Welke muziek beluister je nu? [7]

Johann Gottfried Walther

Re: Welke muziek beluister je nu? [7]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Sommigen nemen de aanduidingen van de componist zelf, die bij Mendelssohn heel duidelijk zijn, gewoon niet serieus.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Johann Gottfried Walther schreef:Sommigen nemen de aanduidingen van de componist zelf, die bij Mendelssohn heel duidelijk zijn, gewoon niet serieus.
Ook Mendelssohn had te maken met ruimten met zes seconden galm en met droge ruimten...
~~Soli Deo Gloria~~
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Hendrikus schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Sommigen nemen de aanduidingen van de componist zelf, die bij Mendelssohn heel duidelijk zijn, gewoon niet serieus.
Ook Mendelssohn had te maken met ruimten met zes seconden galm en met droge ruimten...
60 kwart noten per minuut is geen 90.
Er is een wijze waarop zijn muziek het beste klinkt.
En dat is spelen zoals hij het bedoeld heeft.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Johann Gottfried Walther schreef:
Hendrikus schreef:
60 kwart noten per minuut is geen 90.
Smaken verschillen toch?
Wat Mendelssohn het mooiste vond, hoef ik toch niet het mooiste te vinden (overigens vind ik Mendelssohns muziek van een buitengewone schoonheid).

En dan heb je ook nog allerlei omgevingsfactoren van muziekinstrumenten (nieuwe technieken), ruimtes, volume.
En het is ook de vraag of Mendelssohn dat zelf wel zo wilde. Hoe speelde hij zelf muziek van anderen, is daar iets over bekend?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
François Turretini

Bericht door François Turretini »

Johann Gottfried Walther schreef: 60 kwart noten per minuut is geen 90.
Zette Mendelssohn zelf de '60 kwart noten per minuut' erbij? Bij alle piano muziek uit die tijd die ik heb gespeeld, inclusief die van Mendelssohn, staat alleen maar een Italiaans woord om het tempo aan te geven (allegro, andante dat soort termen). Soms zie je wel eens de Italiaanse term en dan het aantal kwart noten per minuut tussen haakjes erachter, maar ik vermoed dat dat er soms door de uitgever bijgezet wordt.
Hendrikus schreef:Een metronoom is een onmuzikaal ding.
Dit ben ik met je eens. Mijn pianoleraar heeft me altijd verboden om met een metronoom te spelen.

Een keer toen ik in een stuk van Ravel een vervelend polyritme moest spelen, had ik heel hard geoefend om het ritme mooi strak te spelen. Toen ik het vervolgens perfect ritmisch voor mijn pianoleraar speelde, zei hij dat het wel mooi was dat ik het ingewikkelde ritme goed kon spelen, maar dat ik het nu zo ritmisch speelde dat je er een metronoom bij aan zou kunnen zetten. Dat mag natuurlijk niet. ;)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

François Turretini schreef:
Johann Gottfried Walther schreef: 60 kwart noten per minuut is geen 90.
Zette Mendelssohn zelf de '60 kwart noten per minuut' erbij? Bij alle piano muziek uit die tijd die ik heb gespeeld, inclusief die van Mendelssohn, staat alleen maar een Italiaans woord om het tempo aan te geven (allegro, andante dat soort termen). Soms zie je wel eens de Italiaanse term en dan het aantal kwart noten per minuut tussen haakjes erachter, maar ik vermoed dat dat er soms door de uitgever bijgezet wordt.
Hendrikus schreef:Een metronoom is een onmuzikaal ding.
Dit ben ik met je eens. Mijn pianoleraar heeft me altijd verboden om met een metronoom te spelen.

Een keer toen ik in een stuk van Ravel een vervelend polyritme moest spelen, had ik heel hard geoefend om het ritme mooi strak te spelen. Toen ik het vervolgens perfect ritmisch voor mijn pianoleraar speelde, zei hij dat het wel mooi was dat ik het ingewikkelde ritme goed kon spelen, maar dat ik het nu zo ritmisch speelde dat je er een metronoom bij aan zou kunnen zetten. Dat mag natuurlijk niet. ;)
http://www.raphaelwallfisch.com/trio.html

And by 'fast', you mean really fast. So much so that the correct metronome markings in the scherzo are rarely followed ... Yes, if you look at the score, Mendelssohn's metronome markings are very extreme. There's one in the First Trio that is almost impossible. We tried, and got pretty close ... but I don't think one should reallyy listen to it with a metronome! We don't, for a start, actually know how accurate Mendelssohn's metronome was, plus some composers got very over-excited in terms of metronome markings. And then you have to take into account the acoustics: if it's a wet acoustic with lots of reverb, you can't always hear all the notes if you play at Mendelssohn's tempos. The important thing is getting the character.
~~Soli Deo Gloria~~
TheC

Bericht door TheC »

tussen al dat klassieke geweld twee andere klassiekers van de Casting Crowns

Je moet er van houden, maar de teksten komen wel binnen vind ik.
Ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Casting Crowns - Stained Glass Masquerade & Who am I

http://www.youtube.com/watch?v=hAWKdg21peg

http://www.youtube.com/watch?v=7LLyunki43M&feature=fvsr
You were there in the struggle
You were there in the fight
You were there all the time
Geduld

Bericht door Geduld »

qua tekst vind ik dit één van de meest aansprekend bands uit Amerika.
Pijnlijk herkenbare teksten zitten erbij. Onlangs mogen meemaken hoe het
kan zijn als we onze maskers laten vallen, elkaar aankijken en van hart tot hart contact maken.
Zien dat je niet de enige bent die... en dan samen in gebed het bij God brengen.
let sin never hold true, that Love never broke through.
jakobmarin

Een gedeelte uit Verdi's Requiem
[youtube]pW1Uc-grcMs[/youtube]

Wat een geweldige emoties zit er in deze muziek! :super
-DIA-

Bericht door -DIA- »

jakobmarin schreef:Een gedeelte uit Verdi's Requiem
[youtube]pW1Uc-grcMs[/youtube]

Die man met die hoed heeft wel wat weg van William Hesketh Lever...
Laatst gewijzigd door -DIA- op 13 sep 2012, 16:13, 2 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
henriët

Bericht door henriët »

Mara schreef:
helma schreef:vandaag komt-ie :yahoo
beneden heb ik plavuizen; dat scheelt.
Boven was er net gezogen; dus dat kan nu wel wachten tot morgen
En wat krijg je er voor 1 Helma ?
Ik ben aan het sparen voor een Dyson (beetje duur :ouin )
Ik heb een Dyson, maar vind het een vervelende stofzuiger..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Jongere

Bericht door Jongere »

Dat wel, maar als je weet wat ze precies zingen, dan vergaat het luisterplezier mij altijd wel een beetje. Ik weet ook niet of het iets positiefs is, die ontwikkelingen in de uitbeelding van de 'Dies Irae' door de eeuwen heen.
Het is inderdaad op zichzelf wel heel mooie en indrukwekkende muziek.
jakobmarin

Jongere schreef:
Dat wel, maar als je weet wat ze precies zingen, dan vergaat het luisterplezier mij altijd wel een beetje. Ik weet ook niet of het iets positiefs is, die ontwikkelingen in de uitbeelding van de 'Dies Irae' door de eeuwen heen.
Het is inderdaad op zichzelf wel heel mooie en indrukwekkende muziek.
Je hebt gelijk, het gaat tenslotte wel over de oordeelsdag en dat is ook te horen in de muziek. Ook is het een gebed om genade. En dit alles verwoord op 13 eeuwse katholieke wijze.

Het verstilde begin van de Requiem is ook prachtig.

Wat overigens wel wat overeenkomsten heeft met de Kyrie van Puccini.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Vanavond naar het Gergiev-festival geweest, met het Choir of Kings College. Moooooii. Vooral Sumsion: They that go down to the sea in ships en Wesley: The wilderness.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Zita schreef:Vanavond naar het Gergiev-festival geweest, met het Choir of Kings College. Moooooii. Vooral Sumsion: They that go down to the sea in ships en Wesley: The wilderness.
Wow, daar had ik graag bij willen zijn...
Het zat er even niet in, helaas.
~~Soli Deo Gloria~~
Gesloten