Wedergeboorte of schijngeboorte [1]

alias

Wedergeboorte of schijngeboorte [1]

Bericht door alias »

caprice schreef:
alias schreef:
caprice schreef:
alias schreef:Zijn er hier ook die het boek van ds. Kort lezen?
Ja.
En, wat vind je ervan?
Voor zover je het hebt gelezen?
Een aardige vraag (voor een nieuw topic misschien), maar daar ga ik (nog) geen antwoord op geven. Het boek is ook nog niet uit.
Zullen wij proberen om op een goede/positieve manier hier samen over te discussiëren?
ejvl

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte

Bericht door ejvl »

Ik ben niet zo bekend met de boeken, maar over welk boek hebben we het van ds Kort?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

ejvl schreef:Ik ben niet zo bekend met de boeken, maar over welk boek hebben we het van ds Kort?
De titel van dit topic is ook de titel van het boek. Ik denk niet dat hij nog meer boeken heeft geschreven.
edmund

Bericht door edmund »

Ik denk dat ds. Kort ook geen behoefte heeft om meer boeken te schrijven. Er is té over aan overjarig koren en als je dat hebt geproefd, dan smaakt dat hedendaagse niet meer!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

edmund schreef:Ik denk dat ds. Kort ook geen behoefte heeft om meer boeken te schrijven. Er is té over aan overjarig koren en als je dat hebt geproefd, dan smaakt dat hedendaagse niet meer!
Ik heb net het stukje van ds. Kort gelezen. (niet het boek, maat het stukje in het Kerkblad) Ook wat hij zegt
over 'onbewuste' of 'sluimerende' wedergeboorte.
Maar dat is wel iets anders als Lambertus Myseras bedoelt, en waarvan ik iets heb gezegd. Want dat laatste is
niet helemaal onbewust, maar de zaak van de persoonlijke toeëigening is zo groot, dat men dit niet durft
te geloven. Of dit dan ongeloof is? Of dat zonde is? Ja.. zou wel kunnen. Maar Thomas, was hij een ongelovige,
toen hij de eerste keer niet kon geloven? Ik noem het maat even als voorbeeld. Er is verschil tussen ongeloof en
ongeloof.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 15 okt 2012, 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
alias

Bericht door alias »

ejvl schreef:Ik ben niet zo bekend met de boeken, maar over welk boek hebben we het van ds Kort?
Het boek is hier -> te bestellen: http://www.tekstservicevermeulen.nl/Pag ... te_a1.html
Ik heb gehoord dat er één gemeente van zijn kerkverband het boek aan de leden heeft weggegeven!
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

alias schreef:
Het boek is hier -> te bestellen: http://www.tekstservicevermeulen.nl/Pag ... te_a1.html
Ik heb gehoord dat er één gemeente van zijn kerkverband het boek aan de leden heeft weggegeven!
Ik hoorde ook dat het boek voor wat onrust zorgt binnen de OGG. Klopt dat?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Wilhelm schreef:
alias schreef:
Ik hoorde ook dat het boek voor wat onrust zorgt binnen de OGG. Klopt dat?
Niet alleen in de OGG maar overal heerst onrust, en beslist niet alleen om dit boek.
Anderzijds heerst er een dodelijke gerustheid... en dan weet ik niet wat verkieslijker is...
edmund

Bericht door edmund »

De onrust kan niet groot genoeg zijn!

Het is écht te hopen dat dit een Reformatie teweegbrengt niet alleen binnen de OGGiN, maar binnen al de kerkverbanden in de rechterflank van onze gezindte.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

-DIA- schreef:[
Niet alleen in de OGG maar overal heerst onrust, en beslist niet alleen om dit boek.
Anderzijds heerst er een dodelijke gerustheid... en dan weet ik niet wat verkieslijker is...
Ik ben wel bang dat je nu spreekt uit onwetendheid DIA. Want zover ik het kan beoordelen, bestrijd ds Kort in dit boek de leer die jij voorstaat en in veel afgescheiden kerken geleerd wordt.
alias

Bericht door alias »

edmund schreef:De onrust kan niet groot genoeg zijn!

Het is écht te hopen dat dit een Reformatie teweegbrengt niet alleen binnen de OGGiN, maar binnen al de kerkverbanden in de rechterflank van onze gezindte.
Eén regel uit de verantwoording van ds. Kort wil ik hier bijvoegen: "De liefde sticht; we dienen elkaars behoud op het oog te hebben..."

Ik zou zeggen neem en lees!
edmund

Bericht door edmund »

-DIA- schreef:
edmund schreef:Ik denk dat ds. Kort ook geen behoefte heeft om meer boeken te schrijven. Er is té over aan overjarig koren en als je dat hebt geproefd, dan smaakt dat hedendaagse niet meer!
Ik heb net het stukje van ds. Kort gelezen. (niet het boek, maat het stukje in het Kerkblad) Ook wat hij zegt
over 'onbewuste' of 'sluimerende' wedergeboorte.
Maar dat is wel iets anders als Lambertus Myseras bedoelt, en waarvan ik iets heb gezegd. Want dat laatste is
niet helemaal onbewust, maar de zaak van de persoonlijke toeëigening is zo groot, dat men dit niet durft
te geloven. Of dit dan ongeloof is? Of dat zonde is? Ja.. zou wel kunnen. Maar Thomas, was hij een ongelovige,
toen hij de eerste keer niet kon geloven? Ik noem het maat even als voorbeeld. Er is verschil tussen ongeloof en
ongeloof.
Dia,

Thomas was daar al met een Drieënig God in Christus verzoend. Het ongeloof van Thomas doelt op de weg van Christus die door de discipelen nog niet goed werd verstaan.

Ds. Kort schrijft op blz. 150: "Wel kun je van de discipelen zeggen dat ze eerst nog niet in voldoende mate verstonden wat er in en na de dood van Christus zou gebeuren. Ze gaven steeds weer blijk van hun onbegrip. Pas toe de Heilige Geest was uitgestort, hebben ze daarin veel meer licht gekregen. In die zin kun je over het genadeleven van de Kerk zeggen dat sommige zaken voor hen onduidelijk kunnen zijn, omdat ze nog niet zo geoefend zijn. Maar in wat zij in wezen bezitten, zit alles begrepen wat nodig is om gekend te worden tot zaligheid. Maar ze moeten het allemaal nog beter leren verstaan. De wijze waarop dit geschiedt is geen systeem, maar wel een goede orde. In de orde des heils is het geen kwestie van een trap opklimmen, maar juist van minder worden, terwijl Christus méér wordt. Degenen die echt rechtvaardig voor God zijn, zijn de meest kleine mensen. Hoe meer ik van God ontvang, hoe kleiner ik word. Met hetgeen de Heere in je leven werkt en verklaart, gaat het er niet om dat je er wat mee wordt, maar het gaat een wonder voor je worden, alles wat je van God ontvangt."
Laatst gewijzigd door edmund op 15 okt 2012, 13:18, 2 keer totaal gewijzigd.
edmund

Bericht door edmund »

Wilhelm schreef:
Ik ben wel bang dat je nu spreekt uit onwetendheid DIA. Want zover ik het kan beoordelen, bestrijd ds Kort in dit boek de leer die jij voorstaat en in veel afgescheiden kerken geleerd wordt.
Dat klopt! Inderdaad bestrijdt hij de (remonstrantse) leer van de embryotheologie in de GG en GGiN en in zijn eigen kerkverband, de OGGiN.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

edmund schreef:
Wilhelm schreef:
Dat klopt! Inderdaad bestrijdt hij de (remonstrantse) leer van de embryotheologie in de GG en GGiN en in zijn eigen kerkverband, de OGGiN.
Er is zaterdag telefonisch over dit dit stukje (in het Kerkblad) iets gezegd. Ik heb huiswerk meegekregen. Ik zou het overdenken... En daarna zou hij er zijn gedachten over zeggen. Ik weet dat ik hierin niet vast sta, maar ik hoop er toch nog wat onderwijs over te ontvangen.
Jongere

Bericht door Jongere »

edmund schreef:Dat klopt! Inderdaad bestrijdt hij de (remonstrantse) leer van de embryotheologie in de GG en GGiN en in zijn eigen kerkverband, de OGGiN.
Ja, het is fijn dat er een grote Reformator opstaat tegen de remonstrantie in onze kringen. :nonnon
Gesloten