Tiberius schreef:
De rest niet: zo spreekt het doopformulier ook, in navolging tot de Bijbel en de belijdenisgeschriften.
Refo heeft al eens aangehaald hoe de HC over de doop spreekt (er is daar geen onderscheid tussen kinderen en volwassenen die gedoopt worden).
Als je hier eerder kijkt naar hoe in het schatboek over de doop van kinderen gesproken wordt en hoe deze verdedigd wordt en als je ziet hoe bijvoorbeeld Brakel over de kinderen van gelovigen schrijft dan krijg ik sterk het idee dat zij het "behouden, tenzij" geloven (en dat hoort nooit ten koste van zelfbeproeving te gaan, maar in het geval van kinderen zijn het anderen die aan het beproeven gaan). De voorzichtigheid die Ds van Voorden aanprijst over het kinderen leren God als Vader te zien lijkt ver te staan van wat de Bijbel leert.
Het doopformulier heeft verder niet alleen een "ten eerste" maar ook een vervolg. Ik heb het idee dat dit vervolg genegeerd wordt in de versie die jij geeft van Ds. Kerstens opvattingen. We zijn in zonde ontvangen en geboren, maar ook daarvoor is de Heere Jezus gestorven. Het belangrijke punt voor de verlossing is niet wanneer wij bewust gaan geloven (of onze zonden zien of bewust wedergeboren worden) maar wat op Golgotha is gebeurd. De rest is niet onbelangrijk maar komt qua tijd en systematisch ver achter het offer van de Heere Jezus. Ik denk dat met het doopformulier Christenen er vanuit mogen gaan dat hun kinderen Gods kinderen zijn en dat het fout is om ze telkens weer te zeggen dat ze moeten bidden om wedergeboorte en het de volgende dag weer zeggen omdat je niet gelooft dat God het verhoord heeft.
En ja ik geloof ook dat iemand God lief kan hebben en dat zijn hele bewuste leven gedaan kan hebben, zonder dat hij maar iets kan zeggen over zijn wedergeboorte of zich ook maar iets kan herinneren van de tijd daarvoor. Zo is het ook met de echte geboorte, als er zelfbeproeving is kijk niet naar je wedergeboorte, kijk naar Golgotha en kijk wat de Geest nu in je doet. Hiermee wil ik niet een automatisme inbouwen. Het feit dat de Heere Jezus zo geleden heeft maakt al dat je eigenlijk niet van een automatisme kunt spreken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."