Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

huisman

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door huisman »

Johannes 3:16 schreef:
Anker schreef:Ik zie graag een inhoudelijk verweer op mijn posting met de vergelijkingen tussen de opvattingen van ds. van Aalst en ds. van Voorden.
Ik zie geen verschillen tussen hun opvattingen op basis van deze (enkele) citaten.

Vragen waar ik van beide dominees weleens een antwoord op zou willen zien zijn: waarom worden alle kinderen in uw kerkverband gedoopt en wat is de waarde van de belofte voor alle gedoopten?
Dan pas zou je de verschillen moeten gaan zien. Lijkt mij...

Dat lijkt mij ook. Die vragen die jij stelt zou ik graag aan ds van Voorden willen stellen : Waarom worden alle kinderen in uw kerkverband gedoopt en wat is de waarde van die doop? Want met zo'n minimalistische visie op de doop zou ik maar baptist worden. Dat gebeurde ook in engeland met de mensen die Ds van Voorden's visie op de doop deelden. The Strict Baptist.
Maar vertel mij niet dat deze visie iets te maken heeft met de visie van mensen als Calvijn, Ursinus, Koelman, Teelinck, Kohlbrugge enz.
Leestip over het ontstaan van ons doopformulier.
http://www.kerkrecht.nl/main.asp?pagety ... 6107&page=
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:Want met zo'n minimalistische visie op de doop zou ik maar baptist worden.
Nee, want dan ga je tegen de 3FvE in. :hum
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:Want met zo'n minimalistische visie op de doop zou ik maar baptist worden.
Ik vind artikel 34 van de NGB helemaal passen bij de visie van ds. van Aalst/ds. v. Voorden en een antwoord op de vragen van Johannes 3:16 en huisman.
huisman

Bericht door huisman »

Anker schreef:
Afgewezen schreef:
Ik vind artikel 34 van de NGB helemaal passen bij de visie van ds. van Aalst/ds. v. Voorden en een antwoord op de vragen van Johannes 3:16 en huisman.
???????????????????????? art 34 zegt het juist anders dan ds van Voorden. (ds van Aalst laat ik buiten deze discussie omdat het mijn persoonlijke overtuiging is dat hij een andere doopvisie heeft dan ds van Voorden )
Wij geloven en belijden dat Jezus Christus, Die het einde der wet is, door Zijn vergoten bloed een einde gemaakt heeft aan alle andere bloedstortingen die men zou kunnen of willen doen tot verzoening en voldoening der zonden; en dat Hij, afgedaan hebbende de besnijdenis, die met bloed geschiedde, in de plaats daarvan heeft verordend het sacrament des Doops, door hetwelk wij in de Kerke Gods ontvangen en van alle andere volken en vreemde religies afgezonderd worden, om geheellijk Hem toegeëigend te zijn, Zijn merk en veldteken dragende; en het dient ons tot een getuigenis dat Hij in eeuwigheid onze God zijn zal, ons zijnde een genadig Vader. Zo heeft Hij dan bevolen te dopen al degenen die de Zijnen zijn, in den Naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes, alleen met rein water; ons daarmede te verstaan gevende dat, gelijk het water de vuiligheid des lichaams afwast, wanneer wij daarmede begoten worden, hetwelk op het lichaam desgenen die den Doop ontvangt gezien wordt, en hem besprengt, alzo het bloed van Christus hetzelfde van binnen in de ziel doet, door den Heiligen Geest, haar besprengende en zuiverende van haar zonden, en ons wederbarende uit kinderen des toorns tot kinderen Gods. Niet dat zulks door het uiterlijke water geschiedt, maar door de besprenging des dierbaren bloeds des Zoons Gods, Die onze Rode Zee is, door Welke wij moeten doorgaan, om te ontgaan de tirannie van Farao, welke is de duivel, en in te gaan in het geestelijke land Kanaän. Alzo geven ons de dienaars van hun zijde het sacrament, en hetgeen dat zichtbaar is; maar onze Heere geeft hetgeen door het sacrament beduid wordt, te weten de gaven en onzienlijke genaden, wassende, zuiverende en reinigende onze zielen van alle vuiligheden en ongerechtigheden, en onze harten vernieuwende en die vervullende met alle vertroosting, ons gevende een ware verzekerdheid Zijner Vaderlijke goedheid, ons den nieuwen mens aandoende, en den ouden uittrekkende met al zijn werken. Hierom geloven wij, dat, zo wiens voornemen is in het eeuwige leven te komen, die moet maar ééns gedoopt worden met den enigen Doop, zonder dien immermeer te herhalen; want wij kunnen ook niet tweemaal geboren worden. Doch deze Doop is niet alleen nut zolang het water op ons is en wij het water ontvangen, maar ook al den tijd onzes levens. Hierom verwerpen wij de dwaling der wederdopers, die niet tevreden zijn met een enig doopsel, dat zij eens ontvangen hebben, en daarenboven verdoemen den doop der kinderkens der gelovigen; dewelke wij geloven dat men behoort te dopen en met het merkteken des verbonds te verzegelen, gelijk de kinderkens in Israël besneden werden, op dezelfde beloften die onzen kinderen gedaan zijn. En voorwaar, Christus heeft Zijn bloed niet minder vergoten om de kinderkens der gelovigen te wassen, dan Hij gedaan heeft om de volwassenen. En daarom behoren zij het teken te ontvangen en het sacrament van hetgeen dat Christus voor hen gedaan heeft; gelijk de Heere in de wet beval hun mede te delen het sacrament des lijdens en stervens van Christus, kort nadat zij geboren waren, offerende voor hen een lammeken, hetwelk was een sacrament van Jezus Christus. Daarenboven, hetgeen de besnijdenis deed aan het Joodse volk, hetzelfde doet de Doop aan onze kinderen; welke de oorzaak is waarom de heilige Paulus den Doop noemt de besnijdenis van Christus.
Laat maar eens zien waar jij denkt dat Guido de Brès aan de kant van ds van Voorden staat.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik heb ook het idee dat Ds van Voorden in zijn opvatting dichter bij reformatorische baptisten staat dan bij de reformatoren en oudvaders. De doop heeft vrijwel geen betekenis voor de niet-uitverkorene en de kinderen worden voor niet-gelovigen gehouden tenzij het tegendeel blijkt. Waarom dan nog dopen? Ik krijg het idee dat Refo gelijk heeft met de effectief kortere versie van antwoord 74 van de HC.

Om maar te zwijgen over de eerdere vragen over de doop in de HC, (worden die ooit op de kinderen betrokken?)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:(ds van Aalst laat ik buiten deze discussie omdat het mijn persoonlijke overtuiging is dat hij een andere doopvisie heeft dan ds van Voorden )
Klopt. Ik realiseer me, dat ik Anker nog een antwoord schuldig ben hierover, maar dat houdt hij nog tegoed: ben er helaas nog niet aan toegekomen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:(ds van Aalst laat ik buiten deze discussie omdat het mijn persoonlijke overtuiging is dat hij een andere doopvisie heeft dan ds van Voorden )
Ik denk dat dat klopt; tegelijk is het zo datv dat slechts graduele verschillen zijn. Zowel GG als GGiN gaan terug op de dogmatiek van ds. G.H. Kersten.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Johannes 3:16

Bericht door Johannes 3:16 »

parsifal schreef:De doop heeft vrijwel geen betekenis voor de niet-uitverkorene en de kinderen worden voor niet-gelovigen gehouden tenzij het tegendeel blijkt.
Ik vraag me ook (nog steeds) af welke betekenis de doop heeft voor een wel-uitverkorene in het kerkverband van ds. Van Voorden.
Dolf Weijland

Bericht door Dolf Weijland »

Voor zover ik het begrepen heb heeft de doop niet veel betekenis bij de GG(iN) of het moet zijn dat het nu eenmaal een instelling van God is. Zowel in de GerGem als in de GerGemiN is het niet gebruikelijk om er een belofte aan het adres van de eigen persoon in te zien. Want dat gaat binnen die kerkgemeenschappen teveel in de richting van de zgn drieverbondenleer.
Simon

Bericht door Simon »

huisman schreef: Daarenboven, hetgeen de besnijdenis deed aan het Joodse volk, hetzelfde doet de Doop aan onze kinderen; welke de oorzaak is waarom de heilige Paulus den Doop noemt de besnijdenis van Christus.
Zegt de heilige Paulus dat de besnijdenis des harten of de besnijdenis des lichaams de doop in Christus is?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Johannes 3:16

Bericht door Johannes 3:16 »

Dolf Weijland schreef:Voor zover ik het begrepen heb heeft de doop niet veel betekenis bij de GG(iN) of het moet zijn dat het nu eenmaal een instelling van God is. Zowel in de GerGem als in de GerGemiN is het niet gebruikelijk om er een belofte aan het adres van de eigen persoon in te zien. Want dat gaat binnen die kerkgemeenschappen teveel in de richting van de zgn drieverbondenleer.
Zojuist een preek van ds. A. Schultink gehoord over Zondag 27.

Ik citeer een stukje wanneer hij spreekt over vraag 74:

"We moeten onderwerpelijk in het verbond ingaan. En hoe gaat dat? Door de wedergeboorte. Van dood levend gemaakt worden. En wat heeft de Heere nu toegezegd in dat verbond, juist ook met de doop? De Heere heeft nou de belofte gegeven. Welke belofte? Dat nou ook onder de gedoopte kindertjes ook diegene nu toegebracht worden tot die gemeente die eenmaal zal zalig worden."

Dus inderdaad, geen belofte aan het adres van de dopeling.
huisman

Bericht door huisman »

Dolf Weijland schreef:Voor zover ik het begrepen heb heeft de doop niet veel betekenis bij de GG(iN) of het moet zijn dat het nu eenmaal een instelling van God is. Zowel in de GerGem als in de GerGemiN is het niet gebruikelijk om er een belofte aan het adres van de eigen persoon in te zien. Want dat gaat binnen die kerkgemeenschappen teveel in de richting van de zgn drieverbondenleer.

"We moeten onderwerpelijk in het verbond ingaan. En hoe gaat dat? Door de wedergeboorte. Van dood levend gemaakt worden. En wat heeft de Heere nu toegezegd in dat verbond, juist ook met de doop? De Heere heeft nou de belofte gegeven. Welke belofte? Dat nou ook onder de gedoopte kindertjes ook diegene nu toegebracht worden tot die gemeente die eenmaal zal zalig worden."

Weer een predikant die de 3FvE niet onderschrijft.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:

Weer een predikant die de 3FvE niet onderschrijft.
Zou dat echt waar zijn? Of is het laster?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
refo

Bericht door refo »

parsifal schreef:De doop heeft vrijwel geen betekenis voor de niet-uitverkorene en de kinderen worden voor niet-gelovigen gehouden tenzij het tegendeel blijkt.
Ik vraag me ook (nog steeds) af welke betekenis de doop heeft voor een wel-uitverkorene in het kerkverband van ds. Van Voorden.
De sacramenten worden vooral bediend omdat nu eenmaal zo in de belijdenissen staat.
Wat een sacrament is wordt in ieder geval in het geheel niet begrepen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
De sacramenten worden vooral bediend omdat nu eenmaal zo in de belijdenissen staat.
Wat een sacrament is wordt in ieder geval in het geheel niet begrepen.
In zo verre heb je gelijk, dat de natuurlijke mens het wezen van de sacramenten niet verstaat.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Plaats reactie