Johann Gottfried Walther schreef:Pianosonates van de grote door vele miskende componist Karl Czerny (1791 - 1857)
Absoluut; het zou mooi zijn als deze componist wat meer aandacht kreeg dan alleen maar de twee hele bekende sets etudes. Er zijn niet eens opnames van al zijn etudes geloof ik, en dat terwijl hij volgens mij heel veel gecomponeerd heeft. Althans, je ziet wel eens wat langs komen van opus 600 of iets dergelijks, dus dan zijn daar minstens 599 composities voor; en van bestaat zijn opus ook nog uit een set van composities.
Zelfs kende ik aanvankelijk deze componist eigenlijk ook alleen maar van zijn bekende etudes en dat hij de piano leraar van Liszt was. Toen Czerny voor het eerst Liszt onder zijn hoede nam mocht Liszt een tijd lang alleen maar toonladders spelen, meen ik mij te herinneren, omdat Czerny de vingerzetting van Liszt beroerd vond. Maar het heeft wel geholpen, want Liszt is uiteindelijk de geschiedenis ingegaan als de pianist met zo'n beetje de beste techniek. In zijn eigen tijd was Liszt in ieder geval ongeëvenaard. Die etudes van Czerny zijn dus blijkbaar erg goed en terecht dat die bekend zijn, maar er is nog zo veel meer. Zelfs nog veel meer etudes.
Maar toen ik het stuk 'Hexameron' ontdekte, wat door verschillende componisten o.l.v. Liszt is gecomponeerd (o.a. Chopin en Thalberg hebben hier ook aan meegewerkt), bleek de bijdrage van Czerny een heel mooi te zijn. Toen kwam ik er achter dat Czerny veel meer te bieden heeft dat geweldige oefeningen.
De vijfde variatie is van Czerny:
[youtube]?v=ozEkBvcvHC4[/youtube]
[youtube]?v=0kFeRBj4PIo&feature=relmfu[/youtube]