Oproep Ds. W. Visscher en Peter Schalk

Gian

Re: Oproep Ds. W. Visscher en Peter Schalk

Bericht door Gian »

refo schreef:
Gian schreef:
freek schreef:
Gian schreef:
Uit deze vraag blijkt dat je niet weet wat de Gemeente is. Dan houd de discussie over deze dingen ook op.
Zwakke reactie. Als ik volgens jou iets niet weet in het kader van een discussie, dan leg je dat uit. Nu praat je in de categorie 'jij bent dom dus ik praat niet met je'.

Freek/refo, ik heb niet zo'n behoefte om opnieuw uit te leggen wat de Gemeente is. Efeze en Collosenzen zijn er duidelijk over. Mi is het de basis van de theologie van het nieuwe verbond. Dat is misschien een andere basis dat de meeste gereformeerde gebruiken dus twijfel ik ook aan het nut om dit weer uit te leggen.
Zouteloos.
Ok, voor jou een antwoord uit 2010;
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... t=#p417981

De Gemeente is het verborgen Koninkrijk van God. Verborgen voor de wereld en niet van deze wereld, maar uit deze wereld getrokken Gal.1vs4. De Gemeente is een hemels volk van priesters en koningen 1Petr.2vs9 (eerstelingen van het nieuwe verbond), met een hemelse roeping Hebr3vs1. Overal waar we de Gemeente op een aardse manier gaan institutionaliseren met bestuur, leden en verenigingen werkt dat scheiding en verdeeldheid omdat de Gemeente niet te organiseren is. Dat hoeft ook niet omdat de Geest de Gemeente leidt.
De Gemeente is een organisme, de Gemeente is één en alles wat ons hier scheidt is het gevolg van organiseren van die Gemeente door bestuur, klassen en rangen binnen de Gemeente en het uitsluiten adv confessies die bij de verschillende organisaties horen.
Dus om on-topic te blijven, als we als leden van de Gemeente een organisatie opzetten, of een stichting om in deze wereld te getuigen is dat een ander ding dan de Gemeente als Lichaam van Christus. Met het organiseren van het bijbels getuigenis heb ik uiteraard geen problemen, integendeel. Alleen noem het geen Kerk/Gemeente!
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
alias

Bericht door alias »

Gian schreef:_________________
Spr.15:5b ..blijmoedigheid maakt het leven tot een feest.
?
Simon

Bericht door Simon »

refo schreef:
Gian schreef:
freek schreef:
Gian schreef:
Uit deze vraag blijkt dat je niet weet wat de Gemeente is. Dan houd de discussie over deze dingen ook op.
Zwakke reactie. Als ik volgens jou iets niet weet in het kader van een discussie, dan leg je dat uit. Nu praat je in de categorie 'jij bent dom dus ik praat niet met je'.

Freek/refo, ik heb niet zo'n behoefte om opnieuw uit te leggen wat de Gemeente is. Efeze en Collosenzen zijn er duidelijk over. Mi is het de basis van de theologie van het nieuwe verbond. Dat is misschien een andere basis dat de meeste gereformeerde gebruiken dus twijfel ik ook aan het nut om dit weer uit te leggen.
Zouteloos.
Ik kom even Gian te hulp als je het niet erg vindt ;)

Het fundament van de Gemeente is uniek: "Want een ander fundament, dan dat er ligt, namelijk Jezus Christus, kan niemand leggen" (1 Korintiërs 3:11).

En Paulus heeft dat fondament mogen leggen, naar de genade Gods, die hem gegeven is.
(1Kor 3:10) wij bouwen daarop verder.

Ga heen, want deze is Mij een uitverkoren vat, om Mijn Naam te dragen voor de de heidenen, en de koningen, en de kinderen Israëls. Want Ik zal hem tonen, hoeveel hij lijden moet om Mijn Naam”. Hier zien we de wending in de geschiedenis komen: Paulus wordt niet alleen naar de Joden gestuurd, maar tevens naar de heidenen! We zien dat Paulus in het begin van zijn bediening inderdaad naar de Joden gaat, echter uiteindelijk wordt uit Gods Woord duidelijk dat Paulus’ voornaamste bediening richting de heidenen gaat.
(hand 9;15,16)

Als een en ander niet gereformeerd zou zijn, moeten we de genoemde verzen uit onze Bijbels scheuren.

Christus is "de eniggeboren Zoon van God" (Johannes 1:14,18; 3:16,18; Hebreeën 1:5; 1 Johannes 4:9). Hij is één Herder van één kudde (Johannes 10:16). "Hij is het hoofd van het lichaam, de gemeente" (Kolossenzen 1:18; Efeziërs 1:22,23). Christus houdt zijn lichaam in stand als hoofd van zijn gemeente (Efeziërs 5:23).

Er is "één lichaam" (Efeziërs 4:4). "Zo zijn wij, hoewel velen, één lichaam in Christus, maar ieder afzonderlijk leden ten opzichte van elkander" (Romeinen 12:5). Bij de verzoening met God door het kruis zijn wij "tot één lichaam verbonden" (Efeziërs 2:16). "Omdat het één brood is, zijn wij, hoe velen ook, één lichaam; wij hebben immers allen deel aan het ene brood" (1 Korintiërs 10:17). "Want door één Geest zijn wij allen tot één lichaam gedoopt" (1 Korintiërs 12:13). Het ene lichaam heeft "één Here, één geloof, één doop, één God en Vader van allen, die is boven allen en door allen en in allen" (Efeziërs 4:5,6).

De gemeente van Christus heeft een unieke identiteit met onveranderbare kenmerken.
Sommigen beweren dat de gemeente van Christus slechts een ideaal is dat nooit in werkelijkheid bereikt kan worden. Men spreekt van een "onzichtbare gemeente van Christus" die zou bestaan uit de ware gelovigen in de verschillende kerkgenootschappen, en van een "zichtbare gemeente" die volgens hen nooit meer dan een menselijk, historisch en cultureel verschijnsel kan zijn.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
refo

Bericht door refo »

En is de mening van Simon en Gian in overeenstemming (te brengen)?
Simon

Bericht door Simon »

refo schreef:En is de mening van Simon en Gian in overeenstemming (te brengen)?
met elkaar, bedoel je?
Het is trouwens geen mening, maar letterlijke schriftgedeelten die boven iedere mening verheven zijn, daar kunnen wij helemaal niets op aan te merken hebben, toch?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
refo

Bericht door refo »

Het zijn 2 meningen die allebei met Schriftgedeelten worden geïllustreerd.
Gian

Bericht door Gian »

alias schreef:
Gian schreef:_________________
Spr.15:5b ..blijmoedigheid maakt het leven tot een feest.
?
:tilt
is vers 15b
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Gian

Bericht door Gian »

refo schreef:Het zijn 2 meningen die allebei met Schriftgedeelten worden geïllustreerd.
Tja, is weer eens wat anders dan een belijdenisgeschrift.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Gian schreef:De Gemeente is het verborgen Koninkrijk van God. Verborgen voor de wereld en niet van deze wereld, maar uit deze wereld getrokken Gal.1vs4. De Gemeente is een hemels volk van priesters en koningen 1Petr.2vs9 (eerstelingen van het nieuwe verbond), met een hemelse roeping Hebr3vs1.
Wel grappig. Tot hier is het te volgen en ben ik het er mee eens. Toevallig is dit het gedeelte wat met de Bijbel is onderbouwd.
Overal waar we de Gemeente op een aardse manier gaan institutionaliseren met bestuur, leden en verenigingen werkt dat scheiding en verdeeldheid omdat de Gemeente niet te organiseren is.
Dit gedeelte ben ik het niet mee eens. En laat dit nu ook het gedeelte zijn dat niet onderbouwd is met een Bijbeltekst. Want uit de voorgaande teksten volgt niet dat "de Gemeente" geen uitwendige kant heeft. Dat heeft het, daar is de Bijbel en daar zijn de belijdenisgeschriften glashelder in.
Simon

Bericht door Simon »

Erasmiaan schreef:
Gian schreef:De Gemeente is het verborgen Koninkrijk van God. Verborgen voor de wereld en niet van deze wereld, maar uit deze wereld getrokken Gal.1vs4. De Gemeente is een hemels volk van priesters en koningen 1Petr.2vs9 (eerstelingen van het nieuwe verbond), met een hemelse roeping Hebr3vs1.
Wel grappig. Tot hier is het te volgen en ben ik het er mee eens. Toevallig is dit het gedeelte wat met de Bijbel is onderbouwd.
Overal waar we de Gemeente op een aardse manier gaan institutionaliseren met bestuur, leden en verenigingen werkt dat scheiding en verdeeldheid omdat de Gemeente niet te organiseren is.
Dit gedeelte ben ik het niet mee eens. En laat dit nu ook het gedeelte zijn dat niet onderbouwd is met een Bijbeltekst. Want uit de voorgaande teksten volgt niet dat "de Gemeente" geen uitwendige kant heeft. Dat heeft het, daar is de Bijbel en daar zijn de belijdenisgeschriften glashelder in.
''Grappig'' lijkt me weer een net iets te sarcastische benaming.
Dat is het nl helemaal niet.
Laat ik even helpen met de bijbelse onderbouwing :2 Kor 1:24
paulus komt niet naar Korinthe, want hij hij voert geen heerschappij over hun geloof, nee,zegt hij, wij zijn medwerkers aan uw BLIJDSCHAP, want door het geloof staat gij vast.

Waar scheuringen zijn, komen vervolgens EIGEN verenigingetjes, besturen, met vastomlegde regels en kaders.
Deze komen vervolgens te staan tussen God en de gelovige, deze mag niet meer naar overtuiging handelen, maar moet nu blindelings opvolgen en doen wat het bestuur, de synode, de raad, enz oplegt.
Ik denk dat Gian het zo bedoelt.
- Oswald Chambers -
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Handelingen 14:23: En toen zij in elke gemeente door het opsteken van de handen voor hen ouderlingen gekozen hadden en onder vasten gebeden hadden, droegen zij hen op aan de Heere, in Wie zij nu geloofden.

Er was dus in de bijbelse gemeenten in de begintijd wel sprake van een bestuur / raad, bestaande uit ouderlingen, die gekozen werden door de gemeente. Dat kun je institutionair noemen, maar is puur bijbels.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
refo

Bericht door refo »

J.C. Philpot schreef:Handelingen 14:23: En toen zij in elke gemeente door het opsteken van de handen voor hen ouderlingen gekozen hadden en onder vasten gebeden hadden, droegen zij hen op aan de Heere, in Wie zij nu geloofden.

Er was dus in de bijbelse gemeenten in de begintijd wel sprake van een bestuur / raad, bestaande uit ouderlingen, die gekozen werden door de gemeente. Dat kun je institutionair noemen, maar is puur bijbels.
Natuurlijk waren er destijds ouderlingen.
Dat wil weer niet zeggen dat er ook een raad der kerk was, die geheime besluiten nam voor de gemeente.
Alles gebeurde in de openbaarheid. De kandidaatstelling, de verkiezing, en eenmaal aangesteld de vermaningen, de besluiten.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

refo schreef:Natuurlijk waren er destijds ouderlingen.
Dat wil weer niet zeggen dat er ook een raad der kerk was, die geheime besluiten nam voor de gemeente.
Alles gebeurde in de openbaarheid. De kandidaatstelling, de verkiezing, en eenmaal aangesteld de vermaningen, de besluiten.
Ik lees niet dat alles in de openbaarheid plaatsvond. Ook toen zal bij vermanen de volgorde van Mattheüs 18:15-18 (dus niet gelijk in de openbaarheid) zijn betracht.

Desalniettemin ben ik een voorstander van openheid en transparantie. Maar dat staat volgens mij los van de discussie of een gemeente ook een organisatorische kant heeft.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Simon

Bericht door Simon »

refo schreef:
J.C. Philpot schreef:Handelingen 14:23: En toen zij in elke gemeente door het opsteken van de handen voor hen ouderlingen gekozen hadden en onder vasten gebeden hadden, droegen zij hen op aan de Heere, in Wie zij nu geloofden.

Juist.
In de openbaarheid.
Paulus schrijft in zijn brief aan Korinthe precies hoe het moet gaan tijdens de samenkomsten.
(1Kor 14:26-40)
Waarom keren we niet terug naar wat ons daar geleerd en verteld wordt?
Opvallend is dat meer dan 1 het woord voeren, maar niet tegelijk, en beoordeeld MOETEN worden .
- Oswald Chambers -
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

refo schreef:

Ik geloof helemaal niet dat alles in de openbaarheid gebeurde. Wij weten er het een en ander van omdat de Heilige Geest er iets van in Zijn Woord heeft laten opschrijven. Maar niet omdat iedereen die wilde er gewoon bij was! Dat lijkt me wel een heel suggestieve manier van de (Bijbelse) geschiedenis weergeven.
Plaats reactie