Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen spelen

Johann Gottfried Walther

Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Mara schreef:Wat betekenen nu die termen zoals: Hypo-Ionisch, Phrygisch, Dorisch enz, die boven een Psalm staan?
Dat zijn de kerktoonsoorten.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Mara

Bericht door Mara »

Dus als ik het goed begrijp, moet je dan op het orgel de knop: Dorisch uittrekken?
Blond en a muzikaal ;)
Ik had de gedachte dat het misschien droevig, of gedragen, of opgewekt zou betekenen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Simon

Bericht door Simon »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Mag ik me er eventjes inmengen? De verwoording van Datheen was de bevindelijk geleerde kinderen Gods uit het hart gegrepen. Dat komt omdat Datheen daar zelf wat van doorleefd had. Daarom is de oude Datheen-berijming zo geliefd bij Gods volk. Niet omdat het oud is, maar om de zaken die zo zuiver bevindelijk worden vertolkt door Datheen. Ik heb zelf boekjes van Datheen en 1773 naast elkaar, en geef persoonlijk ook vaak de voorkeur aan de verwoording van Datheen. En nogmaals, niet omdat het oud is, maar omdat het zo zuiver het hart vertolkt.
Dat jij er zo over denkt, wisten we al. ;) En dat mag, natuurlijk. Ik ken genoeg mensen die het met je eens zijn.
Het vervelende is alleen -maar daar kun jij niks aan doen- dat zulke redenaties vaak ook omgedraaid worden. Jij zegt: Datheen is geliefd bij Gods volk. Wat zie je vaak gebeuren: ben je geen liefhebber van Datheen, dan hoor je dus niet bij Gods volk. Ben je een voorstander van ritmisch zingen, dan mag je het nog wel eens nakijken. Nogmaals, dat doe jij niet, maar 't gebeurt wél. Ik spreek uit ondervinding...
En dat is jammer. Want Gods volk zit overal, ook in kerken waar men nog nooit van Datheen heeft gehoord, ook in kerken waar men ritmisch zingt, ook in kerken waar ze een gitaar gebruiken in plaats van een urgel. Dat exclusieve denken waarbij men het doet voorkomen alsof Gods volk alleen te vinden is in afgescheiden kerkjes waar men Statenvertaling leest, Datheen zingt op hele noten in een langzaam tempo, enzovoort - wat zou het mooi zijn als daar eens een eind aan kwam. Want daarmee doe je de Heere tekort!
Mooi gezegd, geheel mee eens.
Het veroorzaakt ook nog eens alleen maar onnutige twist.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Upquark

Bericht door Upquark »

Mara schreef:Wat betekenen nu die termen zoals: Hypo-Ionisch, Phrygisch, Dorisch enz, die boven een Psalm staan?
Ik heb er ook niet veel verstand van, maar hier staat wat uitleg.
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
Mara

Bericht door Mara »

Upquark schreef:
Ik heb de link even aangeklikt, hartelijk dank. Ik begrijp nu precies wat er bedoeld wordt.
Jammer dat ik niet kan orgelspelen. Heb wel eens een paar lessen gehad, maar het lukte me niet :nonnon
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Mara schreef:
Upquark schreef:
Ik heb de link even aangeklikt, hartelijk dank. Ik begrijp nu precies wat er bedoeld wordt.
Jammer dat ik niet kan orgelspelen. Heb wel eens een paar lessen gehad, maar het lukte me niet :nonnon
Je zou ook wel een Mozartina zijn als je binnen een paar lessen netjes kon orgelen.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

De volhouder wint. Gewoon opnieuw beginnen.
TAF

Bericht door TAF »

ik houd het wel bij pianospelen... een dag : orgels de kerk uit, vleugel + harp + dwarsfluit + viool de kerk in...

maar de gulden regel is het kost ongeveer 10.000 uur om ergens "meester" in te worden.
als je dus elke dag 1 uur oefend... kost het je wel 27 jaar om goed orgel te leren spelen.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

TAF schreef:ik houd het wel bij pianospelen... een dag : orgels de kerk uit, vleugel + harp + dwarsfluit + viool de kerk in...

maar de gulden regel is het kost ongeveer 10.000 uur om ergens "meester" in te worden.
als je dus elke dag 1 uur oefend... kost het je wel 27 jaar om goed orgel te leren spelen.
Als je elke dag 4 tot 6 uur oefent... ben je veel eerder klaar ;)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

De toonzetting... Psalmen waar Ionisch, of Hypo-Ioniosch boven staat zijn vaak makkelijk te zingen psalmen. Die liggen goed in de mond zeg maar. Maar bijvoorbeeld Dorisch is veel moeilijker. Je zult dan waarschijnlijk ook geen 'onbekende' psalmen vinden waar Ionisch boven staat.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
De toonzetting... Psalmen waar Ionisch, of Hypo-Ioniosch boven staat zijn vaak makkelijk te zingen psalmen. Die liggen goed in de mond zeg maar. Maar bijvoorbeeld Dorisch is veel moeilijker. Je zult dan waarschijnlijk ook geen 'onbekende' psalmen vinden waar Ionisch boven staat.
Volgens de website http://www.bovenstemouderkerk.nl/informatie.html wordt er alleen een bovenstem gezongen bij Ionische psalmen.

[Juist, u verwacht nu nog een zin. Die heeft er ook gestaan, maar ik haal 'm lekker weer weg :yahoo ]
~~Soli Deo Gloria~~
Mara

Bericht door Mara »

Zita schreef:
Mara schreef:
Upquark schreef:
Je zou ook wel een Mozartina zijn als je binnen een paar lessen netjes kon orgelen.
Paar lessen, was ietsje meer, maar leraar en ik waren het er op een gegeven moment over eens dat het niets zou worden.
Vader en moeder leek het wel leuk als dochterlief netjes orgel zou kunnen spelen.
Maar ik had er geen talent voor, noch voor zingen, noch voor orgelen. :nonnon
Dus heb ik ook nooit kunnen stralen als koorlid.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:[Juist, u verwacht nu nog een zin. Die heeft er ook gestaan, maar ik haal 'm lekker weer weg :yahoo ]
Je bent een kanjer, Hendrikus, om zo over je eigen schaduw heen te stappen. :super
Mara

Bericht door Mara »

Wil jij ook de politiek in Tiberius? :haha
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Hoe zit het nou met die toevallige verhogingen in psalm 110? Gisteren zongen we geloof ik de helft van de verhogingen wel en de andere helft niet.
Ofwel (uit mn hoofd gezegd), er staat genoteerd: g fis g as bes c d c bes as g, bes as g fis g as g g fis g. We zongen: g f g as bes c d c bes as g, bes as g f g as g g fis g.
Ik weet dat toevallige verhogingen er volgens sommigen helemaal niet zouden moeten zijn. Je zou dus puristisch kunnen doen en de blijkbaar foutieve verhogingen niet verhoogd zingen. Maar dan nog steeds begrijp ik niet waarom we in psalm 110 maar af en toe zo puristisch waren. Of zit ik in een gemeente waar heel raar gezongen en georgeld wordt?
Plaats reactie