Welk boek ben jij nu aan het lezen? [4]

Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [3]

Bericht door MarthaMartha »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Was hij de broer van Horatius? Ik heb van Horatius Bonar twee boekjes.
Ja, de broer van. Mooie boekjes!
Ja, maar ik adviseer wel om het met onderscheid te lezen. Anders is ontsporen niet denkbeeldig.
Je hebt van die boeken die breed worden gelezen, maar die dan door de bril van de lezer worden ingekleurd. Dat geldt voor bijvoorbeeld Spurgeon, Dr. Kohlbrugge en meer. Op zich heel goede boeken wel.
de bijbel zelfs, dus het ligt niet aan de S/schrijver.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17635
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [3]

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Was hij de broer van Horatius? Ik heb van Horatius Bonar twee boekjes.
Ja, de broer van. Mooie boekjes!
Ja, maar ik adviseer wel om het met onderscheid te lezen. Anders is ontsporen niet denkbeeldig.
Je hebt van die boeken die breed worden gelezen, maar die dan door de bril van de lezer worden ingekleurd. Dat geldt voor bijvoorbeeld Spurgeon, Dr. Kohlbrugge en meer. Op zich heel goede boeken wel.
Dan kan ik je geruststellen over het door mij aangeprezen boekje.
RD schreef:Het is bepaald niet het Bijbelboek waaruit het meest wordt gepreekt. Leviticus, het derde boek van Mozes, gaat over de tabernakeldienst, over offers, over reinheid en onreinheid, over godsdienstige feestdagen.

Toch, zo merkte de Schotse predikant 
Andrew A. Bonar (1810-1892) op: „In geen enkel ander deel van het geïnspireerde Boek dat de Heilige Geest ons geschonken heeft, is God zo vaak Zélf aan het woord als in Leviticus.” En inderdaad, meteen al in hoofdstuk 1 begint het: „En de Heere riep Mozes, en sprak tot hem uit de tent der samenkomst, zeggende: ...” En in hoofdstuk 4: „Verder sprak de Heere tot Mozes, zeggende: ...”

Bonar schreef het bovenstaande in zijn voorwoord op het uitvoerige commentaar dat hij aan Leviticus wijdde (1846). „Wie zich in Leviticus verdiept, zal merken dat het boek de héle Waarheid omvat. (...) Het gaat over zonde en zondaars, over genade en de Zaligmaker. Overal wordt Híj ons voor ogen gesteld 
Die zou zijn: heilig, onschuldig, onbesmet.”

Een selectie uit Bonars ”Commentary on Levi­ticus” is, in de vorm van 41 korte meditaties, te vinden in ”Lessen uit Leviticus”. Steeds trekt de Schotse prediker lijnen naar het Nieuwe Testament, naar hét Offer, hét Lam: Jezus Christus.

Anderzijds schrijft hij „Gods oude verbondsvolk” niet af: „Jeschurun, nog steeds staan u zelfs heerlijker dagen te wachten. Als u zich bekeert tot de Heere. Want dan zal Hij Die de vervulling van al deze schaduwen is, de uwe zijn!”

Dit commentaar verdient het om nog eens in zijn geheel te worden vertaald
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Hendrien
Berichten: 1344
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [3]

Bericht door Hendrien »

DIA, misschien ben ik wel heel dom, maar hoe moet je een boek van Spurgeon of Bonar met onderscheid lezen?
Heb je daar tips voor?
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [3]

Bericht door -DIA- »

Hendrien schreef:DIA, misschien ben ik wel heel dom, maar hoe moet je een boek van Spurgeon of Bonar met onderscheid lezen?
Heb je daar tips voor?
De inhoud van die boeken is wel goed, maar er staan passages in die je, net als b.v. het doopsformulier, moet lezen als uit het wezen der zaak. Doe je dat niet, dan is het ook te berijpen dat lichter kerken en zelfs evangelische groeperingen deze boeken ook kunnen gebruiken in hun straatje.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Hendrien
Berichten: 1344
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [3]

Bericht door Hendrien »

-DIA- schreef:
Hendrien schreef:DIA, misschien ben ik wel heel dom, maar hoe moet je een boek van Spurgeon of Bonar met onderscheid lezen?
Heb je daar tips voor?
De inhoud van die boeken is wel goed, maar er staan passages in die je, net als b.v. het doopsformulier, moet lezen als uit het wezen der zaak. Doe je dat niet, dan is het ook te berijpen dat lichter kerken en zelfs evangelische groeperingen deze boeken ook kunnen gebruiken in hun straatje.
Begrijp ik het zo goed: de inhoud van die boekjes is goed, maar bepaalde passages zijn alleen voor Gods volk en niet voor arme tobbers, die niet weten hoe ze zalig moeten worden?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9075
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [3]

Bericht door J.C. Philpot »

-DIA- schreef:De inhoud van die boeken is wel goed, maar er staan passages in die je, net als b.v. het doopsformulier, moet lezen als uit het wezen der zaak. Doe je dat niet, dan is het ook te berijpen dat lichter kerken en zelfs evangelische groeperingen deze boeken ook kunnen gebruiken in hun straatje.
Beste Dia,
De vraag die bij mij opkomt vij het lezen van de bovenstaande zinnen is: hoe weten we dat we deze boeken in de rechterflank niet gebruiken in ons straatje? Misschien dachten deze oude schrijvers op bepaalde punten niet helemaal net zoals wij.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9075
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [3]

Bericht door J.C. Philpot »

Van de gebroeders Bonar is het wellicht interessant om kennis te nemen van hun geschriften met betrekking op de escatalogie. Op de volgende link kun je hier van de hand van Horatius wat over lezen: http://www.futureisraelministries.org/h ... bonar.html

Hetzelfde geld overigens wat betreft Robert Murray McCheyne. Ter bestudering aanbevolen!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [3]

Bericht door -DIA- »

J.C. Philpot schreef:
-DIA- schreef:De inhoud van die boeken is wel goed, maar er staan passages in die je, net als b.v. het doopsformulier, moet lezen als uit het wezen der zaak. Doe je dat niet, dan is het ook te berijpen dat lichter kerken en zelfs evangelische groeperingen deze boeken ook kunnen gebruiken in hun straatje.
Beste Dia,
De vraag die bij mij opkomt vij het lezen van de bovenstaande zinnen is: hoe weten we dat we deze boeken in de rechterflank niet gebruiken in ons straatje? Misschien dachten deze oude schrijvers op bepaalde punten niet helemaal net zoals wij.
Deze geschriften kunnen goed gelezen worden, mits men de bedoeling van de schrijver kent. De schrijver prijst Jezus aan uit de aard de liefde, gunning en bewogenheid. Vanzelf is het de schrijver ook wel bekend, daar gaan we toch van uit, gezien de verdere inhoud, hoe de zondaar aan Jezus komt, en hoe daar plaats voor moet worden gemaakt. Ik vind hier de gelijkenis met Spurgeon wel treffend.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [3]

Bericht door henriët »

Ons Jetje is met mijn ouders naar het Anne Frank museum geweest en heeft daar een boekje gehad over Anne Frank.
Ik heb het gelezen en vervolgens toen Jetje me zag, vroeg ze wat er was. ( ik was in tranen nl.)
Ja, dodenherdenking is noodzakelijk voor een ieder christen. Gedenken aan hoe het was, denkend aan onze vrijheid. Wat een zegen, en waarom wij (nog) in vrijheid..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Oude-Waarheid
Berichten: 1822
Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
Locatie: Amsterdam

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [3]

Bericht door Oude-Waarheid »

henriët schreef:Ons Jetje is met mijn ouders naar het Anne Frank museum geweest en heeft daar een boekje gehad over Anne Frank.
Ik heb het gelezen en vervolgens toen Jetje me zag, vroeg ze wat er was. ( ik was in tranen nl.)
Ja, dodenherdenking is noodzakelijk voor een ieder christen. Gedenken aan hoe het was, denkend aan onze vrijheid. Wat een zegen, en waarom wij (nog) in vrijheid..
Tja ik luisterde gisteren naar een kerkdienst wat mij opviel
dat de dominee daar niets maar dan ook niets heeft gezegd of aangehaald heeft
over de vierde of vijfde mei.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [3]

Bericht door henriët »

Oude-Waarheid schreef:
henriët schreef:Ons Jetje is met mijn ouders naar het Anne Frank museum geweest en heeft daar een boekje gehad over Anne Frank.
Ik heb het gelezen en vervolgens toen Jetje me zag, vroeg ze wat er was. ( ik was in tranen nl.)
Ja, dodenherdenking is noodzakelijk voor een ieder christen. Gedenken aan hoe het was, denkend aan onze vrijheid. Wat een zegen, en waarom wij (nog) in vrijheid..
Tja ik luisterde gisteren naar een kerkdienst wat mij opviel
dat de dominee daar niets maar dan ook niets heeft gezegd of aangehaald heeft
over de vierde of vijfde mei.
Ja, opvallen idd.
Onze dominee heeft het er juist wel over gehad, en ook zijn thema in de preek er op aangepast over echte vrijheid..
Vrijheid door het offer van Christus.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [3]

Bericht door henriët »

Genoeg leesvoer ontvangen...
Oa Spurgeon de wonderen/ gelijkenissen van de Heiland.
Ds Westerink:2 delen van de kleine profeten
Ds Harinck' de toeleidende weg'
Ds den Butter' kompas voor kolonisten'
Enz enz enz
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [3]

Bericht door dennis »

Boekje van Luther over de boetpsamen: 'Wees mij genadig."
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [3]

Bericht door vlinder »

dennis schreef:Boekje van Luther over de boetpsamen: 'Wees mij genadig."
Die is mooi! (ik had de neiging hem in één keer uit te lezen, maar een psalm per keer heeft toch de voorkeur).
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [3]

Bericht door refo »

Dr A vd Beek 'De kring om de Messias, Israël als volk van de lijdende Heer'
Gesloten