Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Simon

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Simon »

Desiree schreef:Wij hadden gisteren een goede dag. Naam van de Ds zal ik maar niet noemen.

Joh 21: vers 18 en 19.
Hij ging hiermee in op de oproep om de verdrukte kerk te gedenken, deze zondag(morgen.)

Joh 21: vers 20 en 24.
Thema: omgang met God
Met psalm op het laatst 68:2.

Ik heb me verbaasd hoe de ds in staat was (gemaakt) om echt te vermanen, troosten, stichten etc. En dat voor iedereen in de kerk. We hebben er beiden veel aan gehad. Zijn de Heere erg dankbaar.
Is het niet jammer (en voor mij onverklaarbaar)dat je om bepaalde redenen de naam van een goede leraar niet vermeldt?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Mara

Bericht door Mara »

Dat doet er toch niet toe Simon?
Het gaat niet om de boodschapper, maar om de boodschap!

Ik weet zo'n beetje in welke kerken sommige forummers gaan en het valt mij op dat in de traditionelere (rechtsere) kerken echt 3 punten worden behandeld. Dat is iets wat ik steeds meer ga missen.
We horen een thema en dat is het.
Is het soms te moeilijk, het preken zoals dat bij ons een tiental jaren geleden nog werd gehoord en een enkele keer door een oudere dominee wordt gedaan? Wordt dat niet geleerd tijdens de studie?
Net zoals sommige Bijbelboeken nauwelijks of niet behandeld worden. En sommige teksten heel vaak.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-

Bericht door -DIA- »

VANAVOND GING BIJ ONS VOOR DS. B.J. VAN BOVEN

Ik noem eerst de in de dienst gezongen psalmen

Psalm 119:45
O Heer', Uw woord bestaat in eeuwigheid,
Daar 't hemelheir zich schikt naar Uw bevelen;
In Uwe trouw, zo gunstig toegezeid,
Zal elk geslacht, ja ,t eind der eeuwen delen;
Deez, aard' is hecht door Uwe hand bereid;
Haar stand blijft vast, al wisslen haar tonelen.

Psalm 45:2,3
Gord, gord, o Held, uw zwaard aan uwe zijde,
Uw blinkend zwaard, zo scherp gewet ten strijde.
Vertoon uw glans, vertoon uw majesteit;
Rijd zegenrijk in uwe heerlijkheid
Op 't zuiv're woord der waarheid ; rijd voorspoedig,
En heers alom rechtvaardig en zachtmoedig;
Uw rechterhand zal 't Goddlijk rijk behoen,
En in den krijg geduchte daden doen.

Uw pijlen, fel van uwen boog gedreven,
Zijn scherp, en doen gehele volken beven;
Zij vellen neer wat uw vermogen tart,
En dringen diep in 's vijands wreevlig hart.
Gij zult, o God, in eeuwigheid bekleden,
Den vasten troon van uw gerechtigheden.
De rijksstaf, dien uw hoge Majesteit
In 't Godsrijk zwaait, heerst met rechtmatigheid.

Psalm 12:6,7
Des Heeren woord is rein, en al Zijn spreken
Is zuiver, als het allerfijnst metaal;
Nooit is het schuim van 't zilver zo geweken;
Schoon in den kroes gelouterd zevenmaal.

Gij zult Uw volk, in bange tegenspoeden,
Hoe 't ga, o Heer', bewaren door Uw kracht;
Uw arm zal hen in eeuwigheid behoeden,
Voor dit verdraaid en wrevelig geslacht

Psalm 90:7
Wie kent Uw toorn, wie zijn geduchte krachten?
Wie vreest dien recht geduchtste Macht der machten?
Leer ons den tijd des levens kostlijk achten,
Opdat ons hart de wijsheid moog' betrachten.
Keer weder Heer', Uw gunst koom' ons te sta.
Hoe lang ontzegt G' Uw knechten Uw gena?

De tekst was uit
OPEBARING 6 vers 1 t/m 8
En ik zag, toen het Lam een van de zegelen geopend had, en ik hoorde een uit de vier dieren zeggen, als een stem van een donderslag: Kom en zie!
En ik zag, en ziet, een wit paard, en Die daarop zat, had een boog; en Hem is een kroon gegeven, en Hij ging uit overwinnende, en opdat Hij overwonne!
En toen Het het tweede zegel geopend had, hoorde ik het tweede dier zeggen: Kom en zie!
En een ander paard ging uit, dat rood was; en dien, die daarop zat, werd macht gegeven den vrede te nemen van de aarde; en dat zij elkander zouden doden; en hem werd een groot zwaard gegeven.
En toen Het het derde zegel geopend had, hoorde ik het derde dier zeggen: Kom en zie! En ik zag, en ziet, een zwart paard, en die daarop zat, had een weegschaal in zijn hand.En ik hoorde een stem in het midden van de vier dieren, die zeide: Een maatje tarwe voor een penning, en drie maatjes gerst voor een penning; en beschadig de olie en den wijn niet.
En toen Het het vierde zegel geopend had, hoorde ik een stem van het vierde dier, die zeide: Kom en zie!En ik zag, en ziet, een vaal paard, en die daarop zat, zijn naam was de dood; en de hel volgde hem na. En hun werd macht gegeven om te doden tot het vierde deel der aarde, met zwaard, en met honger, en met den dood, en door de wilde beesten der aarde.

Wie zal bestaan?

Daar begond ds. mee… Een zeer aangrijpende dienst.
Ik hoorde de diest via de kerktelefooon
Ik hoorde wel dat er een in zeer ernstige toestand naar het ziekenhuis was gebracht.
Ds. bad ernstig. Hij wist niet of de man nog in leven was.

Nu weet ik het nog niet. Er is niemand te bereiken. Ik weet intussen dat het mijn vriend betreft…. Verder weet ik nog niets

Ds. Van Boven sprak ernstig over
HET WOORD GODS,
n.a.v. bovenstaande tekst.
4 punten:
1. De kracht van het Woord Gods
2. De verklaring door het Woord Gods
3. Honger naar het Woord Gods
4. De ernst in het Woord Gods

Het uitleiddedend orgelspel trof me ook.
Heel eerbiedig: Psalm 79

Het is te hopen de mijn vriend nog in het land der levenden mag zijn.
Misschien is het te begrijpen dat ik hier zeer aangeslagen door ben.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Nog niets gehoord. En niemand te bereiken. Het lijkt niet goed...
huisman

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:Nog niets gehoord. En niemand te bereiken. Het lijkt niet goed...

Zie hij bid..De HEERE is wel bereikbaar. Sterkte
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Desiree

Bericht door Desiree »

Bij ons was er een gastpredikant.

Het ging over handelingen 3 voornamelijk over vers 25.

Het was SV dus ik zal SV citeren.

Gijlieden zijt kinderen der profeten en des verbonds, hetwelk God met onze vaderen opgericht heeft, zeggende tot Abraham: En in uw Zaad zullen alle geslachten der aarde gezegend worden.

Puntenverdeling was ongeveer zo. Kinderen der profeten, kinderen des verbonds, kinderen van God.

Je moest een soort door de regels heenprikken.. achter de woorden zaten weer woorden.. interessant. Het klonk richting christelijk gereformeerd. Stiekum zie ik daar heel veel in.

Ik houd van een positieve benadering van het evangelie... het blijft toch de blijde boodschap... Hoe schoner God wordt gepreekt, hoe viezer je zelf bent.. hoe meer je van de Heere gaat houden. Zijn liefde, die begrijp je als mens nooit. En dat dan ook voor de kinderen... vooruit al beloofd door God. Op het erf van de kerk.... toch de middelijke weg om uit te zien en te mogen verwachten dat kinderen de Heere zullen leren kennen.

Maar uit de kerk kreeg ik te horen van een ouder lief persoon dat ik altijd de vrolijke christen ben.. Het is ook wel zo. Ik wil altijd veel stoelen bij het Heilig Avondmaal... hoewel ikzelf pijnlijk genoeg altijd naast een lege stoel zit. Maar we hebben met een God te maken, die zal doen wat Hij heeft beloofd. Wie is toch de Heere..

Tja, voetbal hier in Nederland, is dan wel helemaal weg. Ik was ook wel beniewd hoor.. ik blijf een mens.. maar met de Heere is niets en niemand te vergelijken.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Desiree

Bericht door Desiree »

Dia, ik wens jou en je vriend natuurlijk het beste toe. Sterkte.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

-DIA-

Bericht door -DIA- »

Desiree schreef:Dia, ik wens jou en je vriend natuurlijk het beste toe. Sterkte.

Dank je.
Hij leeft nog, het was een hartstilstand.
Wel is hij zeker de eerste maanden uit de roulatie.
Maar het was al een opluchting dat ik vanmorgen hoorde dat hij nog leefde.
Da Capo

Bericht door Da Capo »

Beide diensten over Exechiël 47 en kort samengevat: 's morgens over de bevindingen van Gods kinderen
's Middags over het werk van God de Heilige Geest.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Jacobse

Bericht door Jacobse »

Ezechiël 47, genoemd hierboven, met daarbij wat de inhoud van de prediking er over daar was.
Die zou evenwel ook bepaald anders kunnen zijn dan enigerlei vergeestelijking. Hoofdstuk 47 sluit aan op hoofdstuk 37 en volgende. Hoofdstuk 37 beschrijft het herstel van Israël als volk, door het weer in het land Kanaän samengebracht worden door God van de twee stammen en van de tien stammen. De hoofdstukken er na beschrijven tot in detail hoe het zal gaan om de tempel te herbouwen en weer in te richten. Hoofdstuk 47 spreekt van een uitwerking van het weer aanwezig zijn van die tempel, doordat de tempelbeek daar ontspringt; Openbaring 22 geeft dat nog uitgebreider aan en gaat eens te meer in op de heerlijkheid en aanbiddelijkheid van de Heere Zelf daarbij. Ezechiël zelf, laatste hoofdstuk, laatste vers, geeft aan dat de naam van de stad ( Jerusalem ) voortaan zal zijn: de Heere is aldaar.
Daar gaat het dan ook om: De Heere en Zijn volk Israël, de Heere en Jerusalem, de Heere de Koning der koningen en de Heer der Heren voor Wie eens alle knie zich zal buigen en alle tong Hem zal belijden. Hem, die het werk der verzoening door de Heere Jezus Christus heeft klaargelegd van voor de grondlegging der wereld, de Heer Jezus Christus Die het heeft volbracht, de Heilige Geest Die uitgaat wereldwijd en oproept om te komen tot Hem om behouden te worden. Hem komt toe alle eer en lof en aanbidding .
Op die dag zal de Heere EEN zijn, en Zijn Naam EEN; en HIJ zal Koning zijn over de ganse aarde; Zacharia laatste hoofdstuk.
De ganse schepping wacht met reikhalzend verlangen op die jongste dag; met de onmetelijk grote glorie van Vader en Zoon en Heilige Geest op die Grote Morgen.
Jacobse.
-DIA-

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door -DIA- »

Morgendienst:
Inleidend orgelspel
Stil gebed
Votum en groet
Openingspsalm:
Ps. 143:3,8
Lezing Decaloog
Psalm 119:72
Schriftlezing:
Jesaja 42:5-17
Gebed
Collectepsalm:
Ps. 146:3,6
Preek
JESAJA 42:16
En Ik zal de blinden leiden door den weg, dien zij niet geweten hebben, Ik zal ze doen treden door de paden, die zij niet geweten hebben; Ik zal de duisternis voor hun aangezicht ten licht maken, en het kromme tot recht; deze dingen zal Ik hun doen, en Ik zal hen niet verlaten.
DE BELOFTE VAN VERLOSSING
1. Wie de belofte spreekt
2. Wie de belofte betreft
3. Wat de belofte inhoudt
4. Wat de belofte bevestogd
Tussenzang: Ps. 25:4
Dankgebed
Slotzang: Ps. 138:4

Middagdienst:
Leesdienst met een preek van ds. A.W. Verhoef
Pslamen:
Ps. 5:4,12
Ps. 111:4,5,6
Ps. 106:26
Ps. 139:10
Preek over:
JOZUA 14 : 13
Toen zegende hem Jozua, en hij gaf Kaleb, den zoon van Jefunne, Hebron ten erfdeel.
HET FEIT DAT GOD ZIJN BELOFTEN GENADIG VERVULT
a. Kalebs pleitgrond
b. Kalebs vraag
c. Jozus geeft Gods zegen
d. Gods gave

Avonddienst:
Psalmen:
Ps. 131:3,4
Ps. 94:7,8
Ps. 37:3
Ps. 3:3
Preek over
ZONDAG 10 vr./antw. 27-28
IK GELOOF IN DE VOORZIENIGHEIDN DES VADERS
1. De kennis van de voorzienigheid
2. De pnderwerping aan bij de voorzienigheid
3. De overgave aan de voorzienigheid\
4. De rust in de voorzienigheid
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Wij hadden twee leespreken: van ds. van Eckeveld over 'ontwaakt gij die slaapt' en van Wulfert Floor over 'de tijd is voorts kort'.
Mara

Bericht door Mara »

Anker schreef:Wij hadden twee leespreken: van ds. van Eckeveld over 'ontwaakt gij die slaapt' en van Wulfert Floor over 'de tijd is voorts kort'.
In hoeveel kerken wordt regelmatig W. Floor nog gelezen eigenlijk?
Als wij preeklezen hebben is dat vaak van nog levende predikanten, die volop voorgaan.
Ik vind het jammer, maar de k.r. is van mening dat mensen wegblijven als het te oud en te stoffig zou zijn.
Vooral de jeugd niet meer aanspreekt.
Maar op deze manier raken ze helemaal vervreemd van het gedachtengoed.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Mara schreef:
Anker schreef:Wij hadden twee leespreken: van ds. van Eckeveld over 'ontwaakt gij die slaapt' en van Wulfert Floor over 'de tijd is voorts kort'.
Als wij preeklezen hebben is dat vaak van nog levende predikanten, die volop voorgaan.
Ik vind het jammer, maar de k.r. is van mening dat mensen wegblijven als het te oud en te stoffig zou zijn.
Het is een bijzonder indringende, leerzame preek, de preek van Wulfert Floor. Totaal niet moeilijk en juist wel aansprekend. Ik hoop dat ze veel gelezen worden.
Marieke

Bericht door Marieke »

Mara schreef:
Nou, daar hoef je bij Wulfert Floor niet bang voor te zijn, die preken zijn hoogst actueel.
Gesloten