onder de wet zijn en niet onder de genade zullen de embryotheologanten dit mogelijk zien als het vertrappen van de kleinen in de genade, maar ds. Kort als het eerlijk behandelen van hen die (mogelijk) op de toeleidende weg zijn.

@Tiberius: Paulus zal inderdaad op dat moment veel meer vermaak gehad hebben in het belijden van zijn schuld voor God, dan de blijdschap die hij had toen hij (bijvoorbeeld) die brieven van de hogepriester kreeg om de Christenen te binden. Als hij op dat moment Christus nog niet kende, en dus nog onder de vloek van de wet lag en niet onder de genade, dan was zijn toestand wel afschuwelijk. Wel is het goed om te beseffen dat het met hen die de zonde niet bewenen nog veel afschuwelijker is, omdat zij de zoetheid missen van de belofte: Gij die God zoekt in al uw zielsverdriet: Houd aan, grijpt moed, uw ziel zal vrolijk leven.
Tiberius schreef:
Mona Lisa schreef:Bij de voluit Bijbelse prediking van het Evangelie, daar kan de gelovige met een klein geloof (ik zou niet zeggen dat die klein in de genade is) opleven. Als hij hoort verkondigen dat Jezus er voor hem/haar is, dat Hij een welwillende Bron is van levend water, als we lezen O alle dorstigen! komt tot de wateren, als we horen dat Christus niet bijna onvindbaar is maar op zo ongeveer elke bladzijde van Bijbel te vinden is, als we horen Die tot Mij komt zal Ik geenszins uitwerpen, als we horen hoe Jezus met Zijn kinderen handelt zoals een moeder met haar kinderen, dat Hij voor de gelovigen een Schaduw aan de rechterhand is, etc. etc. Het is niet alleen maar zo dat de "kleinen" daar wel in passen, het is speciaal voor ze bedoeld.
Ook al eerder gezegd: rust geven buiten Christus is hier in deze discussie niet aan de orde. Bij mijn weten doet niemand dat.
Ook hier is het denk ik weer goed om helder te hebben wat "kleinen" zijn. Als we dat helder hebben, dan komt er mijns inziens al meer eenheid onder ons. Want geen bloemboltheoloog zal ontkennen dat deze troost bedoeld is voor de 'onbewust wedergeborenen', geen 'rechtvaadigmakingsdrijver' (zoals ds. Van Voorden ds. Kort wegzette) zal ontkennen dat dit tot troost is van hen die op de toeleidende weg naar Christus zijn, maar nog niet in Christus zijn.
edmund
Berichten: 226
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:14

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte

Bericht door edmund »

@Tiberius: In de droefheid naar God ligt meer vermaak dan alles wat de wereld, ook de godsdienstige wereld in zijn en onze tijd, kan bieden. Wat bedoel jij met de droefheid naar God?

Ik heb het al eens eerder gepost meen ik, de tekst 2 Kor. 7:10 "Want de droefheid naar God werkt een onberouwelijke bekering tot zaligheid; maar de droefheid der wereld werkt den dood." wordt in de embryokerken heel vaak misbruikt. Wie heeft er een droefheid naar God? De veronderstelde levengemaakte of degenen, die Hem kennen? In de OGGiN heb ik ook meegemaakt dat deze tekst werd misbruikt -en je gaat er in mee met je vlees-, want in het bewenen van je zonden ligt een zekere zoetheid. Er ligt echter geen enkele grond in, want het is buiten Christus.

Lees de kanttekening bij naar God werkt:
Dat is, die van God komt, Gode aangenaam is en den zondaar tot God brengt; wanneer namelijk het hart des zondaars daarover recht bedroefd is, dat hij God zijnen Vader door zijne zonde vertoornd heeft, met een vertrouwen van de vergeving derzelve door Christus Jezus, vergezelschapt met een vast voornemen van de zonde te vlieden, gelijk de voorbeelden van David, van den verloren zoon, der zondares, Petrus en anderen uitwijzen.

Juist! Gods kinderen, die bedeeld zijn met een kinderlijke vreze.

Bedenkt eens als nu het woord waar zal worden wat we lezen in Openbaringen 6:12: En ik zag, toen Het het zesde zegel geopend had, en ziet, er werd een grote aardbeving; en de zon werd zwart als een haren zak, en de maan werd als bloed. 13 En de sterren des hemels vielen op de aarde, gelijk een vijgeboom zijn onrijpe vijgen afwerpt, als hij van een groten wind geschud wordt. 14 En de hemel is weggeweken, als een boek, dat toegerold wordt; en alle bergen en eilanden zijn bewogen uit hun plaatsen.

Wat zal er dan gebeuren? Pas het eens toe op je eigen hart.
Welt er dan een kinderlijk vreze op in je hart of een slaafse (bang voor de straf op de zonde)?

Het valt te vrezen dat voor de meesten onzer zal gelden -zo we niet in Hem geborgen zijn- wat we verder lezen

15 En de koningen der aarde, en de groten, en de rijken, en de oversten over duizend, en de machtigen, en alle dienstknechten, en alle vrijen, verborgen zichzelven in de spelonken, en in de steenrotsen der bergen; 16 En zeiden tot de bergen en tot de steenrotsen: Valt op ons, en verbergt ons van het aangezicht Desgenen, Die op den troon zit, en van den toorn des Lams. 17 Want de grote dag Zijns toorns is gekomen, en wie kan bestaan?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17636
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte

Bericht door huisman »

Is dit ook een samenvaldrijver?
Het blijkt nog niet duidelijk, waarom en hoe het geloof ons de verzoening met God en het leven naar de belofte des Heeren toebrengt. „Alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft", enz. (Joh. 3:16). Is het, omdat Christus ons door Zijn Geest wederbaart, opdat Hij in ons leve en een nieuwe gerechtheid in ons begonnen worde? Of is het, omdat wij door Zijn Bloed gereinigd zijn en door een genadige vergeving bij God rechtvaardig gerekend worden? Ik antwoord hierop het volgende. De bekering is altijd met het geloof samengevoegd. Het doel, waarom Hij de zonde, vergeeft, is, opdat Hij gevreesd worde (Ps. 130:4). Omdat hier gesproken wordt van de zekerheid van de zaligheid moet niettemin deze grote hoofdwaarheid niet uit het oog verloren worden, dat wij alleen daarom leven, omdat God in Christus, door eeuwige liefde bewogen, ons de zonden niet toerekent en ons uit genade bemint en niet, omdat wij ons bekeren.

Caspar Olevianus („Het Wezen van het Genadeverhond").
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte

Bericht door Afgewezen »

edmund schreef:@Tiberius: In de droefheid naar God ligt meer vermaak dan alles wat de wereld, ook de godsdienstige wereld in zijn en onze tijd, kan bieden. Wat bedoel jij met de droefheid naar God?

Ik heb het al eens eerder gepost meen ik, de tekst 2 Kor. 7:10 "Want de droefheid naar God werkt een onberouwelijke bekering tot zaligheid; maar de droefheid der wereld werkt den dood." wordt in de embryokerken heel vaak misbruikt. Wie heeft er een droefheid naar God? De veronderstelde levengemaakte of degenen, die Hem kennen? In de OGGiN heb ik ook meegemaakt dat deze tekst werd misbruikt -en je gaat er in mee met je vlees-, want in het bewenen van je zonden ligt een zekere zoetheid. Er ligt echter geen enkele grond in, want het is buiten Christus.
Eigenlijk is dit geen onderwerp dat zich leent voor een discussie en zeker niet op een openbaar forum. Maar goed.
Ik ben het met je eens dat de tekst van 2 Kor. 7:10 dikwijls buiten zijn context wordt gebruikt. Ook prof. Wisse doet dat in zijn boekje 'De droefheid naar God'.
Maar wát prof. Wisse in die eerste hoofdstukken schrijft, wat er gebeurt als de ziel van een zondaar wordt 'aangeraakt' door de wederbarende werkingen des Geestes, als hij iets gewaarwordt van God, en hij meteen beseft dat hij déze God nu mist, dan ben ik het daar helemaal mee eens.
Daar is zoetheid in, het is een teken dat er in de hemel al gedachten des vredes zijn over deze zondaar, want buiten Christus zou God nooit iets kunnen doen gevoelen van Zijn liefde en zou er nooit dat heimwee kunnen ontstaan in het hart van een verloren zondaar.

Is die zondaar dan al zalig? Nee, dat niet. Maar God is wel van Zijn kant met deze zondaar 'bezig'. En daar moeten we nooit denigrerend over spreken.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte

Bericht door Simon »

Afgewezen schreef:
edmund schreef:@Tiberius: In de droefheid naar God ligt meer vermaak dan alles wat de wereld, ook de godsdienstige wereld in zijn en onze tijd, kan bieden. Wat bedoel jij met de droefheid naar God?

Ik heb het al eens eerder gepost meen ik, de tekst 2 Kor. 7:10 "Want de droefheid naar God werkt een onberouwelijke bekering tot zaligheid; maar de droefheid der wereld werkt den dood." wordt in de embryokerken heel vaak misbruikt. Wie heeft er een droefheid naar God? De veronderstelde levengemaakte of degenen, die Hem kennen? In de OGGiN heb ik ook meegemaakt dat deze tekst werd misbruikt -en je gaat er in mee met je vlees-, want in het bewenen van je zonden ligt een zekere zoetheid. Er ligt echter geen enkele grond in, want het is buiten Christus.
Eigenlijk is dit geen onderwerp dat zich leent voor een discussie en zeker niet op een openbaar forum. Maar goed.
Ik ben het met je eens dat de tekst van 2 Kor. 7:10 dikwijls buiten zijn context wordt gebruikt. Ook prof. Wisse doet dat in zijn boekje 'De droefheid naar God'.
Maar wát prof. Wisse in die eerste hoofdstukken schrijft, wat er gebeurt als de ziel van een zondaar wordt 'aangeraakt' door de wederbarende werkingen des Geestes, als hij iets gewaarwordt van God, en hij meteen beseft dat hij déze God nu mist, dan ben ik het daar helemaal mee eens.
Daar is zoetheid in, het is een teken dat er in de hemel al gedachten des vredes zijn over deze zondaar, want buiten Christus zou God nooit iets kunnen doen gevoelen van Zijn liefde en zou er nooit dat heimwee kunnen ontstaan in het hart van een verloren zondaar.

Is die zondaar dan al zalig? Nee, dat niet. Maar God is wel van Zijn kant met deze zondaar 'bezig'. En daar moeten we nooit denigrerend over spreken.
hb je 1 bijbels voorbeeld van een (a.s.)wedergeborene, met wie God bezig zou zijn ?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte

Bericht door Afgewezen »

Simon schreef:heb je 1 bijbels voorbeeld van een (a.s.)wedergeborene, met wie God bezig zou zijn ?
Wat zou je daarmee willen? Waarom stel je überhaupt deze vraag?
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte

Bericht door Simon »

Afgewezen schreef:
Simon schreef:heb je 1 bijbels voorbeeld van een (a.s.)wedergeborene, met wie God bezig zou zijn ?
Wat zou je daarmee willen? Waarom stel je überhaupt deze vraag?
Antwoord nou eerst maar..
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte

Bericht door WimA »

Simon schreef:
Afgewezen schreef:
Simon schreef:heb je 1 bijbels voorbeeld van een (a.s.)wedergeborene, met wie God bezig zou zijn ?
Wat zou je daarmee willen? Waarom stel je überhaupt deze vraag?
Antwoord nou eerst maar..
David. Zie ps. 139.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte

Bericht door GJdeBruijn »

Hand 2: En als zij dit hoorden, werden zij verslagen in het hart, en zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat zullen wij doen mannen broeders?

Hand 16: En een zekere vrouw, met name Lydia, een purperverkoopster, van de stad Thyatira, die God diende, hoorde ons; welker hart de Heere heeft geopend, dat zij acht nam op hetgeen van Paulus gesproken werd.

KT: welker hart de
Namelijk door de kracht zijns Heiligen Geestes hun verstand verlichtende en hunnen wil neigende tot gehoorzaamheid des geloofs


Tot impliceert een tijdsorde. Eerst verlichtend werk van Gods Geest met als doel geloof. Het werk van Gods Geest is een werk naar een doel toe. Dat doel wordt behaald, maar het werk gaat dus aan het doel vooraf.
hervormde
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 jan 2008, 21:49

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte

Bericht door hervormde »

Afgewezen schreef:
edmund schreef:@Tiberius: In de droefheid naar God ligt meer vermaak dan alles wat de wereld, ook de godsdienstige wereld in zijn en onze tijd, kan bieden. Wat bedoel jij met de droefheid naar God?

Ik heb het al eens eerder gepost meen ik, de tekst 2 Kor. 7:10 "Want de droefheid naar God werkt een onberouwelijke bekering tot zaligheid; maar de droefheid der wereld werkt den dood." wordt in de embryokerken heel vaak misbruikt. Wie heeft er een droefheid naar God? De veronderstelde levengemaakte of degenen, die Hem kennen? In de OGGiN heb ik ook meegemaakt dat deze tekst werd misbruikt -en je gaat er in mee met je vlees-, want in het bewenen van je zonden ligt een zekere zoetheid. Er ligt echter geen enkele grond in, want het is buiten Christus.
Eigenlijk is dit geen onderwerp dat zich leent voor een discussie en zeker niet op een openbaar forum. Maar goed.
Ik ben het met je eens dat de tekst van 2 Kor. 7:10 dikwijls buiten zijn context wordt gebruikt. Ook prof. Wisse doet dat in zijn boekje 'De droefheid naar God'.
Maar wát prof. Wisse in die eerste hoofdstukken schrijft, wat er gebeurt als de ziel van een zondaar wordt 'aangeraakt' door de wederbarende werkingen des Geestes, als hij iets gewaarwordt van God, en hij meteen beseft dat hij déze God nu mist, dan ben ik het daar helemaal mee eens.
Daar is zoetheid in, het is een teken dat er in de hemel al gedachten des vredes zijn over deze zondaar, want buiten Christus zou God nooit iets kunnen doen gevoelen van Zijn liefde en zou er nooit dat heimwee kunnen ontstaan in het hart van een verloren zondaar.

Is die zondaar dan al zalig? Nee, dat niet. Maar God is wel van Zijn kant met deze zondaar 'bezig'. En daar moeten we nooit denigrerend over spreken.
Beste Afgewezen, hier treedt je buiten de Bijbelse paden. Paulus was zalig op de weg naar Damascus. Henry schrijft in zijn commentaar over 'trappen van de openbaring van Christus'. Daar kan ik mee instemmen.

Ik ben het met je eens dat er in het bewenen van de zonde alleen geen grond ligt. Maar die zondaar die zijn zonde beweent met het oog op een genadig God is wel zalig.

Als jij schrijft dat een zondaar wordt aangeraakt door de wederbarende werkingen van de Geest, dan is zo iemand zalig! Wederbaren is levendmaken. Dat ik jouw terminologie zou gebruiken is een andere vraag, maar zo jij het opschrijft spreek jezelf tegen.
hervormde
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 jan 2008, 21:49

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte

Bericht door hervormde »

2 Korinthe 7:10 moeten we vergelijken met 1 Johannes 1:9 'Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid.' Dit is de droefheid naar God, met het zicht op de genadige vergevende liefde in Christus.
edmund
Berichten: 226
Lid geworden op: 09 sep 2011, 21:14

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte

Bericht door edmund »

Afgewezen schreef:
edmund schreef:@Tiberius: In de droefheid naar God ligt meer vermaak dan alles wat de wereld, ook de godsdienstige wereld in zijn en onze tijd, kan bieden. Wat bedoel jij met de droefheid naar God?

Ik heb het al eens eerder gepost meen ik, de tekst 2 Kor. 7:10 "Want de droefheid naar God werkt een onberouwelijke bekering tot zaligheid; maar de droefheid der wereld werkt den dood." wordt in de embryokerken heel vaak misbruikt. Wie heeft er een droefheid naar God? De veronderstelde levengemaakte of degenen, die Hem kennen? In de OGGiN heb ik ook meegemaakt dat deze tekst werd misbruikt -en je gaat er in mee met je vlees-, want in het bewenen van je zonden ligt een zekere zoetheid. Er ligt echter geen enkele grond in, want het is buiten Christus.
Eigenlijk is dit geen onderwerp dat zich leent voor een discussie en zeker niet op een openbaar forum. Maar goed.
Ik ben het met je eens dat de tekst van 2 Kor. 7:10 dikwijls buiten zijn context wordt gebruikt. Ook prof. Wisse doet dat in zijn boekje 'De droefheid naar God'.
Maar wát prof. Wisse in die eerste hoofdstukken schrijft, wat er gebeurt als de ziel van een zondaar wordt 'aangeraakt' door de wederbarende werkingen des Geestes, als hij iets gewaarwordt van God, en hij meteen beseft dat hij déze God nu mist, dan ben ik het daar helemaal mee eens.
Daar is zoetheid in, het is een teken dat er in de hemel al gedachten des vredes zijn over deze zondaar, want buiten Christus zou God nooit iets kunnen doen gevoelen van Zijn liefde en zou er nooit dat heimwee kunnen ontstaan in het hart van een verloren zondaar.

Is die zondaar dan al zalig? Nee, dat niet. Maar God is wel van Zijn kant met deze zondaar 'bezig'. En daar moeten we nooit denigrerend over spreken.

@Afgewezen. Ik kan je volgen en ben het niet helemaal met je eens. Mijns inziens vloei je door met je opmerking: “Daar is zoetheid in, het is een teken dat er in de hemel al gedachten des vredes zijn over deze zondaar, want buiten Christus zou God nooit iets kunnen doen gevoelen van Zijn liefde en zou er nooit dat heimwee kunnen ontstaan in het hart van een verloren zondaar.” Noem het een vertroosting, maar het is niet “Uw enige troost”.

Ds. Wisse geeft het onderscheid aan tussen (boeken)kennis en bevinding. En dat is ook zo! Zonder de inwendige kennis gaan we met ál onze kennis toch verloren. Wij liggen al verloren.

Wanneer een mens ligt onder de (kennelijke) overtuigingen van Gods Geest mogen we daar zeker niet denigrerend over spreken! Zeer zeker niet, dat is groot, heel groot wanneer God met Zijn Heilige Geest de ziel bearbeidt. Gods Geest werkzaam is in een mens onder de Wet. Paulus noemt dat de Geest der dienstbaarheid (Rom. 8). Eén en Dezelfde Geest onderscheiden in Zijn werkingen. Ik denk hierbij ook aan de “Viervoudige Staat” van Thomas Boston, de twaalf afkappingen van de oude stam (Adam), (overtuigingen van de Geest der dienstbaarheid). Zolang de mens niet van zijn oude stam af is, trekt hij hier nog de sappen uit. Hoewel hij heeft mogen ondervinden wat het is dat Gods Geest in hem werkzaam is; hoe zoet versmeltend dat ook kan zijn!

Ds. Wisse schrijft in het eerste hoofdstuk ook dat “Alle bevinding, welke niet naar en overeenkomstig Gods Woord een contrabande (verboden waar) is.” Daarna noemt hij het een ”eerste levenskenmerk”. Dat vind ik een gevaarlijke uitdrukking. Onze kanttekenaren noemen “dat hij God zijnen Vader door zijne zonde vertoornd heeft, met een vertrouwen van de vergeving derzelve door Christus Jezus,”. Diegene die een droefheid naar God heeft, moet Hem dus kennen als God zijnen Vader. Zolang een mens God niet kent als zijnen Vader staat het ongeloof er nog tussen. En al wat uit het geloof niet is, is zonde. Die mens is nog vleselijk en een vijand van God en van vrije genade.

Die mens kan met een verlichting van het verstand (door Gods Geest) een mogelijkheid hebben gezien. Maar staat daar nog geheel voor eigen rekening. Die mens heeft zichzelf nog op het oog, het gaat om hem of haar. Wij moeten aan Gods kant vallen (of voor God opzij gaan) wil het wel zijn. Dat is Bijbels:

Lukas 2:14: 14 Ere zij God in de hoogste hemelen, en vrede op aarde, in de mensen een welbehagen.

Eerst de “ere Gods” en dan “vrede op aarde, in de mensen een welbehagen”.

Het verstand verlicht, maar DE WIL NOG NIET VERNIEUWD.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte

Bericht door eilander »

Tiberius schreef:
eilander schreef:Dat ds. Kort zijn visie niet zou onderbouwen, ligt dan denk ik aan de vaardigheid van forummers om dat goed weer te geven. Ik zal daar nog eens een goede poging voor wagen, als ik daar wat meer tijd voor heb.
Ik ben benieuwd. Zoals ik misschien nog niet gezegd heb, maar wel duidelijk zal zijn: ik heb het boek niet gelezen, ik reageer alleen maar op wat mensen hier zeggen.
Hierbij een eerste poging (Hoofdstuk 2) om weer te geven wat ds. Kort schrijft in zijn boek "Wedergeboorte of schijngeboorte". Ik geef alleen citaten weer; als ik dat niet doe, geef ik dat apart aan tussen [haken].

Wedergeboorte volgens de Schrift

De term wedergeboorte komt slechts enkele malen in de Bijbel voor, o.a. in Matth. 19:28 en Titus 3:5.

Andere benamingen voor de ware wedergeboorte zijn: levendmaking, geloof en bekering. Voorts kunnen we in het Woord Gods horen spreken over een besneden hart (Deut.30:6), een vlezen hart (Ezech. 11:19, 36:26), een nieuw schepsel (2 Kor. 5:17), een nieuwe mens (Ef. 4:24), een nieuw leven (Rom 6:4), enz.

a. Een volgen van Jezus (Matth. 19:28). De verborgen werking van God de Heilige Geest doet de zondaar de stem van Jezus horen en schenkt hem geloof, waardoor Hij de zondaar wederbaart. Dit is de wedergeboorte in de ware zin des woords. Het is een nieuwe schepping.
b. Een verkrijgen van Gods genade (Titus 3:5). [verwijzing naar kanttekeningen bij deze tekst] We zijn pas zalig als we Christus door het geloof zijn ingelijfd. Dit geschiedt dadelijk als we geloven. Niet bij trappen, maar tegelijk. Niet onbewust, maar wezenlijk en werkelijk behoudt het geloof ons. Het heeft het oog op het Voorwerp Christus.
c. Een Christus door de doop ingelijfd worden (Ef. 5:26).
d. Een nieuwigheid des levens (Titus 3:5 en Ezech. 36:25).

Grondtekst

a. Palingenesia (aanvang levensvernieuwing). Het gaat hier om een geboorte die een nieuw begin maakt aan ons leven. Het is als het ware de weg van voren af opnieuw beginnen. Dit begin ziet op een zalig gemaakt zijn door Christus, Die de zondaar van zijn zonden verlost door Zijn bloed. Door het geloof zijn we Hem ingelijfd. Dat is het begin. Zo gaan we uit de dood over in het leven. Van een soort embryoleven is geen sprake. Dit begin van ons leven is onze rechtvaardiging door het geloof in Christus.
b. Anakainoosis (voortgaande levensvernieuwing). Rom. 12:2. Het is een nieuw worden als ooit tevoren.
c. Gennao anoothen (Joh. 3:3 en 7) (genereren, verwekken, geboren worden. Het valt op dat Gods Woord het verband legt tussen Christus en onze rechtvaardiging en verzoening, en tussen de Heilige Geest en onze wedergeboorte en vernieuwing.

[In de Bijbel is dus sprake van] een dadelijke en bewuste overgang of inlijving door het geloof in Christus.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte

Bericht door eilander »

Vervolg (Hoofdstuk 3)

Wedergeboorte volgens de kanttekeningen

Efeze 2

Efeze wordt vaak - bijna altijd - verkeerd toegepast. Men plaatst de levendmaking waar God de zondaar begint te overtuigen. We zullen zien wat Gods Woord en de kanttekeningen ervan zeggen.

De kanttekening zegt bij het woord levend gemaakt [in vers 1]: Dat is, uit de dood der zonde verlost, door onze rechtvaardigmaking en wedergeboorte, gelijk terstond hierna verklaard wordt.
Wat gebeurt er dus als ons het nieuwe leven wordt geschonken? Dit: door onze rechtvaardigmaking en wedergeboorte worden we uit de dood der zonden verlost. Let u ook op de volgorde. We worden dus niet Christus ingeplant zonder Hem te kennen. We worden Christus ingelijfd en nemen terstond al Zijn weldaden aan.

Romeinen 6

[De kanttekeningen spreken hier over de drie trappen onzer wedergeboorte, nl. (1) in Zijn dood gedoopt, (2) met Hem begraven en (3) in nieuwigheid des levens wandelen.]
Nogmaals: we zien ook hier weer dat de wedergeboorte aan Christus verbonden is.

1 Petrus 1

De kanttekening bij het woord wedergeboren [in vers 3]luidt: Dat is, door Zijn Geest vernieuwd, of van de verdorvenheid onzer eerste geboorte en van de heerschappij der inwonende zonde verlost.

Conclusie: ook de kanttekeningen zwijgen over een onbewuste wedergeboorte. Zij geven aan dat rechtvaardigmaking en wedergeboorte nauw en onlosmakelijk aan elkaar zijn verbonden. Niets, maar dan ook niets wijst ons op het embryo van de leergodsdienst die niet uit God is. Verlaat die leer of u komt om!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte

Bericht door eilander »

Vervolg (Hoofstuk 4)

Wedergeboorte volgens de belijdenisgeschriften

a. De Heidelbergse Catechismus

Het woord komt slechts eenmaal [in de HC] voor, en wel in het antwoord op vraag 8 van Zondag 3. Ursinus geeft hiervan in zijn Schatboek een duidelijke verklaring. Hij onderscheidt in deze Zondag vier staten waarin de mens moet worden beschouwd: vóór de val, na de val, als wedergeboren, en in zijn verheerlijkte staat waarin hij na dit leven gesteld zal worden.
Ursinus legt uit: Dankzij de bijzondere genade van de Heilige Geest wordt door het Woord van God 's mensen natuur vernieuwd, zodat in zijn verstand een nieuw licht en kennis van God ontstoken wordt.

b. De Nederlandse Geloofsbelijdenis

Artikel 22: wij geloven dat, om de ware kennis dezer grote verborgenheid te bekomen (het zalig maken van hun zonden, A.K.), de Heilige Geest in onze harten ontsteekt een oprecht geloof, hetwelk Jezus Christus met al Zijn verdiensten omhelst, Hem eigen maakt en niets anders meer buiten Hem zoekt.
Artikel 23: Wij geloven dat onze gelukzaligheid gelegen is in de vergeving onzer zonden om Jezus Christus' wil, en dat daarin onze rechtvaardigheid voor God begrepen is.
Artikel 24 (over de heiligmaking en de goede werken): Wij geloven dat dit waarachtig geloof, in de mens gewrocht zijnde door het geloof van het Woord Gods en de werking des Heiligen Geestes, hem wederbaart en maakt tot een nieuwen mens (...)

U ziet dat het artikel waarin de wedergeboorte voor het eerst genoemd wordt, na de artikelen over de rechtvaardigmaking komt.

[Verwijst naar de verklaring van Arnoldus Rotterdam] Wat zegt deze predikant over de wedergeboorte? Dit: het geloof is de springader van onze wedergeboorte.

c. De Dordtse Leerregels

We lezen [in H. 3/4, artikel 12] dat al degenen in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven.. Kan het duidelijker? We lezen niet dat het gepredikte Woord inwerkt op het geloofsvermogen, zodat de zondaar zijn zonde gaat gevoelen en van stap tot stap in Christus gaat geloven. Ook lezen we nergens bij onze Dordtse vaderen dat het van een ingestort geloof tot een daadwerkelijk geloven komt.

Laat de dogmatieken van de predikanten uit de vorige eeuw met een gerust hart dicht. Die boeken bevatten wel goede dingen, maar op cruciale punten zijn ze fundamenteel fout. Neem andere, betere boeken om uzelf en anderen te onderwijzen. De boeken van goede oude schrijvers als Augustinus, Luther, Calvijn, Ursinus, Kohlbrugge, Thomas Watson, Stephen Charnock en anderen zijn geest en leven.
Gesloten