Jongerenavond Doorn

albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Jongerenavond Doorn

Bericht door albion »

eilander schreef:Gelukkig dat de zondagse eredienst boven een jij-daaravond gaat...

Onlangs nog maakte ik het mee dat zeer rechtse mensen beweerden dat er in andere kerkverbanden dan het hunne al snel "verdoezelend" over de hel wordt gesproken.
En dat trek jij in twijfel?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Jongerenavond Doorn

Bericht door eilander »

albion schreef:
eilander schreef:Gelukkig dat de zondagse eredienst boven een jij-daaravond gaat...

Onlangs nog maakte ik het mee dat zeer rechtse mensen beweerden dat er in andere kerkverbanden dan het hunne al snel "verdoezelend" over de hel wordt gesproken.
En dat trek jij in twijfel?
Nu ik dit zo algemeen geformuleerd heb, begrijp ik je vraag. Ik denk dat er vaak of helemaal niet óf verdoezelend gesproken wordt over de hel.

Ik ga niet verder in op deze concrete situatie, maar in die situatie trok in dat sterk in twijfel, ja. Niet alleen in het oud-gereformeerde kerkverband wordt op een bijbelse manier over de hel gesproken. Dat weet ik uit eigen ervaring.
En - on-topic - ik sprak mijn blijdschap erover uit dat ook een onderwerp als dit op de jongerenavond is behandeld.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23901
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Jongerenavond Doorn

Bericht door refo »

eilander schreef:Gelukkig dat de zondagse eredienst boven een jij-daaravond gaat...

Ik heb deze avond niet beluisterd of bekeken. Maar positief is wel dat ook een onderwerp als "de hel" wordt behandeld. Onlangs nog maakte ik het mee dat zeer rechtse mensen beweerden dat er in andere kerkverbanden dan het hunne al snel "verdoezelend" over de hel wordt gesproken.
In zeer rechtse kerken wordt er ook niet veel tot niet over gesproken.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11436
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Jongerenavond Doorn

Bericht door Mister »

refo schreef:
eilander schreef:Gelukkig dat de zondagse eredienst boven een jij-daaravond gaat...

Ik heb deze avond niet beluisterd of bekeken. Maar positief is wel dat ook een onderwerp als "de hel" wordt behandeld. Onlangs nog maakte ik het mee dat zeer rechtse mensen beweerden dat er in andere kerkverbanden dan het hunne al snel "verdoezelend" over de hel wordt gesproken.
In zeer rechtse kerken wordt er ook niet veel tot niet over gesproken.
Volgens mij wordt het dan wel genoemd, maar niet verder uitgewerkt.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Jongerenavond Doorn

Bericht door helma »

12-1-2012 - Ds. B. van Leeuwen
Bekeert u en geloof het evangelie
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Jongerenavond Doorn

Bericht door helma »

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9016
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Jongerenavond Doorn

Bericht door J.C. Philpot »

helma schreef:Grazen bij Jijdaar....



http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/189 ... -jij-daar-
Mooie en open reactie van ds. van de Kamp!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Jongerenavond Doorn

Bericht door Luther »

J.C. Philpot schreef:
helma schreef:Grazen bij Jijdaar....



http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/189 ... -jij-daar-
Mooie en open reactie van ds. van de Kamp!
Absoluut. Zeer lezenswaardig! (De vraag ook trouwens.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Jongerenavond Doorn

Bericht door Gian »

Als predikant zou ik blij zijn als mijn jongeren naar Jijdaar gaan, en niet het uitgaansleven bezoeken. Waarom wordt jijdaar zo vaak tegenover de thuisgemeente gezet? Het is toch prima dat het allebei kan? Jongeren gaan graag op pad. Als er bij de gezelligheid en goede sfeer ook een goed woord is, wat is dan nog het probleem? Mag het niet gezellig zijn? Is saai en sober de voorwaarde om het Woord te brengen?
Op een forum/chat kan het ook gezellig zijn. De kans dat er op een forum dwalingen zijn is misschien nog wel groter. Waarom wordt er dan nooit tegen de fora's gewaarschuwd? Trouwens, misschien is het wel goed dat er dwalingen zijn. Dat vraagt om bezinning en bijbelstudie!
Want het kan een mooi antwoord van de ds. zijn, eigenlijk is het gewoon een negatief advies. Er zijn weer zorgen om sfeer, ambiance ect. In andere kringen zou de leer weer niet kloppen, en zo is het altijd wat.
Toch weer een beetje de rechts-orthodoxe angstcultuur..?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33388
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Jongerenavond Doorn

Bericht door Tiberius »

Gian schreef: Waarom wordt er dan nooit tegen de fora's gewaarschuwd?
Dat wordt wel degelijk gedaan hoor.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Jongerenavond Doorn

Bericht door Simon »

refo schreef:
eilander schreef:Gelukkig dat de zondagse eredienst boven een jij-daaravond gaat...

Ik heb deze avond niet beluisterd of bekeken. Maar positief is wel dat ook een onderwerp als "de hel" wordt behandeld. Onlangs nog maakte ik het mee dat zeer rechtse mensen beweerden dat er in andere kerkverbanden dan het hunne al snel "verdoezelend" over de hel wordt gesproken.
In zeer rechtse kerken wordt er ook niet veel tot niet over gesproken.
Wél over ''de hemel'', trouwens?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Jongerenavond Doorn

Bericht door Simon »

De charismatische broeders en zusters zijn ook al in verwarring...
http://www.cip.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=28875
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2478
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Jongerenavond Doorn

Bericht door Bonny »

Simon schreef:De charismatische broeders en zusters zijn ook al in verwarring...
http://www.cip.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=28875
Mwah, de stellingen zijn wel terecht. Wat je soms op Daystar of God TV tegenkomt, daar fronsen regelmatig mijn wenkbrauwen van.
The Groom's still waiting at the altar
Plaats reactie