Ik zie het verband niet. Als je het als voorbereidend werk benoemt is het een voorbereidend werk van de Heilige Geest, niet van de mens die nergens toe in staat is.Tiberius schreef: Dat weet ik ook wel, ja.
De Dordtse Synode verwierp de dwalingen van die mensen al "3/4-4a. Dat de onwedergeboren mens niet eigenlijk noch geheellijk dood is in de zonde, of ontbloot van alle krachten tot het geestelijk goed; maar dat hij nog kan hongeren en dorsten naar de gerechtigheid en het leven, en offeren een offerande van een verslagen en gebroken geest, die Gode aangenaam is."
Of zouden die mensen in 2012 niet meer voorkomen?
Beroepingswerk discussie
- J.C. Philpot
- Berichten: 10335
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
Re: Beroepingswerk discussie
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Re: Beroepingswerk discussie
Nergens toe in staat, maar hij kan wel naar Jezus vluchten??J.C. Philpot schreef:Ik zie het verband niet. Als je het als voorbereidend werk benoemt is het een voorbereidend werk van de Heilige Geest, niet van de mens die nergens toe in staat is.Tiberius schreef: Dat weet ik ook wel, ja.
De Dordtse Synode verwierp de dwalingen van die mensen al "3/4-4a. Dat de onwedergeboren mens niet eigenlijk noch geheellijk dood is in de zonde, of ontbloot van alle krachten tot het geestelijk goed; maar dat hij nog kan hongeren en dorsten naar de gerechtigheid en het leven, en offeren een offerande van een verslagen en gebroken geest, die Gode aangenaam is."
Of zouden die mensen in 2012 niet meer voorkomen?
- J.C. Philpot
- Berichten: 10335
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
Re: Beroepingswerk discussie
We hadden het over "Maar toen mij Gods Geest al mijn schuld had ontdekt" (ik was waarschijnlijk niet duidelijk genoeg).Tiberius schreef:Nergens toe in staat, maar hij kan wel naar Jezus vluchten??J.C. Philpot schreef:Ik zie het verband niet. Als je het als voorbereidend werk benoemt is het een voorbereidend werk van de Heilige Geest, niet van de mens die nergens toe in staat is.Tiberius schreef: Dat weet ik ook wel, ja.
De Dordtse Synode verwierp de dwalingen van die mensen al "3/4-4a. Dat de onwedergeboren mens niet eigenlijk noch geheellijk dood is in de zonde, of ontbloot van alle krachten tot het geestelijk goed; maar dat hij nog kan hongeren en dorsten naar de gerechtigheid en het leven, en offeren een offerande van een verslagen en gebroken geest, die Gode aangenaam is."
Of zouden die mensen in 2012 niet meer voorkomen?
Het geloof (al is het toevluchtnemend) is uiteraard geen voorbereidend werk.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Re: Beroepingswerk discussie
Wat noem je dan wel het voorbereidend werk?J.C. Philpot schreef:We hadden het over "Maar toen mij Gods Geest al mijn schuld had ontdekt" (ik was waarschijnlijk niet duidelijk genoeg).Tiberius schreef:Nergens toe in staat, maar hij kan wel naar Jezus vluchten??J.C. Philpot schreef:Ik zie het verband niet. Als je het als voorbereidend werk benoemt is het een voorbereidend werk van de Heilige Geest, niet van de mens die nergens toe in staat is.Tiberius schreef: Dat weet ik ook wel, ja.
De Dordtse Synode verwierp de dwalingen van die mensen al "3/4-4a. Dat de onwedergeboren mens niet eigenlijk noch geheellijk dood is in de zonde, of ontbloot van alle krachten tot het geestelijk goed; maar dat hij nog kan hongeren en dorsten naar de gerechtigheid en het leven, en offeren een offerande van een verslagen en gebroken geest, die Gode aangenaam is."
Of zouden die mensen in 2012 niet meer voorkomen?
Het geloof (al is het toevluchtnemend) is uiteraard geen voorbereidend werk.
- J.C. Philpot
- Berichten: 10335
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
Re: Beroepingswerk discussie
Degenen die jij samenvaldrijvers noemt zullen "Maar toen mij Gods Geest al mijn schuld had ontdekt" daaronder verstaan.Tiberius schreef:Wat noem je dan wel het voorbereidend werk?
Derhalve lijkt me dat je met samenvaldrijvers bedoel:
"ontkennen dat er levendmaking is vóór de bewuste Christuskennis"
En niet:
Mensen die beweren, dat "Maar toen mij Gods Geest al mijn schuld had ontdekt" altijd in de tijd samenvalt met "nu ken ik die waarheid, zo diep als gewis, Dat Christus alleen mijn gerechtigheid is.", die noem ik samenvaldrijvers.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Re: Beroepingswerk discussie
Ik denk eerder het "ontdekken aan mijn schuld", niet "het ontdekt zijn aan".J.C. Philpot schreef:Degenen die jij samenvaldrijvers noemt zullen "Maar toen mij Gods Geest al mijn schuld had ontdekt" daaronder verstaan.Tiberius schreef:Wat noem je dan wel het voorbereidend werk?
Re: Beroepingswerk discussie
Ik houd het maar op 1 Johannes 5 vers 12: 12 "Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet". De kanttekeningen tekenen daar bij aan: "31) heeft, die heeftTiberius schreef:Ik denk eerder het "ontdekken aan mijn schuld", niet "het ontdekt zijn aan".J.C. Philpot schreef:Degenen die jij samenvaldrijvers noemt zullen "Maar toen mij Gods Geest al mijn schuld had ontdekt" daaronder verstaan.Tiberius schreef:Wat noem je dan wel het voorbereidend werk?
Dat is, met waar geloof heeft aangenomen, Joh. 1:12, die heeft de beginselen van het eeuwige leven reeds in dit leven, en heeft een zekere hoop dat hij het ook hiernamaals volkomen zal bezitten."
Ze verwijzen daarbij naar het woord van de Heere Jezus in Johannes 5 vers 24: "Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Die Mijn woord hoort, en gelooft Hem, Die Mij gezonden heeft, die heeft het eeuwige leven, en komt niet in de verdoemenis, maar is uit den dood overgegaan in het leven."
De enige toeleidende weg is dan de weg van je huis naar de kerk, waar het Woord verkondigd wordt. Al het anderen behoort tot het verborgene wat voor de Heere is en niet voor ons. Dat maakt heerlijk ontspannen.
Re: Beroepingswerk discussie
Nee, maar dat zeggen de samenvaldrijvers ook niet. Die zullen zeggen dat die voorafgaande werkingen geen hongeren en dorsten naar de gerechtigheid etc. zijn.Tiberius schreef:De Dordtse Synode verwierp de dwalingen van die mensen al "3/4-4a. Dat de onwedergeboren mens niet eigenlijk noch geheellijk dood is in de zonde, of ontbloot van alle krachten tot het geestelijk goed; maar dat hij nog kan hongeren en dorsten naar de gerechtigheid en het leven, en offeren een offerande van een verslagen en gebroken geest, die Gode aangenaam is."
Ook hier gaat het er maar weer om, hoe omschrijf je bepaalde zaken.
Re: Beroepingswerk discussie
Prima. Maar als je geen zin hebt om over theologische kwesties na te denken, heeft discussiëren op een forum niet zoveel zin.Ditbenik schreef:Ik houd het maar op 1 Johannes 5 vers 12: 12 "Die den Zoon heeft, die heeft het leven; die den Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet". De kanttekeningen tekenen daar bij aan: "31) heeft, die heeftTiberius schreef:Ik denk eerder het "ontdekken aan mijn schuld", niet "het ontdekt zijn aan".J.C. Philpot schreef:Degenen die jij samenvaldrijvers noemt zullen "Maar toen mij Gods Geest al mijn schuld had ontdekt" daaronder verstaan.Tiberius schreef:Wat noem je dan wel het voorbereidend werk?
Dat is, met waar geloof heeft aangenomen, Joh. 1:12, die heeft de beginselen van het eeuwige leven reeds in dit leven, en heeft een zekere hoop dat hij het ook hiernamaals volkomen zal bezitten."
Ze verwijzen daarbij naar het woord van de Heere Jezus in Johannes 5 vers 24: "Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Die Mijn woord hoort, en gelooft Hem, Die Mij gezonden heeft, die heeft het eeuwige leven, en komt niet in de verdoemenis, maar is uit den dood overgegaan in het leven."
De enige toeleidende weg is dan de weg van je huis naar de kerk, waar het Woord verkondigd wordt. Al het anderen behoort tot het verborgene wat voor de Heere is en niet voor ons. Dat maakt heerlijk ontspannen.
Re: Beroepingswerk discussie
Afgewezen schreef:Nee, maar dat zeggen de samenvaldrijvers ook niet. Die zullen zeggen dat die voorafgaande werkingen geen hongeren en dorsten naar de gerechtigheid etc. zijn.Tiberius schreef:De Dordtse Synode verwierp de dwalingen van die mensen al "3/4-4a. Dat de onwedergeboren mens niet eigenlijk noch geheellijk dood is in de zonde, of ontbloot van alle krachten tot het geestelijk goed; maar dat hij nog kan hongeren en dorsten naar de gerechtigheid en het leven, en offeren een offerande van een verslagen en gebroken geest, die Gode aangenaam is."
Ook hier gaat het er maar weer om, hoe omschrijf je bepaalde zaken.
De DL zelf zijn zo wijs(zie 3/4-13), pastoraal en Schriftuurlijk. Juist ook voor dode zondaren.
3/4-13. De wijze van deze werking kunnen de gelovigen in dit leven niet volkomenlijk begrijpen; ondertussen stellen zij zich daarin gerust, dat zij weten en gevoelen, dat zij door deze genade Gods met het hart geloven, en hun Zaligmaker liefhebben.
3/4-16. Doch gelijk de mens door den val niet heeft opgehouden een mens te zijn, begiftigd met verstand en wil, en gelijk de zonde, die het ganse menselijk geslacht heeft doordrongen, de natuur des mensen niet heeft weggenomen, maar verdorven en geestelijker wijze gedood; alzo werkt ook deze Goddelijke genade der wedergeboorte in de mensen niet als in stokken en blokken, en vernietigt den wil en zijn eigenschappen niet, en dwingt dien niet met geweld zijns ondanks, maar maakt hem geestelijk levend, heelt hem, verbetert hem, en buigt hem tegelijk lieflijk en krachtiglijk; alzo dat, waar de wederspannigheid en tegenstand des vleses tevoren ten enenmale de overhand had, daar nu een gewillige en oprechte gehoorzaamheid des Geestes de overhand begint te krijgen; waarin de waarachtige en geestelijke wederoprichting en vrijheid van onzen wil gelegen is. En tenware dat die wonderbaarlijke Werkmeester alles goeds in dezer voege met ons handelde, de mens zou ganselijk geen hoop hebben van uit den val te kunnen opstaan door zijn vrijen wil, waardoor hij zichzelven toen hij nog stond, in het verderf heeft gestort.
3/4-17. Gelijk ook die almachtige werking Gods, waardoor Hij dit ons natuurlijk leven voortbrengt en onderhoudt, niet uitsluit, maar vereist het gebruik der middelen, door welke God naar Zijn oneindige wijsheid en goedheid deze Zijn kracht heeft willen uitoefenen; alzo is het ook dat de voormelde bovennatuurlijke werking Gods, waardoor Hij ons wederbaart, geenszins uitsluit noch omstoot het gebruik des Evangelies, hetwelk de wijze God tot een zaad der wedergeboorte en spijze der ziel verordineerd heeft. Daarom dan, gelijk de apostelen en de leraars die hen zijn gevolgd, van deze genade Gods het volk godzaliglijk hebben onderricht, Hem ter eer, en tot nederdrukking van allen hoogmoed des mensen, en ondertussen nochtans niet hebben nagelaten, hen door heilige vermaningen des Evangelies te houden onder de oefening des Woords, der Sacramenten en kerkelijke tucht; alzo moet het ook nu verre vandaar zijn, dat diegenen, die anderen in de gemeente leren, of die geleerd worden, zich zouden vermeten God te verzoeken door het scheiden dier dingen, die God naar Zijn welbehagen heeft gewild dat te zamen gevoegd zouden blijven. Want door de vermaningen wordt de genade medegedeeld; en hoe vaardiger wij ons ambt doen, des te heerlijker vertoont zich ook de weldaad Gods, Die in ons werkt, en Zijn werk gaat dan allerbest voort. Welken God alleen toekomt, zo vanwege de middelen, als vanwege de zaligmakende vrucht en kracht daarvan, alle heerlijkheid in der eeuwigheid. Amen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Beroepingswerk discussie
De vraag is natuurlijk, wanneer zijn het nog voorafgaande werkingen. Wanneer iemand ontdekt is aan zichzelf en de eisen van Gods gerechtigheid voelt, in ieder geval niet meer. Dan is het een levendgemaakte zondaar die naar Christus gaat zoeken en vluchten. Dat zoeken en vinden kan kort zijn, kan drie dagen en drie nachten duren, maar ook langer.Afgewezen schreef:Nee, maar dat zeggen de samenvaldrijvers ook niet. Die zullen zeggen dat die voorafgaande werkingen geen hongeren en dorsten naar de gerechtigheid etc. zijn.Tiberius schreef:De Dordtse Synode verwierp de dwalingen van die mensen al "3/4-4a. Dat de onwedergeboren mens niet eigenlijk noch geheellijk dood is in de zonde, of ontbloot van alle krachten tot het geestelijk goed; maar dat hij nog kan hongeren en dorsten naar de gerechtigheid en het leven, en offeren een offerande van een verslagen en gebroken geest, die Gode aangenaam is."
Re: Beroepingswerk discussie
Niet te veel redeneren. De Schrift verbindt de kennis van Christus aan het geloof en de zaligheid, niet het zoeken van Christus.Tiberius schreef:De vraag is natuurlijk, wanneer zijn het nog voorafgaande werkingen. Wanneer iemand ontdekt is aan zichzelf en de eisen van Gods gerechtigheid voelt, in ieder geval niet meer. Dan is het een levendgemaakte zondaar die naar Christus gaat zoeken en vluchten. Dat zoeken en vinden kan kort zijn, kan drie dagen en drie nachten duren, maar ook langer.Afgewezen schreef:Nee, maar dat zeggen de samenvaldrijvers ook niet. Die zullen zeggen dat die voorafgaande werkingen geen hongeren en dorsten naar de gerechtigheid etc. zijn.Tiberius schreef:De Dordtse Synode verwierp de dwalingen van die mensen al "3/4-4a. Dat de onwedergeboren mens niet eigenlijk noch geheellijk dood is in de zonde, of ontbloot van alle krachten tot het geestelijk goed; maar dat hij nog kan hongeren en dorsten naar de gerechtigheid en het leven, en offeren een offerande van een verslagen en gebroken geest, die Gode aangenaam is."
Jij focust helemaal op de bekering van Saulus, moet je toch maar niet te veel doen. We weten niet precies wat er in Paulus is omgegaan. En bovendien was het ook nog een overgangstijd van OT naar NT (gelovigen in Christus ontvingen naderhand pas de Heilige Geest, een situatie die je later toch niet zó meer tegenkomt). Er konden aan de uitleg van deze geschiedenis wel eens meer haken en ogen zitten dan op het eerste gezicht lijkt.
Kort en goed: wat voor jou het einde van alle tegenspraak is, is het niet voor iedereen. Daarom geen sterk bewijs in deze discussie.
Re: Beroepingswerk discussie
Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid; want zij zullen verzadigd worden.
Of zou dat ook alleen voor de overgangstijd zijn?
Of zou dat ook alleen voor de overgangstijd zijn?
Re: Beroepingswerk discussie
Nu schakel je ineens over naar een ander Bijbelgedeelte. Daar zou ik best wat over kunnen zeggen, maar dat ga ik nu niet doen.Tiberius schreef:Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid; want zij zullen verzadigd worden.
Of zou dat ook alleen voor de overgangstijd zijn?
Re: Beroepingswerk discussie
Niet ineens, maar omdat je zelf overschakelde van levendmaking op zaligheid, en met de volgende uitspraak kwam: "De Schrift verbindt de kennis van Christus aan het geloof en de zaligheid, niet het zoeken van Christus."Afgewezen schreef:Nu schakel je ineens over naar een ander Bijbelgedeelte. Daar zou ik best wat over kunnen zeggen, maar dat ga ik nu niet doen.Tiberius schreef:Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid; want zij zullen verzadigd worden.
Of zou dat ook alleen voor de overgangstijd zijn?