Kritiek op de HSV inhoudelijk gewogen
Re: Wat doen we vandaag ? [8]
Vanavond naar een GBS-dienst geweest van ds. B.J. van Boven.
Misschien een preek over OPENBARING 6 : 1-8?Afgewezen schreef:Vanavond naar een GBS-dienst geweest van ds. B.J. van Boven.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Nee, over Efeze 6:14a.-DIA- schreef:Misschien een preek over OPENBARING 6 : 1-8?Afgewezen schreef:Vanavond naar een GBS-dienst geweest van ds. B.J. van Boven.
En ja, de HSV moest het natuurlijk ook weer ontgelden.

Zo natuurlijk is dat niet, hoop ik.Afgewezen schreef:Nee, over Efeze 6:14a.-DIA- schreef:Misschien een preek over OPENBARING 6 : 1-8?Afgewezen schreef:Vanavond naar een GBS-dienst geweest van ds. B.J. van Boven.
Klopte het niet?Afgewezen schreef:Nee, over Efeze 6:14a.-DIA- schreef:Misschien een preek over OPENBARING 6 : 1-8?Afgewezen schreef:Vanavond naar een GBS-dienst geweest van ds. B.J. van Boven.
Het was een GBS-dienst.Mister schreef:Zo natuurlijk is dat niet, hoop ik.Afgewezen schreef:Nee, over Efeze 6:14a.-DIA- schreef:Misschien een preek over OPENBARING 6 : 1-8?Afgewezen schreef:Vanavond naar een GBS-dienst geweest van ds. B.J. van Boven.
De manier waarop was niet zo fijnzinnig. En om echt belangrijke verschillen ging het ook niet.WimA schreef:Klopte het niet?Afgewezen schreef:Nee, over Efeze 6:14a.-DIA- schreef:Misschien een preek over OPENBARING 6 : 1-8?Afgewezen schreef:Vanavond naar een GBS-dienst geweest van ds. B.J. van Boven.
Sja, dan nog hoop ik niet dat het 'natuurlijk' was. De tijd die gebruikt wordt om de HSV af te kraken zou stichtelijker gebruikt kunnen worden, dunkt me.Afgewezen schreef:Het was een GBS-dienst.
Als ik tijd heb zal ik het aangehaalde punt wel eens aankaarten. Want ik heb er nog wel wat vragen over. Tot nu toe ben ik van mening dat het niet zozeer ging om "afkraken" maar om het aanwijzen van de gevaren in de HSV zoals een oprecht prediker betaamt. Bovenstaande wat vooringenomen houding, blijkend uit woorden als: "afkraken, tijd kan stichtelijker worden gebruikt, etc. verbaast me. Zijn we nu al zover dat de HSV buiten alle kritiek wordt geplaatst?Mister schreef:Sja, dan nog hoop ik niet dat het 'natuurlijk' was. De tijd die gebruikt wordt om de HSV af te kraken zou stichtelijker gebruikt kunnen worden, dunkt me.Afgewezen schreef:Het was een GBS-dienst.
Nee, helemaal niet. Maar ik vraag me in alle oprechtheid af wat we er mee opschieten om steeds op de HSV te blijven katten. Natuurlijk zitten er vertaalkeuzes in de ongelukkig/fout zijn. Net zoals die in alle andere vertalingen ook in meerdere of mindere mate zitten.WimA schreef:Als ik tijd heb zal ik het aangehaalde punt wel eens aankaarten. Want ik heb er nog wel wat vragen over. Tot nu toe ben ik van mening dat het niet zozeer ging om "afkraken" maar om het aanwijzen van de gevaren in de HSV zoals een oprecht prediker betaamt. Deze wat vooringenomen houding verbaast me, zijn we nu al zover dat de HSV buiten alle kritiek wordt geplaatst?Mister schreef:Sja, dan nog hoop ik niet dat het 'natuurlijk' was. De tijd die gebruikt wordt om de HSV af te kraken zou stichtelijker gebruikt kunnen worden, dunkt me.Afgewezen schreef:Het was een GBS-dienst.
Nu gebruik je weer het woord "katten". Waarom toch? Het schriftwoord "Onderzoekt de Schriften" behelst ook het - naar vermogen - onderzoeken van de juiste vertalingen en de juiste betekenis.Mister schreef:Nee, helemaal niet. Maar ik vraag me in alle oprechtheid af wat we er mee opschieten om steeds op de HSV te blijven katten. Natuurlijk zitten er vertaalkeuzes in de ongelukkig/fout zijn. Net zoals die in alle andere vertalingen ook in meerdere of mindere mate zitten.WimA schreef:Als ik tijd heb zal ik het aangehaalde punt wel eens aankaarten. Want ik heb er nog wel wat vragen over. Tot nu toe ben ik van mening dat het niet zozeer ging om "afkraken" maar om het aanwijzen van de gevaren in de HSV zoals een oprecht prediker betaamt. Deze wat vooringenomen houding verbaast me, zijn we nu al zover dat de HSV buiten alle kritiek wordt geplaatst?Mister schreef:Sja, dan nog hoop ik niet dat het 'natuurlijk' was. De tijd die gebruikt wordt om de HSV af te kraken zou stichtelijker gebruikt kunnen worden, dunkt me.Afgewezen schreef:Het was een GBS-dienst.
M.i. is het niet zozeer katten of afkraken, maar in getrouwheid de gevaren van deze nieuwe vertaling aan blijven wijzen. Dat is ook de taak van een predikant.
En dan gaat het niet zozeer om ongelukkige of foutieve vertaalkeuzes, maar welbewuste verandering van de vertaalprincipes.
En dan gaat het niet zozeer om ongelukkige of foutieve vertaalkeuzes, maar welbewuste verandering van de vertaalprincipes.
Zouden we op een gegeven moment ook HSV diensten krijgen?
Het woord wat gebruikt wordt is ontgelden. Ik lees het als katten, maar dat hoeft natuurlijk niet. 
Sja, hoe lang blijf je bezig met die gevaren aanwijzen? Het mag genoegzaam bekend zijn dat de GBS iets heeft tegen de HSV. Moet dat dan steeds weer benadrukt worden? Ik hoop dat de genoemde zaken door de predikant niet alleen vanaf de preekstoel worden geventileerd, maar ook schriftelijk bij het HSV-bestuur kenbaar gemaakt worden. Dat lijkt me veel constructiever te zijn.

Sja, hoe lang blijf je bezig met die gevaren aanwijzen? Het mag genoegzaam bekend zijn dat de GBS iets heeft tegen de HSV. Moet dat dan steeds weer benadrukt worden? Ik hoop dat de genoemde zaken door de predikant niet alleen vanaf de preekstoel worden geventileerd, maar ook schriftelijk bij het HSV-bestuur kenbaar gemaakt worden. Dat lijkt me veel constructiever te zijn.
Tjonge, heb ik toch een HSV-discussie ontketend...