Hendrikus schreef:Laat ik het zo zeggen: men zou er op z'n minst mee op moeten houden om zo'n slechte traditie als een kenmerk van rechtziingheid te beschouwen, want dat is natuurlijk de wereld op z'n kop.
Dat ben ik wel met je eens, daarom zeg ik ook, ik heb geen principiële bezwaren tegen sleutelen aan de psalmen. Op zich heb ik geen problemen met nieuwe berijmingen, of met wel of niet ritmisch zingen. Wat ik bedoel is dat er geen enkel probleem is als de gemeente graag niet ritmisch zingt. Teruggaan naar ritmisch, zoals het oorspronkelijk bedoelt is, levert dan alleen maar irritatie's op denk ik. Zonder dat je een probleem oplost, want er was geen probleem, want iedereen was het zo gewend en vond het prima.
Maar als het grootste deel van de gemeente liever ritmisch zingt, of de oude taal uit een oude berijming lastig vind, moeten ze vooral ritmisch zingen en een nieuwere berijming gebruiken. (Zo lang de nieuwere berijming inhoudelijk ook goed is natuurlijk.)
Ik ben zelf overigens helemaal niet op gegroeid in een reformatorische kerk, maar heb altijd de psalmen op de nieuwste berijming gezongen en ritmisch en relatief heel snel. Eigenlijk vind ik niet ritmisch psalmzingen erg eigenaardig, waarschijnlijk dus omdat ik er niet mee ben opgevoed, en het heeft ook niet mijn persoonlijke voorkeur, maar een beetje rommelen met de tradities van kerken waar ze altijd niet ritmisch hebben gezongen, lijkt mij ook niet wenselijk.
Maar laten we inderdaad maar niet een bepaalde manier van psalmzingen verheffen tot kenmerk van rechtzinnigheid......