Bij begraven kist voorin de kerk

Mara

Re: Bij begraven kist voorin de kerk

Bericht door Mara »

Herman60 schreef:Mijn ouders zijn niet vanuit de kerk begraven maar vanuit de aula.
Met de kist voorin en een meditatie door de predikant.
Mijn ouders zelf zijn niet aangesproken, dat was helemaal geen punt van discussue.
Wel de kist laten zakken, ook dat vind ik erbij horen.
Ik ook. Maar de kist laten zakken, meteen als men zich om het graf heenschaart, of nadat de predikant zijn rede heeft gehouden?
Ook daar zijn verschillen heb ik gemerkt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Scotch

Bericht door Scotch »

Mara schreef:Ook laat niet iedereen de kist bedekken met een zwart kleed. Heeft dat nog een speciale functie? Ik heb daar eerder nog niet zo bij stilgestaan.
Om de dood te verkleden, misschien??

Als onze buren de kist bedekken met bloemen noemen we dat afkeurend verbloemen van de dood.

Andere reden kan ik me niet bedenken.
Herman60

Bericht door Herman60 »

Mara schreef:
Herman60 schreef:Mijn ouders zijn niet vanuit de kerk begraven maar vanuit de aula.
Met de kist voorin en een meditatie door de predikant.
Mijn ouders zelf zijn niet aangesproken, dat was helemaal geen punt van discussue.
Wel de kist laten zakken, ook dat vind ik erbij horen.
Ik ook. Maar de kist laten zakken, meteen als men zich om het graf heenschaart, of nadat de predikant zijn rede heeft gehouden?
Ook daar zijn verschillen heb ik gemerkt.

Als ik mij goed herinnert werdt eerst de kist gezakt en daarna nam de predikant nog het Woord en daarna wedr door mijn oudere broer een dankwoord uitgesproken.
Lourens

Bericht door Lourens »

Ik maakte een keer mee dat de kist boven het graf bleef staan.
Hoewel ik het zakken van de kist het moeilijkste moment vind, vind ik toch dat het hoort. Dan pas is het lichaam lichaam ter aarde besteld.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Lourens schreef:Ik maakte een keer mee dat de kist boven het graf bleef staan.
Hoewel ik het zakken van de kist het moeilijkste moment vind, vind ik toch dat het hoort. Dan pas is het lichaam lichaam ter aarde besteld.
Ja, dat heb ik ook wel meegemaakt. Maar als je dan vertrekt, heb je niet een begrafenis bijgewoond, vind ik.
~~Soli Deo Gloria~~
Mara

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef:
Lourens schreef:Ik maakte een keer mee dat de kist boven het graf bleef staan.
Ja, dat heb ik ook wel meegemaakt. Maar als je dan vertrekt, heb je niet een begrafenis bijgewoond, vind ik.
De confrontatie niet aandurven denk ik. Er wordt veel "verbloemd" tijdens begrafenissen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie