Zondagsarbeid
Re: Zondagsarbeid
Simon,
Wat vindt jij dan van onderstaande vraag/antwoord van de Heidelberger Catechismus?
vr 91 Maar wat zijn goede werken?
A Alleen die uit waar geloof, naar de wet Gods, alleen Hem ter ere geschieden, en niet die op ons goeddunken of op menseninzettingen gegrond zijn.
Je zult het toch met ons eens zijn dat wij geroepen zijn goede werken te doen. De HC zegt dat goede werken "naar de wet Gods" geschieden. Dat betekent toch dat de 10 geboden opgevolgd moeten worden?
Wat vindt jij dan van onderstaande vraag/antwoord van de Heidelberger Catechismus?
A Alleen die uit waar geloof, naar de wet Gods, alleen Hem ter ere geschieden, en niet die op ons goeddunken of op menseninzettingen gegrond zijn.
Je zult het toch met ons eens zijn dat wij geroepen zijn goede werken te doen. De HC zegt dat goede werken "naar de wet Gods" geschieden. Dat betekent toch dat de 10 geboden opgevolgd moeten worden?
Naar de wet Gods is niet hetzelfde als naar de wet van Christus, welke niet langer de bediening des doods is, en dat was de wet van Mozes wél.WimA schreef:Simon,
''Want indien de bediening die veroordelingen brengt, heerlijkheid WAS, veel meer IS de bediening, die rechtvaardigheid brengt, overvloedig in heerlijkheid.
Leven wij nu onder het Oude of
onder het Nieuwe Verbond?
Is de Wet de leefregel voor de christen, of is dat de
opgestane Christus die wij hebben
aangedaan bij onze doop (Gal. 3:27)? De
heerschappij van de wet is geheel anders dan
het regime van de genade (Rom. 6:14). De
wet is slechts de tuchtmeester geweest tot op
Christus (Gal. 3:24).
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Je bent het dus niet eens met de Heidelberger Catechismus?Simon schreef:Naar de wet Gods is niet hetzelfde als naar de wet van Christus, welke niet langer de bediening des doods is, en dat was de wet van Mozes wél.WimA schreef:Simon,
''Want indien de bediening die veroordelingen brengt, heerlijkheid WAS, veel meer IS de bediening, die rechtvaardigheid brengt, overvloedig in heerlijkheid.
Het zijn geen goede manieren om een vraag met een wedervraag te beantwoorden.WimA schreef:Je bent het dus niet eens met de Heidelberger Catechismus?Simon schreef:Naar de wet Gods is niet hetzelfde als naar de wet van Christus, welke niet langer de bediening des doods is, en dat was de wet van Mozes wél.WimA schreef:Simon,
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Het was bedoeld als een verificatie of ik het eerdere antwoord goed begrepen had. Ik hecht belang aan het goed begrijpen van mijn mede forummers alvorens te reageren. En ik dacht te begrijpen dat je het niet eens bent met de Heidelberger Catechismus. Het is nu wel duidelijk zo.Simon schreef:Het zijn geen goede manieren om een vraag met een wedervraag te beantwoorden.WimA schreef:Je bent het dus niet eens met de Heidelberger Catechismus?
Ik begrijp nu ook dat je zonder problemen op dit forum actief kunt zijn. Liegen is immers iets oud testamentisch wat nu niet meer geld. Dus het onderschrijven van de forumregels kan - in jouw optiek - gewoon worden gedaan door een christen. Toch?
Zou je niet eens de Bijbel - en God - serieus gaan nemen?
* schudt het stof van zijn voeten en gaat verder....al weer wat geleerd....
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
- J.C. Philpot
Beste WimA,WimA schreef:Ik begrijp nu ook dat je zonder problemen op dit forum actief kunt zijn. Liegen is immers iets oud testamentisch wat nu niet meer geld. Dus het onderschrijven van de forumregels kan - in jouw optiek - gewoon worden gedaan door een christen. Toch?
Ik vind dit geen nette manier om te discusseren. Dit komt mij over als insinueren en suggereren. Jij bent niet degene die het hart van anderen kent.
Blijf bij de inhoud, en speel niet op de persoon.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Inhoudelijk kan geconstateerd worden - ondanks de telkens ontwijkende antwoorden van Simon - dat hij de Heidelberger Catechismus niet onderschrijft. Daarnaast stelt hij dat de 10 geboden niet meer geldig zijn in de Nieuw Testamentische bedeling. Ook dat is een inhoudelijke constatering. Feitelijk kan dus geconstateerd worden dat de onderschrijving van de forumregels op een leugen is gebaseerd. Dat heeft niets te maken met insinueren en suggereren. Ik ken idd het hart van anderen niet. Daarom dienen wij te letten op feiten.J.C. Philpot schreef:Beste WimA,WimA schreef:Ik begrijp nu ook dat je zonder problemen op dit forum actief kunt zijn. Liegen is immers iets oud testamentisch wat nu niet meer geld. Dus het onderschrijven van de forumregels kan - in jouw optiek - gewoon worden gedaan door een christen. Toch?
Ik vind dit geen nette manier om te discusseren. Dit komt mij over als insinueren en suggereren. Jij bent niet degene die het hart van anderen kent.
Dat heb ik gedaan. Dus de kritiek dat het "op de persoon" zou zijn is m.i. niet terecht.
Zonder iets af te willen doen aan de geldigheid van de individuele geboden is het misschien toch goed om nog eens de hoofsom van de wet hier neer te zetten volgens Mattheus 22:
37 En Jezus zeide tot hem: Gij zult liefhebben den Heere, uw God, met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand.
38 Dit is het eerste en het grote gebod.
39 En het tweede aan dit gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven.
40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.
37 En Jezus zeide tot hem: Gij zult liefhebben den Heere, uw God, met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand.
38 Dit is het eerste en het grote gebod.
39 En het tweede aan dit gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven.
40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.
Dit hadden wij afgelopen vakantie ook. Al was het bij ons all-inclusive. We hebben toen beide zondagen gevast. We hebben er lang over nagedacht en gediscussieerd. Toch voelde niet eten ook niet goed omdat de Joden op de sabbat nooit mochten vasten omdat het een feestdag was. (ongewijde bronnen). Daarnaast: wanneer je vindt dat iemand anders niet voor je mag koken, mag je dat zelf ook thuis niet. Wanneer iemand wel mag koken, mag je er dus ook in alle vrijheid gebruik van maken. Alleen heb ik dan moeite met alle overbodige entourage van uitgebeeid gedekte tafels, veel bedienden e.d. Wij vonden het ook een lastig dilemma.Mara schreef:Maar had of heb je nu gewetensbezwaar of niet?rekcor schreef:Ik was laatst in de VS, en kwam er toen zaterdagavond laat achter dat mijn hotel geen ontbijt/lunch/diner serveerde, en dat ik niets 'in huis' had. Heb toen op zondagochtend in een supermarkt wat te eten gekocht (Matt. 12:3). Toen bleek echter dat men in de kerk ook een ontbijt klaar had staan...
Later bleek dat ik me verrekend had in de terugvlucht: Ik dacht op zaterdagavond aan te komen, maar was de tijdzones vergeten als je naar het oosten vliegt...
Toen kwam ik erachter dat de zondag me nog steedsbezorgd: hoe er nu mee om te gaan?
Wij zaten ook eens met 2 kleine kinderen in een hotel (halfpension) en we konden helaas niet op rekening betalen, dus de lunch moesten we betalen. Dat was even niet waar we bij stilgestaan hadden. Door de weeks gingen we de hele dag weg nl., maar op zondag bleven we rond het hotel.
Zo overkomt je allemaal denk ik wel eens iets, waarop je vantevoren niet gerekend had.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Als gezonde volwassene kan het helemaal geen kwaad een lunch over te slaan, voor sommigen is dit nog goed ookvlinder schreef:Dit hadden wij afgelopen vakantie ook. Al was het bij ons all-inclusive. We hebben toen beide zondagen gevast. We hebben er lang over nagedacht en gediscussieerd. Toch voelde niet eten ook niet goed omdat de Joden op de sabbat nooit mochten vasten omdat het een feestdag was. (ongewijde bronnen). Daarnaast: wanneer je vindt dat iemand anders niet voor je mag koken, mag je dat zelf ook thuis niet. Wanneer iemand wel mag koken, mag je er dus ook in alle vrijheid gebruik van maken. Alleen heb ik dan moeite met alle overbodige entourage van uitgebeeid gedekte tafels, veel bedienden e.d. Wij vonden het ook een lastig dilemma.Mara schreef:Maar had of heb je nu gewetensbezwaar of niet?rekcor schreef:Ik was laatst in de VS, en kwam er toen zaterdagavond laat achter dat mijn hotel geen ontbijt/lunch/diner serveerde, en dat ik niets 'in huis' had. Heb toen op zondagochtend in een supermarkt wat te eten gekocht (Matt. 12:3). Toen bleek echter dat men in de kerk ook een ontbijt klaar had staan...
Later bleek dat ik me verrekend had in de terugvlucht: Ik dacht op zaterdagavond aan te komen, maar was de tijdzones vergeten als je naar het oosten vliegt...
Toen kwam ik erachter dat de zondag me nog steedsbezorgd: hoe er nu mee om te gaan?
Wij zaten ook eens met 2 kleine kinderen in een hotel (halfpension) en we konden helaas niet op rekening betalen, dus de lunch moesten we betalen. Dat was even niet waar we bij stilgestaan hadden. Door de weeks gingen we de hele dag weg nl., maar op zondag bleven we rond het hotel.
Zo overkomt je allemaal denk ik wel eens iets, waarop je vantevoren niet gerekend had.

Maar we hadden 2 kleine kindjes bij ons en ik gaf de jongste b.v. Dan kun je zomaar geen eten overslaan.
We hebben de soberste lunch besteld, wat simpele broodjes en een beker melk.
Ik mocht vroeger nooit een kaart op de postbus doen op vrijdag en zaterdag. Als iemand op maandag jarig was, werd de kaart of op donderdag of op die maandag gepost.
Wie staat hier nog bij stil?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Alsof er geen belangrijkere zaken zijn...Mara schreef:Als gezonde volwassene kan het helemaal geen kwaad een lunch over te slaan, voor sommigen is dit nog goed ookvlinder schreef:Dit hadden wij afgelopen vakantie ook. Al was het bij ons all-inclusive. We hebben toen beide zondagen gevast. We hebben er lang over nagedacht en gediscussieerd. Toch voelde niet eten ook niet goed omdat de Joden op de sabbat nooit mochten vasten omdat het een feestdag was. (ongewijde bronnen). Daarnaast: wanneer je vindt dat iemand anders niet voor je mag koken, mag je dat zelf ook thuis niet. Wanneer iemand wel mag koken, mag je er dus ook in alle vrijheid gebruik van maken. Alleen heb ik dan moeite met alle overbodige entourage van uitgebeeid gedekte tafels, veel bedienden e.d. Wij vonden het ook een lastig dilemma.Mara schreef:Maar had of heb je nu gewetensbezwaar of niet?rekcor schreef:Ik was laatst in de VS, en kwam er toen zaterdagavond laat achter dat mijn hotel geen ontbijt/lunch/diner serveerde, en dat ik niets 'in huis' had. Heb toen op zondagochtend in een supermarkt wat te eten gekocht (Matt. 12:3). Toen bleek echter dat men in de kerk ook een ontbijt klaar had staan...
Zo overkomt je allemaal denk ik wel eens iets, waarop je vantevoren niet gerekend had.![]()
Maar we hadden 2 kleine kindjes bij ons en ik gaf de jongste b.v. Dan kun je zomaar geen eten overslaan.
We hebben de soberste lunch besteld, wat simpele broodjes en een beker melk.
Ik mocht vroeger nooit een kaart op de postbus doen op vrijdag en zaterdag. Als iemand op maandag jarig was, werd de kaart of op donderdag of op die maandag gepost.
Wie staat hier nog bij stil?
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Nou, ik vind het wel degelijk relevant. Je kan wel overal een opposite-mening over hebben, maar onderbouw het aub een beetje.J.C. Philpot schreef:Beste WimA,WimA schreef:Ik begrijp nu ook dat je zonder problemen op dit forum actief kunt zijn. Liegen is immers iets oud testamentisch wat nu niet meer geld. Dus het onderschrijven van de forumregels kan - in jouw optiek - gewoon worden gedaan door een christen. Toch?
Het inhoudelijke punt is wel degelijk relevant. Hier op RF mag je bevraagd worden op datgene waarvoor je hebt getekend. Neemt niet weg dat de toonzetting een hoop doet en in dit geval wel iets vriendelijker had kunnen zijn.Erasmiaan schreef:Nou, ik vind het wel degelijk relevant. Je kan wel overal een opposite-mening over hebben, maar onderbouw het aub een beetje.J.C. Philpot schreef:Beste WimA,WimA schreef:Ik begrijp nu ook dat je zonder problemen op dit forum actief kunt zijn. Liegen is immers iets oud testamentisch wat nu niet meer geld. Dus het onderschrijven van de forumregels kan - in jouw optiek - gewoon worden gedaan door een christen. Toch?
Had inderdaad iets vriendelijker gekund, maar in eerste instantie vraagt WimA niet het onmogelijke van Simon, maar krijgt toch een vreemde reactie (geen vraag met een wedervraag beantwoorden).Mister schreef:Het inhoudelijke punt is wel degelijk relevant. Hier op RF mag je bevraagd worden op datgene waarvoor je hebt getekend. Neemt niet weg dat de toonzetting een hoop doet en in dit geval wel iets vriendelijker had kunnen zijn.Erasmiaan schreef:Nou, ik vind het wel degelijk relevant. Je kan wel overal een opposite-mening over hebben, maar onderbouw het aub een beetje.J.C. Philpot schreef:Beste WimA,WimA schreef:Ik begrijp nu ook dat je zonder problemen op dit forum actief kunt zijn. Liegen is immers iets oud testamentisch wat nu niet meer geld. Dus het onderschrijven van de forumregels kan - in jouw optiek - gewoon worden gedaan door een christen. Toch?